Ga naar inhoud

Connector op trekhaak


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

De adapter steek je in de aansluiting in de auto en dan vervolgens de steker van aanhanger of fietsdrager in de adapter.

Kan allemaal maar op één ingeprikt / aangesloten worden, kan niet missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij ze bij de garage iets niet goed aangesloten hebben, moet dat zeker werken.

De vraag is alleen of je een echte 'upgrade' naar een 13-polige gekregen hebt. Als ze de kabelboom hebben laten zitten, zou het eventueel kunnen dat je nooit gebruik kan maken van die 13-polige stekker. Maar eigenlijk is daar van op afstand niks over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de originele kabelboom nog steeds een 7-aderige is, en ze hebben daar een 13-polige connector opgezet, dan zal alles met die 13 -->7 verloopconnector waarschijnlijk wel werken. MAAR de, nu nieuwe, 13 polige connector is dus eigenlijk niet juist (vermits die ijskoud op de bestaande 7 aderige kabel is gezet). Dus als je een 'native' 13 polige device aansluit, werken er dingen niet goed!

En dat bedoelen een aantal technische genieën nu juist!

Wat Menno ziet als service, zien de technici als een gebrek. :P

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk je wel uit dat je adaptor met stekker niet te ver uitsteekt !!

want dan moet je er eem bord aanhangen met rood/witte strepen !!

maw uit stekende lading

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de originele kabelboom nog steeds een 7-aderige is, en ze hebben daar een 13-polige connector opgezet, dan zal alles met die 13 -->7 verloopconnector waarschijnlijk wel werken. MAAR de, nu nieuwe, 13 polige connector is dus eigenlijk niet juist (vermits die ijskoud op de bestaande 7 aderige kabel is gezet). Dus als je een 'native' 13 polige device aansluit, werken er dingen niet goed!

En dat bedoelen een aantal technische genieën nu juist!

Wat Menno ziet als service, zien de technici als een gebrek. :P

Als er "slechts" 7 van de 13 pinnen zijn aangesloten, dan zullen alle basis-aansluitingen werken: verlichting, remlichten, richtingaanwijzers. Wat niet zal werken zonder extra bedrading aan te leggen, zijn mistlicht, achteruitrijlicht en constante 12V over de trekhaak. Zolang je geen sleurhut achter de auto hangt, is dat prima. En wettelijk in orde: pas vanaf bepaalde formaten dienen aanhangers voorzien te zijn van mist- en achteruitrijlicht.

En een constante 12V is sowieso optioneel; deze wordt bijna nooit standaard op de trekhaak aangesloten, maar eigenlijk altijd op verzoek.

De essentie is dat nagenoeg elk recent "aanhangsel" voor achter de auto is voorzien van een 13-polige steker, die nu zonder problemen c.q. aanpassingen op de auto past.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat allemaal gewoon werken, maar het is gewoon domweg jammer van die 6 pinnetjes die domweg wel aanwezig zijn, maar geen aansluiting hebben.

Zoals je aan de 13-polige kant van je adapter kunt zien heb je in de basis maar 7 pinnen nodig:

  1. richting links
  2. mistlicht (soms aangesloten als +12V constant)
  3. massa
  4. richting rechts
  5. achterlicht rechts
  6. remlicht
  7. achterlicht links

Zie je 13-polig connector als een V8-motorblok met 5 bewegende zuigers (en 3 lege gaten)...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je alleen niet gek opkijken dat caravans en aanhangers die de 13p volledig gebruik niet helemaal reageren zoals je dacht, denk aan koelkast, airco, mistlicht (als ik me niet vergis is dat anders bij de 13p - je ziet tegenwoordig vaker mensen met alleen mistlicht van de aanhanger aan) en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat onze techneuten hier maar met een verklaring komen!

Blijkbaar hebben ze bij de dealer dus een 13-polige Multicon connector geplaatst...

In feite is dit een normale 7-polige, met 6 extra Polen rondom.

In dat geval gaat de aangeschafte adapter ook niet passen.

post-33-0-79629800-1368380719_thumb.jpeg

aangepast door HeMi24
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe