Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Sie kann zum Beispiel so eingestellt werden, dass sie erst bei betriebswarmem Motor aktiv wird, und sich automatisch abschaltet, wenn der Antrieb zu heiß wird.

Dat heb ik nog nergens gelezen. Best een goed idee voor mensen die graag driedubbel het zekere voor het onzekere willen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jawel, op de tuning uiteraard

maar ik moet zeggen dat ik in dat opzicht vooral gerustgesteld werd door de professionele benadering en uitstraling. Er werd ook gezegd dat ik altijd teug kon komen als er iets was, of ik niet tevreden. En niet op een manier dat je denkt, ja, ja, dat moeten we nog zien, maar echt dat je daar het volste vertrouwen in hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedenk me trouwens dat die garantie alleen op de chip/ecu en software zal zijn. Zij gaan echt niet de garantie op de gehele motor voor hun rekening nemen, want het blijft natuurlijk de vraag hoe je vast zou moeten stellen dat schade aan bv turbo door de tuning is veroorzaakt en niet door iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet niet of ik het hier of ergens anders heb gelezen, maar de garantie geld alleen voor de chip/ecu en verder nergens op

Of het moet aantoonbaar zijn dat het door de chip/ecu komt dan zou je kunnen claimen op de leverancier ervan

Maar ja hoe maak je aantoonbaar dat bijvoorbeeld de turbo defect is geraakt door die chip/ecu , had ook zonder gekund !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja precies en eigenlijk ook wel logisch, want ik zie al iedereen met een kapot onderdeel en en getunede auto gaan claimen bij JD

Sonst erlöschen Lauterbach zufolge die Zulassung und in der Regel der Versicherungsschutz. Vertrauenswürdige Tuner sind zudem daran zu erkennen, dass sie Herstellergarantien auf den Fahrzeugantrieb übernehmen oder eigene Garantien anbieten, teils gegen Aufpreis. "Danach sollte man immer fragen", rät Schmidtke. Denn für Schäden, die nachweislich auf Tuning zurückzuführen sind, muss der Fahrzeughersteller nicht aufkommen

Als er geen, al of niet aanvullende garantie-overname is overeengekomen, tegen meerprijs,

is de eigenaar van de getunede auto als geheel, zelf aansprakelijk.

Sorry, dat ik even voor advocaat van de duivel speel, maar soms is dat nodig. :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zo Hobbel. En je kunt het ook met behoud/overname van garantie laten doen, maar dan betaal je ruim 2 x zoveel. Dat is dus een afweging tussen die meerprijs en het het risico dat je denkt te lopen. Dat laatste is in mijn ogen slechts marginaal (indien, enz.....).

Afgezien daarvan is de garantie na 2 jaar verlopen, tenzij je die verlengt en moet je als puntje bij paaltje komt vaak nog maar afwachten wat daarvan in de praktijk terecht komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

En je kunt het ook met behoud/overname van garantie laten doen, maar dan betaal je ruim 2 x zoveel.

En dat is iets, dat baart me zorgen... waarom is de overname van de garantie zo duur? Blijkbaar toch om dat het risiko op problemen onevenredig veel toeneemt?

Want verzekeringen zijn puur statistiek; hoe groot is de kans dat zus en zo gebeurt en dat de verzekeringsmij daarvoor opdraait? Blijkbaar wordt die kans vrij hoog ingeschat...en dat geeft weer te denken over de gevolgen van de tuninig... :huh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel benieuwd naar de uitleg. Want als tuning helemaal geen risiko betekent voor de auto (zoals men beweert) waarom is die overname van de garantie dan zo kostbaar c.q. wijst de dealer/importeur het af als het door derden gebeurd? Ook al is die derde partij hoogst waarschijnlijk zeer deskundig...

Dit maakt het geheel wat 'schimmiger'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon een kwestie van dat men begrijpelijkerwijs niet wil dat jan en alleman met problemen komt om te claimen, terwijl helemaal niet kan worden bewezen dat het iets met de tuning te maken heeft. ABT doet dat wel, de motorgarantie overnemen, maar daar betaal je dan ook voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de buren heeft Race Eend over garantie dit gezegd:

Ik dacht dat JD de motorgarantie toch overnam, of niet?

Nee een tuner neemt geen motorgarantie over, tenzij je er een extra verzekering tegen afsluit. Een tuner kan nl geen invloed uitoefenen op het onderhoud van de wagen en heeft tevens de motor niet eens geleverd (productiefouten etc). Er zijn wel tuners die zeggen dat ze dit doen, echter dan zijn er tientallen kleine letters en probeert men er altijd onderuit te komen.

Als tuner lever je een aanvulling op de motor, zie het als een K&N filter of milltek uitlaatsysteem, als je 1 van deze delen plaatst, zal K&N of milltek ook geen schade vergoeden als de olie pomp er mee stopt met als gevolg een vastloper in het blok.... wil je tuning en overname van de garantie, dan moet je het via een dealer laten doen (en die mogelijkheid is er ook, er zijn veel dealers die ook JD software leveren).

Met een externe ecu is het anders, die kun je er gewoon tussenuit halen en dan is er niets meer te zien (ook niet als je een OBD tuning origineel maakt trouwens).

ik zou het persoonlijk wel juist vinden als je in de startpost even meldt welke risico's wat betreft motorgarantie aanwezig zijn.

Het is een beetje alsof we gezamelijk kaartjes voor het zwembad gaan kopen. En dan waarschuwen dat je nat kunt worden...

Ik denk dat als je een product koopt, je je altijd in moet lezen op wat je gaat kopen, dit zijn geen kleine uitgaven, daar denken mensen echt wel over na (ik denk dat veel mensen er al over uit waren dat men het wil, maar dat de korting een stimulans is om het nu te doen en niet over 4 maanden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is iets, dat baart me zorgen... waarom is de overname van de garantie zo duur?

Want verzekeringen zijn puur statistiek;

Wellicht is die statistiek vrij lastig. En een kans - statistisch - niet goed kunnen inschatten is ook risico. Kansen technisch inschatten doen ze natuurlijk niet aan, want verzekeringsmaatschappijen gaan echt geen inschattingen maken op basis van verhalen waarbij de technisch best onderlegde partij ook het meest belanghebbend is bij een bepaalde visie. En een ervaren tuner in dienst nemen zal niet uit kunnen aangezien het vast geen heel grote markt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is iets, dat baart me zorgen... waarom is de overname van de garantie zo duur? Blijkbaar toch om dat het risiko op problemen onevenredig veel toeneemt?

Want verzekeringen zijn puur statistiek; hoe groot is de kans dat zus en zo gebeurt en dat de verzekeringsmij daarvoor opdraait? Blijkbaar wordt die kans vrij hoog ingeschat...en dat geeft weer te denken over de gevolgen van de tuninig... :huh:

Ik weet niet waar het vandaan komt dat een tuning 2 keer zo duur is als de garantie wordt overgenomen. JD neemt geen garantie over, ook niet als je 2 keer de tuning zal betalen. Het gebeurd evt via een Target-Automotive verzekering, maar dan vooral voor de PON dealers etc.

Wel zijn er verschillende losse dealers in het land (Seat Kolher, Seat van der Velden, Auto Bourguignon, Poppe groep Zeeland etc etc) die garantie leveren en jdengineering tuning aanbieden. Je hebt dan geen importeursgarantie maar dealer garantie.

Wat ik op het NL skoda forum al schreef, je levert een uitbereiding op de wagen, maar je hebt als tuner de motor niet gemaakt/geleverd en doet ook niets aan het onderhoud van een wagen.

Ter voorbeeld: zie maar hoeveel kettingspanners etc er vervangen worden op de 1.2 TSI modellen, en turbo's bij de oudere 1.2 TSI's omdat de electronische wastegate storing gaf, als je als tuner dit allemaal moet gaan vergoeden dan kun je beter stoppen.

Daarom is het maar goed dat een tuning niet zomaar uit te lezen is en de wagen origineel te maken is in geval van dergelijke zaken.

Ik ben heel benieuwd naar de uitleg. Want als tuning helemaal geen risiko betekent voor de auto (zoals men beweert) waarom is die overname van de garantie dan zo kostbaar c.q. wijst de dealer/importeur het af als het door derden gebeurd? Ook al is die derde partij hoogst waarschijnlijk zeer deskundig...

Dit maakt het geheel wat 'schimmiger'.

Een goede tuning maakt niets stuk aan de motor, als een onderdeel het begeeft, had het origineel ook stuk gegaan (maar bv een paar weken later).

Een importeur wijst het af omdat een importeur een contract heeft met een andere tuner, bovendien is er in de tunerswereld een hele hoop rotzooi te koop, waarbij men wel degelijk roetfilters/turbo's etc om zeep helpt door een slecht uitgevoerde tuning. Een importeur kan de tuningen van derden niet controleren en wijst daarop alle garantie af als men er achter weet te komen dat een auto getuned is.

gewoon een kwestie van dat men begrijpelijkerwijs niet wil dat jan en alleman met problemen komt om te claimen, terwijl helemaal niet kan worden bewezen dat het iets met de tuning te maken heeft. ABT doet dat wel, de motorgarantie overnemen, maar daar betaal je dan ook voor.

Dat is een vergissing, ABT neemt geen garantie over, dat doet de importeur PON.

De importeur PON verkoopt de ABT producten en levert naast de tuning, een garantie certificaat.

Ga je zelf naar ABT in duitsland toe, buiten de importeur om, dan heb je ook geen garantie.

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of ik dit topic hier mee mag vervuilen, maar had even een discussie met een collega. Hij schijnt mensen te kennen van ZIP tuning, dus dan wil je die promoten natuurlijk

Zip tuning doet schijnbaar ook de 1.2 TDI (zoals ik heb), en nemen de garantie 'over' voor 245 euro. Momenteel zelfs kostenloos!

http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Skoda-Fabia-1.2-TDI-75-pk.html#header

Maarja, wat doen zij anders dan JD?

Valt me zowieso op dat JD veel opener is over de manier waarop, echte grafieken gebruikt en meer uit de motor weet te halen (5 Pk meer)

Het zou daar dan 560 euro kosten, incl behoud van garantie (tot 2 jaar oude auto, 100.000 km)

vermogen meten via hun kost 90 euro, geen idee welk apparaat ze hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eens op zoek gegaan naar de kleine lettertjes bij Ziptuning mbt het overnemen van de garantie. Want dat wordt vaak heel snel en makkelijk geroepen, opvallend genoeg juist door de ehm... "mindere broeders" onder de tuners, maar vaak begint het gedonder als je daadwerkelijk een beroep wilt doen op die garantie. Het enige wat ik kan vinden mbt die garantie is dit:

Motorgarantie

De Ziptuning
®
garantie is geen verzekering bij een externe partij zoals u vaak in deze branche ziet, deze verzekeringen kennen te veel beperkingen en daarom kiezen wij voor een beter geschikte algemene voorwaarden. Deze is gratis en beperkt tot 100.000 km voor auto's tot 2 jaar oud. U krijgt de algemene voorwaarde mee na tuning, geprint op de achterkant van uw factuur en servicecard formulier. Er is voor u ruim gelegenheid om deze eerst goed door te nemen en hier vragen over te stellen, Indien u wenst kunnen wij u bijstaan voor nadere toelichting.

Juist... 't is dus géén verzekering, maar wat is het dan wel? Men kiest voor Algemene Voorwaarden (dat is iets heel anders als garantie, hooguit kun je garantie vastleggen in je AV). Je krijgt die AV mee na tuning. Leuk... dus pas nadat je getuned hebt, krijg je de voorwaarden waaronder dat gebeurd is mee. Logisch! Bovendien zijn AV volgens vaste jurisprudentie niet eens van toepassing op de overeenkomst als ze niet vooraf ter kennis van de consument zijn gebracht. Goed geregeld.... Ik heb een email gestuurd of ik die AV kan krijgen. Ben benieuwd...

In de FAQ kom ik nog het volgende tegen mbt de garantie:

Is het mogelijk de motorgarantie te verlengen?

Hiervoor bieden wij u een goede verzekering op de motor, de aandrijflijn en elektrische installatie vanaf € 225,- per jaar met Europese dekking. De verzekering kan per jaar worden verlengd tot de auto maximaal 5 jaar oud is. Meer informatie hierover vindt u op de pagina ‘garantie’. Auto's tot 2 jaar oud hebben natuurlijk al standaard een motorgarantie bij Ziptuning. Uw fabrieksgarantie vervalt dus niet.

Krijg ik echte garantie op de tuning?

Koopt of onderhoudt u uw nieuwe auto bij een onafhankelijk autobedrijf, dan behoudt u gewoon de fabrieksgarantie. Het is een misverstand dat u verplicht bent uw auto dan te laten onderhouden of aanpassen bij het bedrijf waar u ‘m heeft gekocht. Het is zelfs verplicht in de Europese wetgeving dat u die keuzevrijheid heeft. Als u uw auto bij ons in onderhoud geeft, blijft de fabrieksgarantie dus gewoon in tact. De unieke Ziptuning garantie is gratis voor auto's tot 2 jaar oud. Uw fabrieks- / dealergarantie vervalt dus niet. Deze garantie is belangrijker en beter dan de traditionele eenvoudige software garantie welke u elders ziet. Indien u wenst kunnen wij u bij staan voor nadere toelichting.

Er wordt hier nogal wat essentiele informatie weggelaten.... en er staat de nodige onzin. Je krijgt als consument het gevoel opgezadeld dat alles goed geregeld is, maar de praktijk is vaak anders. Daarover zijn inmiddels genoeg voorbeelden te vinden via onze grote vriend Google.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe