Ga naar inhoud

Espresso/koffie machine


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Na de zomer wil ik een espresso/koffie machine gaan aanschaffen. Ik denk aan een prijsklasse zo tussen de €400 en €600.

Graag hoor ik van jullie wat geschikte merken zijn en hoe die bevallen wat betreft de smaak, storingsgevoeligheid, schoonmaken e.d. Er zal voornamelijk gewone koffie mee worden gezet, maar zo af en toe ook espresso e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een Saeco. Had er eerst zo een aan mijn zoon gegeven voor zijn verjaardag of zoiets. Goed degelijk ding, heel simpel en alleen voor espresso/capuccino. Ik gebruik hem alleen voor espresso, dat capuccino gedoe geeft nogal wat geknoei met melk. Gewone koffie kun je met deze niet zetten, maar er zijn vast wel duurdere die dat wel kunnen. Ook heb ik er een los koffiemolentje bij (zelf malen is eigenlijk wel een must, veel lekkerder). Zal hem eens even zoeken

Deze dus:

http://www.espresso-apparaten.com/espresso-apparaat/9_saeco/11_saeco-aroma-inox

Op diezelfde pagina staan ook andere (duurdere) modellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zelf een Siemens Surpresso S70 en die bevalt prima. We hebben het apparaat destijds gekregen als compensatie voor een verkeerd geleverde keuken.

Ik heb me laten vertellen dat de machines met keramische schijven beter zijn dan die met metalen maalschijven (die van ons heeft metalen schijven).

Jura schijnt wel 1 van de beste merken te zijn, maar ik ben bang dat die iets duurder zijn dan het opgegeven budget ;)

De bonen haal ik overigens bij het kruidvat, niet het eigen merk maar die ernaast liggen zwarte zak van 1 kg voor 6,49 en die koffie smaakt prima.

Wij maken er ook espresso's en cappuccino mee (de Siemens heeft een ingebouwde melkopschuimer, best handig)

De Siemens spoelt zichzelf schoon iedere keer als je hem aan zet of uit zet. Hierdoor zit de lekbak wel redelijk snel vol. Eens in de zoveel tijd moet je hem ontkalken en reinigen, daarvoor zit er een speciaal programma in het apparaat. Verder zit er een losse kalkfilter is die je af en toe moet vervangen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, koffie proeven kan als je in de regio Nijmegen bent ;)

Zo eentje hebben wij: http://www.guenstiger.de/Preisvergleich/Siemens_Electrogeraete/Surpresso_S75_TK_69009.html

Deze zou beter zijn: http://www.guenstiger.de/Preisvergleich/Jura/Impressa_F50.html

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties. Een familielid heeft een Jura (model ENA5 dacht ik) en die bevalt hun prima. Deze machine is volautomatisch en de koffie vind ik lekker smaken. Ik zie alleen op kieskeurig dat deze machine toch wel storingsgevoelig is en dat reparaties nogal prijzig zijn.

Nogmaals, het gaat ons in eerste instantie om de koffie en eventueel espresso.

De Saeco Talea Giro Plus en de DeLonghi ECAM 23.420.SB komen bij kieskeurig goed uit de beoordelingen, hoe denken jullie daarover. Zijn er nog andere sites met dit soort beoordelingen?

PS. Nijmegen is een beetje uit de richting maar dank je voor het aanbod.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

je mag bij mij ook komen proeven hoor! Maar ik denk dat dat de goede smaak minstens zoveel te maken heeft met de bonen ;)

Zelf kijk ik ook vaak op kieskeurig als ik van ben iets te gaan aanschaffen. Ik ga er echter alleen op af als er behoorlijk wat gebruikers-reviews zijn, want bij 1 of 2 is er natuurlijk een betrouwbaarheidsprobleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al jaren een Jura S9 en die bevalt uitstekend.

Als je weet hoe e.e.a. in elkaar steekt en werkt, is het minimale onderhoud prima zelf te doen. De afgelopen 8 jaar heb ik één keertje voor 2 tientjes wat speciale afdichtingsringen in duitsland online besteld en die kun je prima zelf vervangen. Maar ja, laat je het doen, dan betaal je arbeidsuren.

En de smaak? Die is voor het grootste deel, afhankelijk van de soort en versheid v.d. koffiebonen, het gebruikte water en de reinheid van de machine.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig zo 1, 2, 3 even te kijken naar een automaat.

Zelf hebben we dus een Siemens die prima bevalt, die maakt overigens ook gewone koffie..

M'n zwager heeft een Jura F50 en die zweert erbij. Daar komt overigens ook het verhaal van de keramische schijven vandaan. Van metalen schijven zou je metaaldeeltjes in de koffie kunnen krijgen.

Als je de tijd hebt zou je nog even de dagaanbiedingen (www.jouwaanbieding.nl voor een aardig overzicht) in de gaten kunnen houden daar komen ook wel eens dergelijke apparaten voorbij.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Pim, kijk ook hier eens: http://www.koffiediscounter.nl/

Zelf heb ik een Saeco (type weet ik even niet) waar ik veel cappuccino mee maak! Ook zelfreinigend en daarnaast ook nog eens stil. Deze heb ik gekocht bij een Expert winkel waar hij toen voor een zacht prijsje in de aanbieding was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een Saeco Talea Touch.

Maakt prima espresso, cappuccino en gewone koffie.

Heeft een bonenreservoir en ook een mogelijkheid om gemalen koffie te gebruiken.

Ondanks de goede kwaliteit van het zetsel, heeft deze machine toch een paar nadelen. Zo waarschuwt de machine niet tevoren wanneer het water op is, het lekbakje vol is of wanneer er te weinig bonen i n t reservoir zitten. De machine begint te malen en komt daarna pas met de melding en gooit dan de maling weg. Met pech kost je dat 3 malingen achter elkaar. Dus ervan geleerd en dus controleren we regelmatig de water- en bonenvoorraad.

Onze vorige Saeco Royal Professional had deze nadelen niet, maar hebben we ingeruild voor deze, omdat de Royal eigenlijk voor ons te groot was qua capaciteit.

Bij een volgende machine zullen we zeker op deze nadelen letten.

Een ander nadeel vinden wij de draaiknop voor het stoompijpje. Dat gaat na verloop van tijd lekken.

Dit wordt wel onder garantie verholpen, maar toch.

We laten de machine wel jaarlijks servicen bij Saeco Wijk bij Duurstede. Afspraak per mail maken. We maken er dan altijd een dagje uit van. 's Morgens brengen, begin van de middag krijg je dan een telefoontje om je machine weer op te halen.

Wij zijn tot nu toe uiterst te spreken over de service en garantie daar in Wijk bij Duurstede.

Het stoompijpje gebruiken we niet meer, dus ook geen lekkage meer. We hebben een melkopschuimer gekocht (Lattemento) en dat bevalt ons beter en werkt uitstekend. Met het stoompijpje maak je eerst de koffie en daarna het schuim (of andersom) met de melkopschuimer doe je beiden tegelijk, De 2 kopjes zijn dan gezet en gelijktijdig is ook de melk opgeschuimd.

http://www.lattement...CFQiIDgod3gdhHg

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook een voordeel van zo'n simpel, basic ding, je ziet gewoon of er water genoeg in het reservoir (doorzichtig) zit. En het zelfde geldt voor de bonen in de maler.

Trouwens wel op het idee gebracht eens te gaan kijken naar wat ik evt aan onderhoud moet doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zetgedeelte kan ik verwijderen en schoonspoelen. Geregeld ook een tablet door het maalgedeelte en uiteraard ontkalker via het waterreservoir.

Maar los daarvan zijn ern nog een paar kleine zaken waar ik niet zelf aan ga zitten sleutelen, dat gebeurt bij de periodieke onderhoudsbeurt.

Met de Saeco Royal zag ik ook de water- en bonenvoorraad. Maar had niet verwacht dat deze machine zo onzinnig na malen pas waarschuwt en niet de maling bewaart tot het water is bijgevuld of het lekbakje is geleegd.. Dat kon die andere dus wel.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

geen kwaad, gewoon de ontkalker gebruiken voor espresso-apparaten

In de Saeco stel ik de hardheid van t water in, de machine meldt daarna wanneer deze ontkalkt moet worden.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

D'r is een groot verschil tussen heet ontkalken (zoals bij 'gewone' koffiezetapparaten) wat je vaak doet met azijn versus de ontkalkprogramma's van volautomatische espresso machines. Die moeten juist koud ontkalkt worden. En het mengsel wat daarvoor gebruikt wordt is meestal citroen- of mierenzuur.

Je kunt uiteraard voor veel geld dit kopen met het merklabeltje van je koffiemachine erop of van die flesjes halen bij de Blokker (van Melitta).

En schoonmaaktabletten van Jura zelf zijn zowat van goud als je die prijzen ziet. Terwijl 1 x in de zoveel tijd Aldi/Lidl een aanbieding heeft voor van die speciale schoonmaaktabletten en die zijn een fractie v.d. prijs.

@Fred: gooi jij echt een tablet in het maalwerk????? :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, Nee Erik, je hebt gelijk, de tablet gaat in de opening voor gemaalde koffie :) Attent van je!! :notworthy::notworthy:

Verder wil ik ook nog even de positieve punten van mn Saeco noemen.

via de display kun je 3 soorten zetsels maken, voor kleine kopjes (espresso), middel of grote kommen.Dus eenvoudig met 1 druk op de knop de juiste hoeveelheid voor t juiste kopje (zelf in te stellen)

Verder kun je de hoeveelheid water, de fijnmaling en de temperatuur instellen.

Echter nog een groot voordeel, wil je per zetsel de sterkte veranderen, dan is dat ook te regelen met de grote draaiknop voor op t apparaat.

Juist al deze individuele instellingen zijn handig als je eens van merk koffie verandert en je dus de sterkte etc, eenmalig wilt wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve skoda liefhebbers zitten er hier ook veel koffieliefhebbers, dat kan geen toeval zijn!

Ik heb eerst deze gehad, zoals hier al gemeld willen de machines van Saeco wel eens lekken.

Na 2 jaar was ik deze zat, verkocht via marktplaats en deze gekocht bij koffiediscounter.nl

Deze bevalt goed, is 2x terug geweest voor reparatie, je belt dan met Siemens/Bosch, deze maken een afspraak wanneer de machine gehaald wordt en je krijgt een leenmachine. Goede service dus!

Ik meen dat er 2 jaar garantie op zit. (volgens de site ook)

Ontkalken is een makkie, er zit een programma op die dit doet, reservoir vullen met ontkalkings middel en een reinigingstablet in de machine doen.

De machine geeft door middel van een lampje aan wanneer dit gewenst is.

En als laatste de bonen die je gebruikt, je kan het beste apparaat hebben als je er bonen ingooit die niet lekker zijn kan je een goede bak koffie wel vergeten.

Deze zijn net op hier en ben nu begonnen aan deze Ik vind de bristot persoonlijk lekkerder.

Zoveel mensen zoveel smaken, de juiste bonen is een kwestie van proberen, ik heb eigenlijk bristot als de ''standaard'' vaak bestel ik iets anders mee om eens te proberen.

Sommige koffie aanbieders hebben ook proefpakketten, is ook weleens de moeite waard.

Je hebt ook nog de koffiebranderijen zoals deze Hier betaal je wel meer voor je bakkie maar je kan er kiezen uit vele soorten.

Op deze site vind je ook nog wat leuke weetjes over koffie.

Zo! nu eerst een bakkie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig zoveel reacties van jullie.

Ik zal alle tips en adviezen meenemen in mijn beslissing.

Ik laat het jullie weten , als ik een beslissing heb genomen welke machine het is geworden en hoe mijn ervaringen dan zijn.

Dat zal niet eerder zijn dan begin september.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe