Ga naar inhoud

Afdekken luchtinlaat grill


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoewel ik dacht dat er hier eerder over gesproken was kon ik geen topics vinden die hier specifiek over gaan. Nu wel dus.

Ik zag dit voorbij komen: http://www.superskoda.com/Skoda/FABIA-II/Fabia-II-10-12-Facelift-winter-grille-cover-kit-UP-DOWN-special-price

f2f-fgcvr.jpg

f2f-fbgcvr.jpg

Ik heb er al eerder over na gedacht, maar toen het me eenmaal zinvol leek zat ik al zover in de winter dat het niet echt veel zin meer had.

De prijs valt op zich mee (62 euro), maar de vraag is. Hoe monteer je ze? Er staat easy installation, maar ik heb dus geen zin om de bodem los te halen of zo.

Ik heb geprobeerd te mailen via die link onderaan de pagina, maar blijf maar melding krijgen dat er iets niet naar wens is ingevuld hoewel de meldingen wisselen. Wacht dus maar even af of er iets verzonden is...

f2-fgcvr3.jpg\\

Als je goed naar de foto's kijkt zie je op elk deel 2 zilveren puntjes. Mijn vermoeden is dus dat dit een schroef is, die je in een beugel draait die je vooraf even op de lamellen moet bevestigen of anderzijds al aan de cover vast zit en je erop moet klikken/vastmaken vanaf de andere zijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de buren hele discussies zo en zo over geweest.

Mijn mening is dat het voor nederland overkill is

en dat de motor wel eens te warm kan worden als de temp niet te laag is

Ga er nog steeds vanuit dat de BC speelt met zijn klep die bij winter wel of niet de koeling over de radiator laat lopen.

In mijn ogen zijn dit mooie dingen voor als je in de scandinavische landen bv woont

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het, helemaal goed bekeken, overkill is. Maar mijn doel is om geen pekel in de motorruimte te krijgen, bovendien houdt het alle steentjes tegen (ook die te klein zijn voor gaas) en als bijkomend effect is mijn auto sneller warm.

Belangrijk is wel dat je het eenvoudig kan plaatsen/verwijderen, voor het geval het te veel koele licht tegenhoudt inderdaad. Overigens zijn ze ook los verkrijgbaar, of zou je standaard de onderste kunnen plaatsen en alleen als het heel koud is de bovenste plaatsen.

Ik meen dat MacManiac ook geïnteresseerd is, benieuwd wat zijn idee er bij was.

Is er elders niet gesproken over hoe je het vast zet?

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet inderdaad uitkijken met de buitentemperatuur, zoals EdK ak beschrijft.

Ja kan natuurlijk eerst 1 van de 2 kappen monteren en als het nog kouder wordt de 2e kap erbij zetten.

Je motor zal inderdaad sneller warm zijn. Ik vind dat 's winters als te temp. laag zijn wel lang duren voordat er wat warmte in het interieur binnenkomt.

Wat de montage, heb daar wel over gelezen dat het 2 fragiele bevestigingen zijn, die je nogal snel stuk kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt inderdaad Pim dat de montage vrij fragiel was en dat je erg moest uikijken dat je gelijkmatig aandraaid

tsja ronald makelijk plaatsen verwijderen

Je weet waar het komt en je weet wat er achter zit , juist de radiator

dus motorkap open en kijken hoe makkelijk je daar bij kan komen en of je dus al kan zien of het etteren of een met twee vingers in de neus klusje word

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af in hoeverre dat werkelijk een verschil kan geven aan warmte. De theromstaat naar de radiateur zal toch gewoon niet open gaan als het niet nodig is? Lijkt me gewoon niet correct. Maar, voor pekel kan het wel zijn nut hebben. Als een radiator wat vuil wordt en dan komt er pekel/strooizout aan, durven ze in de hoekjes roesten en doorroesten met de jaren.

Op de bevestigingsvraag heb ik geen antwoord, dus beschouw mijn mening gewoon als :ot:

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pekel(water) is rotzooi en komt overal tussendoor. Ik vraag me af of zo'n afdekplaat veel scheelt in het schoonhouden van je radiateur. Daarnaast vind ik het oerlelijk - maar da's gelukkig persoonlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wintergril is ook hier http://www.laudorshop.nl/index.html verkrijgbaar. Dit is misschien een goedkoper alternatief dan Superskoda.

Zelf gebruik ik ook de wintergril. Het bovenste deel, zorg voor een snellere opwarming van de motor. Maar ik denk dat het onderste deel veel effectiever is omdat het voor de oliekoeler zit en de olie hierdoor minder snel zal afkoelen. Ook het carter zit dan niet meer direct in de rijwind (zeker bij de Fabia GL waar de onderkant al is afgedekt door een kuntstof plaat)

Ga toch dat onderste deel eens bestellen kijken of er een verschil is tussen boven en onder deel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zijn alle reacties erg waardevol. Ik heb zelf bedacht dat ik het er ook eens op ga wagen.

Ook handig die website, al vind ik de informatie best wel verouderd en soms verwarrend. Ze gebruiken deels plaatjes van SuperSkoda, en die horen daar niet bij mijn wagen... Dus, aangezien ik mogelijk meerdere dingen ga bestellen ga ik toch voor superskoda denk ik zo. Kunnen we meteen kijken of ze verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook wel voor in.

Voornamelijk om het haast niet warm kunnen krijgen van de motortemperatuur en het binnenklimaat s'winters.

Ooit, lang geleden, plaatsten wij een stuk karton voor de radiator, komende winter ga ik dat uitproberen, alvorens tot een aankoop over te gaan.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Superskoda heb ik het vorig jaar het dubbelen betaald, inclusief de verzendkosten ik meen iets van € 65,-. Voor een stuk plastik.

Gisteren heb ik het onderste deel besteld bij de Landorshop. kost alles bijelkaar € 31,-

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hobbel: dat stuk karton zou ik dan achter de radiator grill plaatsen. Behalve dat het er minder koddig uit ziet, blijft het karton dan vast een stuk langer en beter zitten.

aangepast door Cyrus
typo!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op verzoek de naam van dit topic aangepast. Het is uiteraard geen gat in de motorkap, maar in de grill. Zo heet het ding ook.


Misschien laudor eens bellen hoe zij aan de dingen komen (zelfde als superskoda?) en of ze ook gewoon de juiste hebben voor in mijn geval een Fabia II FL uit 2011.

--

Edit: Laudor een mailtje gestuurd :) aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Voor de Yeti op dit moment in de aanbieding voor €24,95 bij Laudorshop
  • Alleen het bovenste deel. Ik zie daar best het voordeel van. Vanochtend had het al licht gevroren en het duurde zeker zo'n 4 km voor de temperatuurmeter ging oplopen. 's zomers al aan het eind van de straat. Afsluiten deden we vroeger al. Alleen niet zo mooi als nu kan. Ik vind het best een apart uiterlijk geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelle, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Zo'n cover lijkt mij dan ook alleen zinnig bij relatief korte stukjes rijden bij vorst. Dan duurt het soms wel 7 tot 10 km voordat de watertemperatuur op 90 graden komt. Als je dan maar 12 km hoeft te rijden, dan is dat niet echt voordelig voor de motor. Sowieso zulke kleine stukjes niet, maar goed. ;)

In het verleden verkocht b.v. Peugeot voor de 204 en 304 modellen van die zeiltjes voor die je met elastieken kon vasthaken. De wagen was dan inderdaad sneller op temperatuur. Mijn ervaring met de 204 was toch al niet geweldig t.a.v. de verwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker zijn de auto's gemaakt om er ook in de winter mee te rijden. Alleen zijn de huidige motoren zo efficiënt dat er maar weinig restwarmte over blijft om het interieur mee te verwarmen. En zeker afgelopen winter met die lage temperaturen komt de motor ook slecht op temperatuur. In de koeling van een motor wordt vaak naar een kompromie gezocht. In de zomer (bij b.v. +35) mag die niet te warm worden, en in de winter (bij b.v. -15) niet te koud blijven. Het is lastig om daar een goede midden weg in te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Laudor dus benaderd en inmiddels reactie gehad.

Volgens hen is het geen op hun website staat ook geschikt voor de Fabia II FL (ze hebben even gebeld met de leverancier). Het schijnt wel van achteraf (met vleugelmoertjes) vast gezet te moeten worden, in geval van een Diesel kan je de onderste dan niet zo makkelijk vast zetten. Maarja, 2x 25 euro, of 63 + 25 euro verzendkosten?

De vraag of dit hetzelfde is als ik op ander websites zie (gezien de foto's) werd niet beantwoord. Wel hebben ze er meer als voldoende op voorraad. Artikelnummers zijn: LD-02003 LD-02048

Weet iemand of er in die andere discussie gesproken wordt over vleugelmoertjes? Ik probeer te achterhalen of er los van de prijs nog verschillen zijn (montage/kwaliteit bijv).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe