Ga naar inhoud

Afdekken luchtinlaat grill


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Mooi discussie heren, mag gezegd worden :D

Zelf ga ik ze ook nog niet plaatsen, enkel de montage proberen en vastleggen nu het nog niet zo koud is.... Als blijkt dat ik de onderste niet (onder nul) kan laten zitten, zal ik zeker overwegen er gaten/sleuven in te maken, misschien zelfs wel een schuifmechanisme ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit nog te dubben of ik zo'n ding wil

De conclusies van de Duitse buren :

Weinig effect (onderbouwd met meetgrafieken)

http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=17&t=44334&hilit=+winter+blende

Bij koude start weinig verschil want thermostaat houdt radiateurcircuit toch dicht tot de boel op temp is:

http://www.skodacommunity.de/skoda-forum/skoda-octavia-ii-forum/77593-winterblende-für-den-frontgrill/#post813619

en bij de Engelse buren vind ik zo gauw allen wat over de lower cover:

I think it worked:

http://www.briskoda.net/forums/topic/250857-superskoda-lower-grill-winter-cover/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig om te lezen dat een van de mensen bij een Octavia zijn motorkap niet meer open kan doen als de kap er op zit ;)

Maar goed, ik zal als ik er tijd voor vrij kan maken ook een meting doen. Maar dan wel 2x van 's morgens af aan bij ongeveer hetzelfde weer. Overigens is het mij niet perse om de temperatuur te doen, maar eigenlijk ook voor de binnenkomende pekel.

Maar mijn doel is om geen pekel in de motorruimte te krijgen, bovendien houdt het alle steentjes tegen (ook die te klein zijn voor gaas) en als bijkomend effect is mijn auto sneller warm.

En dat laatste is dan nog maar de vraag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij 'denken' mensen vooral dat het afdichten van die koelsleuven helpt om de boel sneller op te warmen. En dat idee stamt uit de tijd van de luchtgekoelde motoren (zoals een 2CV of een Citroën GSA) waarbij zo afdekplaatje zelfs werd meegeleverd met de auto om 's-winters er tussen te zetten...

Je loopt namelijk al heel snel het risiko dat je motor te weinig koeling krijgt. Het gebeurt regelmatig dat er in de wintermaanden van die plotseling warme dagen tussenzitten. Let maar op a.s. vrijdag, dan wordt het plotseling weer 20 graden. Terwijl we notabene net nachtvorst gehad hebben. En ga je dan voor die ene dag die afdekplaat er weer uithalen? Ik bedoel maar...

... de Seat Ibiza Ecomotive (de greenline van Seat zeg maar) wordt standaard geleverd met een grill die aan de bovenkant dicht is, en dus zou het bij de Skoda ook moeten kunnen.

Da's om een andere reden... vanwege de stroomlijn! Dichte, gladde grill zorgt voor een betere cw waarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je als uitgangspunt neemt dat het doel is het sneller opwarmen van de auto, dan is de verwarming eigenlijk een zich te vroeg openende radiateur. Dan is het motorblok daardoor langer bezig zich op te warmen. Daarbij kan het wel helpen dat de omgevingstemperatuur onder de kap hoger is / er daar minder luchtstroom is.

Kan goed zijn dat je gelijk hebt hoor, maar ik gooi ff een balletje op.

Als je cw waarde verbeterd is misschien wel interessanter, daar heb je het hele jaar wat aan. Vraag is of dat bij een ander model dan ook op gaat natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De traag opwarmende interieurs zijn de keerzijde van het hogere rendement van het motorblok, ten opzichte van 15-20 jaar geleden. Bepaalde fabrikanten passen in sommige modellen een elektrisch verwarmingselement in de leidingen voor de kachel om te zorgen dat het interieur sneller opwarmt.

Bij de luchtgekoelde motoren die CH aanhaalt, is de (theoretische) winst van het afdekken verklaarbaar. Bij onze huidige motoren zal het afdekken van de grill(s) allemaal zeer beperkte winst opleveren: de radiator doet simpelweg niet mee als de motor (lees: het koelwater) onder een bepaalde temperatuur is. De radiator en daarachter gemonteerde koelvin(nen) zitten het motorblok dusdanig in de weg dat het motorblok zelf al niet te veel rijwind zal vangen.

Maar goed, de afdekking zou kunnen bijdragen aan minder vuil in je motorruimte en wellicht een iets betere stroomlijn. En het staat ook wel mooi, vind ik (afgaand op de foto's).

Denk niet dat het binnenin sneller warm zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor het zelfde geld heb je een stuk of wat bollen met wol en breinaalden, en dan nog ff aan je oma of moeder vragen of ze er een warme trui van willen breien zodat je het swinters ook warm hebt in den wagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, om even niet terug te vallen op mijn persoonlijke doel (winterse invloeden)...

Ik heb ze binnen.

post-2-0-84267100-1350588423_thumb.jpg post-2-0-87381400-1350588424_thumb.jpg post-2-0-83769300-1350588425_thumb.jpg post-2-0-87160000-1350588426_thumb.jpg post-2-0-94537100-1350588427_thumb.jpg

Even snel wat foto's bij slecht licht, met de iphone... Betere foto's komen later :)

Ze passen ook op de wagen trouwens, over het Greenline logo heen zonder hier last van te hebben. Wel merk ik op dat hij sterker gebogen had mogen zijn (bovenste grill), er staat best veel druk op de schroeven als je dit zo vast moet zetten. Ik zou aanraden er eerst ringetjes tussen te plaatsen om het oppervlak te vergroten.

Het onderste deel heeft daar minder last van, maar is eigenlijk net te klein. Voordeel daarvan is, dat je hem helemaal naar beneden kan schuiven als je hem vast zet, en er hierdoor net 4-5 mm vrij is tussen nummerplaat en de cover als het ware. Je ziet het niet denk ik, maar het is er wel. Als je hem naar boven schuift en vast zet heb je die kier overigens niet. Ook aan de zijkanten komt hij iets te kort, maar daar ontstaan verder geen problemen mee.

Maar dan...! Ik zag het eigenlijk al direct toen ik hem eruit haalde. De bovenste cover heeft last van een productiefout. Namelijk luchtbellen in het mengsel welke ook zo is uitgehard. Je ziet dus 3 gaatjes i.p.v. 1 en bovendien is het op die plek ook hol gaan staan omdat er dus een gat in het midden zit.

post-2-0-44948600-1350588429_thumb.jpg post-2-0-43506400-1350588430_thumb.jpg post-2-0-94884700-1350588431_thumb.jpg

Groen = Gat tbv schroef, Rood zijn luchtbellen. In totaal dus 2 slechte plekken.

Ik ga Laurens dit ook mailen, want die dingen zijn toch niet gratis geweest. Wordt vervolgd dus!

aangepast door PC-fre@k
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je oplossingen bedenkt t.a.v. je motor om je interieur sneller warm te krijgen, dan kan ik jullie aanraden om bij Action voor €7,- een elektrische stoelzitting te kopen. Dan krijg je snel warme billen en rug. Dat geeft een lekker behagelijk gevoel en dan maakt de omgevingstemperatuur veel minder uit. Ik heb 10 jaar lang stoelverwarming gehad in m'n vorige auto en dat was lekker.

Overigens vond ik het idee van een soort schuifsysteem in de onderste gril, eigenlijk helemaal zo gek niet. Verder zou je met een stuk piepschuim achter de grill ook al een eind kunnen komen. Weet niet of het past en of je het ergens kan tussen knellen of vastzetten met tyraps. Het hoeft ook niet helemaal afgesloten te zijn. Je kunt er hier en daar wat gaten in maken, zodat er toch wat doorstroming is. Dit weekend wordt het mooi weer, dus dan eens even op mogelijkheden bekijken.

aangepast door Witte Yeti
lettergrootte aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is piepschuim niet een beetje brandgevaarlijk? Stel het komt los, er zijn daar genoeg hete onderdelen in de buurt. Ik weet niet of je dat moet doen Gerardus, Ik vind experimenten heel boeiend, maar stel je auto en vooral jezelf niet onnodig bloot aan gevaar s.v.p.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk eerder aan smelten van het piepschuim wat dan tussen de radiator lamellen terecht komt waardoor je wel een onzichtbaar scherm krijgt voor de radiator die zomers en winters de warmte afgeeft in de auto.

Maw niet doen met piepschuim, er zijn genoeg andere materialen die bruikbaar zijn voor zo''n experiment

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen idee hoeveel ruimte er is voor zo'n experiment. Inderdaad moet piepschuim niet tegen hete delen aan komen. Kan ook aluminium plaat. Morgen een bekijken..... Het is maar even voor een proefje. Met alu plaat is het mogelijk om een schuifsysteem te maken, natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je veel beter een stuk hardboard kunnen nemen. Dat is dun en stevig genoeg voor dat doel. Het is niet duur en er zijn gemakkelijk gaten in te boren. Als je dan de idealen combinatie gevonden hebt kun je het van een iets duurzamer matriaal namaken.

Het is maar een idee.

Voor die schuifjes moet je het op een plek monteren waar je gemakkelijk erbij kunt. En dat is niet tussen de radiateur en de gril, want dat is lastig.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laurens heeft terug gemaild, is hem nog nooit overkomen dat er luchtbellen in de covers zitten.

Nu nog even afstemmen hoe ik nieuwe krijg en wie mijn verzendkosten betaald. Want ja, ik kan hier helemaal niks aan doen. Hadden zijn eventueel beter moeten opletten.

Mijn voorstel is dan ook eerst een nieuwe sturen, dan heb ik weer een passende doos. Als hij er dan ook een pakketzegel in doet breng ik hem wel naar het postkantoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Busje, dat kan ook natuurlijk. Vandaag eens bekeken en ik vind eigenlijk de oude Peugeot manier het meest eenvoudig en simpel: stevig zeiltje op maat gemaakt met haak ogen. Spanelastieken met haakjes voor bevestiging aan je bovengrill en onder aan de carrosserie. Zo weg te halen en weer te bevestigen. Kan er ook “luikjes”met drukknopen in maken voor meer ventilatie. Mooi? Nee net echt, maar wel doelmatig en ach van korte duur in dit land.

aangepast door Witte Yeti
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe