Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben gisteren naar apec belgium geweest in deinze met skoda yeti amaai wat een verschil.Standaart 110 PK nu 21O PK en 390 newton koppel er zit wel een andere luchtfilter in dat is toch ook een 6 PK winst alle beetjes helpen.De motor kan wel nog meer aan maar dan zou de kopeling het niet houden.Dit is nu de 4 de wagen dat ik laat bewerken en moet zeggen die mensen weten waar ze mee bezig zijn zeker een aanrader en nog nooit problemen gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad yeti heeft 110 PK en 280 NWT ze hebben hem eerst op de testbank gezet om te weten met hoeveel pk ze zouden beginnen en die had standaart 127 pk en 271 nwt koppel.Ik heb een colega die al een 5 tal jaren met een golf rijd een 1900tdi met standaart 90 PK.Tis al 4 jaar geleden nu dat hij deze wagen heeft laten chiptunen bij apec en ze hebben er ook een ander turbo opgezet die heeft nu 190 PK en een 420 NWT koppel tot nu toe heeft deze nog geen enkele problemen gehad.De motor van de yeti kan nog meer aan maar dan zou de koppeling breken en tis ook de bedoeling niet om de wagen kapot te rijden.Ik wacht altijdt tegen dat de motor mooi is warm gereden ik ben ook geen rally piloot hé maar af en toe eens het gaspedaal goe doortrappen is wel een keer leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig niet. Er zijn genoeg tuners die je precies vertellen wat ze doen en hoe ze het doen. Niet geheel toevallig zijn dat vaak de (merk)gespecialiseerde tuners, terwijl de ik-kan-alles-tunen-en-je-zult-niet-weten-wat-je-overkomt-tuners veel vager blijven. Logisch ook, die hébben ook veel minder te vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat hier om een zgn power box, dat is geheel iets anders dan echte chip tuning.

Kort door de bocht: er worden alleen valse signalen doorgegeven, terwijl bij echte chiptuning direct ingegrepen wordt op het motor management. Correct me if I'm wrong.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had mijn mening al gegeven in het 'DSG of schakelen' topic, maar doe het hier nog maar eens spam

De 'oude' 1.9 TDI's bijvoorbeeld, die kan je nu waarschijnlijk zonder veel schade tunen. Die krijg je anders toch niet kapot. Maar een 1.2 TSI met 105pk (en DSG) nog tunen, daar zou ik voor bedanken. Nu ja, als je slechts 10 à 15k per jaar rijdt, kan het waarschijnlijk nog niet veel kwaad. Bovendien hoor je wel niet vaak dat 'tuners' een motor niet kunnen tunen, kan nooit kwaad, hoe klein de motor ook, en hoeveel NM die al levert.

Los daarvan begrijp ik eigenlijk niet waarom het gegeven 'tunen' nu zo populair is. Wat zou het mij wat kunnen schelen dat mijn Felicia trager is dan elke andere auto. Onregelmatig vermogen vind ik zelf ook wel wat storend, maar dat krijg je er met tunen toch niet deftig uit.

Ieder zijn mening natuurlijk, wie die tuning de moeite waard vindt, moet dat zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het goed gebeurt, blijft men bij de tuning binnen de marges. En dat verschilt per motor, uiteraard. Ik vraag me af waar je je op baseert bij je stelling dat het niet goed zo zijn boven de 15 000 km. Als dat echt tot ernstige problemen aanleiding zou geven, zou dat toch wel bekend moeten zijn en zouden bona fide tuning bedrijven snel op kunnen doeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ook nog altijd met de vraag wat het nou echt met je motor en de overige onderdelen doet.

Als ABT de Fabia GL zou tunen zou ik het weleens willen ervaren, maar zonder harde garantie is het me de moeite en het risico niet waard. Ventura zou hem van 75 naar 95 pk weten te krijgen voor 485 euro. Grappig is wel, ze zeggen dat dit 30 pk winst is (27% ook nog). Mis ik hier iets? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat dat betreft, zijn er ook wel bepaalde richtlijnen. Ga je echt een heleboel vermogen en koppel toevoegen, dan zul je ook de auto op andere onderdelen moeten gaan aanpassen. Bv turbo, remmen, onderstel, uitlaatsysteem, enz. Bij zo'n tuning als bij mijn 1.2 is gedaan, van naw 117 naar 135 pk, is dat nog niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ook nog altijd met de vraag wat het nou echt met je motor en de overige onderdelen doet.

Ik heb ruim 110.000 km met een behoorlijk getunede 1.8TSI gereden. Standaard had die 160PK en 250 Nm, na de tuning dik 220PK en 360 Nm. Da's dus wel een substantiele toename van vermogen en koppel.

Die heb ik laten tunen toen hij 25.000 km op de teller had. Na dik een ton liep mijn motor in de soep (door een lekkend rubbertje van de hydraulische kettingspanner, dus niet tuning-gerelateerd). Mijn motor is toen gereviseerd en volledig uit elkaar geweest. Ik heb toen ook gevraagd hoe het met de slijtage stond. En ondanks dat ik mijn auto bepaald niet ontzie (ik rijd zéér veel stads- en filekilometers, en daarnaast is'tie ook regelmatig de Nurburgring op geweest), was er geen sprake van ongewone slijtage. Dat vind ik top... en ook mijn versnellingsbak, koppeling en remmen hebben nooit problemen gegeven.

Ik ben dus ook niet zo bang voor tuning, mits de tuning door een goede tuner geregeld wordt én je zelf ook met beleid met je wagen omgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik kan me ook voorstellen dat tuning van een 1.8 minder kans op overbelasting oplevert dan tuning van een 1.2.

Er wordt namelijk al zoveel vermogen uit dat kleine blokje gehaald, laat staan na tuning. En volgens mij kan het gewoon niet anders of je bent met een getunede 1.2 eerder aan een nieuwe turbo toe, want dat dingetje werkt zich dan voortdurend het leplazer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel dat gevoel niet echt, zolang de verhoudingen maar in balans blijven. Ik kreeg er (uitgaande van de fabrieksopgaven) een kleine 40% aan vermogen bij, bij de 1.2TSI is dat een kleine 30%. Mijns inziens maakt dan het slagvolume van de motor niet zoveel uit.

Ter vergelijking: mijn 1.8TSI had standaard 88,89PK per liter inhoud, de 1.2TSI 87,5PK per liter. Zoals je ziet ligt dat aardig in dezelfde range.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe