Ga naar inhoud

Skoda Octavia komt in november al


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Kijk..... http://www.telegraaf...ich_zien__.html

De nieuwe Skoda Octavia laat zich zien door onze redactie

AMSTERDAM - Skoda legt momenteel de laatste hand aan de nieuwe, alweer derde generatie Octavia. Dat de auto bijna klaar is, blijkt uit een video die een Tsjechische automobilist onderweg maakte. Naar verwachting geeft Skoda volgende maand de eerste foto's van de nieuweling vrij.

Skoda_Octavia_q_1070259d.jpg Skoda Octavia Foto: Autovisie

Skoda_Octavia_d_1070257d.jpg Skoda Octavia Foto: Autovisie

BEKIJK HIER DE VIDEO

De nieuwe Skoda Octavia debuteert begin volgend jaar als vijfdeurs hatchback, maar zoals de Octavia-historie sinds 1997 al heeft laten zien, komt er een tweede carrosserievariant naast. Deze Combi volgt slechts enkele maanden na de vijfdeurs-telg, zo laat een insider weten. Beide modellen worden gebouwd op basis van de MQB-architectuur. Deze bouwstenen komen overeen met die van de Audi A3, Volkswagen Golf 7 en Seat Leon, maar Skoda stelt de componenten zo samen dat er een eigen DNA ontstaat. Ondanks dat de auto compleet nieuw is, oogt de wagen vertrouwd. De designafdeling speelt op safe, zo lijkt het. Toch is de Octavia groter dan het bestaande model.

OCTAVIA RS

De Autosalon van Genève 2013, die in maart wordt gehouden, vormt het toneel voor Skoda's nieuwkomer. In een later stadium toont Skoda de Octavia RS, die naar verwachting over een 2,0 liter turbomotor met ongeveer 220 pk zal beschikken.

Is gewoon weer een Facelift?

aangepast door Witte Yeti
witte regels verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dan neem je toch de Citigo? ;)

Maar nu serieus: voor de liefhebbers van een iets kleinere auto wordt onder de O3 de Rapid gepositioneerd. Dat de O3 dan weer iets groeit is dan logisch.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bron: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/skoda/21146202/__Skoda_Octavia__generatie_III__.htmlSkoda

Octavia: generatie III door Bart Oostvogels

AMSTERDAM - Kort na de nieuwe Rapid presenteert Skoda alweer het volgende model: de nieuwe Octavia. De auto is gegroeid, biedt meer binnenruimte en is lichter dan zijn voorganger.

Toegenomen

De Octavia is compleet nieuw en maakt net als de Audi A3, Seat Leon en Vokswagen Golf gebruik van de MQB-architectuur. Het lijnenspel van de auto is met enige voorzichtigheid neegezet. De designers kiezen duidelijk voor 'veilig' en 'clean'. Waar het vooral om draait bij het model is de ruimte. En die is fors toegenomen. De lengte van de derde generatie Octavia groeit met 9 cm (nu 457,9 cm), in de breedte groeit hij 4,5 cm en de assen staan 10,8 cm verder uit elkaar. Mede door dat laatste hebben de passagiers achterin meer binnenruimte. De bagageruimte meet liefst 590 liter. De hatchback mag dan wel gegroeid zijn, door lichtere staalsoorten te gebruiken tijdens het productieproces is de Skoda tot 102 kilogram lichter dan zijn voorganger.

Motoren

Skoda levert de Octavia met verschillende motoren, te weten vier benzineversies en vier diesels. Een van de diesels wordt de 1.6 TDI met 105 pk. Deze versie heeft een CO2-uitstoot van 89 g/km. Daarmee valt hij net buiten de 14 procent-boot. Er wordt daarom nog bekeken om de emissiewaarde van dit model verder te verlagen. Met 85 gram CO2 valt de auto vanaf volgend jaar namelijk wel in de 14 procent bijtellingsklasse. Later staat nog een aardgasvariant op het programma. Iedere krachtbron heeft een stop/startsysteem. Skoda koppelt de motoren aan manuele of DSG-transmissies.

Hulp

De Tsjechen voorzien de auto van diverse nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Zo is het model onder meer uitgerust met rijbaanhulp, een noodstopfunctie, een actieve motorkap en vermoeidheidsdetectie. Opties zijn onder andere een adaptieve cruise controle, een intelligente lichtassistent, verkeersbordherkenning en parkeerhulp. Voor het eerst is de auto ook te krijgen met een elektrisch bedienbaar panoramadak.

Voorjaar 2013

De nieuwe Octavia arriveert eerst als vijfdeurs hatchback op de markt. De Combi gaat kort na de hatchback in de verkoop. Het publiek kan met beide modellen voor het eerst kennismaken tijdens de Autosalon van Genève in maart 2013. De Combi heeft ten opzichte van de hatchback een meerprijs van 1.000 euro. De definitieve prijzen volgen later.

Als die echt in de 14% bijtelling valt, deze nieuwe O3, zal ik dan eens geen dsg nemen? Of wel dsg en dan de 20% bijtelling kiezen?

Als de O3 in de 14% gaat vallen wordt hij ook een heel stuk goedkoper natuurlijk omdat er een bak BPM afgehaald wordt? Dit is bij de 20% natuurlijk niet echt van toepassing!

En...waar blijven nou die prijzen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat moeten wij ons voorstellen bij een "actieve motorkap"?

Zal wel een airbag erin of erop zijn tbv de voetganger?

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/21557/skoda-octavia-officieel-onthuld

Na een klein teaseroffensief en de nodige spyshots is hij echt helemaal los: de nieuwe Skoda Octavia. Skoda's ruimtewonder in het C-segment geeft zich helemaal bloot!

.De Skoda Octavia is een apart geval in het C-segment. Goedkoper en ruimer dan zijn concurrenten, dat is altijd de insteek geweest bij het ontwikkelen van de nieuwe Tsjech. Voor de derde generatie geldt niets anders.

Maatwerk

'De spil van ons werk', noemt Skoda CEO Winfried Vahland zijn jongste telg. "Als geen ander model toont deze auto de kernwaarden van ons merk: veel ruimte, kwaliteit, een goede afwerking en moderne technologie. Dat allemaal gecombineerd met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Deze auto is een klasse op zich." Laten we eens kijken waar Vahland zou trots op is.

De Octavia werkt weer via het bekende recept: een ruime auto met het uiterlijk van een sedan maar de grote praktische achterklep van een hatchback. Het interieur meet een lengte van 1.782 mm. De knieën hebben 73 mm meer ruimte en voor de hoofdruimte achterin staat 980 mm genoteerd. Nog belangrijker is misschien wel de bagageruimte, deze meet 590 liter en is daarmee de grootste in zijn klasse. Vergeleken met het vorige model kan er 30 liter meer spul meegezeuld worden.

Skoda-designchef Jozef Kabaň is verantwoordelijk voor het uiterlijk van de Octavia. Hij noemt hem tijdloos elegant en onderscheidend. Mooie praat natuurlijk, maar Skoda lijkt inderdaad een strakke C-segmenter neergezet te hebben. We zien een hoop strakke lijnen en een korte overhang aan de voor- en achterzijde. De oplopende lijn zorgt volgens Skoda voor een coué-achtig silhouet. Dat zien wij niet helemaal, maar deze zogenaamde 'vin' geeft het model net even wat krachtiger uitstraling. Wat opvalt, is dat de jongste Skoda groter en breder lijkt dan zijn voorganger. En dat kan kloppen. Het nieuwe model is 90 mm langer en 45 mm breder. De wielbasis neemt dankzij het MQB-platform met 108 mm toe, wat vooral meer ruimte op de achterbank tot gevolg heeft.

Volgestopt

Op het gebied van veiligheid moet de derde Octavia de vloer aanvegen met zijn voorganger. Zo beschikt de kloeke Octavia over Lane Assistant, automatische remingreep bij een ongeval, Crew Protect Assistant, Driver Activity Assistant (vermoeidheidsdetectie) en een motorkap die iets omhoog schiet ter bescherming van voetgangers bij een aanrijding. Vanaf mei 2013 wordt de nieuwe Skoda bovendien nog eens uitgerust met een noodstopfunctie, die de auto automatisch tot stilstand brengt als een object tijdens het rijden nét even te dichtbij de neus van de auto komt. Naast de twee normale plofzakken zijn knieairbags en zijairbags standaard. In totaal is het aantal luchtzakken uit te breiden tot negen stuks. Voor het eerst in een Skoda is de Adaptive Cruise Assistant leverbaar. Deze houdt automatisch een ingestelde afstand tot de voorligger. Ook een Intelligent Light-systeem is leverbaar, welke automatisch grootlicht in- of uitschakelt. Wie een hekel heeft aan parkeren kan Automatic Parking Assistent op zijn Octavia laten schroeven. De Tsjechische hatchback zet zichzelf dan in een parkeervak naar keuze. In een later stadium is verkeerdsbordherkenning leverbaar. De waslijst aan voorzieningen houdt voorlopig nog niet op. Ook tegen bijbetaling is Driving Mode Selection, een elektrisch bedienbaar panoramadak en een Keyless Entry-systeem (KESSY) leverbaar.

Ondanks al deze voorzieningen is de derde generatie Octavia 102 kg lichter dan zijn voorganger. Dat betekent dat de basisuitvoering zo'n 1060 kg in de schaal legt.

Krachtbronnen

Op motorisch vlak valt er te kiezen uit een 1.6 TDI 81 kW Greenline die 89 g/km CO2 de lucht in blaast. Het verbruik moet uitkomen op 3,4 liter diesel per 100 km. Wie die uitstoot toch te hoog vindt, moet even geduld hebben. Skoda Importeur Pon is er met de fabrikant mee bezig om deze uitstoot nog verder omlaag te krijgen. Verder staan er vier TSI-blokken op de menukaart, een aardgasvariant volgt in een later stadium. Op de goedkoopste TSI en de TDI-blokken na beschikt elke uitvoering over een Greentec start-stopsysteem en energierecuperatie. De voorlopige topper is de 180 pk sterke 1.8 TSI. Voorlopig, want Skoda meldt dat er al druk gewerkt wordt om een RS versie klaar te stomen. Goed nieuws! Ook een uitvoering met vierwielaandrijving staat op de planning.

De Octavia krijgt verder de beschikking over een nieuwe generatie audio-navigatiesystemen. De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van een touchscreen. Een nieuw Canton geluidssysteem moet de geluidskwaliteit ook op hoog volume kunnen garanderen. Prijzen van Skoda's kersverse Octavia verwachten we op korte termijn!

Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia

Link naar reactie
Delen op andere sites

De golf 7 heeft DSG-versies die een paar gram minder Co2 uitstoten dan de handbakversies. Het is nog maar de vraag of je wel een handbak moet nemen om aan die 14% bijtelling te komen.

Wat mij aanspreekt is dat hij maar 10 Kg zwaarder is dan mijn Faab. En dat er een aardgasversie komt.

Hoe zit dat eigenlijk met aardgasversies, daarvan zou je verwachten dat die de 14%-bijtelling makkelijk halen, of valt dit weer in een aparte categorie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha. Die stoten iets van 25% minder CO2 uit, en dan is er goede kans dat je daarmee uitkomt op een TSI met DSG en 14% bijtelling. En ruiimte voor een gastankje is er wel.

En je betaalt ook de BPM van een bezineauto als ik het goed begrijp.

http://www.achillesautolease.nl/nieuws/1julilagerebpmopaardgasengroengasauto

Link naar reactie
Delen op andere sites

De golf 7 heeft DSG-versies die een paar gram minder Co2 uitstoten dan de handbakversies. Het is nog maar de vraag of je wel een handbak moet nemen om aan die 14% bijtelling te komen.

Vroeger werd er gezegd dat dsg zuiniger zou zijn dan een handbak! Tot nu toe nog niet maar eens, eens komt het punt dat dsg wel zuiniger is! En dan iedereen aan de dsg! Ook EdK!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger werd er gezegd dat dsg zuiniger zou zijn dan een handbak! Tot nu toe nog niet maar eens, eens komt het punt dat dsg wel zuiniger is! En dan iedereen aan de dsg! Ook EdK!

Mijn huidige 1.9TDI met DSG is in de praktijk qua verbruik iets zuiniger dan mijn vorige 1.9TDI met handbak: DSG - 6,22 l/100km over 30.000km, handbak - 6,35 l/100km over ruim 54.000km (gebaseerd op mijn Spritmonitor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat DSG met een tikje meer weerstand draait dan een handbak, maar dat hij wat terugwint omdat hij meer verzetjes heeft en de motor dus vaker in een gunstiger toerental zit, en beter schakelt waar frequent schakelen noodzakelijk is. Dan zou het meer van je type kilometers afhangen wat in de praktijk zuiniger is.

Hoogste tijd voor zelfverdediging voor komma's in ieder geval, tenzij ze het lekker vinden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer weerstand is niet aan de orde; een DSG heeft geen koppelomvormer maar is opgebouwd uit twee halve conventionele versnellingsbakken (één voor de oneven verzetten en achteruit, één voor de even verzetten) met een dubbele koppeling, welke van hetzelfde type is als de koppeling van een handbak..

Mijn DSG heeft 6 verzetten tegen 5 bij de handbak (beide in geval van een 1.9TDI). In "6" draait de DSG echter bij gelijke snelheden net zoveel toeren als de handbak in "5". Maar de verzetten "1" t/m "5" zijn bij de DSG wel korter en de elektronica zal de motor inderdaaad steeds zo veel mogelijk in het meest efficiënte toerenbereik houden.

In mijn situatie is er qua type kilomers niets veranderd: lange (snelle) snelwegritten in het weekend, doordeweeks fileverkeer, stukken over provinciale wegen en korte ritten in de stad. De doorsnee is bij beide auto's wel gelijk. En het praktijkverbruik blijkt ook gelijk. Die 0,1 l/100km is immers te verwaarlozen.

aangepast door Cyrus
typo's
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van de DSG zit hem met name in het "automatische" nieuwe rijden. De DSG doet dat schakelen sneller en beter dan wij sukkels (misschien praat ik weer eens alleen over mijzelf..). Maar de DSG kan niet vooruitkijken, een goede "handige jongen" kan dus soms wel slimmer zijn dat de DSG.

Het nadeel van de DSG is dat die zwaarder is, dat is dan weer verbruiksverhogend.

Het verbruiksverschil zal in de praktijk verwaarloosbaar zijn, maar statistisch verwacht ik een voordeel voor de DSG omdat lang niet iedereen al een goede nieuwe rijder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt denk ik wel. Zie ook de talrijke verhalen van mensen die teleurgesteld zijn in de DSG omdat ze het niet goed vinden aanvoelen, dat snelle opschakelen of het rijden met relatief weinig toeren in een versnelling. Snap alleen nooit dat ze dat dan niet tijdens een proefrit hebben gemerkt en op dat moment direct hebben geconcudeerd dat het niets voor ze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe