Ga naar inhoud

Espresso/koffie machine


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb het exploderen ternauwernood kunnen voorkomen, door hem te laten terughalen bij de terugroepaktie.

Het inleverpunt was bij een dierenspeciaalzaak, even in de rij staan met de op maat gesneden kartonnen doos, waarin uitsparingen waren gemaakt voor de afzonderlijke Senseo onderdelen !

Heerlijk, ik waande mij op vakantie, in een niet nader te noemen voormalig Oostblokland.

Maar, hij doet het nog steeds, de smaak is idd wat aan de dunne kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Al langere tijd stil rond dit onderwerp.

 

Vele volautomaten hebben ook onderhoud nodig. Zoals b.v. ontkalken en/of periodiek reinigen. Nu verkopen merken als Jura, Bosch, Saeco, e.d. natuurlijk zelf de pilletjes en vloeistoffen hiervoor, maar die zijn schrikbarend duur.

Zo vraagt Jura maar liefst het schokkende bedrag van zowat een euro per schoonmaaktablet! :blink:

 

In het verleden kon je bij b.v. de Aldi nog wel eens een doosje met dit soort reinigingstabs kopen voor een beduidend lagere prijs. Maar mijn voorraad hiervan raakte ook op en er is nog geen nieuwe actie in zicht.

Welnu, via Amazon.de vond ik een prima alternatief. Een pot met 200 reinigingstabletten voor 14,95! M.a.w. nog minder dan 8 cent per tabletje. En, zoals wel vaker via Amazon, gratis bezorgd (indien besteld met nog wat andere kleine zaken) en binnen 3 dagen in huis.

 

Voor geïnteresseerden, hier is de link:

http://www.amazon.de/200-Reinigungstabletten-geeignet-Kaffeevollautomaten-Espressomaschinen/dp/B00FDYYE50/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1383982102&sr=8-7&keywords=reinigungstabletten+f%C3%BCr+kaffeevollautomaten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Erik ! Ik ga ze ook bestellen.

Ik maak ook regelmatig de leidingen schoon met schoonmaakazijn.

Doe jij dit ook of is dat niet nodig als je de tabletten gebruikt?

Ik heb een saeco x-small voor dagelijks gebruik hier, erg simpel machientje en heeft me in de laatste 3 jaar nog nooit laten stikken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ho, let op!

Er is een verschil tussen schoonmaken versus ontkalken!

Schoonmaken doe je met de schoonmaaktabletten, dat gebeurt vrijwel altijd met een automatisch schoonmaakprogramma en de machine doet dit op hogere temperatuur.

 

Terwijl ontkalken juist koud moet gebeuren. Dus die twee niet verwarren!

Ontkalken met azijn van een waterkoker is prima, maar beter niet voor een automatische espressomachine. Daarvoor wordt meestal een concentraat van mieren- of citroenzuur gebruikt. Is ook te koop in kleine flesjes bij b.v. de Kruidvat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Nadat mijn Philips koffiemachine de geest gaf, ben ik weer back to basics gegaan met een mooi oer-Hollands product: de Technivorm Moccamaster. Strak design, geweldige kwaliteit (handgemaakt in Amerongen), heerlijke koffie. Volgens kenners het beste koffiezetapparaat ter wereld. 

En, een aanwinst op m'n aanrecht ;)

kbg741_ao_stone.jpg_563_600

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schitterend Marco, dat apparaat is een echte klassieker, net als een Porsche 911: volgens mij al meer dan 45 jaar in productie met steeds kleine aanpassingen, en zat in elk geval in het verleden ook in het assortiment van de DE-winkels. Toen ik halverwege de 80-er jaren op mezelf ging wonen heb ik zo'n apparaat geërfd van mijn oma. Apparaat was uit begin jaren 70, en heeft het tot 2007/2008 zonder problemen gedaan. Mijn moeder had een nieuwere versie uit de 90-er jaren, en die had ook een paar probleempjes (ik geloof stuk gestoten/gevallen reservoir of iets dergelijks) en toen heb ik van 2 apparaten uit verschillende generaties weer één goed werkend apparaat gemaakt, en dat functioneert nog steeds.

Die van mij is van een oudere generatie, dat is te zien omdat de 2 knoppen in de kolom zitten, ongeveer waar bij jou exemplaar de merknaam 'Technivorm' staat, en bij die van mij staat het filter op de pot, en dus niet op zo'n steun als bij die van jou. Ik zal wel een fotootje op de app zetten.

Edit: staat erop @MarcoO2

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal Gert. Mijn schoonouders hebben er ook een staan: tientallen jaren oud, en vrijwel ongewijzigd design. Ik houd daar wel van. De vergelijking met de 911 hoor ik vaker ;)

De mijne komt ook uit het DE-assortiment, tegenwoordig via Blokker. Kon ik tenminste mijn 15000 DE-punten eens verzilveren :D

Voor mij voorlopig geen bonenmachine meer dus, ik ga weer lekker nummertjes 4 zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de kleuren veranderen nog wel eens: in het begin alleen goud of zilverkleurig, later niet meer in goud, maar wel in zwart en rood. Het fijne is dat het een no-nonsens apparaat is, en bijvoorbeeld een nieuw filter of een nieuw deksel, of de metalen overloop (van opvoer naar filter) kun je gewoon los bestellen indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja enkele jaren terug werd ik nog als ouderwets bestempeld met me No 4 filters en nu zonder er verder wat voor te doen ben ik opeens weer modern.......
Tsja Marco mijn ouders hadden hetzelfde machientje met DE erop geprint en toen nog in de moderne kleur groen, en wat rondere vormen.
Tegenwoordig staat er een Braun van de Blokker die kort geleden ter vervanging is gekomen voor een Braun van het zelfde model ( al 15jaar )
Alleen met een 45min schakelaar er tussen, schijnt een europese regel te zijn ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cordoba: hoeveel kleuren wil je hebben? Is 15 genoeg? ;) http://www.moccamaster.nl/nl/webshop/koffiezetapparaten/

@EdK: er gaat niks boven een nummertje 4 hoor. :D Mijn vorige machine kon zowel op snelfiltermaling als op bonen draaien, maar tweederde van de tijd gebruikte ik toch nummertje 4.  Vandaar dat ik mezelf de keuzevrijheid gewoon ontnomen heb. En het leuke is inderdaad dat iedereen deze machines kent via DE, maar vrijwel niemand weet dat die dingen met de hand in Nederland gemaakt worden.  

@Rosinfield: tsja... :) 

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur ago , Skoody Boo said:

bonenmaalding

Koffiemolen elektrisch bedoel je .....

heb er nog steeds een staan, maar doe er dan suiker in en maal ik dan tot poedersuiker voor over de oliebollen....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Ha leuk zo'n oud draadje.

Ik ben géén grote koffiedrinker, maar geniet er wel enorm van. Drink tussen de 4 en 6 kopjes per dag. Daarvan op het werk hooguit 2 uit zo'n bedrijfsapparaat.

Thuis hebben we sinds een jaar een Jura volautomaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin thuis altijd, als ik net wakker ben, met een kopje thee, rooibos meestal. 

Daarna een zelfgemaakte cappuccino x 2 en dan weg in de auto. 

Bij klanten of op kantoor drink ik alles behalve koffie. Meestal water. 

En thuis na het eten maak ik opnieuw een cappuccino en heb ik genoeg ontvangen qua cafeïne. En alles zonder suiker!

 

Vroeger, was het omgedraaid: ik dronk koffie en thee met suiker en flinke hoeveelheden ook. 12-16 cappuccino’s op het werk was normaal. 

Niet te geloven toch... :ruimteschip:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe