Ga naar inhoud

Skoda Octavia komt in november al


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Vooruitkijken kan veel uitmaken idd. Afgelopen vakantie een zelfde traject met veel hellingen en haarspeldbochten bij daglicht en in het donker gemaakt, en dat maakte veel uit. Dat geeft al aan dat zuinig rijden ook beperkt is bij een handbak, in het donker of bij slecht zicht lukt het al weer minder goed. Een andere beperking is dat anticiperend rijden ook echt minder gaat als je moe wordt, of je hebt je aandacht ergens anders bij (nodig). Dus dat pleit dan ook al weer in het voordeel van DSG.

We leven toch een beetje in een variabelenspaghetti. Voordeel: we kunnen net zo goed weer ontopic gaan :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan er volgens mij direct vier ringen opkleven en de meeste zullen het geloven, toch aan de buitenzijde.

Maar ja het is zoals u aangeeft men moet hem eerst in het echt zien.

post-677-0-07046900-1355324668_thumb.jpg

post-677-0-27479400-1355324682_thumb.jpg

post-677-0-26560100-1355324697_thumb.jpg

post-677-0-39607500-1355324710_thumb.jpg

post-677-0-32535500-1355324729_thumb.jpg

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De DSG doet dat schakelen sneller en beter dan wij sukkels (misschien praat ik weer eens alleen over mijzelf..).

elke keer verbaas ik me weer over je zelf kennis..................... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein technisch detail van de nieuwe O3, t.o.v. de O2:

"Net als de Seat Leon wordt ook de Skoda Octavia tot en met 150 pk motorisering met torsie-achteras geleverd (Golf en A3 hebben dan al multilink)"

M.a.w. geen onafhankelijke wielophanging achter...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Productie Skoda Octavia begonnen

AMSTERDAM - Skoda heeft het startsein gegeven voor de productie van de nieuwe Octavia in de Mladá Boleslav-fabriek in Tsjechië.

Uitbreiding

Het automerk is nog bezig met een uitbreiding van de fabriek waarmee de dagelijke productiecapaciteit stijgt van 800 naar 1200 auto's. Begin 2013 volgen er nog nieuwe drukpersen voor het bewerken van metaal. In de fabriek maakt Skoda niet alleen de nieuwe Octavia maar ook de Rapid en de Fabia.

Modellenoffensief

De lancering van de nieuwe Octavia en Rapid staat voor het begin van een modellenoffensief van Skoda. Tot en met 2015 wil Skoda gemiddeld iedere zes maanden een nieuw model op de markt brengen. Dat allemaal met het doel om tegen 2018 per jaar 1,5 miljoen auto's te verkopen.

Bron: Telegraaf/Autovisie 17 dec 2012

Eerste testnotities: Skoda Octavia 2.0 TDI 150 pk

foto2.JPG

Eerder dan in eerste instantie aangekondigd brengt Skoda in Nederland al de nieuwe Octavia op de markt. Importeur Pon Mobiel had de lancering met de AutoRAI in april willen combineren, maar haalt die intro nu wegens het niet doorgaan van dat autofeest naar maart.

In en om Praag kon Autovisie nu al de eerste meters maken met de vierde telg, na A3, Golf en Leon, uit VW's MQB-box. Skoda zou Skoda niet zijn als niet alles op een enorme ruimtebeleving gegooid zou zijn. De Octavia heeft met 269 cm de langste wielbasis van alle MQB-ers tot nu toe en dat vertaalt zich in een binnenruimte die onovertroffen is in dit segment.

Bovendien is de afwerking van het interieur (bij onze testauto nog licht gecamoufleerd) ook veel beter en fraaier dan voorheen. Met veel zachtere materialen en modern infotainmentsysteem.

Rijden gaf een bekende ervaring, de 2.0 TDI diesel is beresterk en verbruikt in de Octavia handgeschakeld maar 4,1 liter en met DSG bak 4,5 liter per 100 km, dat is respectievelijk 106 en 119 g/ km CO2. De besturing voelt goed, maar het optionele Lane Assist helpt in de sterkste stand iets te enthousiast, waardoor rond de middenstand steeds een wat 'tegenwerkend' gevoel in die besturing bestaat. Uitschakelen dus!

Net als de Seat Leon wordt ook de Skoda Octavia tot en met 150 pk motorisering met torsie-achteras geleverd (Golf en A3 hebben dan al multilink), maar of je daar nou wakker van moet liggen? Nee dus, op de snelweg voelt de auto mooi comfortabel aan en op hobbelige binnendoor weggetjes bleken stabiliteit en rijcomfort ook prima. Louter zou van wat dribbelneiginkjes op hele korte drempeltjes etcetera kunnen worden gesproken. De totale indruk is echter dat Skoda met deze Octavia een echte blockbuster in het C-segment heeft gekregen, waarvoor mensen die veel ruimte (bagageruimte 590 liter en een ongeëvenaarde hoofd- en beenruimte) en een allround weggedrag zoeken, graag een Golfje zullen laten staan.

En bovendien: wie kan er zeggen dat hij de eerste bekeuring ooit, voor een nieuw model uitgeschreven (tikkie te hard gereden in Tsjechië), in ontvangst heeft mogen nemen...

De prijzen blijven op hetzelfde niveau als nu, belooft de importeur tot slot. De basisversie heeft een 86 pk benzinemotor, de 1.6 TDI Greenline is met 3,4 liter en 89 g/km CO2 de zuinigste, maar Skoda gaat daar nog een grammetje vanaf poetsen, zodat die versie in de 14 % bijtelling kan vallen. Die Greenline komt trouwens pas volgend jaar november.

Pluspunten

+ zeeën aan ruimte

+ strak design

+ prima rijgedrag

+ goed geprijsd

Minpunten

- te enthousiaste Lane Assist

- rammeltje in dashboard(voorserie)

- nog geen 14% model

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ten opzichte van de FL-02 is het niet eens zo'n grote verandering. 't Ziet er allemaal net ff wat chiquer uit, al moet ik het in het echt zien om te weten of het ook daadwerkelijk beter overkomt. Ik vind 't in ieder geval erg mooi - meer Passat-achtig is voor mij eerder een pluspunt dan een minpunt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er inderdaad erg mooi uit. Behoorlijk luxe met niet teveel bling-bling. Maar ze moeten ook om zich een beetje te onderscheiden van de Rapid.

Ik weet trouwens niet of Skoda het saaie en sobere interieur nu ooit echt als pluspunt heeft aangeprezen. Volgens mij noemen ze dat functioneel (wat voor enkelen saai en sober kan zijn). Zo saai is het trouwens ook weer niet, maar frivool is het niet snel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe