Ga naar inhoud

(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Zoals Ed omschrijft dacht ik dus altijd dat het werkte... :evo: Een klein en een groot systeem welke temperatuur geschakeld zijn door de thermostaat. Waterpomp draait altijd, tot hij kapot gaat zoals bij mijn vorige auto. Maar je weet nooit met die nieuwe grapjes van start-stop e.d. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1.2 TSI heeft een afschakelbare mechanische (hoofd) koelwaterpomp en twee afzonderlijke( hoofd) thermostaten.

De ene regelt de temp.van het cilynderkoelwater, de andere de temp.van de cilynderkoppen.

De koelwaterpomp schakelt in bij ca. 80 ° C. d.m.v een electrisch bediende plaatkoppeling.

Als de interieurverwarming vragend staat, schakelt hij na ca. 2 minuten in.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pim heb je toevallig ook nog de onderdelenlijst erbij

Want ben benieuwd wat nr 10 en 12 bv is !

2 thermostaten? Nooit van gehoord. Hoe werkt dat dan met 1 waterpomp?

Ga even niet van een wagen uit maar bv in kantoor installaties mbt verwarming en koeling

Dan heb je ook 2 thermostaten in één leidingsysteem met 1 pomp

Want dan wil je ook graag de aanvoer en retour temperatuur weten.

En kan me zoiets ook voorstellen met een wagen dat men deze gegevens graag weet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom op Ed, er zitten zeer duidelijke afbeeldingen bij.

Maar dit verklaart voor, mij in ieder geval, waarom er op een gegeven moment grote koelwatertemperatuurverschillen in de motor kunnen optreden.

De dashboardmeting opnemer zit "ergens" in dit systeem een zeer "plaatselijke" temperatuur te meten, die slechts een indicatie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stromen op de tekening zijn voor mij toch niet geheel duidelijk. Ik zie niet meteen waar de radiator zit en hoe die stromen juist lopen.

Maar dit verklaart voor, mij in ieder geval, waarom er op een gegeven moment grote koelwatertemperatuurverschillen in de motor kunnen optreden.

De dashboardmeting opnemer zit "ergens" in dit systeem een zeer "plaatselijke" temperatuur te meten, die slechts een indicatie is.

Niet om moeilijk te doen, maar dat verklaart toch geen grote koelwatertemperatuurverschillen. De thermostaat gaat toch altijd langzaam open waardoor het koelwater zachtjes gemengd wordt? De pomp begint dus blijkbaar ook pas op een bepaald moment te draaien, waardoor de temperatuur langzamer stijgt, maar niet terugvalt. Enige wat dit systeem doet is er voor zorgen dat de motor sneller warm is, waardoor het verbruik in de eerste kilometers veel beperkter zal zijn.

De opmerking van Edk begrijp ik anders ook wel. Je krijgt zonder die waterpomp helemaal geen stroming. Goed voor het verbruik, maar daarom niet goed voor een mooie gelijkmatige verwarming van het blok. Nu, de ingenieurs zullen daar ook wel rekening mee gehouden hebben, anders vrees ik dat er nog wat koppakkingen sneuvelen bij hogere kilometerstanden (niet dat dat ondenkbaar is, kijk naar de 1.4 mpi die in de fabia I lag, die krijgen ook overmatig te maken met lekke koppakkingen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel weer opvallend... Er is blijkbaar een technische verklaring voor dit gebeuren (zoals ik als TS aankaartte). Wel weer triest dat de hoegenaamde experts (in casu de 'deskundige' Skoda garage) niet op de hoogte zijn van deze technische achtergrond.

En ik dacht ze getraind/geschoold werden in de technologie die ze onderhouden? :dopey_h4h:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of jouw vaststellingen te maken hebben met een waterpomp met koppeling ben ik toch niet helemaal zeker. Wat zou er dan wel fout lopen waardoor de temperatuur ineens sneller oploopt? De pomp schakelt net uit om sneller op te warmen, maar dat doet ze toch altijd? Ze schakelt pas in bij 80°C las ik hier, dus voor de thermostaten open gaan. Als ze niet zou beginnen draaien op dat moment, zou je koelwater snel kunnen oververhitten, maar dat is een ander probleem, dat heb je niet.

Niet dat ze in de garage altijd alles weten, verre van. Bovendien kan ik ook wel geloven dat ze niet weten dat die pompen een koppeling hebben omdat ze in een garage meestal niet repareren maar gewoon vervangen. Maar als ik garagist was, zou ik jou eerlijk gezegd ook niet zeggen dat het probleem daar lag, omdat ik het verband niet zie…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe eerder de pomp in bedrijf komt, hoe trager de temperatuur zal stijgen, niet hoe sneller hoor.

Om te begrijpen hoe dat werkt, moet je de werking van de kachel een beetje kennen. Koelwater loopt rechtstreeks van de motor in de kachel. Als de pomp niet draait heb je dus ook geen interieurverwarming. Nu, een kachel kan al perfect werken aan lagere temperaturen en zelfs al optimaal aan 60 à 70 graden. Daar hadden ze dus een probleem. Als de pomp pas begint te draaien aan 80 graden, krijg je wel een snelle opwarming van de motor, maar blijft het interieur veel langer koud. Om te vermijden dat een gebruiker klaagt dat zijn interieur niet warm wordt (omdat de pomp niet draait), slaat ze dus na 2 minuten aan, ook al is het koelwater nog geen 80 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic heeft al een lange historie, en aangezien we zoals Ed zegt nou eenmaal niet accepteren dat er 2 mogelijke antwoorden zijn krijg je dit soort dingen. Ik was eigenlijk al bang voor toen dit topic een 2e leven kreeg.

Kort samengevat zijn er dus meerdere mogelijkheden, als iemand een SSP had van het hele verhaal zou dit het misschien direct eenduidig beantwoorden? (we missen FredV...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuseer mij hoor. Het was niet mijn bedoeling om gelijk te halen of te krijgen of zoiets,

trek het je niet persoonlijk aan hoor, was een algemene kreet !

en als techneut werkend met techneuten liggen wij vaak met elkaar in de clinch , over hoe iets aan te pakken

en die discussies kunnen soms hoog oplopen dan ( in harmonie uiteraard )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe