Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

In België betaal je toch ook belasting / verzekeringspremie op basis van het motorvermogen?

Dan kan ik me de 2 varianten best voorstellen.

Overigens is er vroegah ook een dergelijke discussie geweest over de verschillen tussen de 90 en 110 pk TDI's. Sommigen beweerde dat er enkel een verschil in de verstuivers zat. Later bleek dat ook de turbo anders was. Ik kan me voorstellen dat dit bij de 1.2 TSI ook zo is? Eigenlijk zou je de stuklijsten van de 2 motoren eens naast elkaar moeten leggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de minimum die ik zal hebben na chiptuning:

Van 200 pk naar 245 pk

Van 280 nm naar 360 nm.

Dit is wat je zou kunnen hebben (afhankelijk van manier van inrijden, geluk hebben met je motor, etc), dit heb ik gevonden op een andere tuning site:

Begin december 2010 heb ik mijn Skoda laten tunen bij Ziptuning in Gent.

Vooreerst moet ik het voltallige team bedanken voor de goede ontvangst.

Ik ben een paar uur ter plaatse geweest (de wagen moest op de testbank)

en ik heb geen moment de tijd gehad om me te vervelen.

De tuning zelf dan (daar draait het tenslotte om).

\"De tuning is niet uitgedraaid zoals we verwacht hadden, meneer\", werd mij kurkdroog gemeld. Mijn maag draaide om. Tot ik de testbankgegevens onder

ogen kreeg. \"Grapje\", zei de woordvoerder. Echte lolbroeken bij Ziptuning...

Liefst 275 pk en 383 Nm koppel ! Geslaagd noem ik dat.

Nu, 6 maanden later (zonder het minste probleem), kan ik u vertellen dat dit

een plezier is om mee te rijden. Soepel, speels en lekker snel. Geniaal !

+75 pk en + 103 nm koppel erbij...

Waarom nog twijfelen? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar voor de tuning lijkt het me dan toch wel wijsheid om eerst even andere banden / remschijven en remklauwen te laten monteren.

Heb ik het er niet over of het chassis dit geweld wel aankan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

http://www.orangechiptuning.nl/listing/chiptuning-skoda-yeti-1-2-tsi-105-pk/

Kwam deze site tegen bij buren in verhaal van Marco en Veejay

Maar ik vind deze site erg onduidelijk mbt wat ze voor die 500 eurie dan doen ?

Krijg je een op maat gemaakte chip met software en rollebanktest voor dit bedrag

Of krijg je zo'n plug and pest boxie ertussen !\

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een TSi motor nooit laten tunen, omdat de onderdelen in de motor gemaakt zijn op bepaalde gegevens. Als je leest hoe de 1.4 TSI is ontwikkeld, dan is dat super precisie geweest om succesvol te downsizen. Er is daarbij rekening gehouden dat inwendige temperaturen o.a. bij de turbo de 950 gr. niet zal overschrijden. Ook zijn onderdelen gemaakt op een maximale torsie en dus koppel.

Dat geldt overigens niet voor alle motoren. Een HDi in een Berlingo is a.h.w. overmaats, want dezelfde motor zit ook in een snelle Peugeot. Deze is dus heel goed softwarematig te tunen.

Waarom het tunen duur is? Soms voor de garantie, maar als je komt met een gebruikte auto krijg je geen garantie op eventueel stukdraaien van de motor. Toch kost het je dan gauw rond de 300 a 400 euro. Ik heb in m'n kennissenkring een tuner en die heeft een stevige opleiding moeten doen van zo'n 50.000 euro in de VS. Tja, dat moet ook terugkomen.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat die gegevens betreft zijn gewoon bepaalde standaard waarden aangehouden. Volgens mij is er sprake van een marge aan de bovenkant waarbinnen je veilig kunt gaan. Overigens gaat het bij de Yeti om een opwaardering van zo'n 15%, uitgaande van het standaard al wat grotere aantal pk's.

Wat ik me wel nog afvraag is het volgende. Je leest her en der dat het wordt afgeraden om te tunen bij auto's met meer dan 100 000 km op de klok, vanwege de belasting op allerlei zaken.

Hoewel ik me realiseer dat dit bepaald niet hetzelfde is als de bewering dat je met een getunede auto na 100 000 km grotere kans hebt op problemen, vraag ik me toch wel af in hoeverre hier sprake is van enig risico. Ik was n.l. wel van plan om er wat langer mee te doen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel aan zitten denken vanwege de caravan, m.b.t. meer vermogen en een hoger koppel. Maar met de huidige caravan (beladen 1000 kg) gaat het allemaal prima. Het is wel het overwegen waard bij aanschaf van een andere caravan die zwaarder zou wegen.

De bijkomende voordelen zijn dan bij het rijden zonder caravan bij een gelijkblijvende rijstijl een wat gunstiger verbruikt en minder last van het inkomen van de turbo.

Voor jou zou eco-tunen een optie kunnen zijn.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

minder last van het inkomen turbo, maar ook minder last van het "vertragingsmoment", je weet wel je verlaat de rotonde en dan duurt het even voordat hij weer oppikt.

De meeste bedenkingen heb ik t.a.v. evt snellere slijtage, kan dat moeilijk beoordelen in hoeverre dat nou echt een issue is wanneer je verder rustig rijdt. Kan me ook voorstellen dat dit voor lease rijders een veel lagere drempel is omdat die toch alweer vrij snel op een andere auto overstappen. Ben wel benieuwd naar gedachten van Marco c.s. hierover, wat zouden zij doen als zij in mijn schoenen stonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op een normale manier blijft rijden zal de slijtage geen issue zijn, je hebt dan de voordelen van een lager verbruik en geen last van de turbo-dip.

In jou geval (Menno) heb je dat extra koppel en vermogen niet nodig lijkt me.

Of je dan die kosten van het tunen eruit haalt, ik denk het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe