Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

welke zekerheid bedoel je nou? Dat het goed zit? Die krijg je wel degelijk, omdat er bij standaard tuning een testrit wordt gemaakt, op grond waarvan dan zo nodig nog iets kan worden bijgesteld. Zoals gezegd, het enige verschil met de rollenbank er bij, is dat je zonder niet exact weet of je nu 135 of 137 pk hebt. Verder is het gewoon te vergelijken met het plaatsen van welk ander onderdeel in (de motor van) jouw auto. Die onderdelen zijn ook uitgebreid getest voor die auto en kunnen dus worden geacht hun werk goed te doen.

Precies Skody, en idd de assumptie is natuurlijk wel dat de te tunen auto gelijk is aan het test-exemplaar. Maar wanneer hij daarvan op relevante punten afwijkt, spreek je natuurlijk ook al meer van tuning op maat (met rollenbank)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, bij standaard tuning is het alleen om te zien of hij echt doet wat beloofd is, en voor aan de muur. Bij uitgebreide tuning is het voor het optimaliseren, en voor aan de muur.

Zoals jij nu gedaan hebt Menno (en bij mijn 1.2 TDI zou zijn) is dus standaard tuning met externe ECU. Die liggen op de plank, klikken ze er tussen en testen even of de auto het nog doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

of de auto het nog doet, maar ook wel degelijk of hij het goed doet. Gaat met laptop er bij en hij wordt flink op zijn staart getrapt, waarbij o.m. wordt gekeken naar karakteristieken (waaronder het ontstekingstijdstip, dacht ik) per cilinder. Tijdens die testrit zat het kastje er ook los in, om evt nog nadien wat te kunnen veranderen. Maar dat was niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet mijn bedoeling hier klinklare of wat voor soort onzin te verkopen.

Op een rollenbank is vast te stellen wat het verschil is in het geleverde vermogen en het koppel t.a.v. de fabrieksopgave. Dan kun je weten of er voor de tuning al iets fout is, wat je bij normaal gebruik niet hebt gemerkt. Zo'n 30 nm aan "standaard" trekkracht merk je niet, maar ik weet nu dat het de tuning wel degelijk beïnvloed. De rollenbank staat garant voor "meten is weten". Vanuit dat weten ga je verder.

Wat denk je Menno dat men had gedaan als de grafieken op de laptop niet het juiste hadden aangegeven? Kortom de tuning valt erg tegen. Dan wil je als tuner weten wat de motor presteert zonder toverdoosje. Haalt de motor de prestaties volgens fabrieksopgave, is dan de vraag. Dat kun je alleen achterkomen door de wagen op de rollenbank te zetten.

Met die laptop meet men geen koppel en vermogen, maar worden zaken uitgelezen die door standaard sensoren worden gegeven. Uit deze gegevens herleidt men de prestaties. Is niets mee, maar men zal toch werken met toleranties. Ik zou in het gegeven geval toch willen weten waarom mijn motor bijvoorbeeld in de laagste tolerantie eindigt. Dan wil ik weten wat de motor doet voor de tuning etc.etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook exact wat ik zeg, indien er iets raars, onverwachts optreedt zul je moeten kijken wat er aan de hand is. Maar met de doorsnee standaard tuning kun je er, met de state of the art motoren en software, gevoegelijk van uitgaan dat het wel goed zit. Misschien dat Race Eend een indicatie kan geven van het percentage gevallen waarbij na standaard tuning dergelijk nader onderzoek nodig is. Maw. je stelling: een test op de rollenbank voor en na tuning is gewoon nodig, is onhoudbaar. Sorry dat ik het in eerste instantie wat minder aardig formuleerde ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

samengevat: Gerardus zou willen meten voor je weet maar nooit wat er aan de hand zou kunnen zijn, en Rosinfield gelooft zonder dat meten ook wel dat het goed zit.

(zou het nog lukken om te voorkomen dat het begrip "tuninggerelateerd" weer van stal wordt gehaald?)

Ja Rosinfield,

maar dan gaan we meteen weer statistisch doen met "hoeveel gevallen dat" om vervolgens weer te ontdekken dat daarvan representatieve data ontbreekt.

Je kunt ook kritisch zijn op de andere kant: Hoe werkt dat herleiden van gegevens van sensors tot de geconcludeerde vermogenstoename, en vallen daar beliefs in te ontmaskeren die meten op de rollenbank noodzakelijk kunnen maken.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar natuurlijk, de een gelooft dit, de ander dat. Het gaat mij er ook niet om gelijk te krijgen, maar ik vind wel dat we zuiver moeten blijven discussieren. Dat betekent dat wat de ander meent/gelooft/als stelling poneert, onderworpen moet kunnen worden aan kritische toetsing op basis van feitelijke argumenten. Zo kom je dan uiteindelijk tot een conclusie over de houdbaarheid van zo'n stelling. In dit geval dus de stelling dat een rollenbank test voor en na tuning gewoon nodig is. Dat heb ik dus op goede gronden getracht te bestrijden. En als ik het goed begrijp zou de stelling dus moeten worden afgezwakt tot "ik vind" ipv "het is". En daarmee is de circel dan weer rond. Het leuke van discussies is nu juist, vind ik, dat je probeert het "ik vind" van de ander, wanneer je het daarmee niet eens bent, met argumenten te bestrijden. In sommige gevallen is dat onbegonnen werk, zoals de vraag naar het al dan niet bestaan van het opperwezen, omdat empirische argumenten ontbreken. In dit geval is dat echter zeker niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm....

Ja, maar ik vind dat je dan naast kritisch op andermans beliefs ook kritisch moet zijn op je eigen beliefs. Als dat zo nodig feitelijk moet wordt het lekker complex, want dan kom je terecht bij de vraag: "Hoe werkt dat herleiden van gegevens van sensors tot de geconcludeerde vermogenstoename, en vallen daar beliefs in te ontmaskeren die meten op de rollenbank noodzakelijk kunnen maken.

Ik gok zo dat jij deze dingen overgeeft aan je Tuner, en dat Hij hierin weet wat het beste voor je is, en dat je Tuner in die zin voor dit levensvraagstuk aardig als Opperwezen functioneert.

Niks mis mee, maar Gerardus deed tenminste nog een poging zelf de materie meer feitelijk te doorgronden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd Skoody, dat is een kwestie van overgeven of liever gezegd, vertrouwen. Natuurlijk geen blind vertrouwen, maar gebaseerd op bewezen goede naam, ervaringen van anderen, enz. Als ik naar een goed bekend staande bakker ga, hoef ik ook niet met eigen ogen te zien hoe die mijn broodje bakt. En ja, ik weet natuurlijk ook dat er een wereld van verschil zit tussen de prijs van een tuning en die van een brood, maar voor het principe maakt dat niets uit.

Het "broodje standaard tuning" wordt gebakken volgens een terdege uitgetest recept met grondstoffen van hoge kwaliteit. Het is dan in verreweg de meeste gevallen niet nodig om de samenstelling nog eens te testen van het broodje dat je koopt. Mocht desondanks blijken dat je broodje niet goed smaakt (het testritje), dan zul je dat natuurlijk wel moeten doen, want dan is er ergens iets fout gegaan. En hetzelfde geldt uiteraard als je komt aanzetten met een van de testversie verschillende samenstelling van ingredienten (het ontbreken van zout of EGR klep)

Link naar reactie
Delen op andere sites

er wordt zelfs al gesproken in gelijkenissen, opdat de scharen het mogen aanvaarden

Welke gegevens heb je eigenlijk allemaal nodig om dat vermogenssverschil te herleiden?

Ik kom op de volgende zaken:

- gewicht voor tuning

- acceleratie voor tuning

- gewicht na tuning

- acceleratie na tuning

Gewicht lijkt me redelijk precies te schatten, en anders maar een weegbrug. Voor de acceleratie is vooral van belang hoe frequent de snelheid wordt gelogd. Als dat frequent genoeg is zou het moeten lukken. In het verhaal moet ook nog iets over gegevens van tandwielverhouding en wieldiameter.

En dan wordt het de hoogste tijd voor bijscholing in natuurkunde. Wie o wie helpt de discussie vooruit door de formule te geven voor dit sommetje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi leden,

Ik heb idd een groepsaankoop opgezet. Iedereen is welkom, enige voorwaarde is dat JD de motor kan tunen.. Als je mee wilt doen kun je mij altijd even een email oid sturen (m_vos_1981 at hotmail punt com). Bij voldoende aanmeldingen (15 of meer) geldt er een korting van 20%, vanaf 5 aanmeldingen geldt er reeds een korting van 15%.

Voor wie nu nog twijfelt, niet meer doen. Schrijf je in!

Groet,

Michel

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody: volgens mij drijven we zo weer af van het onderwerp waarover het ging. Dat was niet hoe het vermogensverschil gemeten moet worden. Voor mij is het heel simpel: als ik mijn Yeti 1.2 laat voorzien van de standaardtuning, dan weet ik dat hij iets van 135 pk zal hebben en 225 Nm. En ook dat het aantal pk's voor de tuning wel iets hoger gelegen zal hebben dan de aangegeven 105, waarschijnlijk gezien de max. snelheid van 184 die nog steeds op mijn Nuvi staat, ergens in de buurt van de 117 die de test Yeti bleek te hebben. Die cijfertjes zullen me worst zijn, omdat ik ongeveer weet hoe het zit en the proof is in the pudding natuurlijk. Tijdens het rijden merk je wel degelijk een (aangenaam) verschil. Binnenkort kan Kees, die dezelfde auto in ongetunede versie heeft, dat ook nog eens testen als onafhankelijk beoordelaar

ik had dus beter even kunnen wachten, maar ach, ik had een januari korting van €100

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

De opzet is om iedereen te kunnen laten profiteren van de groepsaankoop. De korting in januari was alleen van toepassing op een standaard chip. Nu is het van toepassing op alle mogelijke chips. En daarnaast de optie om tegen een behoorlijk gereduceerd tarief een rollenbank meting te kunnen laten doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is niet nodig, denk dat er twee mogelijkheden zijn:

1) aansluiten bij de actie van Noord26 (voordeel: meer deelnemers)

2) apart van hieruit leden mobiliseren (wanneer wij met 5 of meer leden aankomen, krijgen we die korting ook, is mij stellige overtuiging)

Men moet dat hier zelf maar uitzoeken, wat de voorkeur geniet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Sorry, dat had ik heb gemist door de heftige discussie :P

Dat maakt het al interessanter! Dus, we kunnen samenwerken (Let je even op, Marco!) zodat we alle leden van zowel .eu als .nl mogelijk meer korting krijgen. Super :)

Ik zal het eens voor mij gaan berekenen en overwegen of ik dit (met alle niet bestaande risico's van dien (A) ) wel wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat optie 1 de meest handige is aangezien je niet nog eens moet gaan onderhandelen over iets dat er eigenlijk al is. Hooguit nog betere condities door het bundelen. Beter goed gejat dan slecht gemaakt.

Optie 2 zal ook wel gaan lukken (die 5 dan) maar het is natuurlijk sneu als beide Fora met 10 sukkeltjes zitten te pielen en allebeide "maar" op 15% uitkomen conform de afspraak terwijl ze samen op 20% zouden uitkomen.

De vragen blijven natuurlijk hetzelfde en de antwoorden als het goed is ook.

Aangezien Race eend op beide fora aangemeld is...

Ik zou zelf trouwens best wel interesse hebben in het veranderen van mijn Henkie in een (te) gekke Henkie, maar ik zit nog steeds met de onbeantwoorde vraag naar de "harde" besparingen. Dat extra koppel en die PK's geloof ik wel, dat van die rollenbank ook wel. De navraag bij de garagist over de ABT tuning was redelijk verhelderend. Wel meer pk's en koppel maar de besparingen zijn eerder nihil/ zou ik wat hem betreft niet op moeten rekenen. Met korting en een geoptimaliseerde tuning op de brandstofbesparing kan het echter wel weer aantrekkelijk worden of kan ik het voor mezelf beter rechtvaardigen.

aangepast door Sodela
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk idd niet dat je je daar echt veel van moet voorstellen die besparingen. Mocht het al zo zijn (ik kan straks natuurlijk eens een bepaalde periode met zomerbanden met en zonder tuning gaan vergelijken, dat moet bij voldoende waarnemingen wel een betrouwbaar beeld geven), dan zal het toch wel een behoorlijke tijd duren voor je de tuning kosten er uit hebt. Dus dat antwoord van je garagist snijdt denk ik wel hout. Om de besparing hoef je het dunkt me dus niet te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe