Ga naar inhoud

Energieverbruik...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat werkt dus niet met elektronische toestellen en bijna alle toestellen zijn sinds een jaar of tien elektronisch. Erger nog: als de stroom even uitgeschakeld is zijn vaak ook de ingestelde parameters van zo'n toestel gereset. Wij hebben een vermarmer met elektronische bediening. Als we de stekker uittrekken is de gevraagde T° gereset. Dit kan je dus niet van op afstand terug instellen.

Dit is niet een kwestie van niet kunnen , maar heeft eerder met een stukje veiligheid te maken

Hoofdschakelaars zijn er ook al die door een GSM signaal ( sms / of nr bellen met code ) worden uitgeschakeld

En het is vrij simpel te realiseren om het aanschakelen ook op deze wijze te doen

Maar uit naam van veiligheid mag dit simpelweg niet !

Maar bezuinigen op gas water en elektra kan het meest berijkt worden door een mentaliteits verandering van de mens zelf.

Als je in de kamer bent waarom moet je dan licht aan hebben in de keuken ?

Douchen is heerlijk, maar met 10 minuten ben je echt wel geheel schoon, dus waarom zou je er dan 20 minuten onder blijven staan

En op werk zie je ook vaak, gaat men lunchen en laat het licht in kantoor branden ! waarom niet even uit doen ?

Vaak is het tegenwoordig zo dat de verlichting geschakeld wordt met de klimaatbeheersing van deze ruimte, dus dubbel bezuinigen.

Maw, wil je de grootste slag slaan mbt bezuiniging van je nutsvoorzieningen, ga dan eens bij je zelf en de rest van gezin te raden wat je alleen al door gedragsverandering kunt besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt zelf aangeven, of je verbruiksgegevens, dus niet gekoppeld aan je persoonsgegevens, beschikbaar stelt.

Updates heb ik totnogtoe met succes geinstalleerd.

Dat is dus wat anders als de zgn. "slimme" meter, die online verbruiksgegevens (comptabele meting) gecombineerd met persoonsgegevens, zoals EAN code, aan het energiebedrijf beschikbaar stelt, waardoor bijv. zichtbaar wordt, wanneer je op vakantie bent.

Dit is sinds kort, gelukkig, bij wet verboden en de slimme meter mag nu nog maar eens in het half jaar, dacht ik, momentaan uitlezen.

Met het zomaar aftappen van data door energieleveranciers ben ik het helemaal mee oneens en heb mij daar ook beroepsmatig altijd tegen verzet.

Wat betreft de kosten/baten verhouding van het plugwisesysteem, het lijkt mij erg afhankelijk van het type huis wat je hebt en de mate van nieuwsgierigheid, van wat zich daar allemaal in afspeelt.

Een groot huis, met kelder etc, levert bij tijd en wijle net zoveel plezier op je beeldscherm op, als een speelfilm.

@Bobbel: maar dan nog, die paar honderd euro voor die plugwise pluggen haal je er zelden uit...

Bovendien een heldesk die 30 cent per minuut kost...

http://www.solarwebs...-eindconclusie/

Conclusie, plugwise is vooral geïnteresseerd in wat JIJ van HUN verbruikt. :disgust:

De claim is dat een gemiddeld huishouden een energiereductie van 10-30% heeft. Dat is nogal wat... zou daar graag de onderbouwing van zien.

Daarnaast heb ik altijd ernstige problemen met bedrijven die allerlei data aftappen. Ook in dit geval: als jouw meetdata niet naar Plugwise gestuurd worden, krijg jij geen automatische softwareupdates. Not my cup of tea...

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Voor wie het interessant vind: http://tweakers.net/nieuws/85208/onderzoekers-demonstreren-efficiente-zonnecel-met-quantum-dots.html?nb=2012-10-30&u=0900

De onderzoekers van het NREL wisten met een prototype van de quantum dot-zonnecel een external quantum efficiency van 114 procent bij 3,5 elektronvolt aan fotonen te bewerkstelligen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vooral nieuwsgierig hoeveel hoger het rendement van zonnecellen met de nieuwe technologie zal zijn.

Elke geabsorbeerde, blauwe foton kan met het quantum dot-materiaal van de onderzoekers dertig procent meer stroom genereren dan mogelijk is met conventionele halfgeleiders.

hier staat 30%, maar er zijn meer fotonen dan alleen blauwe....

http://letatcest.tweakblogs.net/blog/5268/de-kleur-van-planten-op-andere-planeten.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

De claim is dat een gemiddeld huishouden een energiereductie van 10-30% heeft. Dat is nogal wat... zou daar graag de onderbouwing van zien.

Daarnaast heb ik altijd ernstige problemen met bedrijven die allerlei data aftappen. Ook in dit geval: als jouw meetdata niet naar Plugwise gestuurd worden, krijg jij geen automatische softwareupdates. Not my cup of tea...

Door een plugwise alarmering, kwam ik er achter, dat een close-inboiler in een van de toileten een abnormaal hoog electricitetsverbruik had, ineens.

De oorzaak bleek achteraf een lekkende warmwaterkraan.

Door het registreren erachter gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hobbel is zo op privacy gebrand en doet verwoede en absurde pogingen om een harddiskje te vernietigen.

Maar dat plugwise al z'n gegevens wat betreft energieverbruik heeft, dat maakt niet uit.... :gestoord:

http://blog.hekkers....rbruikgegevens/

En plugwise gebruikt Zigbee als communicatie protocol.

http://en.wikipedia.org/wiki/ZigBee

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit wat in, al is dat met heel veel zaken natuurlijk. Want vind jij het verbruik van je energie (inzage dus) net zoveel waard als je documenten op een disk (alles inzien wat je opslaat incl. je energierekening :P)

ik praatte even beroepshalve Ronald

Ik snap het, misschien maakt het dat dan ook minder rommel voor thuis of denk je van niet op basis van jullie ervaring (ik ken de voor/nadelen niet die jullie ondervonden hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik op zich is niet het probleem (alhoewel dat ook eigenlijk niemand wat aangaat). Maar het feit dat vervolgens buiten mijn huis, af te lezen is wat het momentele verbruik is... Net zoals met slimme meters. Uit de fluctuaties in het gebruik kun je patronen afleiden ('big data' ring a bell?) en b.v. bepalen of iemand thuis is of niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te bepalen of iemand wel of niet thuis is heb ik geen slimme meters nodig hoor.

Als ik de social media websites alla smoelenboek neem dan kan ik al genoeg potentieele klanten vinden die daar precies hebben neergezet welke data ze met vakantie zijn en waar naar toe.

Dus dan heb je alle tijd om stoute dingen te doen in die woningen

En de slimme meters zijn al bijna gemeengoed in panden van het bedrijfsleven.

Ook wij gebruiken systemen op havens en campings en bungalow parken waar elke minuut gepold kan worden wat de meterstanden zijn.

Maar is wel zo dat het systeem niet continu polt over de datalijn om de standen op te halen, dit moet je bewust handmatig doen en dan ook nog per softwarematig opgebouwde sectie van meters.

Ik zeg hiermee niet dat het van mij meteen geplaatst mag worden, maar het is niet dat je zomaar bij zulke gegevens kan komen

Je moet dan toch wel wat inside informatie hebben over de hardware en de opgebouwde software om bewust te kunnen kijken bij mevr en meneer X

Link naar reactie
Delen op andere sites

hobbel, Google maar eens op dat systeem. Ook als je een vonkje zet is t onveilig, die dingen zijn gewoon op afstand uit te lezen.

Een auto met een laptop is voldoende on te kunnen zien wie vrijwel zeker niet thuis zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in het plugwise menu gewoon aanvinken, of je gegevens voor "ontwikkeling" gebruikt mogen worden.

Niet dus.

Oh, oh, oh. Zalig zijn de onwetenden...

Nooit gehoord van Shodan zeker?

http://www.shodanhq.com/help/tour

Ideaal om openstaande devices te vinden... Leuk hoe je al heel snel allerei DSL routers vind bij mensen thuis die nauwelijks beveiligd zijn...

http://www.nickhunn....hp/archives/450

http://hackaday.com/tag/zigbee/

En, @Ed: wat bedrijven aan energie verbruiken is om aanwezigheidspatronen te analyseren, nauwelijks relevant. Daar gaat het de inbreek crimineeltjes helemaal niet om.

Daarnaast heb je nog de categorie van hackers die er gewoon genoegen in scheppen om de boel te verzieken, alleen maar om dat het kan...

En de documentatie? Geen enkel probleem! Siemens heeft b.v. jarenlang al haar PLC/Scada documentatie publiekelijk ter beschikking gesteld en altijd geweigerd iets aan security te doen, dat vonden ze namelijk helemaal niet nodig... En ja, ik spreek uit ervaring (bij een niet nader genoemd waterleidingbedrijf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voor de belangstellenden, hier is de handleiding hoe je Zigbee aanvalt en onderschept:

Google even op: killerbee practial exploitation

PC-Fre@k: Bijlage vervangen door Google zoekwoorden. Dit heeft geen meewaarde voor dit topic en het lijkt ons uberhaupt geen slim idee om dat hier verder uit te gaan leggen.

De Mods

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites


Om te voorkomen dat dit topic gaat over Privacy (en veiligheid) in plaats van Energievebruik, willen wij jullie vragen om 1 van de 2 onderwerpen te kiezen en zo nodig een nieuw topic aan te maken over Privacy aangezien er genoeg over te praten blijkt.

De Mods


Ik zie wel wat in dat plugwise idee, nu nog even aanvullend materiaal erover zoeken. Zodat ik wat kritischer naar de prijs, mogelijkheden, werking, ervaringen van andereN... etc

Overigens heeft Snelle ook een mooi systeem voor de verlichting. Misschien dat hij er wat over kwijt wil hier? Ik denk dat je hier op zich ook wel wat mee zou kunnen besparen dan wel optimaliseren.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ietsje anders dan het klassieke netwerk in de huiskamer het werkt met drukknoppen en relais die in de kast zitten, de link laat zo iets zien zij leveren ook de kast volledig met zekeringen en draden.

Voor nieuwbouw maar zeker geschikt voor verbouwingen. minder dure kabels minder breekwerk en later eenvoudig uitbreidbaar.

http://www.brainbox.eu/NL/fiches_techniques.php?rub=Elektriciteit&id=20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg de indruk dat wat Snelle heeft hier onder de naam EIB of TNX wordt aangeboden

En daar moet je leidingsysteem in je woning wel naar gemaakt zijn

Is erg leuk spul en kun je ergg veel mee doen

De schakelaar bv in de woonkamer kan dan zo geprogrameerd worden dat het een trace verlichting naar bv de slaapkamer aandoet

Of een schakelaar naast het bed waar 1 button geprogrameerd is als paniekschakelaar en bij indrukken dan gaat alle verlichting in en buiten het huis aan ( mits geprogrammeerd en in het systeem opgenomen uiteraard )

Heb dit ooit een ruime 10 jaar geleden al eens bij hoogovens in kantoor geplaatst en geprogrameerd en eens in een systeempje van ABB powernet met zonwering

Dat ABB powernet communiceerde dan over je stroomdraden , maar volgens mij was het niet zo'n succes en wordt het ook niet meer geleverd.

Plugwise gebruikte wij om op recreanten plaatsen de spanning op wcd wel of niet vrij te geven vanuit een receptie

Maar zijn hier erg snel mee gestopt omdat het niet voldoet waar het aan moet voldoen.

verder kan ik er hier niets over vertellen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, oh, oh. Zalig zijn de onwetenden...

Nooit gehoord van Shodan zeker?

http://www.shodanhq.com/help/tour

Ideaal om openstaande devices te vinden... Leuk hoe je al heel snel allerei DSL routers vind bij mensen thuis die nauwelijks beveiligd zijn...

http://www.nickhunn....hp/archives/450

http://hackaday.com/tag/zigbee/

En, @Ed: wat bedrijven aan energie verbruiken is om aanwezigheidspatronen te analyseren, nauwelijks relevant. Daar gaat het de inbreek crimineeltjes helemaal niet om.

Daarnaast heb je nog de categorie van hackers die er gewoon genoegen in scheppen om de boel te verzieken, alleen maar om dat het kan...

En de documentatie? Geen enkel probleem! Siemens heeft b.v. jarenlang al haar PLC/Scada documentatie publiekelijk ter beschikking gesteld en altijd geweigerd iets aan security te doen, dat vonden ze namelijk helemaal niet nodig... En ja, ik spreek uit ervaring (bij een niet nader genoemd waterleidingbedrijf)

Als ik "Free sign up" zie, dan wordt ik al voorzichtig.

Niet doen, zeg ik dan tegen mijzelf.

Ik ga dan ook niet in op de gelinkte aanbiedingen.

Waar ik wel tegen ben, is de invoering van de comptabele afrekenbare "slimme meter"

Deze meetmethode is niet uit of aan te zetten door de energiegebruiker,

dit in tegenstelling tot het plugwisesysteem.

Daar kun je in het instellingenmenu, het delen van informatie gewoon uitzetten.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe