Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Weet je wat het is met dat soort dingen? Het is nooit genoeg.

Alle hier verkochte auto's van de welbekende merken trekken hard genoeg op om met het verkeer uitstekend mee te komen. Ze halen ook allemaal fors bovenwettelijke snelheden. En het brandstofverbruik neemt exponentieel toe met de mate van ongeremdheid van de bestuurder.

So far, so good, no news.

Reed jaren geleden met een Peugeootje 205, zonder stuurbekrachtiging en zoiets van een 60-70pk motortje over de duitse Autobahn naar Italie, en beklom er allerlei bergpassen (waaronder zelfs de Stelvio) mee. Ging ook prima en ook toen deden we er <12 uurtjes over om in Italie te komen. Was wel opletten, flink werken tijdens het sturen, maar je had wel het idee dat je aan het autorijden was.

Heb de afgelopen jaren echt in zoveel soorten auto's gereden (vaak als test of probeersel), het kon gewoon niet op. Met als uitschieters een keertje een VW Touareg V10 TDI. Wat een koppelmonster. Ruim 2 ton zwaar. Als je daar gas gaf had je het idee dat eerst het wegdek naar achteren bewoog voordat die kolos er vandoor stormde. Of van die supersnelle Audi R8's op de kombaan van het RDW. Waanzinnig. Maar idd, waar houdt het op? :notworthy:

Alle berekeningen die ik tot nu toe gezien heb of gemaakt hebt qua kosten van tuning versus of dat lonend is... Nee dus.

Je kunt het hooguit leuk vinden dat je auto nu sneller is of die van de buurman voorbij stuift. :P

Sorry, ik bleef nu eenmaal de nuchtere kaaskop die een auto ziet als een (te) kostbaar vervoermiddel en niet als een spielerei.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me overigens af waarom je nu zou tunen. Qua vermogen zou het niet zo ontzettend interessant zijn (1 seconde sneller bij het volgende stoplicht?) en als ik geen joekel van een trailer moet slepen heb ik het ook niet nodig.

Het zou me veel interessanter lijken het verbruik naar beneden te krijgen. Je leest immers ook vaak bij de tuners dat het verbruik gunstiger wordt. Ik heb er echter nog nergens iets erover kunnen lezen (=bevestigd gezien). Bij Spritmonitor bijvoorbeeld zie je nergens een Yeti die extreem zuinig wordt/ is en die een afwijkend vermogen heeft. Graag zou ik er toch wel wat gevoel bij krijgen. Je leest immers af en toe van die verhalen van "hij is 1-2 liter zuiniger geworden".

Nu kan het natuurlijk zijn dat de getunde boys ook heftiger/ onzuinger zijn gaan rijden zodat de besparing in snelheid is omgezet, maar zien is natuurlijk geloven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste bedenkingen heb ik t.a.v. evt snellere slijtage, kan dat moeilijk beoordelen in hoeverre dat nou echt een issue is wanneer je verder rustig rijdt. Kan me ook voorstellen dat dit voor lease rijders een veel lagere drempel is omdat die toch alweer vrij snel op een andere auto overstappen. Ben wel benieuwd naar gedachten van Marco c.s. hierover, wat zouden zij doen als zij in mijn schoenen stonden?

Voor mij is het simpel: ook als mijn auto privé zou zijn, had ik 'm laten tunen. Mijn motor heeft 100.000 km ná de tuning volledig uit elkaar gelegen nadat hij (niet vanwege de tuning) in de soep was gelopen. Ik heb toen ook aan de revisist gevraagd of hij schade/ slijtage had waargenomen als gevolg van de tuning, en dat was niet zo. En dat terwijl ik mijn auto toch erg intensief gebruik. Heel veel start/ stops, veel stadskilometers, en daarnaast ook nog de nodige circuitkilometers. Als dat geen aanslag op je motor is... ;) Ik gok dat jouw rijstijl niet van het type scheurijzer is. ook dat maakt natuurlijk nogal wat uit in de mate waarin de motor slijt.

nou, als het gaat om een iets snellere sprint of hogere top, dan heb je gelijk. Ik verwacht echter ook en vooral wel een substantiele toename van het rijgenot door het hogere koppel

En dat is exact het belangrijkste winstpunt. Een snel(ler) sprintje is één of twee keer leuk, maar daar doe je het niet voor. Ook die hogere topsnelheid is een puur theoretisch iets. Maar het lekkerder rijden, beter oppakken, nét even sneller op snelheid zijn bij het invvoegen of inhalen, dát zijn de dingen waar je heel veel plezier van hebt. Iedere dag weer.

Het zou me veel interessanter lijken het verbruik naar beneden te krijgen. Je leest immers ook vaak bij de tuners dat het verbruik gunstiger wordt. Ik heb er echter nog nergens iets erover kunnen lezen (=bevestigd gezien). Bij Spritmonitor bijvoorbeeld zie je nergens een Yeti die extreem zuinig wordt/ is en die een afwijkend vermogen heeft. Graag zou ik er toch wel wat gevoel bij krijgen. Je leest immers af en toe van die verhalen van "hij is 1-2 liter zuiniger geworden". Nu kan het natuurlijk zijn dat de getunde boys ook heftiger/ onzuinger zijn gaan rijden zodat de besparing in snelheid is omgezet, maar zien is natuurlijk geloven....

En, Sodela, mijn ervaring na tunen is inderdaad dat de motor (uiteraard bij gelijkblijvende rijstijl) zuiniger was. Ik reed in plaats van ruim 500 km nu bijna 600 km op één tank, en dat keer op keer. Ik kan het goed vergelijken, omdat ik de eerste 25.000 km ongetuned heb gereden en daarna nog eens dik een ton getuned. Het effect zal waarschijnlijk groter zijn bij een 1.8TSI dan bij een 1.2TSI, maar toch.

Mijn enige reden om mijn nieuwe auto niet weer gelijk naar JD te rijden is het feit dat miujn huidige leasemaatschappij het niet toestaat, en ik geen zin (meer) heb in het risico. Ik kom nu met de 1.8TSi in combinatie met de DSG-bak natuurlijk ook niets tekoet... dat scheelt! :D

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

goed bezig! ;)

Je bevindt je wel op een hellend vblak hé Menno! Eerst aan de winterbanden, nu aan de tuning, nog ff en je gaat je orienteren op een grote subwooferkast in de kofferbak en een paar dikke lichtmetalen velgen! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand ervaring met DMTuning?

Zij hebben nu een speciale winteractie......chiptuning van €495,- voor €225,- Uitsluitend in Almere.

Deze firma heeft het ook over Eco tuning, het verminderen van het brandstofverbruik.

Menno wat ga je doen in Lochem? De kerk repareren?

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Pim, een snelle zoektocht op de diverse fora en google leert mij niet zoveel concreets over DMTuning. Bijna iedereen zegt: niet doen, ga naar "de echte" tuners, lees: de merk-gespecialiseerde. Zou ik persoonlijk ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Audi A4 met 1.8 turbomotor van mijn dochter is getuned en haalt bij rustig rijden volgens de boordcomputer rond de 5 ltr per 100 km of wel bijna 1:20. Trap je door naar 120 dan wordt het al snel 6 ltr/100km. Is toch wel zuinig voor zo'n ruime auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed bezig! ;)

Je bevindt je wel op een hellend vblak hé Menno! Eerst aan de winterbanden, nu aan de tuning, nog ff en je gaat je orienteren op een grote subwooferkast in de kofferbak en een paar dikke lichtmetalen velgen! :P

Dit is niet de Menno zoals we hem kennen, waar is de tijd gebleven dat hij al slingerend met de zomerbanden over de beijzelde Afsluitdijk scheurde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Audi A4 met 1.8 turbomotor van mijn dochter is getuned en haalt bij rustig rijden volgens de boordcomputer rond de 5 ltr per 100 km of wel bijna 1:20. Trap je door naar 120 dan wordt het al snel 6 ltr/100km. Is toch wel zuinig voor zo'n ruime auto.

Zegt zo weinig, die momentopnames. Mijn BC geeft 1:23 aan als ik rustig over de provinciale weg rijd. Het gaat om cijfers, harde cijfers!

Dus...kun je dat aantonen met b.v. een lange-tijd gemiddelde in spritmonitor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zullen we in mijn geval zeker gaan doen. Denk dat je een behoorlijke periode moet nemen. Eigenlijk is het onderzoekstechnisch natuurlijk verre van ideaal omdat je eigenlijk ook onder exact dezelfde omstandigheden zou moeten meten. Ik noem maar wat, het kan best dat het flink kouder blijft de eerstkomende tijd. Maar goed, je krijgt wel een indicatie.

Ik verwacht overigens weinig effect op het verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de cijfers van een boordcomputer geen harde cijfers dan C.Hook?

Als ik hier zo lees kicken toch veel mensen op dat wat die BC aangeeft. Maar ja, als dat geen harde gegevens zijn, wat heeft zo'n ding dan voor nut? :(

Hoe hard zijn overigens de cijfers die jij onder je avatar hebt staan? Heb je ongetwijfeld ook van je BC geplukt. Zou ik ook doen hoor.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, Captain Hook heeft het over keiharde gegevens: gereden km en getankte liters sinds aanschaf.

Wat ik overigens allang aan Erik had willen vragen maar telkens vergeet: waarom rond jij je data in SM af? Zou op den duur toch best wel een vertekening(etje)kunnen opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hard zijn overigens de cijfers die jij onder je avatar hebt staan? Heb je ongetwijfeld ook van je BC geplukt. Zou ik ook doen hoor.

Nope, niet van de BC. Want die wijkt nogal af.

Gewoon bij iedere tankbeurt braaf de gegevens van het tankbonnetje invullen + kilometerstand. Dat is het enige juiste.

Klik maar op de link van spritmonitor, dan zie je precies het verbruik en de invloed van b.v. een ritje over de Autobahn. ;)

Wat ik overigens allang aan Erik had willen vragen maar telkens vergeet: waarom rond jij je data in SM af? Zou op den duur toch best wel een vertekening(etje)kunnen opleveren.

Afronden? Ik vul tot op 1 cijfer achter de komma in. Dus 74,56 wordt 74,6 en 74,42 wordt 74,4

Denk dat dat verwaarloosbaar is...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe