Ga naar inhoud

Energieverbruik...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

In België idem, ik heb een uiterst energiezuinige woning volgens mijn energieprestatiecertificaat. In praktijk is het heel wat anders. Dat certificaat is enkel goed bij verkoop, dan kan ik het nog eens bovenhalen.

Binnen een paar maand 4 jaar eigenaar, en de eerste zachte winter gehad, eens kijken wat dat heeft gegeven aan verbruik binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zien dat ik een keuring voor een energielabel heb laten doen en het bij de buren op basis van alleen maar aannames op afstand is bepaald. Die berekening voor een energielabel staat sowieso bol van de aannames.

Klopt, maar je kunt de aannames naar eigen goeddunken precisiëren.

Je huis krigt dan op de kaart een ander kleurtje (selfmade energielabel)

Het effectueren van de gewijzigde energiemaatregelen kan trouwens alleen door het invullen van een inlogformulier.

Er wordt gevraagd naar het aantal inwoners van het pand, vanwege de privacy, heb ik daarom ook een aantal huisdieren

meegerekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nou, het 3de jaar dat we ons eigen huis hebben, dit jaar wel geschrokken van het verbruik (tussenwoning, 110m2)

 

Gas: 2010-2011; 1675m3, 2011-2012; 1670m3 en 2012-2013; 2362m3

Elek: 2010-2011; 2226 kwh, 2011-2012; 2474kwh en 2012-2013; 1941kwh

 

Vooral het feit dat alles "open" is speelt erg in ons nadeel. Alle warmte stijgt naar 1ste en 2de verdiep. Gelukkig zakt het elektriciteitsverbruik een stuk.

 

Even nagekeken wat het gasverbruik was dit jaar (07.2013 tot 06.2014): 1634m3 en elektriciteit 1931kwh. Voor het eerst een echt zachte winter en toch blijft het gasverbruik hoog, dat kost me iets meer dan 1000 euro dit jaar. Installatie van een afwasmachine (half jaar) lijkt geen invloed te hebben op het elektriciteitsverbruik, ook handig om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons elektraverbruik is redelijk stabiel. Wel wat gestegen t.o.v. van vorig jaar. (van 3200KWh --> 3500KWh). Is op zich verklaarbaar door diverse extra apparaten en veelvuldiger gebruik van de elektrische oven.

Gasverbruik is, mede dankzij de milde winter en de effectiviteit van de zonneboiler, fors gedaald! Van bijna 1600m3 naar 1050m3. Al met al krijgen we een klein beetje terug van de maandelijkse voorschotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

In huize de bobbel een meevaller van € 1050 op de jaarafrekening.

De zachte winter speelde wel mee, natuurlijk, maar de afname zat vooral aan de kWh kant.

Die werd veroorzaakt door het dumpen van de close-in boiler in de keuken.

Het tapwater komt nu vanaf de zonneboiler met nageschakelde Nefit HR.

De gasboiler is ook afgevoerd, met waakvlam - schoorsteen (stilstand)verliezen en al.

En niet te vergeten, de LED lamp actie, incl. TL balken.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je kunt nu een extra vakantie gaan boeken Hobbel ?

En ja die close in boilers zijn een periode een hetze geweest, want het duurde zo lang voor warme water voor afwas van ketel was.

 

Terwijl je dat hete water toch weer met koud water ging mengen omdat je anders de handen verbrande....

En die close in boilers met een verbruik van een 1000 tot 2000Watt tsja dat ga je merken op jaarbasis.

Net als je gasboiler met waakvlam die meer verbruikt dan je verwacht.

 

En de Led's tsja het bespaart maar is een fractie van het totaal bespaarde bedrag, maar goed alle kleine beetjes helpen.

 

Een boel kleine taartpuntjes is uiteindelijk ook een hele taart

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach kun je in hobbel zijn geval over een investering spreken als zijn close in boiler de geest geeft en er toch wat gedaan moet worden. ??

En meen me te herinneren in een topic dat de ketel en boiler ook aan vervanging toe waren, dus is de verdere investering de collectoren. En investeren in collectoren is een betere investering dan in zonnepanelen waar velen hun daken tegenwoordig mee volgooien.

 

Dus als je dan toch aan vervanging toe bent kun je het beter op een juiste manier doen, en denk dan dat een Hobbel dit best wel op een juiste manier heeft aangepakt !

toch ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hela zonnepanelen mij hoor je hierover niet klagen, maar dat komt omdat ik deze nog laten plaatsen heb met oversubsidies :)

Nu is het hier iets minder rooskleurig om deze te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een meevaller van 1050 euro op je energierekening?

Maar hoeveel heb je daarvoor moeten investeren?

Wat aanvullende informatie :

De vorige rekening bedroeg € 5000,-

Is idd. aan de forse kant, maar ondanks het tamelijk  grote aantal m3 woninghoud, is het in huize de bobbel altijd aangenaam warm (22°C)

Een besparing van 20 % is in dat licht bezien, niet buitensporig.

Wel noodzakelijk en zo gezegd, zo gedaan.

 

PS.en  de zonneboiler hangt er  16 jaar, alweer, destijds nog met een subsidie van TWEE provincies.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

ach kun je in hobbel zijn geval over een investering spreken als zijn close in boiler de geest geeft en er toch wat gedaan moet worden. ??

En meen me te herinneren in een topic dat de ketel en boiler ook aan vervanging toe waren, dus is de verdere investering de collectoren. En investeren in collectoren is een betere investering dan in zonnepanelen waar velen hun daken tegenwoordig mee volgooien.

 

Dus als je dan toch aan vervanging toe bent kun je het beter op een juiste manier doen, en denk dan dat een Hobbel dit best wel op een juiste manier heeft aangepakt !

toch ??

 

Aan het geheugen van Ed  is de tand des tijds voorbij gegaan, hoe doe je dat toch Ed ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe