Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb eens een Fiat Punto 1.2 51kW ingevoerd als fictieve auto bij de ANWB kostenberekening. (alhoewel de 1.2 volgens de info niet meer leverbaar zou zijn in 2013, voor het laatst geleverd in 2012)

Uitgaande van 15000km/jr en een aanschafsprijs van ca. 14KEURO.

 

Dan zijn de werkelijke kilometerkosten, in Flevoland/Nederland, ca. 38 cent/km. En dan is dit nog één van de goedkoopste auto's... :o

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Desondanks ben ik wel benieuwd naar het rekensommetje waarmee je op die € 0,25 per kilometer komt.

 

U vraagt, wij draaien:

 

Afschrijving: 850 euro

Verzekering: 382 euro

inschrijving + jaarlijkse wegenbelasting: 285 euro

Onderhoud: 100 euro

 

Voor een 12000 km/jaar is dat 13.5 ct/km

 

Benzine: Ongeveer 10ct/km (gemeten over 3500km)

 

Reken zelf maar na :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het raar om  vaste en variabele kosten zo door elkaar te gooien en dan over je kilometertjes uit te smeren.

Toch is dat volgens mij de enige échte manier om je lasten per kilometer te berekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel rekening mee gehouden dat ik over het eerste jaar spreek natuurlijk. Ik zei in een eerdere post, dit jaar. Daarom dat de kost voor onderhoud zo laag is, het enige wat nodig is, is een oliewissel (+filter) het eerste jaar. In theorie is het in het tweede jaar niet veel meer.

 

In de latere jaren moet ik natuurlijk banden, remmen en andere dingen gaan vervangen, die gaan de kostprijs opdrijven. Maar aan 12000km per jaar, is dat ook allemaal niet overdreven hoor.

 

Afschrijving is echt realistisch (degressief), ik heb een mooie korting gekregen (extra korting gevraagd, extra korting via werkgever en nog eens een Felicia ingeruild waarvoor ik (veel) meer gekregen heb dan de dagwaarde). Met al die kortingen kan ik geen 1500 euro afschrijven per jaar, anders zak ik veel te snel ten opzichte van de marktwaarde :)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 'Beste Antwoord' is er niet om te misbruiken. Het moet ook daadwerkelijk een bijdrage hebben bij het oplossen van een probleem of vraagstuk. En al zou dit de oplossing zijn geweest, dan lijkt mij de tekst voldoende. Op de manier zoals het nu gebruikt werd is het nogal hinderlijk. Ofwel, het antwoord is ongedaan gemaakt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eens benieuwd..

Ik ga vanaf donderdag 1e keer benzine rijden.

 

Vorige wagen (1.4TDI ecomotive) kwam ik met een 40liter een 600 a 650km ver..

 

Nu een 1.2 TSI 86pk..

 

 

 

Als je met 40 liter in een 1.4 TDI eco slechts 600 km presteert, kom je met een TSI al helemaal niet ver vrees ik ...

 

Ik ben wel eens benieuwd naar de kosten per kilometer van mijn wagen. Ik zou het zelf moeten berekenen want op die calculators op internet is de aanschafprijs ruim 5000 euro duurder dan wat ik ervoor betaald heb ...

 

Maar feit blijft dat autorijden duur is en voor mij is het meer luxe dan noodzaak. Maar een mooi verbruik halen is altijd prettig.

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren getankt na een uitstapje van 350km autostrade met airco. Ik was benieuwd of mij dat nu echt 5 à 10% meer brandstof zou kosten, zoals soms wordt gezegd. Maar uiteindelijk 6.2 l/100km of 1 op 16.2. De vorige tankbeurt was al 14 dagen eerder, en dus 2 weken heel wat korte ritten gemaakt ook met deze tank (dat heeft altijd een sterk negatief effect).

 

Ik merk dus wel dat airco aan of uit in feite vrij weinig invloed heeft op het verbruik bij mij (bij warme temperaturen toch).

 

Ik was trouwens even op bezoek in Nederland. Wat een prijzen langs de snelweg 1.79 :s zag ik bij Shell. UIt koppigheid heb ik dan maar gewoon gewacht tot ik terug aan mijn vertrouwde tankstation was, zodat ik kon tanken voor 1.47. En dat was niet zonder risico, ik was vertrokken met een halve tank hier in België. Uiteindelijk bijna 100km gereden met het reservelampje aan. Toen er volgens het metertje nog ongeveer 2.5 liter in de tank was, viel het actieradiusschermpje uit en kreeg ik een piepsignaal dat ik moest tanken. Gelukkig nog een 20 km kunnen doorkachelen, en er bleek nog anderhalve liter brandstof in de tank te zitten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe