Ga naar inhoud

Energieverbruik...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Wij hebben dit jaar (eindelijk !! <_< ) 750 euro teruggekregen. Mag wel eens, want we hebben dat ook al een keer bij moeten betalen :P

Hebben wel met zo'n collectief meegedaan dit jaar, heel veel zal het onderaan de streep niet uithalen maar toch. Mijn voorlopige berekening (vrij grote geavanceerde excelsheet) zegt dat we zo'n 18-20% in kosten besparen ten opzichte van 2011 bij onze oude leverancier. Daarbij moet je wel opmerken dat de prijzen van de oude leverancier wel zijn gestegen t.o.v. 2012, dus als je kijkt naar het verschil voor 2012 zal dit zeker boven de 20% liggen. Tenminste, zolang men hun beloftes waar maakt. Met al die foefjes weet je het nooit :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou niet van onnodig verbruik. Ik heb wat isolatieprojecten gedaan, en 's nachts of als ik wegga gaat de thermostaat altijd op 5. Adapters trek ik er ook uit als ik ze niet gebruik. Dat soort dingen. Maar wat het verbruik nou is check ik eigenlijk nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou niet van onnodig verbruik. Ik heb wat isolatieprojecten gedaan, en 's nachts of als ik wegga gaat de thermostaat altijd op 5.

Als je niet van onnodig verbruik houdt, moet je zeker niet de thermostaat op 5 zetten! Maar op 15.

Dan kost het namelijk veels te veel energie om alles weer op temperatuur te krijgen. Bovendien heb je bij 5 graden geen vorstbescherming meer... en dan kunnen de gevolgen nog veel meer geld/energie kosten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens mijn leven in het elektrotechnisch onderhoud, heb ik ook klimacursussen moeten volgen. Niet alles wat je leert t.a.v. energiebesparing strookt met de praktijk. Ik begrijp Menno, dat Friesland een "vakantiehuisje" is? Als je een ruimte op 15 graden houdt, is dat zinvol als je er dagelijks bent. Alleen voor de avonduren een ruimte opstoken, is energieverspilling en je bereid niet het gewenste comfort. Als je dagenlang een ruimte niet gebruikt, weet ik uit ervaring dat het niet meer energie kost om het opnieuw warm te stoken in vergelijk met een ruimte op 15 graden houden. Als dat wel zo moet zijn, dan moet er wel heel erg goed geïsoleerd worden.

Punt is meer een vorm van comfort. Als je een moderne ketel hebt, die modulerend werkt, heb je geen last van stookpieken. Dat laatste daar gaat de meeste energie in zitten.

Net als Skoody gebruik ik alleen als het nodig is en mijn energierekening is relatief laag en m'n huis is warm.

Met een "buitenverblijf" is het juist leuk om eens te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over twee jaar het dak geïsoleerd huis had wel isolatie op de betonnen zoldervloer maar dit was toch onvoldoende en we kregen 680€ terug van de gasrekening had ik dit nu van in het begin gedaan 6Jaar X 600€ ongeveer was een mooi reisje(of twee).

Ook zonnepanelen geplaatst (4125Kwp)en dat levert mij jaarlijks 2500€ op hier ben ik zeer tevreden over dit was nog in de tijd (België)dat men 450€ kreeg voor 1000Kwp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet van onnodig verbruik houdt, moet je zeker niet de thermostaat op 5 zetten! Maar op 15.

Dan kost het namelijk veels te veel energie om alles weer op temperatuur te krijgen.

Ja, ik ken dat verhaal, maar het lijkt mij onzin. Ik vind het ook fijner als het niet onder de 15 is 's ochtends vroeg, maar ga nou niet je zelf wijs maken dat je daarmee energie bespaart :notworthy:

Bij Milieu Centraal is hier ook aan gerekend, en die komen ronduit tot de volgende conclusie:

"Het is een fabeltje dat de nachttemperatuur niet te laag mag worden, omdat opwarmen in de ochtend veel extra energie zou kosten."

http://www.milieucentraal.nl/themas/thema-1/energie-besparen/verwarmen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verhaal van die nachtverlaging ligt veel complexer dan een simpel ja of nee. 8-)

Afhankelijk van de woning, afhankelijk van de omgevingscondities, van de isolatiegraad, van de verwarmingsinstallaties, de regelinstallatie, etc. zijn de uitkomsten verschillend.

http://www.olino.org/articles/2008/01/09/nachtverlaging-bij-vloerverwarming-rendeert-wel

http://dumotec.nl/Simulaties.php

Daarnaast speelt een rol of je het 's-ochtends voor korte tijd toch enigszins comfortabel warm wilt hebben, voordat iedereen de deur uitgaat. En als de boel TEVEEL afkoelt, lukt dat gewoon niet (zeker niet met de huidige buitentemperaturen).

En, zoals Menno al zei, vorstbescherming speelt ook een rol. Want als je de temperatuur te veel laat zakken, waardoor leidingen zouden bevriezen en je moet dat weer herstellen, dat kost ook energie (vooral verspilling).

Dus tja...

Je ziet trouwens ook weer duidelijk dat milieucentraal GEEN uitspraak doet over HOEVER die temperatuur dan mag/kan dalen... 8-)

In mijn situatie maak ik gebruik van een weersafhankelijke regeling die 'weet' wat de buitentemperatuur is, de stookkarakteristiek van het huis kent en de voorgeprogrammeerde warmtevraag. En dan zie je het wel eens gebeuren dat midden op de dag (verwarming staat gewoon uit) de ketel eventjes aangaat om een te veel dalende trend in de binnentemperatuur te compenseren.

Zeker als het buiten hard waait en het -15 is...

Dat voorkomt te grote delta's in je binnentemperatuur c.q. koude/warmte schokken in je hele huis.

En 's-ochtends is b.v. geprogrammeerd dat het tussen 07:00-08:00h warm moet zijn, dan gaat de installatie, afhankelijk van de omgevingscondities, soms een paar minuten, soms een kwartier vantevoren aan... En dat is zeer comfortabel. :)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een fabeltje en dus beter en economischer dat je het niet te koud laat worden in huis.

Het duurt gewoon enorm lang om het huis op te warmen vanaf 10°C of. Trouwens als de T) zo erg zakt in

de woning moet je misshien toch eens aan isolatie beginnen denken.

Wij zijn met vier thuis 44j, 43j, 18j en 17j.

Wij hebben een alleenstaand huis met vier slaapkamer en volledig onderkelderd.

Gelijkvloers 125m² met garage van +- 18 m² en 1 slaapkamer van +- 15 m².

Bovenvardieping is onderdaks en heeft +- 80m² .

Isolatie dak: 15 cm glaswol en daar werd 16 jaar geleden nog hard om gelachen. (weggesmeten geld werd er gezegd :o ).

Isolatie muren: binnenmuren opgetrokken uit blokken van argex-beton en 4cm styrofaom in de spouwen (ook hier werd weer mee gelachen want de beste isolatie is de lucht in de spouw :o ). Enig probleem: hoe laat je deze lucht stilstaan? juist door isolatiematerialen maar dat wist toen nog niet iedereen blijkbaar.

Wij hebben 4800Wp zonnepanelen ZO gericht. Opbrengst 2011 was 5163kWh, het was een super jaar maar gemiddeld moeten we 4200kWh/jaar halen.

Electr verbruik was ook 5200kWh (ik heb electrisch bijverwarmd in de keuken en in de badkamer). Opbrengst via subsidies was €1750 en €1000 gratis elec.

De hoofdverwarming in huis is onze houtkachel. Wij stoken ongeveer 5-7stère hout per jaar afhankelijk van de duur en T° van de winter en de houtsoort.

Ik heb op enkele jaren een houtvoorraad van 15-17 jaar aangelegd en dat heeft mij in totaal vooral veel zweet maar ook €500 gekost.

CV op stookolie werkt nu vooral voor warmwater productie hoewel ik deze week ook de CV opzet in de badkamer omdat het elec verwarmertje

het niet echt kan trekken met deze koude.

Stookolie verbruik ligt op +- 500 l per jaar, maar zes jaar geleden was dat 1800-2000 l omdat we toen nog geen houtkachel hadden.

1750 (PV)-400(Stooklie)-50(hout) = +€1300 :D

Als je alles bij elkaar telt brengt ons huis dus geld op met energie en dat vooral door de subsidies op zonnepanelen (€350 per opgewekte 1000kWh).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verhaal van die nachtverlaging ligt veel complexer dan een simpel ja of nee. 8-)

De eerste stelligheid heb je hiermee wat afgevlakt, en dat siert je.

Volgens mij is het zo dat het warmteverlies groter is naarmate het verschil tussen de binnentemperatuur en de buitentemperatuur groter is.

Ik zet trouwens de CV pas aan als ik zelf ook beneden ben. Het doel is dan ook niet om mijn huis en de lucht daarin op temperatuur te hebben, maar zelf warm te blijven. Het gekke is, als het huis maar aan het opwarmen is, dan vind ik het toch behaaglijk voelen, en dan maakt het mij niet veel uit of dat nou van 10 naar 12 is, of van 15 naar 17. Misschien dat de warmte als straling genoeg doet, ook als de lucht niet op temperatuur is. Als ik de deur uit ga is de 18 vaak lang niet gehaald, maar zet ik hem toch weer terug.

Wat betreft vorstschade: ik heb nog nooit meegemaakt dat de temperatuur onder de 8,5 is gezakt. Alleen op de bovenverdieping moet er een enkele keer wel eens een radiator een beetje open, maar meestal blijven die ook in de winter dicht. So far so good.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben 4800Wp zonnepanelen ZO gericht. Opbrengst 2011 was 5163kWh, het was een super jaar maar gemiddeld moeten we 4200kWh/jaar halen.

Electr verbruik was ook 5200kWh (ik heb electrisch bijverwarmd in de keuken en in de badkamer). Opbrengst via subsidies was €1750 en €1000 gratis elec.

De hoofdverwarming in huis is onze houtkachel. Wij stoken ongeveer 5-7stère hout per jaar afhankelijk van de duur en T° van de winter en de houtsoort.

Ik heb op enkele jaren een houtvoorraad van 15-17 jaar aangelegd en dat heeft mij in totaal vooral veel zweet maar ook €500 gekost.

Wij hebben ook een houtkachel een 'Finse speksteenkachel'. Maar met dit koude weer gebruik ik ze niet, bang dat de verwarmingradiator bevriest. Termostaat hangt ook in de kamer. Een bijkomend probleem is aan hout komen. Zo'n 13 jaar geleden ben ik vanuit het hoveniersvak naar het chauffeursvak over gegaan, en dan heb je een probleempje met het hout. Op dit moment heb ik nog ongeveer 20 M3 hout. Als je daar goed van stook is het in 3 jaar op.

Als lid van de vereniging eigen huis kon je 6 weken geleden je inschrijven voor zonneplanelen, dat heb ik gedaan. Er konden maximaal 2500 mensen mee doen. Vervolgens worden dan zorgvuldig geselecteerde bedrijven in de gelegenheid gesteld een prijs te maken, en die dan het goedkoopste is mag dan de zonnepanelen leveren aan de deelnemers die dat willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook een houtkachel een 'Finse speksteenkachel'. Maar met dit koude weer gebruik ik ze niet, bang dat de verwarmingradiator bevriest. Termostaat hangt ook in de kamer.

Mooi zo' echte speksteenkachel. Dat wilden wij ook maar on sbudget liet dit niet toe. Wij hebben dan bij Barbas een compromie gevonden. De ECO 75. Gewone voorzetkachel met speksteen ipv gietijzer rondom. Wij hebben twee thermostaten. 1 in de woonkamer op 1,5m van de kachel en 1 in de badkamer. Dat is al zo van toen we gebouwd hebben zodat we woongedeelte en badkamer/slaapkamers apart konden verwarmen. Nu is dat dubbelhandig met de kachel

Een bijkomend probleem is aan hout komen. Zo'n 13 jaar geleden ben ik vanuit het hoveniersvak naar het chauffeursvak over gegaan, en dan heb je een probleempje met het hout. Op dit moment heb ik nog ongeveer 20 M3 hout. Als je daar goed van stook is het in 3 jaar op.

Ja en hout kopen is volgens mij duurder dan aardgas of stookolie.

Als lid van de vereniging eigen huis kon je 6 weken geleden je inschrijven voor zonneplanelen, dat heb ik gedaan. Er konden maximaal 2500 mensen mee doen. Vervolgens worden dan zorgvuldig geselecteerde bedrijven in de gelegenheid gesteld een prijs te maken, en die dan het goedkoopste is mag dan de zonnepanelen leveren aan de deelnemers die dat willen.

Dat bestaat hier ook de zogenaamde groepsaankopen. Dat gaat soms uit van venigingen of steden... Er is zelfs een voetbalclub die dit doet om via een %-tje, geld in kas te krijgen. Let wel op daarme. Het kan goed aflopen maar ik lees toch ook wel wat problemen. Firma's gaan soms diep om de scherpste prijs te geven (2500 installaties is niet weinig hé) maar achteraf merken ze dat ze het eigenlijk niet kunnen realiseren aan die prijs of met hun kleine firma en dan komt het geklodder. Misschien ook gewoon particulier prijzen vragen dan kan je vergelijken. Op http://zonstraal.forumup.be/?mforum=zonstraal vind je heel wat Info. Vooral technisch is voor jou interessant want premies enz is natuurlijk typisch Vlaamse wetgeving. Je kan er ook je offerte laten beoordelen door experts.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als je niet van onnodig verbruik houdt, moet je zeker niet de thermostaat op 5 zetten! Maar op 15.

Dan kost het namelijk veels te veel energie om alles weer op temperatuur te krijgen. Bovendien heb je bij 5 graden geen vorstbescherming meer... en dan kunnen de gevolgen nog veel meer geld/energie kosten. wink.gif

Als alternatief kun je op veel thermostaten het pompprogramma op "aan" zetten.

Ook bij 5° C bevriezen de leidingen dan niet (stromend water)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg net weer de eindafrekening van de energieboer. Heb eens zitten te vergelijken hoe ons gasverbruik zich ontwikkelde, de afgelopen jaren.

2005: 1644m3

2006: 1475m3

2007: 1305m3

2008: 1466m3

2009: 1496m3

2010: 1680m3

2011: 1211m3

Neem daarbij in ogenschouw dat ik eind 2010 een nieuwe CV combi ketel heb laten installeren... En volgens mij was 2011 een jaar met behoorlijk lage temperaturen, vooral aan het begin van het jaar.

Dus, ja, het gasverbruik is naar beneden gegaan. Nu had ik al een zonneboiler, maar die is pas effectiever geworden in kombinatie met die nieuwe modulerende CV ketel. En dat is duidelijk te zien a.d.h. van het gasverbruik. En de weersafhankelijke CV-regeling heeft blijkbaar ook goed z'n werk gedaan. Optimaal comfort, traploos en energieëfficient geregeld.

Hebben jullie wellicht vergelijkingscijfers?

Achtergrondinfo: we praten hier over redelijke 2-onder-1-kap woning, 15 jaar oud. grondvlak ca. 11,5x13m.

Voor het analyseren van je jaarlijkse gasverbruiken kun je deze beter eerst herleiden (corrigeren ) volgens de "graaddagenmethode"

Hiermee filter je de klimatologische invloeden er grotendeels uit en kun je besparingsmaatregelen beter zichtbaar maken.

Sommige energiebedrijven deden dit al voor je op de jaarafrekening onder het kopje

"gecorrigeerd jaarverbruik " (Eneco),

maar ze maken er de laatste tijd een potje van en doen dit niet meer.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

En heb je geen zin in 'slimme' meters van de energieboer (om wat voor een reden dan ook). Je kunt het ook helemaal in eigen hand houden:

http://www.youless.nl/

Prima initiatief!

Ik vrees dat je niet kan kiezen of je een slimme meter wil of niet. Hier in Vlaanderen toch niet alleszins.

Vergeet niet dat het de hoofdbedoeling is om je elektriciteitsverkeer te controleren om distributiekosten te kunnen aanrekenen. Dus mensen met zonnepanelen zullen betalen voor het transport van van hun opgewekte energie, naar bijv de buren, en voor het transport, naar je eigen huis, van de verbruikte energie als er geen elek opgewekt wordt door de zonnepanelen. 's Nachts bijv.

En om het helemaal in eigen hand te houden, meet ( en regel) dan alleen de verbruikers en opwekkers, afzonderlijk, ook de zonnepanelen.

Bevalt mij wel sinds een jaar of 4.

http://www.plugwise....pe-f/home-basic

Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij hoor. Eer je met dit systeem van €299 voor €299 elek bespaart ben je al een aantal jaren verder volgens mij. Ik vind ook nergens op hun site hoeveel het systeem zelf verbruikt. Je moet er nog eens rekening mee houden dat er een PC moet aanstaan om je gegevens te verwerken en draadloos dataverkeer verbruikt toch wel wat strrom hoor...

Neen doe mij dan maar een verbruiksmetertje van de Aldi van €9,99 of een energiemeter van de Gemeente die je gratis twee weken mag lenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De PC hoeft niet aan te staan, de data-aquisitie van de modules in de contactdozen gaat gewoon door, ook bij langdurig uitstaande PC.

Bij het weer opstarten van de PC worden alle achterliggende data binnen 1 minuut weer bijgewerkt.

Het eigen verbruik van de modules is idd 0,5 Watt, maar je kunt vanachter je PC, per stopcontact de verbruiker , inclusief sluipverbruik, aan- of uit zetten, desgewenst met een schakelschema.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

De claim is dat een gemiddeld huishouden een energiereductie van 10-30% heeft. Dat is nogal wat... zou daar graag de onderbouwing van zien.

Daarnaast heb ik altijd ernstige problemen met bedrijven die allerlei data aftappen. Ook in dit geval: als jouw meetdata niet naar Plugwise gestuurd worden, krijg jij geen automatische softwareupdates. Not my cup of tea...

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In België wordt iets soortgelijks nu aangeboden door de dieven van Electrabel.

Op hun website schrijven ze:

Met de Smart energy box kunt u :

Het elektriciteitsverbruik van uw apparaten op elk moment online meten.

Waarom moet dit online met veel te duur gadget?

Ik heb een energiemeter van de ALDI (€9,95) en dat werkt perfect.

Wel niet online natuurlijk maar:" Who cares?"...

Het automatische in- en uitschakelen van uw elektrische toestellen programmeren via uw beveiligde webplatform.

Dat werkt dus niet met elektronische toestellen en bijna alle toestellen zijn sinds een jaar of tien elektronisch. Erger nog: als de stroom even uitgeschakeld is zijn vaak ook de ingestelde parameters van zo'n toestel gereset. Wij hebben een vermarmer met elektronische bediening. Als we de stekker uittrekken is de gevraagde T° gereset. Dit kan je dus niet van op afstand terug instellen.

Wart is het nut dan nog van zo'n Smart energy box?

Uw elektrische toestellen op afstand bedienen met één klik.

Gaat dus enkel met niet elektronische toestellen dus veelal oudere en daarom minder zuinige toestellen.

Gewaarschuwd worden zodra er iets ongewoons gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer een apparaat plots wordt uitgeschakeld of buiten de normale uren wordt gebruikt.

Ja als ze inbreken om bij ons thuis hun was te komen doen of wat?

Kortom, als je echt enrgie wil besparen moet je vooral die energie rationeel gaan gebruiken. Toestellen die aan vervanging toe zijn vervangen door de zuinigere modellen. Dat bespaart echt!

aangepast door coldstein
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe