Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

er lopen nu 2 dingen door elkaar:

1) leidt tuning tot een gunstiger verbruik?

2) haal je de kosten van de tuning er uit?

Zijn twee totaal verschillende zaken

Klopt Menno, dat zijn twee punten uit de reactie van Erik waarop gereageerd wordt. Overigens is jouw tweede vraag een logisch vervolg op je eerste, want áls tuning tot een gunstiger verbruik zou leiden, is de volgende vraag of je dan de tuningskosten eruit kunt halen. En dan komen ook zaken als aanschafkosten van de tuning, de extra onderhoudskosten en slijtage om de hoek kijken.

Ik zou overigens ook nooit laten tunen specifiek om te besparen, maar da's weer een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, een groot nadeel is idd wel dat tuning niet gratis is. Geldt eigenlijk voor alles waar je voor moet betalen, tenzij je het niet wilt hebben.

Maar waar het om ging was het al dan niet zwart-witte in Erik's verhaal. Misschien niet zozeer zwart-wit alswel ongenuanceerd. Eigenlijk zou je het zo moeten zeggen, denk ik. Ga je tunen om daarna lekker te "scheuren", dus frequent het extra vermogen aanspreken, dan moet je hoogstwaarschijnlijk rekening houden met een hoger verbruik en/of frequenter onderhoud. Ga je tunen om lekkerder te rijden en het extra vermogen slechts incidenteel, in bepaalde situaties, aan te spreken, dan is te verwachten dat het verbruik gunstiger wordt en hoef je niet te rekenen op extra onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het er toch echt op lijken dat jij en Marco dat ongenuanceerde graag willen zien. Bij nader inzien noem je Erik's redenering ook al niet meer zwart-wit, en het is natuurlijk waar dat hij (wie niet!) er niet in slaagt om alle nuances te benoemen en te becommentariëren. Maar ik vind dat hij de relevante punten benoemd heeft en een logische conclusie trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar die nuance is in dit geval nu juist essentieel, want bepaalt of het verbruik hoger dan wel lager wordt.

Overigens, wat Frank zegt klopt ook niet geheel. Ik heb n.l. gemerkt dat wanneer ik tijdens een rit 1 x een "sportieve" actie inzet (invoegen op de snelweg b.v. met pedal to the metal), dit geen zichtbaar effect heeft op het ritgemiddelde qua verbruik. Ook dan blijft dat gemiddelde positiever dan voorheen. Dus zo'n enkele actie beinvloedt het verbruik niet echt, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, Erik denkt dat als je zuiniger gaat rijden, je geen of weinig gebruik maakt van het extra vermogen. Marco en jij bestrijden dit en je noemt dit nu essentieel. Duidelijk is dat voor Erik essentieel is dat de kosten niettemin niet opwegen tegen de voordelen.

Marco claimt 7 liter winst per tankbeurt. Dat zou betekenen dat je de kosten er na ca 60 tankbeurten uit hebt. Dat lijkt mij een heel mooi resultaat, en ben wel benieuwd hoe Erik daar tegen aan kijkt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk doe je niet veel anders dan voor de tuning. Dan moet je ook wel eens snel invoegen, inhalen of een weg oprijden. Ook dan trap je het gas flink in. Alleen gaat dat nu iets vlotter en doe je het soms wel waar je het eerst niet zou doen. Goed voorbeeld daarvan is het opdraaien van een weg, terwijl daar iemand aan komt rijden. Het kan in zo'n situatie gebeuren dat ik nu beslis door te rijden/er op te gaan (en dat gaat dan ook goed, dwz de aankomende auto hoeft niet in te houden), waar ik voor de tuning wel even gewacht zou hebben. Zelfde verhaal met van rechts naar links gaan op de snelweg om in te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het er toch echt op lijken dat jij en Marco dat ongenuanceerde graag willen zien. Bij nader inzien noem je Erik's redenering ook al niet meer zwart-wit, en het is natuurlijk waar dat hij (wie niet!) er niet in slaagt om alle nuances te benoemen en te becommentariëren. Maar ik vind dat hij de relevante punten benoemd heeft en een logische conclusie trekt.

Sorry Kees, maar ik volg je daar niet in. Ik heb nu al meermalen concreet aangegeven wat er niet juist is aan het standpunt. Of dat zwart/ wit of ongenuanceerd is maakt me niet veel uit, 't is in ieder geval onjuist. En dát is wat ik telkens aangeef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin inmiddels wat meer te twijfelen. Was vanmorgen even bij de dealer, en hoewel het hem echt niet uitmaakt of je de auto tuned liet hij duidelijk overkomen dat hij zijn twijfels heeft. Met name als er zich toch problemen voordoen, PON zal altijd proberen vast te stellen of de motor wel op normale wijze heeft gelopen. En als ze ook maar iets vinden, dan heb je een discussie.

En, als je auto voor onderhoud moet is het wel zo slim om het te melden. Je externe ECU moet namelijk even los als ze een software update doen. En, werkt alles dan daarna nog goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is op het eerste gezicht niets te zien. Maar als er echt problemen zijn en het geheugen wordt uitgelezen, dan is er (voor de goede verstaander) wel degelijk iets terug te zien. Bij een storing wordt bijvoorbeeld ook het op dat moment actuele toerental en turbodruk onthouden. En die variabelen zullen bij een getunede motor anders (hoger) zijn dan bij een ongetunede. Een monteur die weet wat hij doet kan dus zo zien dat er een externe eu aan heeft gehangen.

Maar goed, dan moeten ze wel echt op zoek gaan, bij normale omstandigheden zal een monteur het waarschijnlijk niet zien.

Vandaar ook dat ik het persoonlijk ook altijd gewoon zou melden aan de dealer. Open kaart, dan krijg je in ieder geval geen discussie over "stiekeme tuning".

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn auto inleverde ben ik ook ff langs de VAG-garage gereden om mijn originele luchtfilter weer te laten monteren. Toen hingen ze 'm ook ff aan de laptop om alle foutmeldingen te wissen. Toen lieten ze me 't zien: een bepaalde storing (het systeem signaleerde een te hoge turbodruk bij bepaalde toerentallen) zou origineel niet voor kunnen komen, maar dankzij de tuning wel. Maar dan moet je dus wel echt op zoek zijn naar dat soort info, anders zie je dat niet 1, 2, 3.

Maar zoals ik al zei, eerlijk duurt het langst, dus ik zou het gewoon melden. En áls er dan eens iets is wat voor je eigen rekening komt door de tuning, tsja, dat is dan het risico dat je hebt genomen door te laten tunen. Als je daar bang voor bent of geen lekker gevoel bij hebt, dan moet je het gewoon niet doen denk ik. Want dan rij je alsnog niet lekker relax rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Marco zegt, dat is waar de dealer het over had.

Je moet natuurlijk eerst een dergelijk probleem hebben, vervolgens zou ik (ondanks dat ik het mijn dealer gewoon zou laten weten) de externe ECU loskoppelen en origineel verder gaan. Vervolgens zien wat er gebeurd, desnoods even de foutmeldingen wissen (VAS/VCDS) na het loskoppelen.

Vraag is dan of deze uitzonderlijke waarden nog ergens anders worden opgeslagen, ook na het wissen van de foutmeldingen.

@Menno, ziet VAS die externe ECU dan niet als zijnde te programmeren ECU?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig deze discussie!

Alles lezende, blijf ik bij mijn conclusie: tuning levert nooit geld op...

Wat als het je idd om het zuinig rijden te doen is, is een cursus hoe-rijd-ik-zuinig (het nieuwe rijden) bij b.v. Prodrive, EN goedkoper EN effectiever... Kom je ook nooit in de verleiding dat extra vermogen te gebruiken c.q. die extra brandstof te verspillen!

;)

En wat Marco al aangaf, dat de auto getuned is en buiten de fabrieksspecificaties gebruikt is, is altijd aantoonbaar. Of dat slecht of goed is, doet er even niet toe, maar vooral bij garantie- c.q. verzekeringskwesties spelen dit soort dingen op. Nogmaals, ik kan goed begrijpen dat iemand z'n auto laat 'opvoeren'. Maar het is altijd voor 'de heb', voor 'de leukigheid'. Want al die kul argumenten 'dan kan ik lekker snel inhalen en da's veel veiliger' is gewoon jezelf verontschuldigen en proberen e.e.a. goed te praten. Je zou namelijk ook ff geduld kunnen betrachten...(maar dat is iets zeldzaams tegenwoordig). Als je namelijk de redenering van die snelle manoeuvres zou moeten volgen, dan is iedere auto die niet minstens een paar honderd pk onder de motorkap heeft, plotseling niet 'veilig'. En dat is natuurlijk niet zo, het is eerder omgekeerd. Omdat we elkaar het licht in de ogen niet gunnen, motten we er persé voorbij. Dat we ook ff kunnen wachten, komt bij menigeen niet op.

25 jaar geleden reed ik met <70pk heel Europa door, bergpas op en af. En dat ging prima en was echt niet onveiliger dan heden ten dage.

En als ik het geld er voor (over) had, deed ik het misschien ook wel. Nee, nog beter, dan had ik van start af aan, een potentere auto gekocht.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn uitlatingen gedaan in de veronderstelling dat het ging over of je meer of minder brandstof gaat verbruiken door de tuning zelf, en niet dat het ging over of je de tuningskosten er uit haalt.

Dit verhaaltje van Marco had ik nog niet eerder bij stil gestaan en is een mooie toevoeging aan de discussie: Bij een storing wordt bijvoorbeeld ook het op dat moment actuele toerental en turbodruk onthouden. En die variabelen zullen bij een getunede motor anders (hoger) zijn dan bij een ongetunede. Een monteur die weet wat hij doet kan dus zo zien dat er een externe eu aan heeft gehangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha als je het hele verhaal in één keer leest, is 't een leuke discussie geworden inderdaad! ;)

Ik onderschrijf vrijwel alles wat je in je laatste post zegt, echter... één ding (uiteraard) niet:

Alles lezende, blijf ik bij mijn conclusie: tuning levert nooit geld op...

Je hoeft het er niet voor te doen, maar tuning kan je wel degelijk geld besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen Erik, wat jij doet is een hoop beweringen poneren die hier nooit zijn gedaan en deze vervolgens bestrijden. Zo is het hele veiligheidsaspect wat je noemt helemaal niet eerder in de discussie opgepopt.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zei nu juist iets over de non-speelgoed aspecten, n.l. het (nog) prettiger rijden. En het verbruik wordt echt gunstiger, dat ervaar ik ook (zie Spritmonitor). Al haal je de kosten van de tuning er niet snel uit natuurlijk

Klopt. Als je een rustige rijder bent en dat na tuning blijft, gaat je brandstofverbruik beslist omlaag. Maar inderdaad verdien je de tuning daarmee niet terug. Het verschil is de :) bij elke rit omdat je auto nog lekkerder rijdt.

@Erik en Kees:

Bij deze: Menno en ik hebben nooit beweerd dat tuning een middel zou zijn om geld te besparen, integendeel. Het lagere brandstofverbruik na tuning, bij gelijkblijvende rijstijl, is slechts mooi meegenomen maar nimmer het uitgangspunt om je auto al dan niet te laten tunen. Marco heeft dat nog eens bevestigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet natuurlijk eerst een dergelijk probleem hebben, vervolgens zou ik (ondanks dat ik het mijn dealer gewoon zou laten weten) de externe ECU loskoppelen en origineel verder gaan. Vervolgens zien wat er gebeurd, desnoods even de foutmeldingen wissen (VAS/VCDS) na het loskoppelen.

Vraag is dan of deze uitzonderlijke waarden nog ergens anders worden opgeslagen, ook na het wissen van de foutmeldingen.

Daar zou ik nog niet zo bang voor zijn, meer dan het risico dat je zelf iets moet betalen loop je niet. Maar wat als je een ongeval veroorzaakt (eventueel met gewonden), je auto wordt gesleept en er komt een expert aan te pas.... Ik zou dat eerst goed uitzoeken, misschien eens het advies vragen van een 'betrouwbare tuner', of iemand die in de situatie gezeten heeft. Verzekeringsmaatschappijen zijn zeker geen liefdadigheidsinstellingen.

Ieder zijn ding natuurlijk, als je pk's en 'vlot' rijden echt belangrijk vindt, kan je alle (eventuele) risico's ook voor lief nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou IBV,

zo hoog zat dat woord niet hoor. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat bij mij de rijstijl van mijn stemming afhangt.

Bij woon-werkverkeer hangt het helaas meestal van de drukte af, maar bij vrije tijd wil het wel eens gebeuren dat ik de eerste helft van de rit een beetje 100 aanhobbel, om na een fijn liedje op de radio met rond de 150 de tweede helft te doen. Of je moet weer eens langs vrachtwagens, en er gaat zo'n ontzettonde oma naar afschuwelijk on-getimed moment naar links en je zit daar een tijd achter. Wil ook wel eens zo'n effect hebben. Vandaag zo'n versie met een aanhanger die een 100 meter voor de in te halen vrachtwagen maar vast naar links gaat. 200 meter voor me was er niks, 200 meter achter me ook niet. Ik ga daar gewoon rechts langs hoor, om alsnog naar links te gaan om die vrachtwagen in te halen. Lukte zelfs in in z'n 5 makkelijk. Ik heb zo'n ontzettende hekel aan dat geouwetrut de hele tijd! Kijk toch eens in die spiegel voor je naar links gaat, time het een beetje, en plak een sticker op je dashbord met "denk het afgenomen acceleratievermogen door de aanhanger" of zoiets. Ik heb echt niet continu een zware voet, maar op zo'n moment dus wel.

Al die doordachte hier verhalen over hoe geweldig men wel niet doet aan laboratoriumrijden, rationeel, berekend, en allemaal o zo zelfbeheerst, invoelend, onberispelijk en onfeilbaar...

....ik vind het allemaal prima hoor, maar ik zeg gewoon hoe het is. :)

Is gewoon een beetje jeugdige doldriestheid

Beetje melancholisch Rosinfield? Komt de tuning eigenlijk te laat? :P:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe