Ga naar inhoud

Espresso/koffie machine


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo, even een kickje van dit topic!

Ik ben inmiddels ook op zoek naar een goed koffie-apparaat. Heb het een aantal jaren met een Senseo gedaan, maar dat was ik echt helemaal zat. Erg makkelijk, maar funest voor je koffiesmaak en beleving. Ik ben toen weer overgestapt op een doodsimpel Philips koffieapparaat, jawel, gewoon met filters! :D En dat was een verademing, lekker sterke koffie naar eigen smaak! Maar goed, dat apparaat wordt ook ouder, en omdat ik een lekker bakkie koffie toch wel kan waarderen ben ik op zoek gegaan naar iets moois.

Nou zag ik van de week in de folder van de Blokker de Siemens TK529 voor € 289,00. Koopje, leek mij, dus ik ben maar eens gaan kijken of dat apparaat wat is. De reviews op koffiediscounter.nl zijn erg positief. En ik vind 't ook een mooie machine, dat is ook wat waard.

Toen schoot me ineens dit topic in gedachten, dus ik ben weer even gaan kijken. En toevallig zag ik dat er meer forumleden zijn die dit apparaat hebben ;)

Behalve skoda liefhebbers zitten er hier ook veel koffieliefhebbers, dat kan geen toeval zijn! Ik heb eerst deze gehad, zoals hier al gemeld willen de machines van Saeco wel eens lekken. Na 2 jaar was ik deze zat, verkocht via marktplaats en deze gekocht bij koffiediscounter.nl

Deze bevalt goed, is 2x terug geweest voor reparatie, je belt dan met Siemens/Bosch, deze maken een afspraak wanneer de machine gehaald wordt en je krijgt een leenmachine. Goede service dus!

Ik meen dat er 2 jaar garantie op zit. (volgens de site ook)

Ontkalken is een makkie, er zit een programma op die dit doet, reservoir vullen met ontkalkings middel en een reinigingstablet in de machine doen.

De machine geeft door middel van een lampje aan wanneer dit gewenst is.

Hebben jullie nog tips of alternatieven? Is er een apparaat dat meer koffie voor z'n geld biedt? Dan hoor ik dat graag!

Heb het ook gelezen. Was ook een vent aan het woord (het zijn alleen maar mannen)die beweerde maar 1x in z'n leven het perfecte kopje koffie gedronken te hebben. Die man geeft dus kapitalen uit aan machines, koffie (die hij in het buitenland koopt) etc en het is maar 1x gelukt om een lekker bakkie te zetten...

Zo zie je maar weer: de grootste vijand van het goede is het beste...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb deze:

http://www.redcoon.nl/B250826-Saeco-Aroma-RI9376-01_Traditionele-Espressomachines?refId=basenl

Ooit aan mijn zoon gegeven. Bij hem moeten dingen "mokey proof" zijn. Gebruikt hem al jaren dagelijks en nog steeds heel. Daarom heb ik er zelf ook 1. Zeer tevreden, heel simpel en lekkere koffie. Met een bonenmalertje erbij en goede bonen, heb je heerlijke espresso of capuccino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, dat apparaat wordt ook ouder,

Ik heb de mijne gekocht op rommelmarkt met koninginnedag + een zelfde reserveapparaat + een reservekan. Was voor 4 euro klaar. Het reserve-apparaat is nog niet nodig geweest, kan ook niet.

Maar goed, als je op zoek bent naar iets moois dan heb je hier natuurlijk geen zak aan :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha nee klopt, en zelfs als'tie dusdanig oud zou zijn dat'ie echt gecremeerd moet worden, is dat nog steeds geen excuus om een espresso-apparaat te kopen. Want voor het geld van die Siemens kan ik, ff rekenen, bijna 15 keer zo'n basic Philips-ding nieuw kopen... :D

Maar goed, soms moet je even zoeken zoeken naar redenen om je geld uit te kunnen geven, toch? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, eh, wat wil je?

Gewoon goede koffie? Dat kan ook prima met het aloude filterapparaat (no 4 zeg maar) Of toch iets speciaals? Dus met een machine die zelf de bonen maalt en met instelbare druk het water op de juiste temperatuur door het verse maalsel perst?

En het hangt niet alleen van de machine af, maar ook van:

-de soort bonen, en voor welke soort heb je zelf een voorkeur? Welke branding? Hoe vers gebrand? Houd je van afwisseling of moet het altijd precies hetzelfde zijn?

-het gebruikte water.

-en niet te vergeten de hygiene van je machine. Hoe zorgvuldig/vaak maak je 'm schoon en zorg je ook dat er geen schoonmaakresidu achterblijft?

And, last, but not least, heb je het geduld en de tijd er voor over? 8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil méér dan alleen een nummertje 4 ;) Een espressootje of een capuchino op z'n tijd is ook erg lekker. Om nog maar niet te spreken over de geur van versgemalen bonen...

Qua bonen heb ik nog geen enkele voorkeur, simpelweg omdat ik er nog niet mee geexperimenteerd heb. Ik ben niet iemand die iedere week een andere koffie wil hebben, maar soms eens af kunnen wisselen is wel leuk.

En tsja, alles wat mooi of lekker is kost meer. Meer geld, meer tijd... maar het levert je dan ook meestal wel meer voldoening op. Oftewel: als ik er lekkerdere koffie door krijg, wil ik best de tijd en moeite investeren om dat ding schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dingetje van mij heb ik welgeteld 1 x in 2 jaar tijd schoongemaakt en de koffie smaakt nog steeds prima. Ben nu Mauro bonen aan het proberen (diverse varieteiten), maar tot nog toe bevalt de Diemme d'or toch het best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wordt het tijd dat je kennis zult moeten opdoen van koffie, koffie zetten/maken, invloed van branding op de smaak. Machines en hun principes, etc, etc.

Suk6!

....poosje later...

Marco koopt een Jura of een Seaco (tegenwoordig Philips) machine, test allerlei soorten bonen uit. Laat bonen op bestelling branden. Test aanbiedingen van allerlei supermarkten, test met kraanwater, met flessenwater (eigenlijk ook kraanwater), gedemineraliseerd water, temperatuurinstellingen, grove maling, fijne maling... en weet het dan nog niet. :D

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb toevallig twee weken geleden gewoon weer een Braun Nr4 koffiezetter gekocht

Zelfde model en zelfde kleur !

Jaja al die apparaten benne mooi maar de beste bak komt nog gewoon uit het filter vandaan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, je moet idd wel uitkijken dat je hierin niet doorslaat. Heb een tijd terug in Vrij Nederland een artikel gelezen over zgn "thuis-barrista's". Heel hoog "freak-gehalte". Die lui houden een soort koffiezet-M&G's en ze zijn voortdurende op jacht naar het onbereikbare ideaal van het ultieme bakkie. Er was er zelfs 1 die regelmatig te laat kwam op zijn werk, omdat het door hem 's-ochtends gezette bakje na proeven meermalen moest worden weggegooid en opnieuw gezet.

Zo'n Braun hebben wij ook (in 2 voud), ook prima voor tussendoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Erik: ik denk dat je voor wat betreft dat experimenteren een heel eind in de goed richting zit, behalve dan dat ik waarschijnlijk geen Jura of Saeco koop, en dat ik het aan het einde van de rit nog niet weet. Ik heb er nog nooit last van gehad dat ik, na me ergens in verdiept te hebben, alsnog geen keuze kan maken.

@ Manno: die vent verwees ik in de quote van Kees in mijn eerste post van vandaag al naar. Doorgeslagen idioten... ;)

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de echte liefhebber: De smaak van Italie! Hier staan veel recepten in en ook aanbiedingen van Espresso-apparaten.

Check www.vanpommeren.nl voor de laatste design machines?

Ook ik ben een echte cappuccino-liefhebber en maak dit op een ongekend hoog niveau! De meeste nederlandse restaurants hebben mindere cappuccino dan ik maak. Ik kijk vaak op beurzen naar een Barista en probeer zijn trucjes mijn eigen te maken. Visite die hier komt mag altijd profiteren om mee te drinken. Het apparaat wat ik gebruik is een simpele Saeco machine die ik bij de Expert heb gekocht een jaartje terug voor 200 euro. Die zijn er nog steeds te vinden mits je het aan de juiste Expert vraagt. Koffiebonen haal ik her en der vandaan, hier ben ik niet echt consequent in. Komt omdat ik ook suiker gebruik waardoor er toch wat smaak verdwijnt en ik doe er dus altijd opgeklopte melk bij om de cappuccino te vervolmaken. Pffff, wat een verhaal zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk Kees, de echte koffienuances verdwijnen dan grotendeels. Maar bij de meeste capucino-drinkers draait het niet meer puur om de koffie, maar om het totaalplaatje. En om het genieten natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat bedoelde ik ook ter zeggen.

Mijn persoonlijke voorkeur: espresso of "gewone" kop koffie, zonder melk, zonder suiker. Verder heb ik er geen verstand van en behelp me thuis met een soort senseo, de Café Invento van Inventum waar ik de sterkte van de bak wel mee kan variëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Frank, proef je de koffie nog wel als je er suiker en melk bij mikt? Kan best een lekker bakkie zijn, dat je er van geniet geloof ik, maar ik maak me sterk dat de soort koffie er dan niet veel meer toe doet.

Helemaal gelijk Kees! Daarom maakt de koffiesoort ons nu niet zoveel uit. Mijn vrouw drinkt zonder suiker en ik ben aan het afbouwen van 2 klontjes naar 1 klontje! En als er geen suiker meer inzit ga ik eens verder kijken hoe het mij bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn persoonlijke voorkeur: espresso of "gewone" kop koffie, zonder melk, zonder suiker. Verder heb ik er geen verstand van en behelp me thuis met een soort senseo, de Café Invento van Inventum waar ik de sterkte van de bak wel mee kan variëren.

Noem het maar "behelpen"! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe