Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

haha nee, niet alle discussies gaan zo! Misschien maar goed ook, want dan zouden er een heel aantal mensen afhaken! ;)

Als een gerechtsdeurwaarder het aandurft.....

Maar ik ben geen doorsnee-gerechtsdeurwaarder... ;)

Weet ik, bestrijd ik ook niet. Wat mij een beetje dwars zat was de in mijn ogen ietwat ongenuanceerde "aanval" op de standpunten van Captain Hook in deze discussie. CH suggereerde weliswaar dat je na tuning alleen zuiniger kon rijden als je geen gebruik maakt van het extra vermogen, maar wat hij ook, en meer impliciet beweerde, namelijk dat tuning altijd geld kost omdat je nu eenmaal de ingreep moet betalen werd selectief niet meegenomen door zijn "tegenstanders" in deze discussie.

Dat werd nou juist wél meegenomen, dat is namelijk precies het punt waar ik elke keer op terug kom. Die stelling is namelijk gewoon niet juist.

Dan nog 1 x waar het om ging:Erik beweert dat als je gaat tunen, je daar ook gebruik van wilt maken. En dat betekent dan meer verbruik en onderhoud. Het enige wat een paar anderen en ik nu hier tegenin hebben gebracht, is dat dit niet per definitie zo is. En wel omdat je ook anders met de getunede auto kunt omgaan, zonder dat dat gepaard gaat met hoger verbruik en onderhoud. C'est ca. Ik geef graag mijn ongelijk toe, maar zou niet weten wat hier nou tegenin gebracht kan worden.

Daar sluit ik me bij aan. Ik denk dat in heel veel gevallen Erik's stelling op gaat, maar niet per definitie. En dat was nou juist mijn punt.

Nee. Want dat blijft koffiedik kijken. Een auto gaat in de loop van de tijd zuiniger rijden (al dan niet met tuning). De berijder raakt meer gewend aan z'n auto en alles is goed ingelopen. Dus zonder dat je dit dubbelblind naast elkaar zet, blijft het moeilijk vergelijken. Mijn auto is ook zuiniger gaan lopen, in de loop v.d. tijd. En is niet getuned... Kijk maar naar mijn sm.de statistieken.

Die vergelijking is niet zo moeilijk hoor. Ik had al 30.000 km gereden en had een constant verbruik. Direct na de tuning verandert mijn verbruik en blijft dat vervolgens weer constant. Dan is er geen sprake van zuiniger lopen door verloop van tijd...

wat er tegenin gebracht kan worden dat wat erik zegt de algemene trend is mbt tuning Harder rijden / optrekken etc dus meer slijtage en dus meer onderhoud en dus meer kosten ! Jouw verhaal betrek je geheel op jezelf en gaat dat bijna als de standaard zien voor mensen die gaan tunen ! Maar jij en je tuning en de manier hiermee om te gaan zijn / is een uitzondering bij de massa.

Dat zie je toch niet goed volgens mij Ed, Erik benoemde geen algemene trend (daar had ik wel mee kunnen leven), maar hij zei juist dat het altijd zo is. En dáár ga ik tegenin. En niemand heeft gezegd dat dát de standaard is, maar wél dat het voorkomt.

nee hoor, en ook niet iedereen weet dat te waarderen klaarblijkelijk. Ik vind het zelf ook leuk. Probleem is vaak dat wel dat wanneer je probeert de discussie zuiver te houden en beperkt tot het punt waar het om ging, dat al snel ten onrechte wordt geinterpreteerd als drammerigheid of doordraverij.

Ik heb me ook even afgevraagd of ik nou zo (of té) eigenwijs ben, maar ik sta nog steeds achter mijn reacties. 't Is gewoon een discussie vanuit verschillende gezichtspunten, waarbij mensen met een theoretische mening en mensen met praktijkervaring vanuit verschillende gezichtspunten een onderwerp benaderen. Ik houd van die discussies! Overigens, voor mij vanzelfsprekend: altijd zonder hard feelings jegens wie dan ook, als dat anders overkomt hoor ik dat graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is op het eerste gezicht niets te zien. Maar als er echt problemen zijn en het geheugen wordt uitgelezen, dan is er (voor de goede verstaander) wel degelijk iets terug te zien. Bij een storing wordt bijvoorbeeld ook het op dat moment actuele toerental en turbodruk onthouden. En die variabelen zullen bij een getunede motor anders (hoger) zijn dan bij een ongetunede. Een monteur die weet wat hij doet kan dus zo zien dat er een externe eu aan heeft gehangen.

Dit verhaal klopt voor een OBD getunde auto.

Bij een externe ecu is er niets te zien, de originele motor ecu ziet juist niet dat de druk hoger is dan origineel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, thanks voor deze correctie!! Ik had inderdaad een OBD-getunede. Bij een externe ECU is het dus inderdaad een kwestie van demonteren en niemand kan, op wat voor manier dan ook, zien dat die box er tussen heeft gehangen? Dat maakt het voor sommigen dan weer interessanter, denk ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, ik stop er mee, dit debat loopt vast. Ik ben het begonnen omdat ik vond en vind dat Erik ten onrechte heel snel als zwart-wit denker werd weggezet, terwijl hij juist in dit topic voor- en nadelen van tuning heeft benoemd en tegen elkaar afgewogen. En ook aangaf dat het hem best wel fijn leek om te hebben.

Het diskwalificeren van Erik's argumentatie is louter en alleen gestoeld op het feit dat Erik denkt dat je alleen maar zuiniger kunt rijden na tuning als je het extra vermogen niet benut. En dat je dan kosten hebt gemaakt die je misschien beter elders aan besteed zou kunnen hebben. Een standpunt waar Menno en Marco het niet mee eens zijn, omdat Marco de ervaring heeft dat hij veel zuiniger is gaan rijden.

Ik vind de "veroordeling" van Erik in dit geval te zwaar. In het algemeen kan je zeggen dat je op een forum al heel snel op deze wijze anderen kunt aanvallen op hun standpunten omdat het vrijwel ondoenlijk is altijd even genuanceerd alle aspecten van een zaak te belichten. Ik ben er zeker van dat ook uit berichten van andere deelnemers een onderdeel gelicht kan worden, aan de hand waarvan de schrijver ervan bestempeld kan worden als zwart-wit denker als hij een idee heeft dat afwijkt van de ervaring van anderen..

aangepast door CaseyBasey
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid: de discussie draait voor mij helemaal niet om het al dan niet zwart wit denken van Erik, en ik heb hem al helemaal niet veroordeeld! Dat is ook nergens voor nodig, want hij heeft een heel aardig plaatje geschetst van de voors en tegens en daar afwegeningen in gemaakt. Alleen was zijn conclusie (die ik nu al meermalen geciteerd heb) te zwart-wit, da's iets heel anders dan dat hij te zwart-wit zou zijn.

Hoop dat dit duidelijkheid verschaft, want ik krijg het gevoel dat je intenties achter de discussie zoekt die er wat mij betreft niet achter zitten. En ik zou het zeer betreuren als dat de nasmaak van de hele discussie blijft.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Termen als aanvallen en veroordelen zijn hier in mijn opinie volkomen misplaatst. Blijkbaar is het voer en van en goede discussie niet mogelijk en moeten we het dan misschien maar beperken tot preken voor eigen parochie. Wel jammer, vind ik

aangepast door Rosinfield
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid: de discussie draait voor mij helemaal niet om het al dan niet zwart wit denken van Erik,

Toevallig is dat wel de discussie die ik begonnen ben Marco. Misschien dacht jij een andere discussie te voeren met mij?

@Menno: aanvallen en veroordelen zijn termen die je niet bevallen, misschien vind je bestrijden beter klinken aanvallen. Maar als je iemand zwart-denken toedicht, vind ik dat wel een soort veroordeling.

Evenzo je laatste opmerking waarin je zegt dat jij een zuivere discussie voert en anderen niet.

aangepast door CaseyBasey
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar op dat moment was ik al in discussie, Kees. blijkbaar zitten we vanuit verschillende invalshoeken langs elkaar heen te discussieren. Als ik daarin onduidelijk was, excuus; ik hoop dat mijn laatste posts duidelijkheid scheppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg (ondanks dat ik er veel voor moet lezen) wel antwoord op mijn vragen, dus ik klaag niet :P

Weer een pluspuntje voor het tunen, niet te zien zegt Race Eend. Toch niet geheel onbelangrijk als de discussie bij de garage begint. Ik laat het van het weekend weten Noord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar op dat moment was ik al in discussie, Kees. blijkbaar zitten we vanuit verschillende invalshoeken langs elkaar heen te discussieren. Als ik daarin onduidelijk was, excuus; ik hoop dat mijn laatste posts duidelijkheid scheppen.

No problem Marco, het gevoel dat we langs elkaar heen praatten begon ik ook te krijgen. Jammer dat het dan zo gelopen is. Zo zie je maar hoe moeilijk het soms is om met elkaar een goed gesprek te voeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain,

je denkt zwart wit.

Is niet het zelfde als "je denkt altijd zwart wit" en ook niet "je bent een zwart wit denker". Ik heb ook geprobeerd aan te geven waarom ik dat in dit geval vond.

In het algemeen kan je zeggen dat je op een forum al heel snel op deze wijze anderen kunt aanvallen op hun standpunten omdat het vrijwel ondoenlijk is altijd even genuanceerd alle aspecten van een zaak te belichten. Ik ben er zeker van dat ook uit berichten van andere deelnemers een onderdeel gelicht kan worden, aan de hand waarvan de schrijver ervan bestempeld kan worden als zwart-wit denker als hij een idee heeft dat afwijkt van de ervaring van anderen.

Eens. Van het hele topic ook gewoon de beste twee zinnen.

Wat ik bedoelde met zwart wit denken had ik beter anders kunnen zeggen. Aan de andere kant kan je mijn gezever ook prima wegzetten als detaillistisch geneuzel. Je kan zeggen dat ik detaillistisch neuzel, of mij uitmaken voor detaillistische neuzelaar. Kan je ook weer als een gemeenplaats kenmerken, terwijl er uit zo'n bericht toch ook zeker wel een waardevol onderdeel gelicht kan worden. Oftewel, dat is gewoon ook waar.

Ik denk dat er iets te makkelijk gedacht wordt over standpunten met elkaar confronteren, zonder ook de personen in confrontatie raken. Dat idee had ik in een eerdere discussie ten aanzien van Gerardus ook. De discussie zelf is dan opeens zo belangrijk, en helemaal niets is persoonlijk bedoelt of wordt persoonlijk opgevat, en het gaat daarbij natuurlijk heulemoal niet om gezelligheid, maar ik wil toch maar weer even aanstippen dat discussies met een negatieve gezelligheid meestal ook inhoudelijk niet ergens toe leiden, en ik zeg dat omdat ik meen aan te voelen het scheiden van persoon en zaak toch niet helemaal altijd zo makkelijk gaat als we graag met z'n allen geloven.

Dit verhaal klopt voor een OBD getunde auto.

Bij een externe ecu is er niets te zien, de originele motor ecu ziet juist niet dat de druk hoger is dan origineel.

Damn, vind dat Race Eend wel wat omzet verdient heeft met doodleuk kort-maar-krachtige toevoegingen aan ons kilometers lange topic toe te voegen.

Hiermee wordt tunen inderdaad interessanter, tenzij je er een element van oplichting in vind zitten om garantie te claimen en net te doen alsof er nooit getuned is. Das natuurlijk wel weer geformuleerd als een zwaar moreel oordeel, maar dan is wel ff helder wat ik bedoel. Ik heb daar zelf trouwens niet direct een standpunt in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens Skoody,

Maar wat misschien wel een beetje apart is: ik heb geen moment het idee gehad met jou een discussie te hebben! Kan je nagaan hoe vreemd zo'n groepsgesprek kan lopen, ieder met z'n eigen focus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, in een vergadering heb je dan een hoop gekakel, tot de voorzitter de leiding neemt. Je denkt dan dat dit nodig is omdat het niet allemaal tegelijk kan, maar netjes achter elkaar zoals op een forum werkt het inderdaad nog steeds niet, met al die eigen focusjes (logisch ook, want een Focus is een Ford, en geen Skoda (nog meer oftopic, die gaan downsizen naar 1 liter motoren met 3 cilinders, ook met een turbootje. In het kader van "jat een goed idee, en voer het dan nog drastischer uit?"))

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ja, want mijn focus heeft nooit op het zwart/ wit gelegen, mij ging het telkens weer over de kosten. Blijkbaar ligt tunnelvisie op de loer...

En verschillende mensen hebben duidelijk ook verschillende gevoelens bij een discussie en of dat op de man is of niet. Sommigen scheiden dat duidelijk, anderen blijkbaar niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn, vind dat Race Eend wel wat omzet verdient heeft met doodleuk kort-maar-krachtige toevoegingen aan ons kilometers lange topic toe te voegen.

Ja Skoody, race eend is iemand van weinig woorden

Maar wat hij dan zegt staat dan ook wel meteen :drive1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe