Ga naar inhoud

Afdekken luchtinlaat grill


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Met aller respect maar die klemmetjes zien er wel knullig uit.

en maar twee op zo''n oppervlak ? zou er toch liever 4 hebben gezien.

En denk dat als ik telkens de onderplaat zou moeten lossen dat ik de constructie anders zou gaan maken zodat het makkelijker verwijder en plaatsbaar zou worden.

Maar goed ik wens je veel plaatsingsplezier toe en dat je aankoop je doel zal bereiken in deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de buren gelezen dat het veel makkelijker gaat als je schroeven van 4 cm gebruikt, omdat je dan wel genoeg ruimte hebt om de schroef in het beugeltje te pielen, en dat die schroef dan een eind doorsteekt maakt weinig uit, want die "grill" is toch diep genoeg.

Dus: schroeven van 4 cm opduikelen, en meegeleverde schroeven laten voor wat ze zijn.

en maar twee op zo''n oppervlak ? zou er toch liever 4 hebben gezien.

Maar er werken toch ook maar minimale krachten op? Ik snap je gevoel, maar ik denk wel dat het voldoende is. Kan wel zijn dat ze uitgaan van trommelremmen, dus dat het hem daar in zit :lol:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super Busje! Daar hebben we wat aan. Zelfde, dus kan net zo goed via Laudor bestellen. Inmiddels vraagt Laurens ook of ik al besloten heb of ik gebruik ga maken van de aanbieding. Nou is de aanbieding (ik lees korting) me ontschoten, maar heb gemaild dat we best een kortingspercentage (als leden) kunnen waarderen. Dan wil ik nog wel een complete review maken!

Type beugeltje ziet er logischer uit dan een vleugelmoer van achteren af (en van onderen gaat al helemaal niet bij een diesel). Dit kan je in ieder geval redelijk makkelijk weer losmaken. En desnoods (voor wie denkt dat het loskomt) maak je er aan de achterzijde ook nog een reserve touwtje aan vast waaraan hij blijft hangen mocht de schroef loskomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is toch knullig dat we moeten gaan nadenken over de bevestiging, omdat er maar 2 minimale beugeltjes bij zitten? De fabrikant zou dit best beter kunnen verzorgen, lijkt mij.

Bijvoorbeeld door (middels spuitgietwerk) een stuk of 4 bussen aan de binnenzijde van de afdekkap te plaatsen, die dan door de grill steken. Met een schroeft die dan via een plaatje of grote ring de schroefbus in gaat, kun je dan zo de boel via de achterzijde goed vast zetten (zo'n plaatje of ring zal dan minstens 2 lamellen afdekken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

't lijkt inderdaad knullig, aan de andere kant heeft t ook niet veel te houden lijkt mij. Door de luchtweerstand wordt het al rijdend alleen maar steviger vastgedrukt. Ik kan me hooguit voorstellen dat het loskomt als er grote plakken ijs aan komen te hangen of zoiets, maar dat gebeurt ook niet zo vaak en zo snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Word aangedrukt door de rijwind .!

Tsja valt wat over te zeggen, maar vergeten jullie nu niet de kuilen en hobbels in het wegdek ?

Maw vermoed dat er meer trek en rukkrachten op komen te staan dan je vermoed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of kuilen en hobbels voor trek- en rukkrachten zorgen, hangt mede af van het gewicht lijkt mij. Als het spulletje niet heel veel weegt en op gewoon vast zit, zal 't wel loslopen denk ik. Maar als het eenmaal een beetje los zit, ja, dan gaan die krachten dat wel verergeren denk ik. Ik zou het spulletje ook regelmatig even bevoelen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet bang dat het loskomt, en als dat zo is dan ga ik er vanuit dat niet meteen alles losvalt. Maar dat ik eerst constateer dat hij los zit, als ik niks doe komt 1 zijde los, als ik dan nog niks doe komt ie onder mn wielen of over mn motorkap....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Loctite is een mooi goedje in diverse uitvoeringen.

Maar ik zie loctite als een goedje voor permanente borging en mag toch aannemen dat deze afdekschermen er alleen in de wintertijd opgaan en in de zomer er zeker vanaf moeten zijn met hoge temperaturen ?

En dan is een met loctite geborgde moer of bout een crime om los te krijgen.

In de praktijk moet ik dan de boel wel eens warm stoken met een brander, en tsja met al die kunstof onderdelen rondom de gril ?

Neem dan zoals je al aangaf zelfborgende moeren en goo ze ook weg na ze een seizoen gebruikt te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Genoeg aanvullende maatregelen gelukkig. Ik wacht nog even Laurens zijn antwoord af (opeens is het stil nu ik over korting praat :P) en dan ga ik ze bestellen, al dan niet bij hem. De bevestiging zal ik eens goed bekijken en onderzoeken of er niet eenvoudige betere oplossingen zijn dan deze of dat deze gewoon voldoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje blauwe loctite aan de moertjes en die komen heus niet los hoor. Anders loop je inderdaad het risico dat het lostrilt. Veel bouten zijn geborgd hoor aan een auto (of zijn zelfborgend).

Dat op zich is waar, maar ik zie dat eventuele lostrillen van de moertjes niet als het grootste probleem. Voor EUR 2,50 haal je een kilo borgmoertjes bij de ijzerwinkel en daarmee is dat opgelost.

Ik vind 2 van die relatief simpele haakjes gewoon te weinig rigide bevestiging voor een plaat waar door luchtstromingen aardig wat krachten op komen te staan. Maar laten we even Ronald's bevindingen na montage afwachten, wellicht zijn we op voorhand te pessimistisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat op zich is waar, maar ik zie dat eventuele lostrillen van de moertjes niet als het grootste probleem. Voor EUR 2,50 haal je een kilo borgmoertjes bij de ijzerwinkel en daarmee is dat opgelost.

Ik vind 2 van die relatief simpele haakjes gewoon te weinig rigide bevestiging voor een plaat waar door luchtstromingen aardig wat krachten op komen te staan. Maar laten we even Ronald's bevindingen na montage afwachten, wellicht zijn we op voorhand te pessimistisch.

Dat denk ik ook, van dat pessimistisch. Als je dat aanspant, zal dat niet gaan vliegen. Trillingen zijn volgens mij wel degelijk gevaarlijker, daarvan gaan bouten en moeren lossen. Daarom dat ik ook aangaf blauwe loctite te gebruiken, die is daarvoor perfect omdat je alles eenvoudig terug kan demonteren en elk jaar kan je dan gewoon dezelfde moeren gebruiken. Met gele bvb kan je beginnen warmstoken, enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne heb ik zojuist besteld, gewoon bij Laudor aangezien ik hier dus heb kunnen zien dat het gewoon dezelfde zijn als o.a. op SuperSkoda. 50 euro incl. verzendkosten en btw.

Zodra ik ze binnen heb zal ook ik foto's maken van wat er in de doos zit, hoe je het zou moeten monteren en hoe ik het ga monteren :P

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is de temperatuur nu nog wat te hoog om ze te monteren, dus ik wacht nog even.

Als je nu over gaat tot monteren moet je toch wel de motortemperatuur in de gaten houden en oppassen dat die niet te hoog wordt. We krijgen nog een paar mooie dagen met temperaturen van rond de 20*. Was net op de radio.

Misschien monteer ik het samen met de winterbanden over een paar dagen/weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik me niet vergis - en dat zou best kunnen, dus ga hier niet op af - was er bij de buren iemand die de hele zomer met de bovenste cover heeft rondgereden, maar zonder de onderste. Vooral de onderste zou het meeste uitmaken en ook het meest kritisch zijn om tijdig te verwijderen bij hogere temperaturen.

Er was ook nog een redenering bij: de Seat Ibiza Ecomotive (de greenline van Seat zeg maar) wordt standaard geleverd met een grill die aan de bovenkant dicht is, en dus zou het bij de Skoda ook moeten kunnen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook al over aan het nadenken geweest en op Laudorshop.nl kende ik nog niet. Daar is de prijs wel veel beter. Ondanks dat ze voor België wel € 15 verzendkosten aanrekenen, dan nog is de totaalprijs voordeliger dan op superskoda.com!

Op Skodaforum.nl zijn er veel ervaringen met deze winter covers. Met de bovenste kun je eigenlijk heel het jaar door mee rijden. Zelfs bij temperaturen boven de 30°C in bergachtige gebieden. Dit omdat de bovenste grill maar weinig lucht opvangt voor de radiator.

De onderste opening afdekken, dat is andere koek. Die is misschien wel goed voor 80% van de koeling door rijwind. En je hebt er de intercooler. Ervaringen genoeg om te concluderen dat die cover enkel geschikt is bij temperaturen onder het vriespunt. Dit in combinatie met de bovenste cover! Ik heb al ervaringen gelezen dat bij positieve temperaturen de olie boven de 100°C begint te klimmen.

Allebei de covers zou ik daarom niet durven gebruiken, enkel als het echt écht koud is. Met enkel de bovenste speel ik op veilig. Zeker omdat ik in heuvelachtiger gebied rijd dan de meesten op het forum (Limburg en de Ardennen) waar je de koeling ook echt nodig hebt, zelfs in een koude winter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou in het onderste deel een soort schuif moeten zitten waarmee je de koeling eventueel zou kunnen aanpassen.

Ook had ik al eens gedacht om er wat gaten in te boren. Maar is dat niet de omgekeerde wereld eerst een afdekplaat kopen, om de gril af te dekken, waar je dan vervolgens gaten inboort om het weer open te krijgen. B)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe