Jump to content

Startprobleem Octavia II met warme motor


Jes
 Share

Go to solution Solved by Jes,

Recommended Posts

Mijn Octavia II (2005) start koud gewoon goed. Maar als ik enige tijd gereden heb en opnieuw wil starten, slaat hij niet aan.
Als ik enige tijd wacht start hij weer.
Omdat ik hem nog niet zo lang heb en er weinig kennis van heb ben naar een Skoda dealer geweest om te laten repareren.
Deze heeft eerst werd het geheugen uitgelezen en meldde dat hieruit geen diagnose gesteld kon worden. Dus moesten ze 'handmatig' zoeken en dat was lastig, moest ik begrijpen.
Na € 400 kwamen ze tot de conclusie dat het 'waarschijnlijk' de benzinedrukpomp was, een mechanische pomp. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur daar veel invloed op heeft, maar ja, zij zouden deskundig moeten zijn. De pomp werd vervangen en na ruim € 800 kon ik de auto koud weer meenemen.

Maar het probleem was niet opgelost. De benzinepomp was dus niet defect. Alle werk en kosten voor niets geweest.
Ik heb inmiddels ook de tankpomp gecontroleerd en het pomprelais, maar deze zijn ook niet defect.
Het pomprelais lijkt een elektronisch ding te zijn dat een pulserende spanning afgeeft aan de tankpomp.

Nu denk ik dat de oorzaak van het startprobleem niet moet worden gezocht in het brandstof circuit maar in de elektronica die de tankpomp bestuurt of iets met de ontsteking doet.

Wie zou daar iets zinnigs over kunnen zeggen?

Link to comment
Share on other sites

Beste @Jes het was leuk geweest als je je eerst had voorgesteld in de daarvoor juiste rubriek, maar dat kan hierna.

Als ik het zo lees ben je bij de poot genomen en je zult de laatste ook niet zijn. Bij het uitlezen moet haast wel een fout naar boven komen. Misschien is er een forumlid die je wil helpen. Ik kan het ook en woon in de provincie Overijssel.

Als ik jou probleem lees denk ik gelijk aan één of meerdere injectoren die blijven nadruppelen, nadat je de motor hebt uitgezet. De motor is dan verzopen en wil niet of moeilijk aanslaan. Ook kan een sensor kapot zijn die de hoeveelheid lucht/brandstof regelt bij warme motor.

Maar goed eerst goed laten uitlezen en dan verder kijken.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie VAG-man.

Ja, ik zou bij 'Wie ben ik' mij moeten kunnen voorstellen, maar zie wel een lijst namen, maar geen link of veld om in te vullen. Bij 'Profiel' wel wat ingevuld, maar dat werkt kennelijk niet.

De garage (Skoda dealer!) beweert dat het uitlezen geen aanwijzing geeft over de oorzaak. Wel zou zijn vastgesteld dat er geen vonk is en handmatig zoeken zou tot de benzinepomp als 'waarschijnlijke' oorzaak geleid hebben. Ik ben wel klaar met deze garage. Foute diagnose, nutteloos werk en hun fouten doorberekenen aan de klant.
Ik ben nu bezig verhaal te halen....

Ik heb niet het gevoel van een verzopen motor. De motor loopt prima en zuinig als die loopt. Koude start gaat ook prima.
Wel las ik ergens iets over een krukassensor of nokkenassensor die een een warme start zouden kunnen verhinderen. Bedoel je die sensoren?
Overigens hebben we het over een benzinemotor (2.0 FSI).
En bedankt voor je aanbod. Ik woon in Arnhem, maar ben bereid zo naar je toe te rijden als hier in de buurt geen alternatief is.
 

Link to comment
Share on other sites

Klopt in rubriek "Wie ben ik". Vervolgens klik je op de grote groene balk "nieuw topic starten" zoals je dat ook in deze rubriek hebt gedaan.

Ik kom later terug op je probleem.

Link to comment
Share on other sites

Het kunnen de volgende sensoren zijn.

Krukassensor, temperatuursensor of BPD-sensor (bovenste dode punt).

Maar voordat je sensoren gaat vervangen eerst uitzoeken of er geen vacuümlek is.

Ik ken het motorblok niet van jou auto, dus waar het zit geen idee.

BPD-sensor zit vaak op de versnellingsbak gemonteerd.

Tip: zoek een goed aangeschreven dorpsgarage. Vaak meer service en goedkoper.

Link to comment
Share on other sites

@Jes Dure sprookjesschrijver die dealer waar je bent geweest. Ik geloof niet zo in verzopen motor/lekkende injectoren in dit geval: bij doorstarten zou er voldoende brandstof uit de cilinders verdwenen moeten zijn, en zou ie alsnog moeten starten. Wat de verschijnselen betreft: hoe lang moet de auto stil hebben gestaan om startproblemen te hebben? Is dat na 1 seconde, na 5 minuten, na een kwartier, na een uur? Dit om een beetje gevoel te krijgen hoelang het duurt voor het startprobleem optreedt (en wat mogelijke oorzaken kunnen zijn). Wat is ongeveer de wachttijd voor de auto dan weer wel start (en wat is dan de temperatuur van olie/koelvloeistof)?

Een andere mogelijkheid: mogelijk dat er bij warme motor(uitzetting) een lekkage in het inlaat- of uitlaattraject zit, waardoor de hoeveelheid aangezogen lucht niet goed wordt gemeten, en de ECU de verkeerde hoeveelheid (of geen) brandstof in laat spuiten, en ook geen ontsteking geeft. Er zijn gewoon veel mogelijke oorzaken, maar echt uitlezen laat in elk geval wel zien, in welke richting je de fout moet zoeken. Geen ontsteking kan bijvoorbeeld best kloppen, maar kan het gevolg zijn van een andere fout, waardoor de ontsteking door de ECU wordt uitgeschakeld.

Link to comment
Share on other sites

Goeie vragen.
De kortste waargenomen tijd is op een parkeerplaats: auto starten, naar de uitgang rijden, stoppen, kaartje kopen, en dan niet willen starten. Na 10 minuten probleemloos...
De langste tijd: boodschappen doen bij de supermarkt in de buurt (pakweg 20 minuten) niet starten gedurende meer dan 3 kwartier. Auto later opgehaald met probleemloze start.
Als de auto uren heeft stilgestaan is starten geen probleem.

Geen idee wat de olie- of koeltemperatuur was, maar je krijgt met bovenstaande een idee.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

... en o ja, de garage meldde nog dat als de auto niet start er geen vonk is. Maar dit zou veroorzaakt worden door een te lage benzinedruk.
Herkent iemand dit?
Ik heb het zelf nog niet vastgesteld, maar ga het proberen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, daar had ik ook aan gedacht, maar volgens de garage heeft deze auto geen startonderbreker.
Dan zou die even moeten starten en dan weer afslaan.
En dat is niet het geval.

Inmiddels heeft de garage een second opinion aangeboden om de auto door een collega-garage te laten onderzoeken.
Ben benieuwd.

Link to comment
Share on other sites

Interessant.
Ik had zo'n 10 jaar geleden met een Audi A6 ook problemen met de startonderbreker en konden ook toen niet door dezelfde garage worden opgelost.
Daarom had ik er nu ook naar gevraagd.
Heeft toen ook veel geld gekost voor niets.
Ik zal er bij het vervolgonderzoek nadrukkelijk op wijzen.

Link to comment
Share on other sites

Het probleem is dat de motor de eerste keer na geruime tijd stilstaan vlot start en daarna moet ik om weer te starten herhaaldelijk starten tot die aanslaat. Soms moet ik het opgeven om de accu niet leeg te starten. Als ik dan weer een tijd wacht (weet niet waar de grens ligt) dan start hij gewoon weer.
Ook als ik koud start en de motor weer uitzet kan ik direct al niet goed starten. Het lijkt erop dat naarmate de motor warmer is het moeilijker gaat.
Met beide sleutels ervaar ik geen verschil.

Link to comment
Share on other sites

Ik weet even niet hoe ik dat kan vaststellen. Kun je dat uitleggen?

De garage meldde eerder dat er geen vonk was, maar dat dit door een te lage benzinedruk kon worden veroorzaakt.
Dit snapte ik niet maar mij werd uitgelegd dat de ontsteking door de benzinedruk beïnvloed wordt.
Dat snap ik nog steeds niet, maar ik meen begrepen te hebben dat het pomprelais een pulserende spanning geeft op de tankpomp en die zo een variabele benzinedruk geeft.
Zoals ik eerder aangaf heb is de drukpomp vervangen door de garage en heb ik het pomprelais en tankpomp getest met een vervangend exemplaar. Is makkelijk te vervangen. Deze maatregelen hebben niet geleid tot enige verbetering.
Ik ga ervan uit dat de brandstofvoorziening goed is, maar dat er alleen nog iets mis zou kunnen zijn met de injectoren, voor zover het de brandstof betreft.

Verder denk ik dat het in de elektriek gezocht zou moeten worden zoals de aansturing van het pomprelais. Waardoor wordt dit beïnvloed? Is daar een schema van?
 

 

Link to comment
Share on other sites

Wat de garage zegt klopt. Het staat met elkaar in verband. Te lage brandstofdruk geen vonk.

Injectoren gaf ik in het begin al aan dat dit een probleem kan zijn. Namelijk dat ze blijven nadruppelen en de motor dan niet start doordat deze verzopen is.

Er is vast iemand in of rond Arnhem die jou kan helpen met uitlezen. Als het hier niet lukt dan verwijs ik je naar het skodaforum.nl. Daar is een lijst opgenomen met forumleden die een VCDS-kabel hebben. Let op dat je niet iemand laat dien met zo'n Chinese kabel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Een update.

De garage heeft aangeboden een 'collega garage' (van hetzelfde bedrijf) de auto te laten onderzoeken gedurende een bepaalde periode en voor rekening van de garage.
Inmiddels zijn verschillende onderdelen onderzocht en zou zijn vastgesteld dat de oorzaak van het probleem moet worden gezocht in de centrale control unit.
Die is nu vervangen maar de garage wil de auto nog een dag houden om te testen...
Dat vind ik vreemd. Met de nieuwe controller kun je goed starten of niet goed. Ik vrees dat deze regelaar het probleem ook niet oplost.
Morgen (maandag) hoor ik daar meer van.
Ik houd er ernstig rekening mee dat het probleem niet is opgelost.
Ik heb eerder gevraagd of de oorzaak niet kan zijn vervuilde verstuivers (zoals VAG-man suggereerde). Maar dat zou niet het geval zijn.
Voor zover ik weet hebben zij dit niet onderzocht. Je zou dit eenvoudig kunnen vaststellen door een tijdje te gaan rijden met cleaner in de benzine. Dit hebben ze niet gedaan.

Even een vraag: Waar zit die control unit? Is het vervangen daarvan een tijdrovende klus? Dit om te weten hoe lang ze daarmee bezig zouden zijn geweest i.v.m. de kosten.

Link to comment
Share on other sites

Bij de meeste VAG-auto's zit die tegen het schot naar het passagierscompartiment geklikt. Is een kwestie van multistekker loshalen en losklikken, als er geen problemen zijn (zoals vastgeroeste stekker) wissel je die in 2 minuten. De nieuwe ECU voorzien van de juiste software, of checken dat deze de juiste software heeft kost meer tijd. ECU zit in een metalen box ongeveer van het formaat van een ouderwetse 1-DIN autoradio.

Overigens zijn er bepaalde motoren waar dit een bekend probleem is, en daar zijn software updates voor geweest (maar of die ook bij jouw auto is gebeurd?).

Link to comment
Share on other sites

Ik ben benieuwd.

Ik heb het niet over vervuilde injectoren gehad, maar die nadruppelen. Deze dichten niet meer goed af nadat de motor is uitgezet. Hebben oude mannetjes ook last van.😄

Link to comment
Share on other sites

Is daar en oplossing voor? Voor een auto van oude mannetjes?

De auto staat nu ruim 2 weken bij de garage. Deze (Skoda dealer) heeft nu alles vervangen wat met de storing te maken zou kunnen hebben, 3 relais en de control unit.
Deze laatste moest eerst naar een bedrijf in Eindhoven waar de code van de sleutel naar het apparaat gekopieerd moest worden om te kunnen worden herkend.
Uiteindelijk blijkt alles in orde en is alles weer teruggezet. De storing is dus nog niet opgelost.
Het lijkt nu een 'erekwestie' te worden. Het kan toch niet zo zijn dat een Skodagarage de fout niet kan identificeren en oplossen....

Wordt vervolgd.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels rijd ik voorlopig weer in de auto maar met cleaner in de benzine om de injectors schoon te maken.
Over 2 weken terug naar de garage om te zien of dit wat oplost.
Vraag:

Als de diagnose van VAG-man juist is, wat is dan de oplossing? Heeft cleaner dan wel zin of moet je de verstuivers vervangen?
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Similar Content

    • By Joctavia49
      Hoi,
      Is het normaal dat er een rechte straal uit de achterste ruitensproeier komt?
      Moet deze niet breed uit sproeien?
       
      Mvg Joctavia49
    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      In de ŠKODA OCTAVIA iV rijd je fluisterstil en uitstootvrij door steden en dorpen. De plug-in hybride aandrijflijn heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer*, wat meer dan genoeg is voor je dagelijkse klusjes en boodschappen. De verbrandingsmotor springt aan zodra de batterij leeg raakt, dus je zit nooit in de actieradiusstress.
      De plug-in hybride gezinsauto wordt aangedreven door een 150 pk sterke 1.4 TSI benzinemotor en een 115 pk sterke elektromotor. Samen leveren ze 204 pk, wat zorgt voor een sportieve rijervaring buiten de stadsgrenzen en een comfortabele en uitstootvrije rit daarbinnen. Je hoeft niet te schakelen, want elke ŠKODA iV heeft een automaat.
      De OCTAVIA iV rijdt op stroom en wint remenergie terug
      De OCTAVIA iV kan zichzelf opladen tijdens het rijden. Anna laat in de video zien hoe de plug-in hybride remenergie terugwint als ze een heuvel afdaalt in Praag. Dan draait de elektromotor andersom en werkt-ie als een dynamo. Zo krijgt ze er vanzelf meer elektrische kilometers bij.
      In het vlakke Nederland moeten we het vooral hebben van het uitrollen voor stoplichten, kruispunten en rotondes om stroom terug te winnen. In de stad doe je dat zo vaak, dat het aantikt. Het is sowieso een prettig idee dat de voorwaartse energie niet wegvloeit via de remmen, maar teruggaat in de batterij.
      Hoe krachtig de auto afremt op de elektromotor, bepaal je via het centrale touchscreen. Er zijn drie standen om uit te kiezen: hard, zacht en automatisch. Als je het gaspedaal loslaat in de lage stand, vertraagt auto een beetje. In de hoge stand wordt het remeffect krachtiger en stopt de OCTAVIA iV meer energie terug in de batterij. In de automatische stand kijkt de auto naar de situatie op de weg en kiest zelf de ideale mate van recuperatie.
      De OCTAVIA iV geeft je ogen in je achterhoofd
      Het is rustig op straat als Anna door Praag rijdt. Dat kun je in onze hoofdstad wel vergeten. Wanneer je door Amsterdam rijdt, komen overal fietsers en voetgangers vandaan en zou je willen dat je ogen in je achterhoofd had. De nieuwe OCTAVIA tackelt dat probleem met een breed aanbod van rijhulpsystemen. De twee belangrijkste zijn Front Assist met Collision Avoidance en Door Opening Warning. Die laatste trekt aan de bel als een voorbijganger de auto passeert op het moment dat jij de bestuurdersdeur opent.
      Front Assist bewaakt het gebied vóór de auto en waarschuwt voor plotseling opduikende obstakels, zoals voetgangers, fietsers of andere auto’s. Reageer je traag, dan wordt de auto automatisch afgeremd. Wijk je uit, dan versterkt de uitwijkassistent jouw stuurbeweging en helpt het ESP om de auto weer op koers te brengen. Front Assist met Collision Avoidance zit standaard op de vierde generatie OCTAVIA.
      Elektrische auto’s en plug-in hybrides zijn zó stil, dat je ze bij lage snelheden bijna niet hoort aankomen. Een ideaal middel tegen geluidsoverlast, maar een mogelijk gevaar voor voetgangers en fietsers. Daarom maken (semi-)elektrische auto’s een waarschuwingsgeluid. Zo klinkt de plug-in hybride OCTAVIA iV en zo klinkt de volledig elektrische ENYAQ iV.
      De ŠKODA KAMIQ: onze stedelijke SUV
      Als je vaak in de stad rijdt, kun je ook kiezen voor onze stedelijke SUV: de ŠKODA KAMIQ. De hoge zitpositie geeft je optimaal zicht en voor een compacte auto is-ie opvallend ruim. Hij wordt standaard geleverd met een fijne handgeschakelde versnellingsbak, maar je kunt de KAMIQ ook bestellen met een automatische DSG-transmissie. Dat rijdt wel zo relaxed.
      Lees ook: Moderne veiligheid: nieuwe OCTAVIA ziet meer dan jij
      *) Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.
      Lees hier het volledige artikel
    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      Nieuwe stijlvolle modelvariant met zwarte exterieurdetails en sportief ingericht interieur Vanaf de zomer in Nederland bestelbaar als 1.4 TSI iV Plug-in Hybrid Leverbaar met DCC Dynamic Chassis Control en tal van rijhulpsystemen Net als de SPORTLINE-versies van overige ŠKODA-modellen is deze nieuwe, sportieve variant van de OCTAVIA een echte eyecatcher dankzij de in hoogglans zwart uitgevoerde voorspoiler, grille-omlijsting en het ŠKODA-embleem op de achterklep. De zwarte diffuser in de achterbumper is afgewerkt met een verchroomde sierlijst, terwijl de OCTAVIA HATCHBACK bovendien een zwarte achterspoiler heeft. Standaard staat de OCTAVIA SPORTLINE op zwarte 17 inch Pulsar-velgen. Optioneel zijn zwart-metallic 18 inch Vega-exemplaren en exclusieve hoogglans zwarte 19 inch Taurus-velgen beschikbaar. 
      Sportstoelen en 3-spaaks sportstuur
      Het interieur van de OCTAVIA SPORTLINE is sportief gestyled met een multifunctioneel 3-spaaks sportstuur en sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die bekleed zijn met ademende ThermoFlux-stoffering. Het stuur is afgewerkt met een SPORTLINE-badge. De nieuwe OCTAVIA SPORTLINE heeft diverse Simply Clever-features aan boord, waaronder een USB-C poort in de binnenspiegel.
      Tegen meerprijs is de OCTAVIA SPORTLINE te voorzien DCC Dynamic Chassis Control. Met dit adaptief gedempte onderstel kiest de bestuurder voor extra comfort of juist voor sportieve rijeigenschappen. Een andere optie is Crew Protect Assist, een proactief veiligheidssysteem dat de inzittenden extra beschermt bij een dreigend ongeval. Andere innovatieve veiligheidssystemen zijn Collision Avoidance Assist, Turn Assist en de nieuwe centrale airbag tussen de stoelen voorin.
      De SPORTLINE-versies van de ŠKODA OCTAVIA HATCHBACK en COMBI 1.4 TSI iV Plug-in Hybrid zijn vanaf deze zomer in Nederland bestelbaar. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
      De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
      Lees hier het volledige artikel
    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      Op 11 september 1960 krijgen bezoekers van een internationale techniekbeurs in Tsjechië de eerste OCTAVIA COMBI te zien. De verre voorvader van de huidige ŠKODA OCTAVIA COMBI wordt daarna uitgebreid getest op de openbare weg en krijgt zijn typegoedkeuring. In de zomer van 1961 gaat de productie van de compacte stationwagen eindelijk van start. 
      Kleiner dan de huidige FABIA COMBI
      De achterklep van de eerste OCTAVIA COMBI is opvallend, want hij bestaat uit twee delen. De bovenste helft bevat de achterruit en klapt omhoog. De onderste helft is verbonden met de bagagevloer en gaat omlaag. Als je de bagage tot het plafond stapelt, past er 690 liter in de kofferbak. Dat is op te rekken tot 1050 liter door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Een knappe prestatie voor een compacte stationwagen die 20 centimeter korter en 13 centimeter smaller is dan de huidige FABIA COMBI.
      Speciaal compartiment voor het reservewiel
      Een handige uitvinding die we vandaag de dag zouden bestempelen als Simply Clever-oplossing, is de separate opbergruimte voor het reservewiel. Die lijkt op een grote brievenbus en zit tussen de achterbumper en de achterklep. Zo kun je er in het geval van een lekke band eenvoudig bij.
      Niet alle exemplaren van de eerste OCTAVIA COMBI hebben deze feature. In 1969 wordt de stationwagen gemoderniseerd en maakt het compartiment plaats voor de nieuwe, horizontaal geplaatste achterlichten. Deze lichtunits komen van de ŠKODA 100/110. Vanaf dan moet je de bagage verplaatsen om het reservewiel te pakken. Maar met het verdwijnen van de ´brievenbus´ belandt er minder vocht in de wielbak en dat is goed nieuws. 
       
      Zo verander je de OCTAVIA COMBI in een bed op wielen
      Nog een Simply Clever-oplossing van de OCTAVIA COMBI is het slaapinterieur. Dat maakt al vanaf 1961 deel uit van de standaarduitrusting. Om de stationwagen te veranderen in een bed op wielen, schuif je eerst de voorstoelen helemaal naar voren en dan klap je de beide rugleuningen naar achteren. Met de rugleuningen bijna horizontaal en op de dezelfde hoogte als de achterbank, kun je languit gaan liggen. De rugleuning van de achterbank dient als hoofdkussen. Welterusten!
      10 jaar in productie
      Tussen 1961 en 1971 rollen 54.086 exemplaren van OCTAVIA COMBI uit de fabriek in Kvasiny. De tweedeurs OCTAVIA wordt in de hoofdfabriek in Mladá Boleslav gebouwd, maar moet al in april 1964 plaatsmaken voor de veelbesproken ŠKODA 1000 MB met de achterin geplaatste motor.
      De lange productie-adem van de stationwagen is te danken aan het gebrek aan concurrentie in eigen land (weinig automerken bouwen stationwagens) en veel vraag uit het buitenland. De meeste exemplaren gaan naar buurlanden als Oost-Duitsland en Hongarije, maar het bed op wielen vindt ook aftrek in Noorwegen, Australië en IJsland. Landen waar avontuurlijk ingestelde kampeerders tegenwoordig graag op vakantie gaan. Stuur je een foto als je daar bent en een gave schuurvondst doet?
      Lees ook: Waarom de OCTAVIA iV de ideale stadsauto is
      Lees hier het volledige artikel
    • By PC-fre@k
      Vanaf 1 januari 2021 gelden extra beveiligingsmaatregelen voor auto's met een keyless entrysysteem. Zo'n 700.000 auto’s hebben zo'n systeem (ontgrendeling met smart key) en zijn een potentieel gemakkelijk doelwit voor autodiefstal. 
      De maatregelen die ingaan op 1 januari 2021 vind je hier: https://www.kiwa.com/nl/nl/markten/automotive-en-luchtvaart/voertuigbeveiliging/nieuws/beveiliging-van-voertuigen-met-keyless-entry-enof-start/
      Bron (en het hele artikel): https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/nieuwe-eisen-keyless-entry-autos
      Hoe lost Skoda dit op?
      Ze geven de sleutel een bewegingsdetector. Hierdoor zend deze helemaal niks uit als hij stil op de keukentafel ligt of in de gang aan een haakje hangt...
      Ook de nieuwe ENYAQ iV, Karoq, Kodiaq en Octavia (MY 2021) hebben bijv. al zo een veilige KESSY autosleutel. 🙂 
      Weten of jouw auto veilig is, of er maatregelen nodig zijn?
      Kijk via de bijlage of jouw autosleutel aan de eisen voldoet. Staat je merk/model er niet bij? Dan voldoet je auto niet, of heeft het geen KESSY 😉 
      scm-goedgekeurde-keyless-systemen-12-2020.pdf
      Voldoet je auto niet? Dan kan het zijn dat jouw verzekeraar niet uitkeert bij diefstal i.c.m. misbruik van KESSY.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe