Ga naar inhoud

Energieverbruik...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Zomaar een gedachtengang:

Zijn we eigenlijk niet verkeerd om bezig? Meer gadgets en meer tools, die ieder op zich ook weer energie vreten, i.p.v. juist minder tools en minder gadgets zodat we gewoon minder devices hebben die stroom verbruiken? :vraagteken:

M.a.w. we moeten het probleem niet bestrijden door er nog meer 'dingen' tegen aan te gooien, maar we moeten de oorzaak wegnemen!

Analoog aan hoofdpijn: niet meer pilletjes tegen de hoofdpijn, maar de oorzaak van die hoofdpijn bestrijden...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een energieverslindend mobieltje, om de 2 dagen is de batterij leeg. Maar als je weet dat het om een 12 13 jaar (nou ja, bijna 13 14) oude Nokia 3210 gaat dan vergeef je het hem. Is mijn allereerste gsm, en nog steeds prima om te bellen en sms'en! Het is nog steeds de originele batterij. En bijzondere weetjes over dit toestel: kostte toen omgerekend € 220. Eerste mobieltje van Nokia met ingebouwde antenne, verwisselbare covers en 40 beltonen. Dit was het hebbeding van toen.

nokia_3210.jpg

Ik hou nu eenmaal van 'overdrijven', maar op een tegenoverstelde wijze dan de grote massa.

edit: leeftijd klopte niet, is van het jaar 1999 ipv 2000

aangepast door laagvlieger
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja die heb ik ook nog zakelijk gehad en volgens mij moet ik hem zelfs nog ergens hebben liggen.

En daarvoor had ik een nokia met 1 van de eerste kleine antennetjes.

Maar volgens mij zijn er nog steeds batterijen (nieuw) voor te krijgen hoor en waarschijnlijk met massel zelfs de orginele nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een smartphone heb je geluk als je een dag haalt met een volle batterij

Ik heb een vaste oplader in de auto voor de Blackberry en dat is hard nodig want Bluetooth trekt de batterij snel leeg! Ook mijn internet zit erop dus in een huurauto (aanstaande donderdag dus ivm 150k km beurt) heb ik een probleem.

Dan heb ik mijn 220v oplaadsnoer maar bij me en ga ik ergens opladen als hij leeg raakt. Want onbereikbaar zijn wil ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nokia 3210! Zo zie je maar, wat een onverwoestbaar device. 160.000.000 exemplaren zijn er van verkocht.

En, met een nieuwe accu haal je wel 2 weken standby!

Op eBay kun je een nieuwe accu voor de 3210 bestellen, voor rond de 5 euro! M.a.w. dat zou ik zeker doen, als het toestel verder nog goed is.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Want onbereikbaar zijn wil ik niet.

Dan zie pas hoe de wereld in pak hem beet 30 jaar veranderd is. Vroeger had je een vast toestel en dat werkt ook. Nu staat de wereld stil als de mobiel niet te gebruiken is. 8-) 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar een gedachtengang:

Zijn we eigenlijk niet verkeerd om bezig? Meer gadgets en meer tools, die ieder op zich ook weer energie vreten, i.p.v. juist minder tools en minder gadgets zodat we gewoon minder devices hebben die stroom verbruiken? :vraagteken:

M.a.w. we moeten het probleem niet bestrijden door er nog meer 'dingen' tegen aan te gooien, maar we moeten de oorzaak wegnemen!

Analoog aan hoofdpijn: niet meer pilletjes tegen de hoofdpijn, maar de oorzaak van die hoofdpijn bestrijden...

Daar zit deels wat in, al is het lang niet altijd zo simpel de oorzaak op te lossen. een verzachtend middel kan dan ook prima zijn.

Maar, met de tools als ik postte zou je ook stroom kunnen besparen en toch het apparaat kunnen gebruiken. Ofwel, genoegen nemen met minder en toch meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Nou, het 3de jaar dat we ons eigen huis hebben, dit jaar wel geschrokken van het verbruik (tussenwoning, 110m2)

 

Gas: 2010-2011; 1675m3, 2011-2012; 1670m3 en 2012-2013; 2362m3

Elek: 2010-2011; 2226 kwh, 2011-2012; 2474kwh en 2012-2013; 1841kwh

 

Vooral het feit dat alles "open" is speelt erg in ons nadeel. Alle warmte stijgt naar 1ste en 2de verdiep. Gelukkig zakt het elektriciteitsverbruik een stuk.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent niet van koken op elektra over gegaan op gas? ;)

 

2200-1850 kWh is best netjes trouwens. 5 kWh per dag. Ik verbruik na wat aanpassingen minimaal 3,2 kWh zonder thuis te zijn (Koel-vrieskast, NAS, modem/netwerk, UPS, standy gepruttel en mechanische ventilatie) Voor mijn nieuwe ventilatie was dit 4,4 kWh minimaal. Gemiddelde komt alsnog op iets van 5-6 kWh per dag afhankelijk van wassen/drogen, desktop gebruik etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou eens gaan nadenken hoe je die warmte kunt terug brengen naar de begane grond.

Bijvoorbeeld met spiropijp en buisventilator op laag toeren draaiende.

Als ik jou gasverbruik zie daar doe ik 2 jaar mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel een fors verbruik aan gas ja.

Wij wonen in een redelijk ruim 2-onder-1-kap woning en verbruiken ca. 1250m3 gas per jaar. Koken op gas (en ik kook veel) en warm water en verwarming geschiedt dmv een cv-combi installatie.

Elektra zo rond de 3000kWh per jaar. De grootste stroomverbruiker is bij ons de elektrische oven. Die wordt minstens 5 x keer per week gebruikt.

 

3 personen met veel elektronika gadgets.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad, het zou bijna voor 2 jaar voldoende moeten zijn. Een zachtere winter zou al veel uithalen, maar die hebben we hier de laatste jaren niet gehad. Ik heb nochtans dubbele beglazing en een geïsoleerd dak. Maar dat haalt blijkbaar weinig uit. Bij aankoop van de woning krijg je hier in België een energieprestatiecertificaat, dat gaf dan nog aan dat het een heel energiezuinige woning zou zijn, ahum.

 

Bedankt trouwens voor de tip Ed, maar investeren doe ik niet meer in deze woning, binnen enkele jaren verhuizen we terug, ik geraak maar niet echt gewend aan de beperkte ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

afgelopen jaar op een 900 kuub gas

en dat is gas koken, geiser op gas en een gashaard in de woonkamer.

En van die 900 schrok ik zelfs nog omdat deze hoger was dan de jaren voorheen

Link naar reactie
Delen op andere sites

900 was op 2 personen waarvan 1 alle dagen thuis was


jaja al die HR ketels en je huis op één temp overal brengen blijkt dus veel verbruik te genereren.

Hier wordt alleen de woonkamer verwarmd en thats it.
En dikke trui in de winter aan werkt prima hoor , en bespaart een boel gas dan in je T shirt in de woonkamer willen zitten

Praten we nog niet over mechanische warmte afzuiging die we nodig hebben om het huis af te zuigen.
Daar onttrek je een boel warmte mee

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor boven heb ik een Zibro kachel staan die in winter periode een uurtje aangaat om de kou er uit te stoken en dan gaat hij gewoon weer uit.

En onder een goed dekbed is het dan zeer goed uit te houden.

Maar misschien dat ik ook beter tegen de kou kan, en als ik bezig ben in huis dan hoeft de kachel echt niet aan wat ik bij velen wel zie gebeuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe