Ga naar inhoud

Espresso/koffie machine


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

de twist was van CC, had een hit met let's twist again. Hij was getrouwd met de toenmalige nederlandse miss world. Kan zijn dat hij ook twist & shout heeft gedaan, ken het van de beatles.

Die van CC was 1 van mijn 1e plaatjes, weet nog dat op de B-kant The Fly stond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Zoals beloofd zou ik jullie laten weten wat voor koffiemachine het geworden is.

Ik heb gezocht in de prijsklasse van zo rond de 500 euro.

De keus is gevallen op DeLonghi Ecam 23.420 SB

Op kieskeurig en een aantal andere sites wordt deze machine erg goed beoordeeld. Niet of nauwelijks storingen.

De machine is makkelijk in gebruik en ook in onderhoud.

Het waterreservoir en opvangbak zitten beide aan de voorkant, wat voor ons erg handig is.

Bij het aan- en uitzetten spoelt de machine zich schoon, we zetten er dan een glas onder, zodat de lekbak niet zo snel volloopt.

Het enige bezwaar is dat de melding van water bijvullen en/of koffie bijvullen kan komen tijdens het zetten. Dat betekent dat je opnieuw koffie moet zetten. Dus bijtijds controleren op water- en bonenvoorraad.

We zijn nog aan het proberen welke bonen het beste smaken

post-117-0-29766000-1315773453_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal altijd bonen bij La Place. Bevallen goed en de branddatum is altijd heel recent (en da's juist zo belangrijk)

Maar alles hangt er natuurlijk vanaf wat je lekker vind. Koffie met zo'n nadrukkelijk nasmaak hoeft voor mij niet.

BTW: ik weet niet of de machine die jij gebruikt ook instelbaar is qua maalgraad, zetsterkte, waterhoeveelheid, etc? Want dat heeft ook invloed op je koffiesmaak. EN...niet te vergeten het water wat je gebruikt (dus waar je woont). Daarnaast is onderhoud, (= zorgvuldig schoonmaken) belangrijk. Want als je zo'n machine na een poosje uit elkaar haalt wil je niet weten wat je allemaal tegenkomt, dan sta je er verbaasd over dat het nog te zuipen is... ;)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

De machine is in te stellen op sterkte (aroma), waterhoeveelheid (van espresso tot extra grote kop) en de maalgraad. De zetgroep moet 1x keer maand schoongemaakt worden en voor het ontkalken geeft de machine een waarschuwing.

De bonen van La Place gaan we ook eens proberen. We gebruiken nu Lavazzo medium en die vinden we niet zo lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan dure bonen bestelt, bestel ze dan ergens waar ze ZELF branden... Hier b.v. http://www.eenhoornkoffiethee.com/, is uitstekend (weet ik uit ervaring), maar ik vind ze (te) duur.

Wat dat betreft dat schoonmaken van zo'n machine. Ja, al die apparaten hebben van die zelfreinigingsprogramma's met tabletjes en af en toe een ontkalkingscyclus. Maar dat maakt je machine echt NIET goed schoon van binnen, hooguit de leidingkjes, maar vooral de uitstroomopening (als je dat helemaal uit elkaar sloopt, dan zie je pas hoe het er uitziet en hoe het geconstrueerd is), is een volkomen 'open' gebeuren (weliswaar achter het frontpaneel, maar dan nog). Daar verzamelt zich in de loop der jaren gewoon zoveel aangekoekte troep en daar loopt wel iedere keer je spoelwater en je koffie langs...

Geloof me, ik weet het en ik heb het gezien want ik heb nu al diverse machines gereviseerd en een onderhoudsbeurt gegeven... :(

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het gaat er om waar ze gebrand worden, en hoe lang dat geleden is...

Hoe langer een gebrand product onderweg is, hoe meer temperatuurswisselingen het ondergaat, deste meer invloed dat heeft op de kwaliteit.

Als je het verschil niet proeft, laat dan maar. Maar als het je wel interesseert, doe er je voordeel mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen ze dus wel, daar in Kampen.

Het kan zijn dat je een paar dagen moet wachten totdat er weer een partij van een bepaalde soort gebrand is! Dat noem ik pas vers gebrand... :D

Maar grote partijen (zoals bij het Kruidvat, of de Appie of de Aldi of whatever) kunnen rustig een half jaar geleden gebrand zijn, in een ander land.

Nogmaals, als je het verschil niet proeft, koop lekker de goedkoopste zak die je kunt vinden, kijk niet naar de branddatum en/of waar ze vandaan komen. Zoniet, kun je wat doen met de aangeboden kennis. :notworthy:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben (hadden?) ook proefpakketen met van diverse soorten kleine hoeveelheden. En ze hebben ook een soort van koffieabonnement (tenminste, dat hadden ze wel, misschien ff navragen), dan kreeg je iedere week een klein pakketje met vers gebrande bonen.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe