Ga naar inhoud

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Blijf het merkwaardig vinden. Ik heb dat soort zaken wel degelijk overwogen en besloten het wel te doen, vanwege:

- Kleine kans dat er iets kapot gaat (tuning gerelateerd dan)

- de afwezigheid van de mogelijkheid uit te lezen dat er getuned is (externe ecu)

- aanvaardbaarheid van het risico dat het me onverhoopt op kosten gaat jagen (gebaseerd op vorenstaande)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer aan te haken op het nemen van beslissingen en wat je hierin vooraf kunt voorzien. Ik vraag me af inhoeverre de toename van koppel onderin nou ook inderdaad zover onderin zit als waarom je vooraf besloten had om te tunen. Ik heb het idee dat die toename vooral daar zit waar je toch al zat koppel had (v.a. 2000 toeren) en niet daar bij is gekomen waar in ieder geval ik het had willen hebben in geval van tuning (vanaf 1300 toeren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer aan te haken op het nemen van beslissingen en wat je hierin vooraf kunt voorzien. Ik vraag me af inhoeverre de toename van koppel onderin nou ook inderdaad zover onderin zit als waarom je vooraf besloten had om te tunen. Ik heb het idee dat die toename vooral daar zit waar je toch al zat koppel had (v.a. 2000 toeren) en niet daar bij is gekomen waar in ieder geval ik het had willen hebben in geval van tuning (vanaf 1300 toeren).

Misschien kunnen de grafieken van de diverse tuningsuitslagen je dan wel overtuigen. Met name bij de buren staan er nogal wat in het item "nabespreking groepsaankoop". Blijkt wel degelijk behoorlijke toename onderin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stukje uit mijn start post:

Getuned: Skoda Fabia II FL (Combi) Greenline 1.2 TDI CFWA

Origineel:

Maximaal vermogen: 55kW, 75PK bij 4200 rpm.

Maximaal koppel: 180 Nm bij 2000 rpm.

Fabia Combi II FL Greenline 12 TDI - Origineel vermogen

Mijn Fabia af fabriek:

Maximaal vermogen: 60,4kW, 81,3PK bij 4200 rpm.

Maximaal koppel: 199,1 Nm bij 2150 rpm.

Verschil t.o.v. geadverteerd respectievelijk 8,4% 10,6%

Fabia Combi II FL Greenline 12 TDI - Met JD Tuning

Na JD Tuning:

Maximaal vermogen: 76,8kW, 103,3PK bij 4000-4200 rpm.

Maximaal koppel: 241,3 Nm bij 2250 rpm.

Verschil t.o.v. geadverteerd respectievelijk 37,7% en 34,0%

Verschil t.o.v. voor de tuning respectievelijk 27,2% en 21,2%

En dan het totaal plaatje:

Fabia Combi II FL Greenline 12 TDI - Vergelijking origineel met JD Tuning

Link naar reactie
Delen op andere sites

In elk geval schakelt hij (nog) eerder op en reageert ook vlotter op het gas, bv bij verlaten rotonde. Het eerste vormt denk ik ook de verklaring voor het wat gunstiger verbruik

Dat denk ik ook. Verhoogde turbodruk betekent meer lucht in, dus ook meer brandstof. Maar door eerder te schakelen, zou dat dus kunnen compenseren of zelfs positief kunnen uitvallen. Afhankelijk hoe je rijdt natuurlijk, maar dat is niet verwonderlijk.

Er is trouwens wel degelijk extra koppel in de lage toeren. Constructeurs zouden dat turbo-gat standaard niet aanpakken als veiligheidsmarge (had ik begrepen uit het andere tuning topic). Waarom ze dan niet gewoon de auto er op voorzien door sterkere koppeling/vliegwiel enz te plaatsen is mij niet helemaal duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noord26: Beetje tegenstrijdig wat je hier nu allemaal verteld kerel....

Eerst regel je zelf een mooie kortingsactie bij JD, vervolgens trek je de externe ecu er weer tussenuit omdat je met je

Skoda Polis zit. Twee pagina's terug zeg je opeens weer dat als JD kan OBD tunen bij de 1.2 TDI , je het toch weer gaat doen?!

Juist via OBD kan de dealer erachter komen dat de auto getuned is, de box kun je er zelf tussenuit trekken.

Maar misschien bedoel je, wat ik denk dat jij bedoelt....je bent die storingsmeldingen zat die de box veroorzaakte

op jouw auto, en hoopt dat die nu OBD tunen niet meer voorkomen. Geheel begrijpelijk trouwens....

Daarnaast denk ik dat jij JD een beetje wil beschermen, wat natuurlijk goed bedoeld is. Iedereen weet wel dat JD

goed werk levert en daarbij een goede service. Maar ook JD zal dit keer goed achter de oren krabben om dit soort

externe ecu's te leveren.... dus als daar 'iets' mee is, wat volgens dit forum voor de 1.2 TDI's

wel het geval lijkt te zijn, dat mag ook dat best gezegd worden.

aangepast door Driepittertje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de symptomen voor een zieke brandstofpomp?

Nu ik terug ben van vakantie (3000 km stevig gereden) is de pomp onder de achterbank erg goed hoorbaar. Die was altijd al hoorbaar maar nu lijkt die harder te loeien. en ook onregelmatig. Ik heb geen externe ECU.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laagvlieger, jij spreekt waarschijnlijk over de brandstofopvoerpomp achteraan in de auto en niet over de brandstofpomp/hogedrukpomp die bij PC-Fre@k kapot gegaan is. Die opvoerpomp werkt niet onder hoge druk en dient enkel om de brandstof naar de hogedrukpomp te voeren.

Als je ze hoort zou ik gewoon eens langs de dealer passeren, dat wijst waarschijnlijk toch op slijtage van de pomp (tenzij anderen met de 1.2tdi die ook zo erg horen), en gezien de leeftijd van je auto, is het waarschijnlijk een garantieverhaal als ze zou moeten vervangen worden.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zover ik weet niet. JD geeft ook eigenlijk al aan dat dat ook niet mogelijk is (het aantonen/aanwijzen van tuning als schuldige). Volgens JD blijft het gedrag van de pomp gelijk en overschrijdt het dus geen enkele waarde, anders zou je immers ook storingen krijgen (ohja, die had ik :P)

Wat wel aan te tonen is, is dat je het krijgt van slechte brandstof. Dan is ook in de pomp te zien dat dit het geval is meen ik via mijn dealer vernomen te hebben. In mijn geval geen sprake van, geen tinq of tango al lange tijd niet meer. Rij al een hele poos Shell Fuel Save of zo, is de moeite waard aldus de dealer. (tip, shell maarsbergen is minstens even goedkoop als elke willekeurige tinq of tango - ben je in de buurt even volgooien dan!)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, dat dat zoveel verschil geeft tussen de diverse pompen. Ik tank trouwens meestal bij Tinq of een andere prijs vechter, maar de laatste tijd merk ik steeds meer dat de auto op Shell een stukkie zuiniger is. En mocht je een onbemande Shell pomp in de buurt vinden... die is bijna net zo duur als een prijs vechter :)

Terug naar de chiptuning... ik lees op diverse fora dat de tuning onderin, dus bij een laag toerental, bijna niets toevoegd tov origineel. Mochten jullie dat ook zo ervaren, dan laat ik mijn auto zoals ie is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe