Ga naar inhoud

(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Oorspronkelijk geplaatst door Miez1

Ik denk dat een garage tureluurs wordt wanneer klanten gaan 'zelfdokteren' en deze al met de oplossing de werkplaats instappen.

Ho, stop. Ik kom niet met een oplossing, ik kom met vragen/ongerustheid, ik weet juist de oplossing niet.

En om diagnose te stellen heb je (meet)gegevens nodig. Ik stel juist voor om meer data te verzamelen zodat een nauwkeurigere diagnose gesteld kan worden dan slechts de momentopname van het garagebezoekje.

Ik ga juist voor de oplossing naar de garage toe. Maar daar wordt ik juist teleurgesteld om dat er weinig tot geen initiatief is tot het stellen van diagnose c.q. het verzamelen van meer gegevens. (niet alleen in dit geval hoor)

Als een arts je bloeddruk niet vertrouwt geeft 'ie je een portable electronische bloeddrukmeter mee, zodat je over langere termijn gegevens (zelf) kunt verzamelen. Idem voor b.v. ECG of mogelijke diabetes problemen.

In alle folders en marketing uitingen wordt juist gewezen dat de berijder naar de 'deskundige/vakkundige' garage zou moeten gaan om zijn kostbare auto (voor mij is het nog steeds heel veel geld) te laten servicen. En daar schort het dan aan. Ik voel mij als de 'lastige' klant behandeld en niet als iemand die zich zorgen maakt over het product en daar graag een deskundig iemand wil laten meedenken/-kijken om te zien wat er aan schort.

Zoals al eens vaker geciteerd: 'zolang service een afdeling is, en geen instelling, zit het niet goed'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit hele verhaal (en ook andere non-service ervaringen) speelt iets mee wat Ed en ik al meerdere malen ter sprake hebben gebracht:

Voorheen vond een monteur/technicus het interessant om een probleem op te lossen, uit te zoeken waar het aan ligt en de klant tevreden te stellen. Heden ten dage wordt men gedrild om de klant zo snel mogelijk weer de deur uit te werken en te proberen alles volgens een standaard stramien af te handelen. En als dat niet lukt/kan, dan sta je dus mooi in de kou. Dan is de verkopende organisatie je liever kwijt dan rijk, dan ben je 'lastig' en een kostenpost. Alle marketing uitingen ten spijt, wat dat zijn gewoon wassen neuzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update van mijn bevindingen:

De afgelopen drie dagen heb ik 's-ochtends exact dezelfde route vanaf huis gevolgd en opgelet hoe snel de koelwatertemperatuurmeter (wow, wat een scrabble woord) oploopt.

Iedere ochtend lag de buitentemperatuur tussen de 13-15 graden (m.a.w. nauwelijks van invloed op de beginwaarde van het koelwater). Daarvoor had de auto minstens 12 uur lang stilgestaan (dus afgekoeld tot omgevingstemperatuur).

En wat schets mijn verbazing? Hedenochtend duurde het bijna 9 minuten en 8 km voordat de 'midden' (= 90 graden) stand bereikt was. Eigenlijk zoals het altijd al was. Terwijl gisteren en eergisteren binnen enkele honderden meters en ca. 1,5 minuut diezelfde stand al bereikt was.

Dat was toch duidelijk afwijkend gedrag dat nu ineens (?) weer 'normaal' is. Ik heb er geen verklaring voor, maar ik houd het (uiteraard) in de gaten. Over 3 weken heb ik een afspraak voor groot onderhoud, dan zal ik het nog eens ter sprake brengen bij de garage.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

tsja, t is wat: sinds de komst van de automatisering en it-specialisten,is t allemaal ondergeschikt geworden aan de automatisering.

Klein nuance verschil: niet ondergeschikt aan IT, maar alles is ondergeschikt aan sales & marketing. Die verkopen allemaal bloat-ware en fabeltastische gebakken vapourware. Dan worden IT-ers 'gedwongen' om iets op te leveren wat nog helemaal niet af is. Dit heb ik al zovaak meegemaakt, helaas.

In dat kader is er een aardige uitspraak: "Er is nooit voldoende budget om het product goed en zorgvuldig op te leveren, maar er is altijd voldoende poen om de ellende achteraf te corrigeren..." :D

Want die maakt geen fouten...

Leve de automatisering...

De computer maakt geen fouten, de mensen die de boel ontwerpen/configureren wel... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit hoeveel regels bestaat windows als programma ?

Hoeveel fouten zitten er in die regels met software ?

Juist genoeg, en vandaar ook met de tijd steeds update's

Nu de software die tegenwoordig in wagens zit

Hoeveel regels zijn dit, net zoveel als bv windows of misschien toch nog wel meer !

Dan de tijd dat zo'n wagen op de markt gezet moet worden om niet achter de feiten aan te lopen met verkoop

Juist je krijgt dus nog meer fouten in de software hierdoor !

En het fenomeen update's, doet hierdoor ook zijn intrede in de autobranche

En dan terugkomend naar het temp probleem !

Is het geen Bugje geweest die hiervoor heeft gezorgd ? Kunnen we met zijn allen geen ja en geen nee op zeggen want we kunnen de regels niet lezen !

Dus zodra een temp wel goed is en niet tot schade kan lijden en we bij uitlezing niets vreemds zien in de storings history

Hoe moet je dan een storing lokaliseren ?

En dan heeft een garage in deze mijn inziens een redelijk antwoord gegeven !

Waarom ? Wel ze kunnen ook poppie jopie gaan doen en naar een storing zoeken die er niet is en je op torenhoge kosten hiermee jagen !

Want het gegeven was dat er een gegeven was dat de temp wel vlugger opliep dan voorheen en als nu weer, maar de temp kwam niet hoger dan de gewenste bedrijfs temp en dus niet bedreigend voor het motorblok.

En zodoende kan ik momenteel alleen maar concluderen dat de monteur een redelijke conclusie heeft getrokken en dat hij je voor een boel kosten heeft bespaard !

En misschien één kanttekening is dat de monteur / dealer de boel opener had moeten uitleggen naar de klant toe, maar dat is soms ook een vak apart !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update van mijn bevindingen:

En wat schets mijn verbazing? Hedenochtend duurde het bijna 9 minuten en 8 km voordat de 'midden' (= 90 graden) stand bereikt was. Eigenlijk zoals het altijd al was. Terwijl gisteren en eergisteren binnen enkele honderden meters en ca. 1,5 minuut diezelfde stand al bereikt was.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Klein nuance verschil: niet ondergeschikt aan IT, maar alles is ondergeschikt aan sales & marketing. .

De computer maakt geen fouten, de mensen die de boel ontwerpen/configureren wel... :P

Erik, het lijkt erop dat iemand 's morgens even je auto heeft geleend :):) Vraag eens zo voor de vuist weg, wie heeft mn auto vanmorgen geleend :):)

Toch is alles ondergeschikt aan de automatisering Erik, want hoe vaak hoor je, ja sorry, het staat zo in t systeem, ... en nooit, ja sorry, de verkoper/marketing zegt dit :):):)

En dat zei ik, automatisering, lees de computer, maakt geen fouten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even faluw, maar als je koelwatertemperatuurmeter oploopt heb je een ander probleem :lol: :lol:

Zag dat het bericht al van een tijdje geleden was, verder geen last gehad? Ik heb ooit tijdelijk last gehad van een minder presterende motor (naar mijn idee), was nog in de tijd van de oude kantine, maar sindsdien (vonden toen ook niets bij uitlezen) geen last meer gehad, al heb ik het idee dat ie af en toe zich verslikt bij optrekken (loopt ie minder goed in toeren door). Wacht als het niet erger wordt wel af tot grote beurt, zoals je zelf weet is een niet continue storing of storings gedrag niet te vinden...kan een simpele "hickup" zijn en zeker met alle nieuwe besturingstechnieken is dat niet ongewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een dingetje van mijn kant. De temp weergegeven in het dashboard loopt niet echt in sync met de waarden uitgelezen via VCDS. Heb gisteren weer eens een run gemaakt met m'n auto en heb dit keer de koelvloeistof temp. meegenomen.

De 'werkelijke' temp. lag beduidend lager dan de wijzer op het dashboard, die al een tijdje op 90 graden stond ;)

Dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De olietemperatuur loopt bij mij altijd een stuk achterop t.o.v de watertemperatuur, die houd ik dus maar in de gaten.

Volgens mij moet je je enkel zorgen gaan maken als dit niet zo was.

Beetje eigenaardig dat de temperatuurmeter op het dashboard sneller oploopt dan de werkelijke temperatuur. Ik kan ook wel veronderstellen dat de temperatuur oploopt. Dan heb je werkelijk bijna niks aan dat ding. Kunnen ze even goed gewoon een lampje zetten als de temperatuur te hoog oploopt. Een vertraging zou nog logisch zijn. Welke rommel steken ze bij VAG tegenwoordig toch in de auto's. Triestig....

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe was het ook weer ?

Tijdens koude dagen met temp kouder dan 10 graden of zo dan warmt na het starten van de bolide de koelwater temperatuur als altijd als eerste op en wordt dan niet gekoeld door de radiateur maar door de olie ! oftewel het koelwater warmt de olie op.

En zodra deze op temperatuur bereikt dan zal de klep voor het koelwater naar de radiateur zich openen omdat anders het koelwater weer te heet zou worden en hierdoor de motor weer over verhit zou raken

Dus logisch dat dus de koelwatertemperatuur als eerst zijn temperatuur bereikt tov de olie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

De 1.2 TSi heeft een uitschakelbare waterpomp. Deze schijnen ook wel eens problemen te geven, maar dan krijg je meer het iedee van oververhitting.

Bij koude motor wordt de waterpomp "los" gekoppeld zodat er geen water circuleert door de motor. Hierdoor warmt de motor sneller op omdat je geen circulatie hebt.

Bij een bepaalde koelmiddeltemp wordt de waterpomp weer "verbonden" zodat het koelmiddel rond gepompt wordt.

Ze doen dit om de motor sneller op temperatuur te krijgen i.v.m uitstoot ed.

Bij mijn 1.2 duurt het ongeveer een minuut of 3 /4 voordat ie op 90 graden staat. Winter of zomer maakt niet zoveel uit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Plas koud water valt wel mee, waterpomp draait al weer mee voordat de thermostaat los gaat.

En er zit een stabilisatie factor in de temp meter, zodat de meter niet gaat wiebelen bij enkele graden temp verschil.

Pomp wordt trouwens ook uitgeschakeld met het oog op brandstof besparing in opwarmfase.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet draait de waterpomp zodra de motor draait omdat deze dmv een multisnaar wordt aangedreven.

En wordt er een (drie-weg)klep dmv een thermostaat gestuurd.

Dus motor nog koud dan staat de klep dicht en wordt de koelvloeistof door je blok alleen rondgepompt en zodra de temperatuur van koelvloeistof een bepaalde ingestelde waarde behaald wordt klep deels of volledig opengestuurd en komt de circulatie via de radiator ook op gang

En zoals jij het schetst, met komplete uitschakeling van je pomp, ga je de circulatie missen in je koelsysteem, want een natuurlijk circulatie systeem werkt niet

Werkt ook niet in je CV thuis, pomp uit of stuk dan is het heet rondom de ketel maar de radiatoren zullen nooit warm worden.

Bij auto zou het rondom het blok veel te warm worden terwijl op andere plekken het relatief te koud zou blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe