Jump to content

Startprobleem Octavia II met warme motor


Recommended Posts

Mijn Octavia II (2005) start koud gewoon goed. Maar als ik enige tijd gereden heb en opnieuw wil starten, slaat hij niet aan.
Als ik enige tijd wacht start hij weer.
Omdat ik hem nog niet zo lang heb en er weinig kennis van heb ben naar een Skoda dealer geweest om te laten repareren.
Deze heeft eerst werd het geheugen uitgelezen en meldde dat hieruit geen diagnose gesteld kon worden. Dus moesten ze 'handmatig' zoeken en dat was lastig, moest ik begrijpen.
Na € 400 kwamen ze tot de conclusie dat het 'waarschijnlijk' de benzinedrukpomp was, een mechanische pomp. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur daar veel invloed op heeft, maar ja, zij zouden deskundig moeten zijn. De pomp werd vervangen en na ruim € 800 kon ik de auto koud weer meenemen.

Maar het probleem was niet opgelost. De benzinepomp was dus niet defect. Alle werk en kosten voor niets geweest.
Ik heb inmiddels ook de tankpomp gecontroleerd en het pomprelais, maar deze zijn ook niet defect.
Het pomprelais lijkt een elektronisch ding te zijn dat een pulserende spanning afgeeft aan de tankpomp.

Nu denk ik dat de oorzaak van het startprobleem niet moet worden gezocht in het brandstof circuit maar in de elektronica die de tankpomp bestuurt of iets met de ontsteking doet.

Wie zou daar iets zinnigs over kunnen zeggen?

Link to post
Share on other sites

Beste @Jes het was leuk geweest als je je eerst had voorgesteld in de daarvoor juiste rubriek, maar dat kan hierna.

Als ik het zo lees ben je bij de poot genomen en je zult de laatste ook niet zijn. Bij het uitlezen moet haast wel een fout naar boven komen. Misschien is er een forumlid die je wil helpen. Ik kan het ook en woon in de provincie Overijssel.

Als ik jou probleem lees denk ik gelijk aan één of meerdere injectoren die blijven nadruppelen, nadat je de motor hebt uitgezet. De motor is dan verzopen en wil niet of moeilijk aanslaan. Ook kan een sensor kapot zijn die de hoeveelheid lucht/brandstof regelt bij warme motor.

Maar goed eerst goed laten uitlezen en dan verder kijken.

Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie VAG-man.

Ja, ik zou bij 'Wie ben ik' mij moeten kunnen voorstellen, maar zie wel een lijst namen, maar geen link of veld om in te vullen. Bij 'Profiel' wel wat ingevuld, maar dat werkt kennelijk niet.

De garage (Skoda dealer!) beweert dat het uitlezen geen aanwijzing geeft over de oorzaak. Wel zou zijn vastgesteld dat er geen vonk is en handmatig zoeken zou tot de benzinepomp als 'waarschijnlijke' oorzaak geleid hebben. Ik ben wel klaar met deze garage. Foute diagnose, nutteloos werk en hun fouten doorberekenen aan de klant.
Ik ben nu bezig verhaal te halen....

Ik heb niet het gevoel van een verzopen motor. De motor loopt prima en zuinig als die loopt. Koude start gaat ook prima.
Wel las ik ergens iets over een krukassensor of nokkenassensor die een een warme start zouden kunnen verhinderen. Bedoel je die sensoren?
Overigens hebben we het over een benzinemotor (2.0 FSI).
En bedankt voor je aanbod. Ik woon in Arnhem, maar ben bereid zo naar je toe te rijden als hier in de buurt geen alternatief is.
 

Link to post
Share on other sites

Klopt in rubriek "Wie ben ik". Vervolgens klik je op de grote groene balk "nieuw topic starten" zoals je dat ook in deze rubriek hebt gedaan.

Ik kom later terug op je probleem.

Link to post
Share on other sites

Het kunnen de volgende sensoren zijn.

Krukassensor, temperatuursensor of BPD-sensor (bovenste dode punt).

Maar voordat je sensoren gaat vervangen eerst uitzoeken of er geen vacuümlek is.

Ik ken het motorblok niet van jou auto, dus waar het zit geen idee.

BPD-sensor zit vaak op de versnellingsbak gemonteerd.

Tip: zoek een goed aangeschreven dorpsgarage. Vaak meer service en goedkoper.

Link to post
Share on other sites

@Jes Dure sprookjesschrijver die dealer waar je bent geweest. Ik geloof niet zo in verzopen motor/lekkende injectoren in dit geval: bij doorstarten zou er voldoende brandstof uit de cilinders verdwenen moeten zijn, en zou ie alsnog moeten starten. Wat de verschijnselen betreft: hoe lang moet de auto stil hebben gestaan om startproblemen te hebben? Is dat na 1 seconde, na 5 minuten, na een kwartier, na een uur? Dit om een beetje gevoel te krijgen hoelang het duurt voor het startprobleem optreedt (en wat mogelijke oorzaken kunnen zijn). Wat is ongeveer de wachttijd voor de auto dan weer wel start (en wat is dan de temperatuur van olie/koelvloeistof)?

Een andere mogelijkheid: mogelijk dat er bij warme motor(uitzetting) een lekkage in het inlaat- of uitlaattraject zit, waardoor de hoeveelheid aangezogen lucht niet goed wordt gemeten, en de ECU de verkeerde hoeveelheid (of geen) brandstof in laat spuiten, en ook geen ontsteking geeft. Er zijn gewoon veel mogelijke oorzaken, maar echt uitlezen laat in elk geval wel zien, in welke richting je de fout moet zoeken. Geen ontsteking kan bijvoorbeeld best kloppen, maar kan het gevolg zijn van een andere fout, waardoor de ontsteking door de ECU wordt uitgeschakeld.

Link to post
Share on other sites

Goeie vragen.
De kortste waargenomen tijd is op een parkeerplaats: auto starten, naar de uitgang rijden, stoppen, kaartje kopen, en dan niet willen starten. Na 10 minuten probleemloos...
De langste tijd: boodschappen doen bij de supermarkt in de buurt (pakweg 20 minuten) niet starten gedurende meer dan 3 kwartier. Auto later opgehaald met probleemloze start.
Als de auto uren heeft stilgestaan is starten geen probleem.

Geen idee wat de olie- of koeltemperatuur was, maar je krijgt met bovenstaande een idee.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

... en o ja, de garage meldde nog dat als de auto niet start er geen vonk is. Maar dit zou veroorzaakt worden door een te lage benzinedruk.
Herkent iemand dit?
Ik heb het zelf nog niet vastgesteld, maar ga het proberen.

Link to post
Share on other sites

Probeer eens een tijdje de reservesleutel. Dit om de startonderbreker uit te sluiten.

Link to post
Share on other sites

Ja, daar had ik ook aan gedacht, maar volgens de garage heeft deze auto geen startonderbreker.
Dan zou die even moeten starten en dan weer afslaan.
En dat is niet het geval.

Inmiddels heeft de garage een second opinion aangeboden om de auto door een collega-garage te laten onderzoeken.
Ben benieuwd.

Link to post
Share on other sites

Interessant.
Ik had zo'n 10 jaar geleden met een Audi A6 ook problemen met de startonderbreker en konden ook toen niet door dezelfde garage worden opgelost.
Daarom had ik er nu ook naar gevraagd.
Heeft toen ook veel geld gekost voor niets.
Ik zal er bij het vervolgonderzoek nadrukkelijk op wijzen.

Link to post
Share on other sites

De startonderbreker lijkt niet het probleem. Verschillende sleutels maakt geen verschil en het lampje op het dashboard gaat gewoon uit.

Link to post
Share on other sites

Het probleem is dat de motor de eerste keer na geruime tijd stilstaan vlot start en daarna moet ik om weer te starten herhaaldelijk starten tot die aanslaat. Soms moet ik het opgeven om de accu niet leeg te starten. Als ik dan weer een tijd wacht (weet niet waar de grens ligt) dan start hij gewoon weer.
Ook als ik koud start en de motor weer uitzet kan ik direct al niet goed starten. Het lijkt erop dat naarmate de motor warmer is het moeilijker gaat.
Met beide sleutels ervaar ik geen verschil.

Link to post
Share on other sites

Komt er wel brandstof uit de leiding vlak voor de motor als je start en deze niet wil aanslaan?

Link to post
Share on other sites

Ik weet even niet hoe ik dat kan vaststellen. Kun je dat uitleggen?

De garage meldde eerder dat er geen vonk was, maar dat dit door een te lage benzinedruk kon worden veroorzaakt.
Dit snapte ik niet maar mij werd uitgelegd dat de ontsteking door de benzinedruk beïnvloed wordt.
Dat snap ik nog steeds niet, maar ik meen begrepen te hebben dat het pomprelais een pulserende spanning geeft op de tankpomp en die zo een variabele benzinedruk geeft.
Zoals ik eerder aangaf heb is de drukpomp vervangen door de garage en heb ik het pomprelais en tankpomp getest met een vervangend exemplaar. Is makkelijk te vervangen. Deze maatregelen hebben niet geleid tot enige verbetering.
Ik ga ervan uit dat de brandstofvoorziening goed is, maar dat er alleen nog iets mis zou kunnen zijn met de injectoren, voor zover het de brandstof betreft.

Verder denk ik dat het in de elektriek gezocht zou moeten worden zoals de aansturing van het pomprelais. Waardoor wordt dit beïnvloed? Is daar een schema van?
 

 

Link to post
Share on other sites

Wat de garage zegt klopt. Het staat met elkaar in verband. Te lage brandstofdruk geen vonk.

Injectoren gaf ik in het begin al aan dat dit een probleem kan zijn. Namelijk dat ze blijven nadruppelen en de motor dan niet start doordat deze verzopen is.

Er is vast iemand in of rond Arnhem die jou kan helpen met uitlezen. Als het hier niet lukt dan verwijs ik je naar het skodaforum.nl. Daar is een lijst opgenomen met forumleden die een VCDS-kabel hebben. Let op dat je niet iemand laat dien met zo'n Chinese kabel.

Link to post
Share on other sites

Kan een (niet te) laag oliepeil ook een reden zijn dat de motor wel koud aanslaat en niet als die even gereden heeft?

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Een update.

De garage heeft aangeboden een 'collega garage' (van hetzelfde bedrijf) de auto te laten onderzoeken gedurende een bepaalde periode en voor rekening van de garage.
Inmiddels zijn verschillende onderdelen onderzocht en zou zijn vastgesteld dat de oorzaak van het probleem moet worden gezocht in de centrale control unit.
Die is nu vervangen maar de garage wil de auto nog een dag houden om te testen...
Dat vind ik vreemd. Met de nieuwe controller kun je goed starten of niet goed. Ik vrees dat deze regelaar het probleem ook niet oplost.
Morgen (maandag) hoor ik daar meer van.
Ik houd er ernstig rekening mee dat het probleem niet is opgelost.
Ik heb eerder gevraagd of de oorzaak niet kan zijn vervuilde verstuivers (zoals VAG-man suggereerde). Maar dat zou niet het geval zijn.
Voor zover ik weet hebben zij dit niet onderzocht. Je zou dit eenvoudig kunnen vaststellen door een tijdje te gaan rijden met cleaner in de benzine. Dit hebben ze niet gedaan.

Even een vraag: Waar zit die control unit? Is het vervangen daarvan een tijdrovende klus? Dit om te weten hoe lang ze daarmee bezig zouden zijn geweest i.v.m. de kosten.

Link to post
Share on other sites

Bij de meeste VAG-auto's zit die tegen het schot naar het passagierscompartiment geklikt. Is een kwestie van multistekker loshalen en losklikken, als er geen problemen zijn (zoals vastgeroeste stekker) wissel je die in 2 minuten. De nieuwe ECU voorzien van de juiste software, of checken dat deze de juiste software heeft kost meer tijd. ECU zit in een metalen box ongeveer van het formaat van een ouderwetse 1-DIN autoradio.

Overigens zijn er bepaalde motoren waar dit een bekend probleem is, en daar zijn software updates voor geweest (maar of die ook bij jouw auto is gebeurd?).

Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd.

Ik heb het niet over vervuilde injectoren gehad, maar die nadruppelen. Deze dichten niet meer goed af nadat de motor is uitgezet. Hebben oude mannetjes ook last van.😄

Link to post
Share on other sites

Is daar en oplossing voor? Voor een auto van oude mannetjes?

De auto staat nu ruim 2 weken bij de garage. Deze (Skoda dealer) heeft nu alles vervangen wat met de storing te maken zou kunnen hebben, 3 relais en de control unit.
Deze laatste moest eerst naar een bedrijf in Eindhoven waar de code van de sleutel naar het apparaat gekopieerd moest worden om te kunnen worden herkend.
Uiteindelijk blijkt alles in orde en is alles weer teruggezet. De storing is dus nog niet opgelost.
Het lijkt nu een 'erekwestie' te worden. Het kan toch niet zo zijn dat een Skodagarage de fout niet kan identificeren en oplossen....

Wordt vervolgd.

  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Inmiddels rijd ik voorlopig weer in de auto maar met cleaner in de benzine om de injectors schoon te maken.
Over 2 weken terug naar de garage om te zien of dit wat oplost.
Vraag:

Als de diagnose van VAG-man juist is, wat is dan de oplossing? Heeft cleaner dan wel zin of moet je de verstuivers vervangen?
 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe