Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben het eens met captain Hook. Echte duidelijkheid krijgen we pas als er (het liefst meerdere) auto's die al een 24W6 update gehad hebben op een testbank worden gezet.

Als blijkt dat bij al deze auto's het max. koppel van 160 Nm (bij de 63 kW versie, of 175 Nm bij de 77 kW versie) bij een veel hoger toerental ligt dan ca. 1500 rpm, dan pas is er duidelijk sprake van een negatieve bijkomstigheid van de 24W6 upgrade.

Of beter gezegd DOWNgrade !!!

Ik vind dat een upgrade altijd moet leiden tot verbetering van het product, het mag niet meer kapot gaan, maar de door de fabrikant opgegeven specificaties moeten ook minimaal behouden blijven, méér Nm's bij een lager toerental mag altijd natuurlijk, maar minder en bij een hoger toerental natuurlijk nooit.

Maar is Skoda Nederland hierop aan te spreken, kan Skoda verplicht worden om:

* een nieuwe software update uit te brengen die het koppelverloop weer terug kan brengen naar het oorspronkelijke.

(tevens zal dan waarschijnlijk ook het brandstofverbruik bij stadsverkeer/korte ritten weer dalen, want dit ik na de update ook gestegen volgens menigeen)

* een geheel nieuwe turbo te plaatsen (2012 model) zoals die in alle nieuwe motoren worden ingebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

* een geheel nieuwe turbo te plaatsen (2012 model) zoals die in alle nieuwe motoren worden ingebouwd.

Ik heb zo'n nieuw model. Maar ik durf niet te zeggen of deze beter presteert dan een oud model na uitvoeren van de werkplaatsactie. Wat we weten is dat daar geen werkplaatsactie voor nodig is, maar we weten niet hoe VAG dat heeft bereikt. Ook hierbij kan natuurlijk beknibbeld zijn op oorspronkelijk potentieel, al dan niet binnen de (zelfde) opgegeven specificaties blijvend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ben ik het ook mee eens hoor, ging mij er slechts om dat voor het eerst een echt meetresultaat werd gemeld, hoe betrekkelijk van waarde ook.

Punt met Skoda aanspreken op specs, is dat de auto's waarbij sprake is van "vermogensverlies", nog steeds voldoen aan die specs. Alleen wordt het max koppel later bereikt. Dus daar is weinig tegenin te brengen.

Verder is het maar de vraag in hoeverre een nieuwe software soulaas kan bieden.

Tenslotte lijkt ook het idee van een nieuwe turbo me niet reeel. Om dat te omzeilen wordt immers deze work-around toegepast.

Bovendien geldt eea natuurlijk lang niet voor iedere motor. Uit voorzorg worden alle motoren van een bepaalde reeks behandeld, terwijl het voor een substantieel gedeelte daarvan eigenlijk niet nodig zal zijn. In een dergelijke situatie snap ik wel dat men voor deze oplossing kiest ipv de veel duurdere om alle turbo's te vervangen. Ook niets mis mee, ware het niet dat het in sommige gevallen leidt tot klachten over het rijgedrag.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Punt met Skoda aanspreken op specs, is dat de auto's waarbij sprake is van "vermogensverlies", nog steeds voldoen aan die specs. Alleen wordt het max koppel later bereikt. Dus daar is weinig tegenin te brengen.

Daar is natuurlijk wel veel tegen in te brengen. Als het max koppel niet meer bereikt wordt bij 1550 t/m voldoet het echt niet meer aan de specs. Het karakter van de motor is dan ook wezenlijk aangetast.

Het is juist van groot belang dat het max koppel in het bereik van 1550 tot ca 5000 t/m bereikt wordt. Anders zou je ook kunnen zeggen dat het nog in orde is als het pas bij 7000 t/m wordt bereikt....

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, klopt, wist eigenlijk niet dat dat het punt waar max koppel bereikt wordt ook in de specs staat. Dat pleit dan toch wel voor een meting, alleen voor en na hoeft dan toch eigenlijk helemaal niet? Je kunt gewoon volstaan met het meten na de ingreep. Bij de buren las ik dat er 1 geweest is bij JD met de aanpassing gedaan. Vraag is natuurlijk of daar een rollenbank test is gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen harde gegevens, maar toch:

Meines Wissens nach haben schon 2 andere User ähnliche Werte auf dem Prüfstand gemessen. Ich habe in 3 Wochen meinen Termin. Bin gespannt was bei rauskommt, wobei ich es mir schon denken kann.. wink.png

bedoeld is dus het pas bij 2000 ipv 1500 rpm beschikbaar zijn van het max koppel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zijn dat het maximum koppel bij 1550 toeren alleen bereikt zal worden bij voldoende weerstand gedurende een lang genoeg durende tijdsspanne? Dus dat je eigenlijk die rollenbank zo zou moeten programmeren dat hij de weerstand opvoert - zo, dat de motor op die 1550 toeren per minuut blijft hangen en dat je DAN dat opgegeven koppel zult meten?

Die turbo heeft ook tijd nodig om op toeren te komen. Bij te weinig weerstand/te lage versnelling is de turbo misschien pas op toeren als het blok ook al meer toeren heeft.

Daarbij werkt de turbo op de druk van uitlaatgas. Is het ook niet zo dat bij een zwaardere belasting de restdruk uit de cilinders groter is waardoor dan de turbo wel de luchtdruk levert die nodig is om dat koppel van 175 te halen?

Nou, dat waren weer mooie vragen Skoody Boo. Nou de antwoorden nog :lol:

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, jij bent me er 1-tje! Ik dacht ook dat ze daarom bij JD zo'n test doen in een bepaalde versnelling. Als ik het goed heb bij dsg in de 4e. Herinner het me omdat Mark eens vertelde dat ondanks manual de dsg toch ging terugschakelen tijdens zo'n test

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, jij bent me er 1-tje! Het max koppel bij 1550 toeren bijv. alleen te halen als je een heel steile helling neemt met een zware sleurhut er achter en dan wel op 1550 toeren blijven hangen, anders haal je het nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij werkt de turbo op de druk van uitlaatgas. Is het ook niet zo dat bij een zwaardere belasting de restdruk uit de cilinders groter is waardoor dan de turbo wel de luchtdruk levert die nodig is om dat koppel van 175 te halen?

Nee en daarvoor is dus nu juist de wastegate in de motortechniek geintroduceed, om de turbo minder afhankelijk te maken van het aanbod aan uitlaatgassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet toch redelijk eenvoudig vast te stellen zijn of er verschillen zijn tussen voor en na als er deelnemers aan de JD actie zijn geweest die een rollenbanktest bij de tuning hebben genomen en daarna een "upgrade" hebben ondergaan?

Of zijn die er niet omdat die een externe ecu hebben en de rollenbank als van te weinig toegevoegde waarde beschouwden?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met captain Hook. Echte duidelijkheid krijgen we pas als er (het liefst meerdere) auto's die al een 24W6 update gehad hebben op een testbank worden gezet.

Als blijkt dat bij al deze auto's het max. koppel van 160 Nm (bij de 63 kW versie, of 175 Nm bij de 77 kW versie) bij een veel hoger toerental ligt dan ca. 1500 rpm, dan pas is er duidelijk sprake van een negatieve bijkomstigheid van de 24W6 upgrade.

Of beter gezegd DOWNgrade !!!

Ik vind dat een upgrade altijd moet leiden tot verbetering van het product, het mag niet meer kapot gaan, maar de door de fabrikant opgegeven specificaties moeten ook minimaal behouden blijven, méér Nm's bij een lager toerental mag altijd natuurlijk, maar minder en bij een hoger toerental natuurlijk nooit.

Maar is Skoda Nederland hierop aan te spreken, kan Skoda verplicht worden om:

* een nieuwe software update uit te brengen die het koppelverloop weer terug kan brengen naar het oorspronkelijke.

(tevens zal dan waarschijnlijk ook het brandstofverbruik bij stadsverkeer/korte ritten weer dalen, want dit ik na de update ook gestegen volgens menigeen)

* een geheel nieuwe turbo te plaatsen (2012 model) zoals die in alle nieuwe motoren worden ingebouwd.

Het meest eenvoudige is gewoon je "update" laten terugdraaien, wat ik ook gedaan heb.

Ik had nl. in het geheel geen klachten voorafgaande aan de update, daarna wel.

Maar je bent er op de wat langere termijn niet zeker van, of je motor alsnog wordt afgeknepen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij werkt de turbo op de druk van uitlaatgas. Is het ook niet zo dat bij een zwaardere belasting de restdruk uit de cilinders groter is waardoor dan de turbo wel de luchtdruk levert die nodig is om dat koppel van 175 te halen?

Antwoord: Nee

Preciezer gezegd (want ruimer geformuleerd): de turbo werkt op restvermogen van uitlaatgas. Voor het voldoende lucht aanleveren is het niet nodig het toerental laag te houden (al dan niet door opvoeren van weerstand) omdat als het toerental toeneemt bij de exhaustslag de uitlaatgassen juist sneller uit de cilinder worden geduwd, waardoor er - op zich genomen (ik waag me dus niet aan de invloed van andere variabelen) - in de vorm van die snelheid meer restvermogen voor de turbo beschikbaar is.

Dat je bij de meting weerstand zou moeten opvoeren volgt alleen uit de vraagstelling "wat is het koppel bij een bepaald toerental" omdat anders het vermogen zich een hogere snelheid manifesteert in plaats van in een groter koppel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preciezer gezegd (want ruimer geformuleerd): de turbo werkt op restvermogen van uitlaatgas. Voor het voldoende lucht aanleveren is het niet nodig het toerental laag te houden (al dan niet door opvoeren van weerstand) (klinkklare nonsense) omdat als het toerental toeneemt bij de exhaustslag de uitlaatgassen juist sneller uit de cilinder worden geduwd, waardoor er - op zich genomen (ik waag me dus niet aan de invloed van andere variabelen) - in de vorm van die snelheid meer restvermogen voor de turbo beschikbaar is. (dit is nou net het principe van een turbo)

Dat je bij de meting weerstand zou moeten opvoeren volgt alleen uit de vraagstelling "wat is het koppel bij een bepaald toerental" omdat anders het vermogen zich een hogere snelheid manifesteert in plaats van in een groter koppel.(klinkklare nonsense)

Dat gedoe over weerstand volgt helemaal niet uit de vraagstelling.

En: vermogen manifesteert zich niet als koppel, vermogen kan worden gezien als afgeleide van koppel en toerental, namelijk als de hoeveelheid kracht die in een bepaalde tijd verzet wordt. Hoe meer toeren bij een bepaald koppel, hoe hoger het vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens Casey, het relaas van Skoody lijkt op een slechte technische vertaling door Google, waardoor er meestal geen touw meer aan vast te knopen valt.

De googlevertaalslag verraadt zich meestal door een soort verbasterd angliscisme, in dit geval "exhaustslag", wat in gewoon nederlands "uitlaatslag" betekent.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar weer even on topic (geintje!), dit vind ik dan wel weer verrassend:

meiner ist jetzt ca. 2 Wochen alt. Es ist keine Distanzscheibe verbaut und der Turbo setzt bei ca. 1800 u/min ein.

Die SNr. des Turbo endet mit G, damit sollte eigentlich die 24W6 irgendwann anstehen. Gestern hab ichs leider verschwitzt den smile.pngdarauf anzusprechen.

Ik ging er dus ten onrechte van uit dat nieuwe exemplaren niet meer in aanmerking komen (altijd turboladers eindigend op een letter verder in het alfabet dan K)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe