Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo vrienden. Zoals beloofd de laatste update. Vandaag is de Yeti bij de garage geweest. Zoals het er nu naar uitziet heeft de aanpassing/update van de software van de DSG in ieder geval geleid tot het normale schakelpatroon zoals ik gewend was van voor de turbo aanpassing. De bak schakelt nu weer netjes op tijd en niet meer in de geest van de "S"-stand. Of ik daadwerkelijk ook merkbaar powerverlies heb kan ik op dit moment nog niet zeggen. Op het gevoel rijdt de auto weer als vanouds. Eerst maar eens een aantal kilometers maken en dan een eindoordeel vellen. Echter: na de proefrit vroeg ik aan de monteur of ie tevreden was met de auto. Zijn reactie was "nou eigenlijk niet nee". Hij had bij het starten van de motor een tikkend geluid geluid gehoord alsmede heel soms een heel lichte trilling gevoeld bij het overschakelen van de 1e naar de 2e versnelling. Resultaat: op 26 april a.s. mag ik hem brengen voor een hele nieuwe koppeling alsmede voor een nieuwe distributieketting. Het schijnt dat deze problemen wel vaker voorkomen (distributie was al bekend) dus mijn advies is: let goed op of je een tikkend geluid hoort bij het starten van de motor (zet desnoods de motorkap even open) en ook of de DSG bij het overschakelen soms een beetje schokt/trilt. Beide zaken worden onder volledige garantie hersteld (nieuwe aangepaste/betere exemplaren). Wees kritisch en stap bij elke twijfel naar je garage. Er kan meer mis zijn aan je auto dan je zelf in de gaten hebt. Gelukkig heb ik een hele goeie dealer die zaken zelf contstateert, netjes meldt en herstelt maar het kan ook anders helaas.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@wimv, mooi verslag heb je gemaakt. Het is goed om te horen dat de software update van de DSG het gewenste resultaat heeft gehad. Minder leuk is de constatering van de monteur dat de distributieketting en koppeling vervangen moet worden.

Het probleem van de distributieketting, komt vaker (ratelend geluid bij koude start).

Bij mij is dit ook ontdekt door de dealer en het probleem is keurig verholpen.

Het probleem bij jou met de koppeling heb ik nog niet eerder gehoord. Ik hoop voor je dat aan het eind van de maand alles weer in orde is, in ieder geval succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel duidelijk dat we daar attent op moeten zijn.

Bij de buren lees ik nu dat het probleem met de koppeling (DSG) vaker voorkomt en bij een aantal is de koppeling vervangen, waarna alles weer goed werkt en soms beter dan voorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het afstandsplaatje (2 mm) er is ook een 1 mm versie overigens,is er op mijn verzoek weer tussenuit gehaald.

Ook de vorige software (alleen turbogedeelte) is teruggezet.

Hij is weer helemaal als vanouds, op zijn slofjes 178 km/h in 7. (op de teller) daarvoor was het max. 165 in 6.

Het vermogen is dus aanzienlijk toegenomen,

De softfware is ten dele in de vorige situatie hersteld..

De hoofdsoftware kan niet worden teruggedraaid, maar het gedeelte, dat betrekking heeft op de turbodruk wel en dat is gebeurd.

Hij rijdt nu weer veel rustiger, lager in toeren, meer trekkracht in lage toeren gebied, kortom, zo ken ik hem weer !

Het gaat mij echt niet om die topsnelheid, dat was alleen een manier om het max. vermogen na een ingreep in de turboregeling , voor mij als klant,zo objectief mogelijk, te kunnen beoordelen.

De aanleiding voor de "update"zo heb ik mij door de garage laten vertellen, is het, na een storingsmelding, in noodloop terugvallende motormanagement.

Daar heb ik nog nooit last van gehad, geen enkele storingsmelding trouwens, ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn 1.2 TSI Yeti en over de professionele afhandeling van mijn garage.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mein Fabia 2 wurde auch umgerüstet 1,2 TSI 77 kw mit DSG. Bj 07.2010. Habe vorher keinerlei klappern im Turbo gehabt. Der rannte 203km auf der AB in einer Richtung, zurück auf der selben AB 208km Laut Navi. Das ist jetzt nicht mehr möglich, bei 190 ist Schluss. Was mir noch aufgefallen ist, wenn das Fahrzeug kurz abgebremst wird, und ich beschleunige wieder, nimmt er sich jetzt eine kleine Bedenkzeit, bis er seine Gänge sortiert hat, das war vorher nicht so extrem. Zum Verbrauch würde ich meinen, das es nicht viel mehr geworden ist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ook veel verhalen waarbij geen vermogensafname wordt bemerkt. En sommige verhalen hebben het over een toename? (het aantal keren dat deze categorie berichten voorkomt houdt natuurlijk weer te wensen over, maargoed)

In ieder geval is deze ook wel interessant:

Ich bin der Meinung, dass die Leistungskurven vor dem Update 24w6 wohl doch zu stark streuen (nach oben und unten), und danach kaum noch. Das würde erklären, dass bei einigen ein Leistungsschub auftritt und bei anderen ein Leistungsverlust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het kan hem ook in de spreiding liggen van de motoren. Die zit immers tussen de 105 (officieel) en de bijna 120 pk volgens die Spaanse meting van een tijdje terug. De update zal er in ieder geval op gericht zijn om binnen de officiële specs van 105 pk te blijven. Iemand die daar vooraf al erg dichtbij zat zal er dus minder last van hebben dan een half-broertje van de gepimpte Henk. Als je immers van 117 terugvalt naar 105 merk je dat waarschijnlijk vrij snel, een verlies van zeg eens 5 pk valt naar mijn idee nauwelijks op...

Ergens heb ik trouwens ook iets gehoord over verschillende diktes van dat tussenringetje, maar daar hebben we jammergenoeg geen zicht op.

Blijft kennelijk toch een soort loterij of je het (negatief) merkt of niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De actie zal geen doel hebben om je weer op 105 te krijgen, maar zolang je nog op of boven de 105 zit "mag je niet klagen"... En op een of andere manier lijkt de actie de "pk-verwende" 1.2 gebruiker meer te treffen.

Vermoedelijk zal de bandbreedte / spreiding van de vermogens van de 1.2-tjes na de actie minder groot zijn dan voor de actie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat klopt. Dat kan natuurlijk, dat iemand die al op of rond de 105 zat, er niets van merkt en iemand die toevallig standaard wat meer had wel. Dat bedoel je dus. Zou best eens kunnen. Maar als ik juist redeneer, zou het dan voor mij (met de tuning) ook niet moeten uitmaken. Of maak ik dan een denkfout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, het blijft gissen. Hopelijk hoor ik nu snel iets. Heb wel aangegeven dat mijn vertrouwen in de actie er niet groter op wordt, gezien de lange tijd die men (lees Pon) nodig heeft om een paar uiterst simpele vragen te beantwoorden

wel antwoord gehad nu, het wachten is idd op Pon. Men gaat weer informeren.

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer dan 14. 14 dagen geleden schreef de dealer n.l. al dat men weer contact had gehad met Pon. Ook al heeft het niets te maken met in verlegenheid zitten ivm de gestelde vragen en is het b.v. slechts een kwestie van ordinaire laksheid, dan vind ik het wel kwalijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"eigenlijk", je zegt het zelf al. Zou ik ook wel doen, als ik er meer belang bij had, maar geloof dat eigenlijk hoe langer hoe minder.

En voila:

Omdat de Auto getuned is bij JD tuning gaat de aktie voor deze auto niet op omdat de kernvelden door jd zijn veranderd/weggeschreven.

Wij gaan de auto afmelden voor deze aktie. Mocht u ooit besluiten de auto weer orgineel te maken kunnen we alsnog de aktie uitvoeren.

Volgens de importeur is het verder geen probleem om de aktie niet uit te voeren.

Lijkt me prima nieuws, ga het wel even met JD opnemen voor de zekerheid.

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de importeur is het verder geen probleem om de aktie niet uit te voeren.

Gadverdamme, waarom hebben ze het dan gedaan bij mij!?!?

Retorische vraag hier op het forum. Ik zal het t.z.t. mijn dealer voorleggen.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja, het is een beetje cryptisch dat "verder geen probleem". Kan zowel betekenen indien getuned of meer in algemene zin. Ik vermoed dat laatste.

Dat hadden we eigenlijk zelf ook al bedacht, als je al over een behoorlijk aantal kms de klachten niet hebt gehad waarop de actie is gericht, zal het wel loslopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit eigen interpretatie door de dealer van het antwoord van de importeur? Of heeft de importeur aangegeven dat de actie door tuning overbodig is geworden?

Ben van nature wat achterdochtig namelijk ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het niet dat het turboschroefje onvoldoende ruimte had en dat daardoor de geluidjes werden veroorzaakt bij een koude motor? Het lijkt me een mechanisch "defect" dat ze hiermee willen voorkomen.

De daaropvolgende softwareupdate om de parameters te compenseren zou je tuning (deels) teniet doen lees ik. Dan neem ik aan dat de instellingen van JD mogelijkerwijs ook niet meer kloppen na de aanpassing of suboptimaal zijn. Maar ik zal wel weer eens naar een conclusion jumpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, volgens mij gaan ze ten onrechte uit van obd tuning (quod non, het is een externe ecu). Maakt niet uit, ik vind het wel best.

Actie is gericht op voorkomen van storingen met noodloop als gevolg, heb ik altijd begrepen. Daarom worden alle exemplaren uit een bepaalde periode/van een bepaalde serie opgeroepen, ook die nooit last hebben gehad van die storingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe