Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

er wordt zelfs al gesproken in gelijkenissen, opdat de scharen het mogen aanvaarden

Welke gegevens heb je eigenlijk allemaal nodig om dat vermogenssverschil te herleiden?

Ik kom op de volgende zaken:

- gewicht voor tuning

- acceleratie voor tuning

- gewicht na tuning

- acceleratie na tuning

Gewicht lijkt me redelijk precies te schatten, en anders maar een weegbrug. Voor de acceleratie is vooral van belang hoe frequent de snelheid wordt gelogd. Als dat frequent genoeg is zou het moeten lukken. In het verhaal moet ook nog iets over gegevens van tandwielverhouding en wieldiameter.

En dan wordt het de hoogste tijd voor bijscholing in natuurkunde. Wie o wie helpt de discussie vooruit door de formule te geven voor dit sommetje?

Hoeft niet, bijscholing in natuurkunde, deze moeite is al voor je gedaan.

(Ook het opperwezen erbij roepen gaat wat ver in dit verband, hoewel ik zo'n wezen graag eens op de rollenbank in actie zou willen zien :dog: )

Om discussies op dit en veel andere technische gebieden af te bakenen en te herleiden naar "normaalcondities" zijn er normbladen uitgegeven, bijvoorbeeld door VDI ( Vereinigung Deutsche Ingenieure)

Hierin wordt op de zo typische duitse grondige wijze, uitvoerig uit de doeken gedaan, hoe je je dit soort afnamebeproevingen op reproduceerbare en herleidbare wijze dient uit te voeren.

Een beetje rollenbank dient door bijv. de TUV te zijn geverifieerd.

Degene, die de rollenbanktest uitvoert en de fabrikant daarvan, dienen in het bezit te zijn van het rapport van de accrediderende instantie, waarin de procedure (waaronder de calibratie van de rollenbank zelf) is omschreven.

Als een meetrapport wordt afgegeven aan de klant, dient daar op staan aangegeven, welke normering wordt toegepast.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit zo lees, denk ik, moet ik hier nou op reageren, want ik vind dit dus nergens over gaan. Ja, mijn woorden worden aangehaald, maar naar mij beleving heb ik niets geschreven dat indruist tegen wat Race Eend schrijft. Het is maar hoe tekst interpreteerd.

Nu las ik toch een tijdje geleden dat jij A-technisch zou zijn, Menno.

Als jij aldoor hebt bedoeld wat Race Eend schrijft, dan heb je dus kennis over dat wat hij schrijft :huh: Dan ben je toch technisch?

Met dat verschil dat wat ik beweer niet echt geweldig wordt vertaald. Wat Race Eend schrijft, lees ik niet als tegenwerping op mijn verhaal en het komt mij logisch over, echter kan ik niet alles beoordelen. Ik zie het een aanvulling op wat ik heb geschreven over de rollenbank, Voor mij is het "en en" en niet zoals jullie nu stellen "het één of het ander".

Voor mij dus informatie uitwisseling en geen welles nietus. B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij dus informatie uitwisseling en geen welles nietus. B)

Het merkwaardige is dat je nu juist exact de indruk wekt dat het voor jou wel een welles/nietes discussie is. Of ben ik nou gek? Ik zou zeggen lees de discussie nog maar eens door. Ik heb die telkens op grond van argumenten gevoerd. Nu haal je gewoon een retorische truc uit door over andere dingen te beginnen, zoals het ter discussie stellen van mijn gebrek aan technische kennis. Dat heeft er echter niets mee te maken. Ik kan ook beweren dat het slecht voor je auto is om met een koude motor meteen te gaan planken en dan kan een technisch specialist dit onderbouwen met technische informatie.

No bad feelings verder, maar dit valt mij wel een beetje tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het merkwaardige is dat je nu juist exact de indruk wekt dat het voor jou wel een welles/nietes discussie is. Of ben ik nou gek?

Je bent niet gek, maar jij en Marco hebben Gerardus' punt wel stelliger opgevat dan hij schrijft.

Gerardus schrijft: "je moet dan op de rollenbank". Het woordje "dan" kan je opvatten als

- in alle situaties dat getuned wordt

- in de door Gerardus beschreven situatie

Daar bovenop schrijft Gerardus "ik ben er toen van overtuigd geraakt dat". Dit is als mening geformuleerd, en niet als feit. Vervolgens beukt Rosinfield er op in met de term "klinkklare onzin" en dat uh,,,, nodigt dan misschien dan uit tot een wat stelliger vervolg. Ik vind wel dat Gerardus nou ten onrechte een beetje wordt weg gezet als de retorische goochelaar, en dat hem inderdaad dingen "in de mond worden gelegd" die hij niet "zegt". Dat moet hier zo niet zijn, op dit forum kunnen we dat beter.

Ik denk dat het voor de gezelligheid nou beter is dat het discussielevel wat naar beneden gaat en het gesprekslevel wat omhoog, (desnoods door ontopic te blijven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was de bewering van Gerardus waar het mij om ging:

Ik ben toen overtuigd geraakt dat een test op de rollenbank voor en na tuning gewoon nodig is

En inmiddels moge duidelijk zijn dat dit deze overtuiging aanvechtbaar is en de nodige nuancering behoeft, zoals door mij en anderen getracht is aan te brengen.

Verder vind ik je poging de gemoederen te sussen aandoenlijk, Skoody, maar wat mij betreft niet nodig. Voor mij heeft zo'n discussie niets persoonlijks en ook verder niets te maken met gezelligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Wordt bijna saai, maar ik sluit me hier alweer bij aan. Juist door discussie krijg je een goed beeld van alle nuances van een issue. Dat heeft (voor mij tenminste) niet zoveel te maken met gezelligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft niet, bijscholing in natuurkunde, deze moeite is al voor je gedaan.

(Ook het opperwezen erbij roepen gaat wat ver in dit verband, hoewel ik zo'n wezen graag eens op de rollenbank in actie zou willen zien :dog: )

Om discussies op dit en veel andere technische gebieden af te bakenen en te herleiden naar "normaalcondities" zijn er normbladen uitgegeven, bijvoorbeeld door VDI ( Vereinigung Deutsche Ingenieure)

Hierin wordt op de zo typische duitse grondige wijze, uitvoerig uit de doeken gedaan, hoe je je dit soort afnamebeproevingen op reproduceerbare en herleidbare wijze dient uit te voeren.

Een beetje rollenbank dient door bijv. de TUV te zijn geverifieerd.

Degene, die de rollenbanktest uitvoert en de fabrikant daarvan, dienen in het bezit te zijn van het rapport van de accrediderende instantie, waarin de procedure (waaronder de calibratie van de rollenbank zelf) is omschreven.

Als een meetrapport wordt afgegeven aan de klant, dient daar op staan aangegeven, welke normering wordt toegepast.

Allereerst wil ik de pioniersgeest van Rosinfield toejuichen

en zo'n tuning lijkt mij ook wel wat, daar niet van.

Alvorens tot de collectieve ingreep over te gaan ,ben ik bezig met een inhaalslag om de beren op de weg te omzeilen.

Er lijkt veel kaf onder het koren van de heren tuners te zitten , vandaar de (voorbeeld) bijlage om de keus wat gemakkelijker te maken, laten de heren tuners eerst maar eens aantonen, of ze hun huiswerk wel goed gedaan hebben.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha zo'n ISO-certificaat zegt me echt helemaal niks... want het zou moeten zeggen dat men "zegt wat men doet en doet wat men zegt", maar in de praktijk valt dat vaak vies tegen...

Ik heb genoeg ervaring met ISO-certificeringen om te kunnen zeggen dat het vaak een kwestie was van "God zegene de greep", oftewel, hopen dat niet die ene vraag werd gesteld of dat ene dossier werd gelicht, en dan waren sommige medewerkers al preventief met verlof gestuurd...

Goed zoeken naar ervaringen op fora en je gezonde verstand gebruiken zegt mij vele malen meer dan een certificaat wat ergens aan de muur hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk er zeker over na. Maar, ik wil wel wat dingen over de garantie weten (moet hun website nog eens bekijken) en of ik het zo zelf los kan halen als dat ding er mee op houdt (zonder gereedschap?).

Verder heb ik nog meer dingen te doen die een boel geld kosten, velgen en banden bijv. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leistungssteigerung durch Chiptuning

« 2 / 2

2.jpg?format=format3

Beim Chiptuning kann auch ein zusätzliches Steuergerät für die Motorsteuerung angeschlossen, wie dieses Modul des Tuners Irmscher. Quelle: dpa

Markenware empfohlen

Allerdings kennt der Auto-Experte auch die Risiken des Chiptunings. Pfusch und Maßlosigkeit - darin liegen die größten Gefahren. Dreht ein Tuning-Dilettant zu stark an der Leistungsschraube, sind kapitale Motorschäden möglich, warnt Puls. Auch kann dadurch der Verschleiß von Teilen in Motor, Getriebe und Antriebsstrang oder der Bremsanlage extrem verstärkt werden. Durch das geänderte Abgasverhalten eines getunten Fahrzeugs drohen unter anderem Defekte am Katalysator.

Vor denselben Gefahren warnt Christoph Lauterwasser, Leiter des Allianz Zentrum für Technik (AZT). Und er gibt zu bedenken, dass schlechtes Chiptuning zu einem unharmonischen Fahrverhalten mit Leistungs- und Drehmomenteinbrüchen bei bestimmten Motordrehzahlen führen kann. Wer sich für Chiptuning interessiert, sollte sein Fahrzeug daher nie einem x-beliebigen Tuner überlassen. Experte Schmidtke rät, die Originalmotorsteuerung nur von namhaften und erfahrenen Anbietern umprogrammieren zu lassen.

Wird ein Zusatzsteuergerät bevorzugt, sollten Kunden ausschließlich zu Markenware greifen - und nicht geizig sein: Für Profi-Chiptuning sind schnell um 1.000 Euro oder mehr fällig. Den Einbau der Box überlässt man besser einer Fachwerkstatt. Ganz wichtig: Zu seriösem Chiptuning gehört ein modellbezogenes Gutachten einer Prüforganisation wie TÜV, Dekra oder KÜS. Dieses Dokument bestätigt, dass sicherheitsrelevante Fahrzeugteile, etwa Fahrwerk und Bremsen, der Mehrleistung gewachsen sind. Und es erleichtert die amtliche Eintragung der Leistungssteigerung in die Fahrzeugpapiere. Die ist immer Pflicht.

Sonst erlöschen Lauterbach zufolge die Zulassung und in der Regel der Versicherungsschutz. Vertrauenswürdige Tuner sind zudem daran zu erkennen, dass sie Herstellergarantien auf den Fahrzeugantrieb übernehmen oder eigene Garantien anbieten, teils gegen Aufpreis. "Danach sollte man immer fragen", rät Schmidtke. Denn für Schäden, die nachweislich auf Tuning zurückzuführen sind, muss der Fahrzeughersteller nicht aufkommen.

Software-Update oder Zusatzsteuergerät? Ob eine Motoroptimierung durch Umprogrammieren des originalen Steuergeräts oder durch eine Zusatzbox vorgenommen wird, ist laut dem Tuning-Experten Harald Schmidtke reine Geschmackssache. Vorteil des Umprogrammierens: Ein Geräteeinbau entfällt. Das Tuning kann aber bei einer Inspektion durch ein Software-Update des Fahrzeugherstellers verloren gehen.

Diese Gefahr besteht bei einer Zusatzbox nicht. Sie bietet außerdem mehr technische Möglichkeiten: Sie kann zum Beispiel so eingestellt werden, dass sie erst bei betriebswarmem Motor aktiv wird, und sich automatisch abschaltet, wenn der Antrieb zu heiß wird.

Quelle: dpa

@bobbel de hobbel: Het al dan niet kunnen tonen van wat voor een ISO certificaat dan ook, zegt helemaal niets over de uiteindelijk kwaliteit van het product of de dienstverlening van het betreffende bedrijf!

Het zegt hooguit dat men altijd op dezelfde wijze opereert. Maar gecertificeerde onzin, blijft onzin...

Maar een beun de haas, blijft beun de haas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe