Ga naar inhoud

Waarom de OCTAVIA iV de ideale stadsauto is


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-cdbd15cc8824917e282ad9abedf4266d.jpeg

In de ŠKODA OCTAVIA iV rijd je fluisterstil en uitstootvrij door steden en dorpen. De plug-in hybride aandrijflijn heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer*, wat meer dan genoeg is voor je dagelijkse klusjes en boodschappen. De verbrandingsmotor springt aan zodra de batterij leeg raakt, dus je zit nooit in de actieradiusstress.

De plug-in hybride gezinsauto wordt aangedreven door een 150 pk sterke 1.4 TSI benzinemotor en een 115 pk sterke elektromotor. Samen leveren ze 204 pk, wat zorgt voor een sportieve rijervaring buiten de stadsgrenzen en een comfortabele en uitstootvrije rit daarbinnen. Je hoeft niet te schakelen, want elke ŠKODA iV heeft een automaat.

De OCTAVIA iV rijdt op stroom en wint remenergie terug

De OCTAVIA iV kan zichzelf opladen tijdens het rijden. Anna laat in de video zien hoe de plug-in hybride remenergie terugwint als ze een heuvel afdaalt in Praag. Dan draait de elektromotor andersom en werkt-ie als een dynamo. Zo krijgt ze er vanzelf meer elektrische kilometers bij.

In het vlakke Nederland moeten we het vooral hebben van het uitrollen voor stoplichten, kruispunten en rotondes om stroom terug te winnen. In de stad doe je dat zo vaak, dat het aantikt. Het is sowieso een prettig idee dat de voorwaartse energie niet wegvloeit via de remmen, maar teruggaat in de batterij.

Hoe krachtig de auto afremt op de elektromotor, bepaal je via het centrale touchscreen. Er zijn drie standen om uit te kiezen: hard, zacht en automatisch. Als je het gaspedaal loslaat in de lage stand, vertraagt auto een beetje. In de hoge stand wordt het remeffect krachtiger en stopt de OCTAVIA iV meer energie terug in de batterij. In de automatische stand kijkt de auto naar de situatie op de weg en kiest zelf de ideale mate van recuperatie.

De OCTAVIA iV geeft je ogen in je achterhoofd

Het is rustig op straat als Anna door Praag rijdt. Dat kun je in onze hoofdstad wel vergeten. Wanneer je door Amsterdam rijdt, komen overal fietsers en voetgangers vandaan en zou je willen dat je ogen in je achterhoofd had. De nieuwe OCTAVIA tackelt dat probleem met een breed aanbod van rijhulpsystemen. De twee belangrijkste zijn Front Assist met Collision Avoidance en Door Opening Warning. Die laatste trekt aan de bel als een voorbijganger de auto passeert op het moment dat jij de bestuurdersdeur opent.

Front Assist bewaakt het gebied vóór de auto en waarschuwt voor plotseling opduikende obstakels, zoals voetgangers, fietsers of andere auto’s. Reageer je traag, dan wordt de auto automatisch afgeremd. Wijk je uit, dan versterkt de uitwijkassistent jouw stuurbeweging en helpt het ESP om de auto weer op koers te brengen. Front Assist met Collision Avoidance zit standaard op de vierde generatie OCTAVIA.

Elektrische auto’s en plug-in hybrides zijn zó stil, dat je ze bij lage snelheden bijna niet hoort aankomen. Een ideaal middel tegen geluidsoverlast, maar een mogelijk gevaar voor voetgangers en fietsers. Daarom maken (semi-)elektrische auto’s een waarschuwingsgeluid. Zo klinkt de plug-in hybride OCTAVIA iV en zo klinkt de volledig elektrische ENYAQ iV.

De ŠKODA KAMIQ: onze stedelijke SUV

Als je vaak in de stad rijdt, kun je ook kiezen voor onze stedelijke SUV: de ŠKODA KAMIQ. De hoge zitpositie geeft je optimaal zicht en voor een compacte auto is-ie opvallend ruim. Hij wordt standaard geleverd met een fijne handgeschakelde versnellingsbak, maar je kunt de KAMIQ ook bestellen met een automatische DSG-transmissie. Dat rijdt wel zo relaxed.

Lees ook: Moderne veiligheid: nieuwe OCTAVIA ziet meer dan jij

*) Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

Lees hier het volledige artikel

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe