Ga naar inhoud

(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

De discussie loopt echt niet hoog op, maar mijn bijdrage stopt nu gewoon, meer kan ik niet inbrengen, het houdt ergens op.

OK, bedoelde je 't zo. Ik had je eerder opmerking "ik ben er nu klaar mee" eerlijk gezegd iets anders uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, ik mag niet eens eerst tiener worden of zo? Emoticons voegen gewoon een indruk toe van hoe jouw tekst bedoeld is. Soms is dat echt overkill (stop emiticon i.p.v. woord) maar over het algemeen kan ik het wel waarderen.

Ik vraag me af of er niet een mogelijkheid is om Nederlandse SSP's te kopen, al dan niet via de dealer. Ik bedoel, daar zijn ze toch voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Een oud topic, ik weet het. Maar ik dacht er plots aan omdat ik nu ook merk dat die koelvloeistofmeter gemanipuleerd wordt bij nieuwe auto's.

 

Bij een Felicia had ik bijvoorbeeld een 'echte' meter. Langzaam klom de koelvloeistoftemperatuur hoger (dat duurde wel even). Als je dan bijvoorbeeld in file ging rijden, merkte je dat die temperatuur iets hoger ging. Dan hoor je de fan aanslaan, en krijg je een terugval (allemaal zichtbaar op dat metertje). Zo zag ik meteen als de fan weer eens niet aansloeg en de blower aan moest :).

 

Bij mijn nieuwe auto gaat die naar 90°C (veel te snel volgens mij) en daar blijft dat dan perfect hangen. Dat kan gewoon niet. Enige conclusie is dat die metertjes gemanipuleerd worden om snel te stijgen (waarom?) en dat nadien (kleine) schommelingen weggefilterd worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doel dus op een mogelijk ergonomisch fenomeen: dat de meting digitaal is en dat er dus geen vuiltje aan de lucht zou zijn wanneer je gewoon een blauw dan wel rood kleurje zou zien (lampje, vlakje, stip, enz). Nu wordt het weergegeven door een wijzer, waar de suggestie van uit gaat dat het de mate van opwarming van het koelwater exact representeert. Terwijl het in feite zo is dat de wijzer oploopt tot de vastgestelde waarde wordt bereikt en dan vast blijft staan. Zoiets dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er inderdaad op dat het iets dergelijks is. De vraag is waarom, je hebt een temperatuursensor die de temperatuur exact uitleest, en je hebt een metertje die de temperatuur exact kan weergeven. Wat is de toegevoegde waarde van het niet wat exacter te laten werken (in een Felicia kon dat wel)? 

 

En bij welke temperaturen begint dat ding dan wel eens aan te geven dat de temperatuur hoger oploopt. Buiten de normale waarden, m.a.w. als er een probleem is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat in ieder geval. De meters in het dashboard zijn absoluut niet meer direct gekoppeld met een temperatuursensor o.i.d. Alles wordt door de boordelektronika (ECU CAN-bus) in de gaten gehouden en die stuurt op zijn beurt de meters/displays in het dashboard aan. M.a.w er zit altijd een software matige vertaalslag tussen.

Maar als de temperatuur verder omhoog gaat, dan wordt er wel degelijk een zichtbare indicatie van gegeven op het dashboard hoor. Als je b.v. doelbewust de temperatuur zou laten oplopen, dan gaat die meter echt voorbij die 90 graden.

Net zo goed als b.v. de digitale olietemperatuurweergave tijdens een beklimming van b.v. de Stelvio Pas rustig tot boven de 115 graden stijgt. Terwijl in Nederland je die waardes normaliter nooit haalt.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vloegel toen ik nog motor reed noemde ik dat stressmeters

Had je een olietemp in central massif van 140 graden en meteen aan de kant en laten afkoelen.

Tsja bleek t een kapotte sensor te zijn bleek naderhand op de camping na wat meten en dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het, dat op een bepaald moment de meter toch begint op te lopen. In ieder geval begrijp ik niet waarom kleine wijzigingen in de temperatuur niet zichtbaar gemaakt worden voor diegene die naar de meter kijkt. Niet dat dat echt noodzakelijk is, maar als je je auto een beetje kent, zie je dan meteen als er iets niet in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend fenomeen Bone Collector, ik zal even neerpoten wat ik ervan weet:

- de meeste auto's hebben tegenwoordig een dubbel uitgevoerde temperatuursensor (in één plug, met dubbele aansluitdraden)

- de ene sensor is bedoeld voor ECU die daar de werkelijke koelvloeistoftemperatuur mee volgt, en daarmee brandstofinspuiting, ontsteking (bij benzine) mee regelt en ook zaken als de koelfan regelt

- de andere sensor is bedoeld voor de dashboard weergave en wordt gemanipuleerd.

 

Over de manipulatie bij VAG:

- tot 70-75 graden geeft de wijzer gewoon de juiste temperatuur weer.

- vanaf deze temperatuur gaat de wijzer versneld naar de 90 graden

- bij de 90 graden aangekomen blijft de wijzer dit aanwijzen, tenzij de temperatuur onder de 70 graden komt (dan geeft ie weer correct aan) óf de temperatuur moet boven de 95 graden uitkomen, en dan geeft ie dat ook correct weer. (afwijkingen die ongewoon zijn, en dus een mogelijk mankement als oorzaak hebben, zulllen dus normaal gesproken wel zichtbaar zijn)

- de achterliggende gedachte van dit alles is: 'consumenten kunnen wel eens ongerust worden als ze bij bijvoorbeeld filerijden de meter wat op zien lopen en weer dalen als ze normaal door kunnen rijden'. Vervolgens heeft men bedacht, dat men daar de dealers mee lastig zou vallen, en om dat te voorkomen wordt de temperatuuraanwijzing dus gemanipuleerd. Kortom de enige reden ervoor is, dat de autofabrikant vindt dat ze onnozele klanten hebben, maar om de onnozele klanten tevreden te houden, wordt er een 'fake-meter' op het dashboard geplaatst.

 

Overigens had ik bij mijn eerste auto helemaal geen temperatuurmeter, alleen een rood waarschuwingslampje als ie te heet werd. Voor mij was dat overigens voldoende: ooit een identieke leenauto in iets luxere uitvoering gehad, en op de momenten dat ik gewend was om een tandje bij te zetten, zag ik ook dat de temperatuurmeter in de luxe versie ook een stapje omhoog gedaan had. (dit was allemaal met een Golf I diesel, dus netjes warmrijden was wel van belang, maar kon je ook horen aan het blok).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de verklaring, Cordoba. Een dubbel uitgevoerde temperatuursensor, waarvan er één gemanipuleerd wordt voor het dashboard, je kan het zo gek niet bedenken. Maar het is exact wat ik vaststel, en dus zit er ook een dergelijke sensor in bij mij.

 

Maar ik ben flexibel, ik pas mij aan. Dan ben ik vanaf nu een onnozele klant, die denkt dat die koelvloeistoftemperatuur altijd exact 90°C blijft. 

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend fenomeen Bone Collector, ik zal even neerpoten wat ik ervan weet:

- de meeste auto's hebben tegenwoordig een dubbel uitgevoerde temperatuursensor (in één plug, met dubbele aansluitdraden)

- de ene sensor is bedoeld voor ECU die daar de werkelijke koelvloeistoftemperatuur mee volgt, en daarmee brandstofinspuiting, ontsteking (bij benzine) mee regelt en ook zaken als de koelfan regelt

- de andere sensor is bedoeld voor de dashboard weergave en wordt gemanipuleerd.

Kun je dat onderbouwen?

Ik zou niet weten waarom een fabrikant twee sensoren zou monteren als het met eentje ook zou kunnen? Want het anders weergeven van een temperatuurverloop op het dashboard gebeurt toch softwarematig, dus dan heb je maar één sensor nodig.

Al wil je tien verschillende weergaves, dan nog is één meetpunt voldoende. Tenzij de sensor uit redundancy overwegingen dubbel is uitgevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je dat onderbouwen?

Ik zou niet weten waarom een fabrikant twee sensoren zou monteren als het met eentje ook zou kunnen? Want het anders weergeven van een temperatuurverloop op het dashboard gebeurt toch softwarematig, dus dan heb je maar één sensor nodig.

Al wil je tien verschillende weergaves, dan nog is één meetpunt voldoende. Tenzij de sensor uit redundancy overwegingen dubbel is uitgevoerd.

Exact dat vroeg ik me ook af. En daarnaast: zoals ik VAG ken, doen die aan van alles, maar niet aan redundancy-uitvoeringen... ;-) aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe