Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

de diverse keren, o.m. door onze Hobbel gemelde lagere topsnelheid, weerspreekt dit echter weer

Ik geef alleen maar weer wat een gebruiker heeft gemeld op het yeti-forum, don't quote me here and please, don't shoot the messenger....

De snelheid van 155 is ook niet de maximum snelheid, hij meldt ook dat hij niet harder kon om verkeertechnische redenen (was misschien te druk). Dat de top minder geworden is, is niet uitgesloten. Hij meldt alleen dat hij niet langzamer (oftewel net zo snel?) op de 155 zit als voor de wijziging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij meldt alleen dat hij niet langzamer (oftewel net zo snel?) op de 155 zit als voor de wijziging.

Maar ook met deze expliciete toespitsing zie ik nog steeds wel die tegenspraak. Flink accelereren is belasten in de hoge toeren, max snelheid rijden ook? Ik weet niet hoeveel toeren een Yeti 1.2 draait als hij 176 rijdt, maar gok dat dat toch boven de 4000 uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg steeds meer het iedee dat de eerste serie's 1.2 geknepen worden.

Omdat het schijnt te zijn dat deze eerste serie's veel meer motor vermogen hadden dan fabrieks opgave, sommige wel tegen de 120 pk aan. Hierdoor was het verschil met de 1.4 tsi niet merkbaar, waarom zal je nog een 1.4 kopen?

Volgens mij proberen ze nu deze auto's met een "terugroepactie" het vermogen wat in te perken zodat er weer verschil ontstaat tussen 1.2 en 1.4.

Heb zelf voordat ik mijn Octavia 1.2 heb gekocht ook met 1.4 tje's gereden. Ik vond toen het verschil niet of nauwlijks merkbaar. Dus heb ik voor de 1.2 gekozen, vond ik lekkerder lopen dan een 1.4. Na de aanpassing is er echt wel wat verandert, of het gevoel is anders geworden.

Als onze motoren nog steeds aan de 105 pk en 175Nm komen hebben we geen poot om op te staan.

Ik weet zeker dat mijn Octavia ook meer vermogen had dan de 105 pk. Ik kwam uit een Tdi en vond het kwa gevoel het zelfde aanvoelen.

Helaas is dat na de aanpassing anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat er geen enkele feitelijke basis is voor die theorie van het bewust afknijpen. De actie is gericht op het voorkomen van storingen.

Dat er niet zo veel verschil zit tussen 1.2 en 1.4 klopt. Denk dat de 1.4 er alleen is bijgekomen omdat "de klant" het gat tussen 1.2 en 1.8 te groot vond. Aan dat gevoel wordt zo tegemoet gekomen, al is het verschil in feite vrij beperkt (tuning van een 1.2 levert al simpelweg meer vermogen en koppel op dan bij de 1.4).

@Sodela: het was niet direct tot jou gericht die opmerking, begreep dat je de messenger was

Link naar reactie
Delen op andere sites

(tuning van een 1.2 levert al simpelweg meer vermogen en koppel op dan bij de 1.4).

Tsja en tuning van een 1.4 levert ook al simpelweg meer vermogen en koppel dus wat dat betreft vind ik het een loze kreet

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat is natuurlijk onzin. Het gaat om het vergelijken van een getunede 1.2 met een ongetunede 1.4. En dan levert de 1e meer op.

Neem je bv een getunede 1.4 en vergelijk je die met een ongetunede 1.8, dan komt hij nog lang niet aan vermogen en koppel van de laatste.

Dat was het punt, het gat is simpelweg veel minder groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat blijft appels met peren vergelijken

je vergelijkt een 1,2 standaard met een opgefokte 1,2

en hetzelfde doe je met een 1,4 en met een 1,8

Dus sorry maar blijf bij me uitspraak

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan lees je het niet goed. De vergelijking is als volgt:

- opgefokte 1.2 vs onopgefokte 1.4 (dat is het 1e deel van de vergelijking)

- opgefokte 1.4 vs onopgefokte 1.8 (de tweede term)

in het 1e geval overtreft het opgefokte exemplaar de onopgefokte; in het 2e geval bij lange na niet.

Lijkt me dus duidelijk wat mijn punt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke jij gaat ervan uit dat de 1,4 dus standaard gewoon aan die 122Pk zit en met je boxje kom jij daar nu 5 Pk overheen

Maar als je je niet alleen op de 1,2 en zijn vermogen had ingeleerd dan had je ook al her en der kunnen lezen dat de 1,4 standaard opgegeven 122Pk heel vaak al standaard op de rollebank op en rond de 140Pk zit

Dus vandaar dat ik de kreet erin gooi van het is appels en peren vergelijken

Van ene kant ga je van testcijfers uit en aan andere kant baseer je je op cijfertjes in de folders !

Maar ondanks dat zul je het nog niet met me eens zijn, en dat geeft niet maar wou wel even kwijt hoe ik het zie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat de 1.4 zuiniger is als je het merendeel van de tijd zwaar belast.

De intentie van VAG is vast wel het voorkomen van storingen, maar het neveneffect van verminderd vermogen wordt is men wel wat nonchalant, en ja dat is een understatement. Opzet als doel dus niet, maar opzettelijk een neveneffect voor lief nemen is ook een vorm van opzet. Je zou toch iets meer een intentie willen zien om zowel de storingen te voorkomen als daarin het vermogen te behouden. De volgorde hoort toch een beetje te zijn 1. je ontwerpt een motor 2. je verkoopt auto's met bepaalde specs. Die volgorde gaat een klein beetje door elkaar nou, eerst maar eens verkopen dan kunnen we de duurtesten wel overslaan, en o oeps, er gaat een half promile voortijdig stuk, nou ja, dan maar even de software opnieuw ontwerpen, o oeps, nou zijn de specs heel anders maar o oef, gelukkig, dat maakt niet uit want de verkoopprijs is toch al gecashed. Dit is een beetje hoe Bill Gates z'n geld besturingssystemen verdient, je brengt een proefversie uit maar roept dat die definitief is, en haalt daarmee het geld voor de ontwikkelkosten en diagnostische info op voor de echte definieve versie. Allemaal vast geen opzet, maar een bewust flink blind gehouden vlekje zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

138 - 122 = niet 5. En dacht dat die standaard meerwaarde vooral de 1.2 gold, tenminste daar heb ik het alleen over gelezen. Maar het enige punt wat ik wilde maken, afgezien van die op zich vrij onbetekenende cijfers, is dat het gat tussen 1.4 en 1.8 een stuk groter is dan dat tussen 1.2 en 1.4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu maar weer even ontopic :)

Bij ons Engelse buren (Briskoda) kwam ik onderstaand lijstje tegen, afkomstig van een Italiaaanse site

Su alcune vetture con motore 1.2 l TSI comprese nei campi di teali indicati (non tutte le vetture) può avvenire un malfunzionamento sull'attuatore di pressione di sovralimentazione del turbocompressore.

Come conseguenza si possono manifestare delle irregolarità di funzionamento del motore e la spia

check motore del quadro può accendersi.

I campi di telaio sono:

Fabia

TMB ??? 5J ? B 3 006118 222332

TMB ??? 5J ? C 3 006264 134858

Octavia

data

TMB ??? 1Z ? A 2 088638 130028

TMB ??? 1Z ? A 8 029557 044132

TMB ??? 1Z ? B 2 006012 174151

TMB ??? 1Z ? B 8 006012 041318

TMB ??? 1Z ? C 2 006331 144689

TMB ??? 1Z ? C 8 006006 020534

Roomster

TMB ??? 5J ? B 5 006070 029947

TMB ??? 5J ? B 7 006001 020801

TMB ??? 5J ? C 7 006031 026401

Yeti

TMB ??? 5L ? A 6 012772 043723

TMB ??? 5L ? B 6 006006 064512

TMB ??? 5L ? C 6 006034 058151

TMB ??? 5L ? A K 700004 702039

TMB ??? 5L ? B K 700002 701649

TMB ??? 5L ? C H 700013 700453

Il rimedio è l'aggiornamento del software della centralina motore, e in alcuni casi anche il montaggio di un distanziatore sul turbocompressore.

Nu is mijn Italiaans niet zo best, is er iemand die de begeleidende tekst kan vertalen?

Wat ik er van begrijp gaat het om het bovenstaande identificatienummers van de betreffende modellen die in aanmerking komen voor de werkplaatsactie 24W6.

Ik ben benieuwd of degene die deze wekplaatsactie achter de rug hebben of er voor zijn benaderd in dit lijstje staan?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe