Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Begrijp ik ook niet. Ik dacht dat de Fabia met een Fresh actie kwam om de laatste van deze blokken te zo toch te slijten. Ik begrijp ook niet waarom ze nog MPI's maken. Zou dat voor een markt zijn waar men ron<95 tankt?

Geplaatst:

Inderdaad, vreemd dat de prijzen van de MPI niet een stuk lager liggen dan die van de TSI. Blijkbaar is er toch nog voldoende vraag naar MPI motoren, en eerlijk gezegd, ik zou er ook voor kiezen als ik een nieuwe Skoda zou gekocht hebben.

Geplaatst:

Het is een doorontwikkeld blok, en waarschijnlijk een stuk betrouwbaarder dan een TSI.

Echter rijdt een TSI veel fijner. Maar ook de MPI is gekend om zijn koppel in de lage toeren. Er valt wel iets over te zeggen.

Geplaatst:

Ik denk dat heel wat particulieren liever een mpi dan een tsi kopen. Alleen daarom al zou die motor leverbaar moeten blijven. Dat de prijs evenhoog is als de tsi-broer, zal ook met de wet van vraag en aanbod te maken hebben. De tsi wordt op veel grotere schaal geproduceerd kan kan daardoor dus goedkoper zijn.

Geplaatst:

Ik, als particulier, koop liever die TSI, die is veel efficiënter dan de MPI variant.

Alleen voor landen waar onderhoud en brandstof(zuiverheid) van mindere kwaliteit zijn dan b.v. in de westerse landen kan ik me goed voorstellen dat het MPI blok in productie blijft...

Geplaatst:

Ik ook Erik. Maar met name ouderen die weinig kilometers maken, zullen wellicht eerder kiezen voor de bewezen techniek van een mpi en de modernere, maar dus ook storingsgevoeligere tsi links laten liggen.

Geplaatst:

Maar veel korte ritjes en een turbo, dat is volgens mij ook geen goede combinatie. Wat ben je met wat extra pk's als je een auto weinig deftig warm rijdt, dat je wat harder vooruit schiet als je op het gaspedaal drukt, is dat alles? Het enige wat je daarmee krijgt is problemen (en kosten) op termijn.

Uiteraard, voor een auto die vaak of altijd mooi warm kan gereden worden, is het een ander verhaal natuurlijk.

Geplaatst:

De 1.2TSI wordt op veel grotere schaal geproduceerd (met de bijbehorende schaalvoordelen), maar daar komt bij dat In Nederland het prijsverschil tussen een MPI en een TSI flink wordt gedempt door de hogere CO2-tax voor een MPI.

  • Like 1
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Ik heb vanochtend ff in een Rapid gezeten (bij de Skoda garage). Maar de hoofd/instapruimte viel me een beetje tegen. Had ik niet verwacht van Skoda.

Zowel aan bestuurders als aan de passagierszijde knal je eerst met je hoofd tegen de dakrand en qua hoofdruimte binnenin houdt het ook niet over...

Geplaatst:

Is dat bij de roomster ook niet wat ruimer uitgevallen dan gemiddeld?

(je weet wel, dat energieslurpende en CO2-uitstootveroorzakende veel en veel te hoge dak van jou?)*

*satire 8-)

Geplaatst: (aangepast)

Ik snap het nog steeds niet, dat modern ontworpen auto's nog steeds niet aangepast zijn aan wat langere mensen?

Zo superlang ben ik nou ik weer niet (1.89m), maar dan moet je toch in een hedendaagse auto wel fatsoenlijk kunnen zitten c.q. instappen?

aangepast door Captain Hook
Geplaatst:

Vandaag voor eerst de Rapid in levende lijve gezien en in gezeten.

Was een Elegance uitvoering, en moet zeggen zag er netjes uit.

Aan hand van CH zijn opmerking ook eens gekeken hoe ik achter stuur zou zitten en wat hoofdruimte tot hemel; zou zijn.

Wel ik hield toch nog een 5 cm over aan vrije ruimte, en met stoel in achterste stand zat ik zeker niet verkeerd achter het stuur.

Inrichting is volledig en toch sober, en kan me zeker wel vinden in deze wagen.

Alleen het uitstappen is ff wennen want tsja als je een Yeti gewend bent, dan zit je hier wel erg laag.

Geplaatst:

ja, dat geldt dan voor veel auto's. Ik heb dan vooral met instappen dat ik ineens een eind omlaag val, omdat ik verwacht eerder te zitten. Net of je de onderste tree van de trap mist. Maar je hebt je hoofd in elk geval dus niet gestoten.

Geplaatst:

neuh stoot me hoofd niet zo gauw hoor.......... heb leren leven met dat alles te laag is.

Geplaatst: (aangepast)

Hoe je zit in een auto heeft natuurlijk ook te maken met hoe je lijf in elkaar zit.

Niet alleen de pure lengte speelt een rol, maar ook de verhouding tussen beenlengte versus romplengte.

Tuurlijk kun je de stoel wel een eind naar achteren zitten (of nog erger achterover) maar dat is vaak funest voor je zitpositie. Heel veel mensen zitten met gestrekte armen aan het stuur, en dat is nou niet bepaald de beste aktieve/veilige houding...

Het viel me gewoon op dat bij de Rapid, de dakrand jammer genoeg vrij ver doorloopt richting portier en helaas niet verder opgetrokken is, richting dak zelf.

Ergonomie is ondanks alle hedendaagse kennis er van, nog soms ver te zoeken.

En idd, zoals Menno zegt, je denkt vaak, he ik ben er al op de stoel, en dan moet je nog dieper.

Die lage zit, waar WMM het over heeft, is misschien leuk voor een F1 auto, maar met verkeersveiligheid, overzicht, actieve rijderspositie, e.d. heeft het weinig te maken.

aangepast door Captain Hook
Geplaatst:

Die lage zit, waar WMM het over heeft, is misschien leuk voor een F1 auto, maar met verkeersveiligheid, overzicht, actieve rijderspositie, e.d. heeft het weinig te maken.

Nu trap je in dezelfde valkuil als Ed eerder deed: ook hier is je lichaamsbouw in combinatie met je totale zithouding van belang. laag en rechtop is waarschijnlijk beter dan hoog en liggend, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

  • Like 1
Geplaatst:

Eigenlijk is de rapid een verlengde Fabia sedan. Ik had 'm breder verwacht. Verder vind il het interieur wel heel erg spartaans.

Stoelen zijn ook niet naar mijn zin. Wellicht dat de dynamic sportstoelen beter zijn.

Maar ik wacht wel op een gebruikte Octavia III combi RS. ;)

  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe