Ga naar inhoud

Energieverbruik...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Kreeg net weer de eindafrekening van de energieboer. Heb eens zitten te vergelijken hoe ons gasverbruik zich ontwikkelde, de afgelopen jaren.

2005: 1644m3

2006: 1475m3

2007: 1305m3

2008: 1466m3

2009: 1496m3

2010: 1680m3

2011: 1211m3

Neem daarbij in ogenschouw dat ik eind 2010 een nieuwe CV combi ketel heb laten installeren... En volgens mij was 2011 een jaar met behoorlijk lage temperaturen, vooral aan het begin van het jaar.

Dus, ja, het gasverbruik is naar beneden gegaan. Nu had ik al een zonneboiler, maar die is pas effectiever geworden in kombinatie met die nieuwe modulerende CV ketel. En dat is duidelijk te zien a.d.h. van het gasverbruik. En de weersafhankelijke CV-regeling heeft blijkbaar ook goed z'n werk gedaan. Optimaal comfort, traploos en energieëfficient geregeld.

Hebben jullie wellicht vergelijkingscijfers?

Achtergrondinfo: we praten hier over redelijke 2-onder-1-kap woning, 15 jaar oud. grondvlak ca. 11,5x13m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tussenwoning uit eind jaren '70, met 5 kamers, 130 m2 woonopppervlak en 380 m3 inhoud. Vrijwel volledig dubbel glas, normaal geisoleerd. Heb sinds 2007 een nieuwe Nefit HR-ketel, dat scheelt.

Ongetwijfeld zal ons gasgebruik vanaf april omhoog schieten, als er ineens een kleintje is en Hanneke ook veel meer thuis is. Kan ik je in november vertellen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel grappig, ik steek dus nog redelijk gunstig af! Is een vooroorlogse woning, nix geisoleerd. 85 m2. Maar zoals gezegd, als het aan mij ligt en het grootste deel van de tijd ben ik alleen thuis, wordt er nauwelijks gestookt, tenzij het echt koud is. Heb het binnen gewoon niet zo snel koud en vind die warmte onaangenaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ja, 85m2 is natuurlijk ook niet veel... Dat scheelt nogal of je 500m3 moet verwarmen of 200m3. :blink:

En tussenwoningen en/of appartementen profiteren van de warmte v.d. gebouwen naast je. En vergeet de afscherming t.a.v. de wind niet! Ik merk het gewoon heel goed als het b.v. hard waait en koud is, dan trekt de ketel er veel harder aan, dan wanneer het windstil is. En onze woning staat op de hoek, aan alle kanten vrij.

Maar overdag is hier ook nooit de verwarming aan. Zelfs met dit weer buiten, zakt de temperatuur niet onder de 18 graden. En pas na zessen schakelt de regeling pas weer in, afgesteld op 20,5 graden.

Ik kook wel heel veel op gas. Vaak staat er van alles te pruttelen (slow-food methode ;) )

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, ha, dat is andere koek. Vakantiebungalowtje, slecht geisoleerd, met cv. En het is daar in het bos vaak veel kouder.

2011 1088

2010 1217

2009 836

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak we daar zijn, buiten de weekends. Als we er niet zijn staat de cv wel op 15.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook best blij met mijn tussenwoning, een hoekwoning zou ik alleen willen hebben als de extra ruimte evident is. In ons rijtje heb je ook "hoekwoningen" waar alleen een brandgang (dus tochtpunt) tussen dat huis en het volgend huis ligt. Wordt verkocht als zijnde een hoekhuis (= pluspunt), maar 't heeft feitelijk alleen nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij fluctueert het nogal, weet niet waarom:

2011 1581

2010 1468

2009 1536

2008 1241

2007 1203

2006 1491

2005 1602

Gebouwd in 1996, semi-vrijstaand: aan 1 zijde, voor een deel van die zijde, geschakeld aan onverwarmde garage van buren.

Inhoud 359 m2.

m2 moet zijn m3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij verbruiken zo'n 10.500 kWh en 1900 m3 gas. 5 volwassenen, tussenwoning. Gas blijft zo goed als gelijk, stroom gaat eindelijk (!) steeds verder naar beneden door besparende maatregelen.

>> HO - check voor ik op 'post' klik even NUON.nl, resultaat 2011:

hoog: 4474 kWh

laag: 4223 kWh (totaal 8697 kWh)

gas: 1171 m3

WOW :o

Sinds een paar maanden nog beter geïsoleerd (overal tochtprofielen), dus ben benieuwd wat dat oplevert in 2012. In huis is het nu in ieder geval zeer goed te merken, met name dat het in de gang kouder is (ijskoud) dan in de woonkamer. Alsof we in de gang een gat gemaakt hebben i.p.v. de boel geïsoleerd.

Oude (2e) koelkast de deur uit en vervangen door kleinere zuinige nieuwe.

Doen tegenwoordig de laserprinter uit als we niet printen (hoe vaak komt er nou nog een fax!?), spaart wel 50 kWh per jaar (5,6 Wh). los van het extra verbruik bij het opstarten en afsluiten van de printer - 10 sec 200 Watt/5 sec 30 Watt.

Nieuwe LED TV i.p.v. LCD, deze gaat tevens na 2 uur uit. (men laat hem nog weleens aan staan).

Op naar de resultaten van 2012 dus :P

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij verstoken hier zo'n 3100KWh aan elektra per jaar (hoog- en laagtarief bij elkaar). En dan ben ik ook nog een favoriete gebruiker van de elektrische oven (die wordt toch zeker 5 x per week gebruikt voor minstens een uur).

Daarnaast heel veel thuis PC-werk (m.a.w. van 07:00-22:00h staan PC's aan). En we hebben zelfs nog een wasdroger.

Maar daarentegen wel allemaal LED of CFL verlichting, PV-panelen en wordt er kritisch gekeken naar iedere steker die onnodig in een WCD zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35,6 kWh per 24 uur.

1,48 kWh per uur. 1480 Watt dus.

Zal wel aan de wietplantage gelegen hebben... :lol: Haha, nee, soms staat er weleens wat IT spul aan :) Een poos een downloadserver i.p.v. een NAS, een ESX server, Novell server met taperobot, UPS, afzuiging, etc. :wub2:

heb toen maar besloten dat ik ook mijn steentje moest bijdragen aan het voldoen van de rekening :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zit het gemiddeld tussen de 900 en 1000.

Tussen woning 145m2 en 425m3. Ketel van 12 jaar oud.

Ik ben van plan om volgende zomer een nieuwe CV-ketel te monteren en verwacht hiermee een nog lager verbruik te realiseren ;)

Elektra zit bij ons rond de 2000 kWh

aangepast door Robbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2008 heb ik mijn 23 jaar oude Vaillant laten vervangen voor een Nefit Topline 25 kw en ik zie de energie zakken. Wij hebben een normale eengezinshoekwoning op het zuidwesten en wonen met z'n tweeën.

In voorgaande jaren had ik een verbruik aan gas van rond de 1300 m3

In 2010 was 1079 m3

Nu de rekening van 2011 ontvangen en 720 m3 verbruikt. Ik heb in de winter van 2010 - 2011 daarnaast nog ongeveer 1,5 m3 hout verstookt.

Toch niet slecht. Het is leuk als je dan €325,- gaat terug ontvangen. Maak je tegenwoordig toch haast niet meer mee.

Elektriciteit is als jaren rond de 1800 kWh. Dat was toen onze meiden nog thuis woonden rond de 2600 kWh.

Ook het waterverbruik is sinds die opmakers weg zijn flink verminderd. Nog zo'n 70 m3 per jaar.

Ik heb ook geen enkele behoefte om mee te doen aan de overstappen naar andere energieleveranciers. Lijkt mij geneuzel in de marge. Zit al sinds jaren bij Greenchoice. Ooit mee begonnen via Greenpeace. Geeft een goed gevoel... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe