Ga naar inhoud

Afdekken luchtinlaat grill


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zei ook niet dat het niet kan van die kleppen, ik zeg alleen dat ik er nooit van gehoord heb.

That explains.... ;)

Bij de 1.2tsi zitten die er niet, dat weet ik. Toon me een technische tekening van een model met deze kleppen in het koelwatercircuit, of waar deze info vandaan komt, zo is het voor iedereen duidelijk.

Zie ETKA, daar kun je alle technische tekeningen vinden die je zoekt.

Elke auto heeft minstens één klep in het koelwatercircuit, die bediend wordt door het kachelsysteem: de klep die bepaalt of er koelwater door de kachelradiator dient te gaan (of niet). Die wordt soms mechanisch bediend (kabeltje vanaf de kachelknoppen met een simpele thermostaatschakeling, bijvoorbeeld een bi-metaal) en soms elektronisch (climate control; via een eigen ECU voor de klima of via de centrale ECU - dat bepaalt de fabrikant). Dat is al zo sinds de eerste kachels in auto's gemonteerd werden, indien ze via het koelwater werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke auto heeft minstens één klep in het koelwatercircuit, die bediend wordt door het kachelsysteem: de klep die bepaalt of er koelwater door de kachelradiator dient te gaan (of niet). Die wordt soms mechanisch bediend (kabeltje vanaf de kachelknoppen met een simpele thermostaatschakeling, bijvoorbeeld een bi-metaal) en soms elektronisch (climate control; via een eigen ECU voor de klima of via de centrale ECU - dat bepaalt de fabrikant). Dat is al zo sinds de eerste kachels in auto's gemonteerd werden, indien ze via het koelwater werken.

Die van mijn niet hoor, die werkt via menglucht. De kachelradiateur wordt altijd even warm, alleen de aanvoer verschilt. Maar door de efficiëntie van de huidige motoren, kan ik me wel voorstellen dat het tegenwoordig met kleppen werkt. Dan zullen die er bij de 1.2tsi ook wel zitten (heb zelf geen ETKA dus kan enkel de geplaatste tekeningen hier bekijken).

In ieder geval is het uitschakelen van de interieursverwarming dan zeker een goede zaak om de motor warm te krijgen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne is in ieder geval keurig vervangen door Laurens. Nadeel is wel dat ik nu 2 verschillende kleuren heb (die bovenste is iets lichter) maar dat neem ik dan maar voor lief. Zit toch redelijk uit elkaar, onder een andere hoek en het is nog maar de vraag of ik ze beiden een lagere periode ga plaatsen ;)

Zijn origineel gaat maandag retour, netjes afgehandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb de wintergrilles nu ook liggen. Na een rit van 10 kilometer was de olietemperatuur nog ---'C.

Wat inhoud dat deze nog niet eens 50'C was. Nu heb ik alleen een 'probleempje' met het monteren van de wintercover. Mijn grille (van mij Fabia GL) is aan de achterkant (bovenin) al dicht. Hierdoor kan ik de haakjes niet achter de grille plaatsen. Mij is wel eens opgavallen dat andere GL's aan de bovenzijde open waren en juist onderin dicht. Kan iemand dit bevestigen?

Ik ga meteen ook maar even schroef afdek dopjes bestellen..... Wat zie dat er lelijk uit zeg die goudgele schroeven.

Ik heb er 32 besteld.... ik hou er dus nog 28 over. (Zo kan ik nog 7 anderen blij maken.)

Dan kosten ze € 4,50 en een postzegel.

Geinteresseerden mogen mij een PM sturen met daarin hun naam en adres. (Ik verstuur pas na betaling.)

aangepast door EdK
aangepast op verzoek poster
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze er nog niet opgezet, gebrek aan tijd als het ware. Viel me wel op dat ik gerust 50 minuten kan rijden en de olie nog altijd niet boven de 75 graden is.

Hoe heb jij dat met de schroeven gedaan? Ringetje er tussen om het contactvlak wat groter te maken? Ik ben bang dat de schroef er uit kan scheuren... En heb je nog iets gedaan om te voorkomen dat de schroef makkelijk los kan trillen?

Zie hier mijn grill:

Dat geeft dus problemen? (gaatjes te hoog)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vrijdagochtend even langs Laurens om te kijken of ik ze foutief probeer te monteren. Vooralsnog lijkt het dat ik een afwijkend grille heb. Ronald, helaas kan je net niet IN je grille kijken. Bij mij is de bovenzijde aan de achterkant DICHT. (Zie foto... toevallig vond ik deze op Marktplaats) Als ze te monteren zijn, dan ga ik in ieder geval voor en achter de cover grotere ringen plaatsen. Die achterop, lijm ik vast met secondelijm. Daarna aan de buitenzijde de schroefdopjes (glanzend zwart) zodat die goudgele schroeven niet meer opvallen.$(KGrHqZHJEEFCdY7819HBQuhqIy!bQ~~60_85.JPG

Voor mij zitten de gaatjes waarschijnlijk te hoog ja.

Als dat zo is.... dan boor ik misschien gewoon 4 gaatjes achterin, de grille en 4 in de wintergrille, waar ik een tyribje doorheen haal.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik wel veiliger voor mijn gevoel Ed. Nog best een goed plan denk ik. Ben je ook van dat probleem met de haken af.

Losmaken (bij plotseling temp stijging) is dan ook snel geregeld met een klein tangetje.

Bij mij (ik zie het wel op de foto - laptop scherm verder dicht doen helpt) is het een stuk minder dicht dan op jouw voorbeeld foto MacManiac, maar nog altijd zowat de helft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Gril in mijn GL is ongeveer 7.5 cm vanaf boven dicht. Het vorig jaar heb ik de hele winter met deze gril gereden. Geen enkel probleem is er niet afgevallen, niet los getrild, helemaal niks. De schroefjes met een likje zwarte verf insmeren en je ziet er niks meer van. Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt.

post-901-0-25897400-1358422374_thumb.jpg

post-901-0-82597100-1358422397_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze er afgelopen weekend beiden opgezet! Met tiewraps dan wel. Aan de ene zijde (onder) over het stuk plastic, aan de andere zijde (boven) er onderdoor - door het gat dus.

Merkte de eerste rit meteen verschil! Normaal kan ik 50 minuten rijden, olie <75 graden. Nu was hij na 15 minuten al 75 graden, na 25 minuten 99 graden. Max was 103 bij een constante (CC) snelheid van 100 km/u. Buiten temp tussen -1 en 2,5.

Overigens heb ik het dan wel over beide covers tegelijk.

De tiewraps heb ik nog niet afgeknipt dus ziet er nu helemaal gek uit, maar als de meegeleverde haken gewoon goed blijven zitten ga ik die er eerdaags opzetten. Ik was bang dat ze los zouden komen of het gat zou uitscheuren door de druk op het kleine schroefje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe