Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

@CH: je redenering is toch echt niet juist. Dat kan ik met stelligheid beweren na 60.000 "getunede" kilometers in ruim een jaar tijd. Als je het vermogen niet continu aanspreekt, zullen je banden zeker niet sneller slijten. Ook was er bij mij geen sprake van vaker / extra onderhoud: gewoon de normale beurten, met normale intervallen, zonder bijzonderheden noch verhoogde mechanische slijtage. En het brandstofverbruik ging na tuning beslist omlaag.

Als je na tuning wel continu het extra vermogen aanspreekt, gaan inderdaad brandstofverbruik en slijtage omhoog. Maar daar hadden wij het niet over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie begrijpen mijn 'point' niet (volgens mij).

Tuurlijk is het prettig en leuk om te hebben.

Maar het kost altijd extra poen... Hoe je het ook wilt draaien.

En zoals Cyrus al zegt: als je het extra vermogen niet aanspreekt, dan kost het niks extra's. Prima, maar dan kun je het net zo goed niet doen en die poen aan iets anders uitgeven.

En ook zoals Cyrus zegt: je weet niet wat het onderhoud was geweest als je NIET had laten tunen... want dat zal altijd een vraag blijven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, laten we het dan zo zeggen, er zijn denk ik meer mensen die DENKEN dat bij hun het verbruik omlaag gaat na tuning, dan dat er mensen zijn waarbij dat ook werkelijk zo IS.

Maar ben het verder wel met Cyrus eens.

Captain,

je denkt zwart wit.

Het gaat om de MATE WAARIN je het vermogen extra gaat aanspreken, afgewogen tegen de MATE WAARIN de auto van zichzelf zuiniger rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie begrijpen mijn 'point' niet (volgens mij).

Tuurlijk is het prettig en leuk om te hebben.

Maar het kost altijd extra poen... Hoe je het ook wilt draaien.

En zoals Cyrus al zegt: als je het extra vermogen niet aanspreekt, dan kost het niks extra's. Prima, maar dan kun je het net zo goed niet doen en die poen aan iets anders uitgeven.

En ook zoals Cyrus zegt: je weet niet wat het onderhoud was geweest als je NIET had laten tunen... want dat zal altijd een vraag blijven..

Ik weet wel wat in mijn geval de situatie was qua onderhoud voor de tuning: de auto heb ik eerst een tijd gereden zonder de tuning. Mijn auto reed een stuk comfortabeler na de tuning (beter oppakken "onderin" en minder hoeven schakelen omdat het koppelverloop in positieve zin was aangepast) en dat is ook beslist winst, waarbij je overigens niet steeds het extra vermogen aanspreekt.

Natuurlijk kost tuning geld en je moet niet denken dat je die uitgave met brandstofbesparing kunt terugverdienen. De winst zit 'm in een (nog) prettiger rijdende auto. Ieder moet voor zich bepalen of 'ie dat waard vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enig zwart wit denken is onze captain niet vreemd. Maar gelukkig blijft hij wel altijd on speaking terms, hoe verhit de discussie ook wordt. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Hier ook weer, wij snappen zijn punt niet. Als je het extra vermogen hebt, wil je dat aanspreken. Dit appelleert aan een beeld van petjes met opgevoerde auto's die lekker gaan scheuren. Wat wij hiervoor nu juist beweerden is dat we dat vermogen helemaal niet voortdurend aanspreken maar gewoon onze rustige rijstijl handhaven en alleen in uitzonderlijke situaties het extra vermogen aanspreken. Waarom dan die tuning? Omdat die het rijden, met meer trekkracht onderin, nog aangenamer maakt. Dat bij deze benadering het verbruik ook gunstig wordt beinvloed, is mooi meegenomen, maar daar moet je het niet om doen, want de in de tuning geinvesteerde pegels heb je er natuurlijk niet zomaar uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie hier! Altijd weer een feest om bij te lezen en allerlei leuke onliners langs te zien komen! ;)

Ik heb ruim 100.000 km getuned gereden (na eerst 30.000 km ongetuned gereden te hebben). Mijn ervaringen zijn gelijk aan die van Cyrus: na de tuning was de auto onder de streep een stuk zuiniger. Uiteraard had ik een draaikolk in de tank als ik het vermogen aanspraak (na een dagje Nurburgring eo heb ik wel eens na 220 km moeten tanken.....), maar gemiddeld genomen was de auto gewoon zuiniger, óók bij het regelmatig aanspreken van het extra vermogen.

Ik weet natuurlijk niet welk onderhoud ik gehad zou hebben als ik nooit getuned zou hebben. Maar ik heb gedurende de looptijd van deze auto slechts één keer nieuwe banden gekregen. Da's alvast netjes. En gekke, grote onderhoudsissues heb ik ook nooit gehad, ondanks dat ik de auto behoorlijk op z'n donder gaf af en toe.

Dat ik de brandstof en de onderhoudsbeurten niet zelf betaal, wil natuurlijk niet zeggen dat ik er geen zinnig woord van kan zeggen. Overigens realiseer ik me ook dat het plaatje er heel anders uit zou kunnen gaan zien als ik nóg 100.000 km in die auto was blijven rijden. Maar goed, dat zullen we nooit weten...

Kortom: je kunt niet met zekerheid stellen dat een auto per kilometer duurder wordt na tuning, evenals je niet kunt zeggen dat dat per definitie niet zo is. Het hangt volledig van je eigen hoofd-voet-coördinatie af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ed: nee hoor, ik overweeg geen tuning. Ik ben erg tevreden met wat ik heb. Ik heb nooit eerder zo'n vlotte auto gehad. Natuurlijk is het wel leuk om een nog vlottere te hebben. Maar de kosten en de theoretische en praktische nadelen weerhouden mij ervan.

En ik moet zeggen dat ik wel vind dat onze kapitein zinnige dingen zegt over de voor- en nadelen van tuning en dat hij (deze keer) helemaal niet zo erg zwart/wit redeneert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zwart/ witte zit 'm in post 153, en Skoody geeft in post 154 al aan waarom.

Jullie begrijpen mijn 'point' niet (volgens mij). Tuurlijk is het prettig en leuk om te hebben. Maar het kost altijd extra poen... Hoe je het ook wilt draaien. En zoals Cyrus al zegt: als je het extra vermogen niet aanspreekt, dan kost het niks extra's. Prima, maar dan kun je het net zo goed niet doen en die poen aan iets anders uitgeven.
Het gaat om de MATE WAARIN je het vermogen extra gaat aanspreken, afgewogen tegen de MATE WAARIN de auto van zichzelf zuiniger rijdt.

en tot slot:

Kortom: je kunt niet met zekerheid stellen dat een auto per kilometer duurder wordt na tuning, evenals je niet kunt zeggen dat dat per definitie niet zo is. Het hangt volledig van je eigen hoofd-voet-coördinatie af...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noem dit spijkers op laag water zoeken. Je kan uit iedere post van iedereen hier wel een punt halen en dat zodanig interpreteren dat het zwart/wit of anderszins lullig overkomt. Ik vind dat er weinig mis is met de inhoud van de berichten van de kapitein over tuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja Kees! Hij zegt met zoveel woorden dat je gaat tunen om het extra vermogen zodanig aan te spreken dat dat tot een groter verbruik leidt en meer onderhoud. Want dat je anders niet gaat tunen. Het zwart witte is nu, dat dit een mogelijke benadering is, die sommigen (waaronder wellicht ook CH als hij tot tuning zou overgaan) aanhangen. Maar dat laat onverlet dat er ook een geheel andere benadering is, hier aangehangen door Cyrus, Marco en mij, waarbij je het extra vermogen slechts incidenteel aanspreekt en verder vooral geniet van het prettiger rijden. Ik zie daar niet zoveel spijkers, zelfs geen laag water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zegt Erik:

De uiteindelijke kosten per kilometer (overall) van die auto gaan alleen maar omhoog. Hoe je het ook wendt of keert. Je investeert er meer in, en als je van de extra functionaliteit gebruik maakt, kost het je op de lange duur, meer brandstof en meer onderhoud. M.a.w. die auto wordt per gereden kilometer alleen maar duurder.

Als je de auto laat tunen omdat het prettiger rijdt, en makkelijker en vlotter optrekt (allemaal prima) verbruik je uiteindelijk meer brandstof. En in z'n totaliteit slijt alles een klein beetje sneller. Eerder profiel van de banden weg, eerder de koppelingsplaten versleten, net iets sneller de remschijven/-blokken versleten. Alles wordt mechanisch net iets zwaarder belast. Dat hoeft op zich niet erg te zijn, maar toch...

Want als je de auto laat tunen om geen gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden, kun je het net zo goed niet doen..

Tuurlijk is het prettig en leuk om te hebben.

Maar het kost altijd extra poen... Hoe je het ook wilt draaien.

En zoals Cyrus al zegt: als je het extra vermogen niet aanspreekt, dan kost het niks extra's. Prima, maar dan kun je het net zo goed niet doen en die poen aan iets anders uitgeven.

En ook zoals Cyrus zegt: je weet niet wat het onderhoud was geweest als je NIET had laten tunen... want dat zal altijd een vraag blijven..

Dit klopt allemaal, en is helemaal niet zo zwart/wit. En Marco's argument dat het wel zwart/wit is omdat Marco en Cyrus goedkoper zijn gaan rijden terwijl Erik dat niet in z'n redenering meeneemt is niet waar: Erik zegt voortdurend dat er sprake is van "investering" in de tuning, kosten dus. Nou, hoeveel en hoe lang moet je zuiniger gaan rijden om ruim 600,- euro aan brandstof te besparen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook niemand die beweert dat het zinnig is om je auto te laten tunen vanwege het evt mindere verbruik. Dat is mooi meegenomen.

En ik weet wel wat Erik heeft geschreven, het gaat echter om deze zin:

Want als je de auto laat tunen om geen gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden, kun je het net zo goed niet doen..

Het zwart witte zit hem hierin, dat er geen enkele nuance wordt aangebracht wat betreft dat "gebruik van de nieuwe mogelijkheden" . Elders in het verhaal wordt de suggestie gewekt dat dit dan een fors en frequent gebruik is van die nieuwe mogelijkheden, terwijl wij bepleiten dat dit wat ons betreft slechts incidenteel is en dat het verder meer gaat om het lekkerder rijden. En dat er dan ook niet snel sprake zal zijn van hoger verbruik en of meer onderhoud. Dit is het hele punt, denk ik.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marco: Dat lijkt mij een redelijke conclusie van Erik, die hij nog onderbouwt bovendien. Als jij dat bestrijdt, ga je er van uit dat je er in kunt slagen zo goedkoop te rijden dat je de tuningskosten er uit haalt.

Menno: Dat bedoel ik met een zinnetje uit een betoog halen en aan de hand daarvan een betoog van iemand onderuit halen door het te bestempelen als zwart/wit redeneren. Erik betrekt juist alle vormen van rijgedrag na tuning in zijn reacties. En komt tot de conclusie dat hoe je het ook wendt of keert het geld kost.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook exact wat ik zeg, gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Ik reed na tuning zo'n 80 km méér op één tank. Bij een verbruik van 1:11 is dat toch zo'n 7 liter brandstof per tankbeurt. Reken maar uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, die 2 zaken horen heel erg bij elkaar. Het gaat over de voor- en nadelen van tuning. Daar moet je de kosten bij betrekken, zowel van de investering als het effect op het verbruik. (En behalve de kosten natuurlijk ook de voordelen, zoals lekker vlot kunnen rijden en de mogelijkheid dat je brandstof bespaart).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe