Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, ik heb me zelf goed ingelezen. Het gaat niet om voor of tegen tuning te zijn, maar om hoe zit het nou precies in elkaar? Dus niet, HOE het werkt, maar waarom het eigenlijk kan en de onlogika in de redenatie van de heren fabrikanten en tuners...

Ik begrijp dat het ontwikkelen van een software matige aanpassing tijd en moeite kost, maar als het dan eenmaal is uitgevogeld is de uiteindelijke handeling natuurlijk peanuts. Met die handeling bedoel ik dan het uiteindelijke software updaten van de ECU.

Het is net zoiets als het ontwikkelen van software. Het bedenken, uitwerken, programmeren en redelijk bugvrij krijgen kosten jaren en tig mensuren (= veel geld). De uiteindelijke update verspreiden stelt dan niks voor. Bestandje downloaden en laden op een computer en klaar is kees.

Meer specifiek over de 1.2 TSI.

Ook zoiets: de 1.2TSI is er in twee vermogensuitvoeringen, af-fabriek. Op diverse forums blijkt dat er geen hardware verschillen tussen die twee uitvoeringen zijn. Hooguit heeft een auto die voorzien is van het 105PK blok, achter schijfremmen, terwijl de 86PK uitvoering trommelremmen heeft.

Het verschil tussen die twee motortypes is dus puur software. Maar vervolgens zie je dat die 105PK uitvoering ook getuned kan worden naar nog meer power output (140PK). Met andere woorden, dat moet met de originele 86PK uitvoering dus ook kunnen. Maar de stap van 86PK naar 140PK lijkt me wel enorm. Hoe kan dat nou?

Wie houdt nou wie voor de gek?

De redenatie is, keer op keer, dat zogenaamd de motoren af-fabriek op heel Europa worden afgestemd, op slechte brandstof etc. Maar dat is wel een beetje onzin, want er zit allerlei electronica in de auto's die juist die condities in de gaten houdt en daarop bijregelt. Bovendien worden de auto's af-fabriek wel degelijk specifiek op een bepaald land afgestemd! Kijk maar naar wat Pon bijvoorbeeld 'regelt', in Nederland krijg je VAG modellen en uitvoeringen die in andere landen niet eens te koop zijn en vice versa.

Of is het allemaal puur een kwestie van marketing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik het heb begrepen is eigenlijk alleen ABT tuning een veilige optie wat betreft Skoda garantie. Daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan. Ik zou het evt overwegen wanneer ik het idee had dat m'n auto vermogen te kort komt, maar dat is zeker niet het geval. Ik ben er uiterst tevreden mee. Het is ook iets waarvan ik me kan voorstellen dat ik er in mijn jonge jaren meer belang aan zou hechten. Tegenwoordig ben ik toch een veel relaxtere rijder. Overigens ben je in heel veel gevallen met de DSG toch sneller bij het stoplicht, simpelweg omdat anderen wel moeten schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Menno, maar het gaat niet om OF je al dan niet meer vermogen krijgt. Maar dat de redenatie van de heren tuners rammelt met de motivatie van het hoe en waarom en waarom het zoveel moet kosten.

Heb meer het vermoeden dat de hoge kosten voortkomen uit een soort van verzekeringspremie voor als het WEL gevolgschade heeft, die tuning en/of de levensduur van je motorblok negatief beïnvloedt. Da's niet erg, maar zeg dat dan gewoon, en hang niet allerlei onzin verhaaltjes op.

BTW: dat meer vermogen heb ik in NL ook niet nodig, alhoewel er altijd mensen zijn die zullen beweren dat het veiliger wordt (ahum) als je sneller kunt inhalen en/of wegsprinten. Maar als iedereen zich nou eens niet zo opgefokt zou gedragen, dan werd het pas echt veiliger. :P

Maar in Duitsland of in de bergen is het echt wel prettig om op een sterk stijgende weg vlot een boerentractor voorbij te kunnen. Wat dat betreft ben ik verwend met dieselpower met heel veel koppel. ;)

...Overigens ben je in heel veel gevallen met de DSG toch sneller bij het stoplicht, simpelweg omdat anderen wel moeten schakelen.

En dat heeft me werkelijk nog nooit wat geïnteresseerd. Ook niet toen ik net m'n rijbewijs had.

Mij gaat het meer om de toepassing van de technologie.

Dus niet: hoe kan ik mijn auto zoveel mogelijk herrie laten maken?

Maar: hoe kan ik zo stilletjes mogelijk, zo efficient mogelijk, ergens snel komen!

Dus niet: vol gassen en vol in de ankers, dat vreet brandstof en verslijt het materiaal (dat 'schijnt' cool te zijn, al heb ik nooit begrepen waarom dan)

Maar: nog eerder op de bestemming aankomen, uitgerust en met minder resource verspilling! Dat vind ik cool! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vooral ook zo duur is omdat er veel vraag naar is en omdat de vragers ook nog eens behoorlijk eager zijn (zie de discussies). Dus men weet dat er toch wel genoeg mensen zijn die het er voor over hebben. Meer een vraag en aanbod kwestie dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee vormen van tunen, de softwarematige en de technische tuning. De laatste dus door middel van ingrijpen in de techniek, andere kleppen, inlaat-uitlaatspruitstukwijzigingen, aanpassingen turbo etc.

De softwarematige tuning is in mijn ogen discutabel. Immers zoals Erik al schrijft, is voor de software veel geld in de ontwikkeling geïnvesteerd, en het lijkt mij dat een fabriek met al hun middelen de beste tuning-software voor de motor weet te ontwikkelen.

Een software tuning zoals Ventura e.d. bedondert de sensoren en beïnvloedt daardoor het motormanagement waardoor er meer vermogen kan worden ontwikkeld, mn door verhoging van de turbodruk en zal m.i. dus grenzen die de fabriek heeft bepaald, overschrijden. En is tuning ook niet meestal het veranderen van de turbodruk? Het lijkt me niet mogelijk met zo 'n boxje van pakweg 300 euri de in- en uitlaatkleptiming, ontstekingstijdstip etc ook te regelen.

Natuurlijk heeft een motor veiligheidsmarges, die voornamelijk bedoeld zijn om de levensduur te verlengen.Een hoog getunede formule 1 wagen gaat slechts 1 of 2 races mee, daarna is het over en uit. En zelfs werden er speciale kwalificatiemotoren gebruikt om de snelste ronde te rijden voor de startopstelling.

Dat mag dus nooit met een consumentenauto gebeuren; vandaar die marges.

Wat de 1.2 TSI motor betreft, waarbij de ene versie meer vermogen heeft dan de andere is het voor mij nog maar de vraag of er geen hardwareveranderingen zijn. Het prijsverschil tussen de twee uitvoeringen suggereert meer dan alleen de kosten voor schijf ipv trommelremmen. Wie kan me vertellen en waar kan ik lezen welke andere onderdelen in de motor zitten? (heb geen onderdelenboek halaas) En zou wellicht het in- en uitlaatspruitstuk anders gevormd zijn, andere kleppen? En dat met hetzelfde motorblok?

Want een uitlaatsysteem vraagt ook studie en met een juist ontwikkeld uitlaatspruitstuk en -systeem is ook meer vermogen te behalen. Maar dan heb je het dus over hardwaretuning.

Er zijn wel meer motoren die hetzelfde blok hebben, maar andere cilinderboring etc.

Mijn stelling blijft dat als met softwaretuning de auto zuiniger schoner en meer vermogen levert, de fabrikant dat allang had gedaan.

Als een tuner dit kan bewijzen met de testmethode die voor de typegoedkeuring geldt, dan hebben ze toch goud in handen? Dan zou ik subiet bij de RDW voor de deur staan dringen om mn box te laten keuren.

Een auto is natuurlijk zuiniger als er meer vermogen beschikbaar is voor hetzelfde gewicht, maar dan bij constante snelheid! Want volgens de redenatie dat meer vermogen zuiniger is, zou ik dus met mn Fabia een V8 erin moeten hangen met 300 pk?

Gemiddeld echter zal meer vermogen altijd meer brandstof vergen, dus zal die nooit aan de typegoedkeuring kunnen voldoen die nu voor het fabrieksmodel geldt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me nu ook ineens bedenk nav je reactie over de EGR in t topic over branden gloeispiraallampje is dat ik me nu ook sterk afvraag of die tuning ook niet iets doet met de EGR-klap?

En dat zou dan (wellicht slecht van mij gedacht) de reden zijn dat een tuner zijn systeem niet door de RDW laat keuren.

Want men laat wel mooie grafieken zien maar nooit een uitlaatgasanalyse..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stelling blijft dat als met softwaretuning de auto zuiniger schoner en meer vermogen levert, de fabrikant dat allang had gedaan.]

Laten we wel voorop stellen dat een fabrikant ( in dit geval VAG ) altijd met zijn blokken in de veilige marges gaat zitten en nooit het maximale uit zijn blok zal persen.

En dan spreken we voor de consumenten markt en niet voor het meedoen aan races in welke vorm dan ook !

maw er is altijd uit een consumenten blok meer vermogen te halen, maar dan zal je tegen de grenzen van het maximale gaan aanlopen maw kans op meer slijtage of dergelijke dingen.

En met als kans dat er problemen onstaan motorisch die in garantie termijnen gaan vallen, en dat is iets waar een fabrikan geheel niet op zit te wachten want dat zijn kosten !

Het verhaal van Erik mbt hetzelfde blok en twee verschillende vermogens, ik denk dat er toch ergens hardware matig aanpassingen zitten !

Om even op zijspoor te stappen, in nederland hebben we mbt het motorrijbewis nieuwe stijl een vermogensklasse , wat inhoudt dat als jij je A rijbewijs hebt behaald en je zit nog onder een bepalde leeftijds catagorie dan mag je alleen motorfietsen rijden tot een bepaalde vermogens klasse ( uitgedrukt in KW )

Nu zijn er dus motorfietsen op de markt die voldoen aan deze wetgeving maar ze hebben brooertjes die excact hetzelfde motorisch er uit zien, op één ding na !

Hier heeft men namelijk in de bestaande cilinders een bus gemonteerd met kleinere zuigers om dus zodoende aan die wetgeving te voldoen !

Maar technisch is het mogelijk om die bussen naderhand te verwijderen en nieuwe zuigers te plaatsen en dan een volwaardige motorfiets te hebben zoals bedacht is in de fabriek om hem op de markt te brengen.

Terug komend op erik zijn verhaal, het zou dus erg goed mogelijk zijn dat men bovenstaand verhaal ook toepast met de 1,2 TSI blokken , en zodoende meerdere vermogens klasse op de markt te brengen met hetzelfde motorblok en door hardwarematig wat kleine veranderingen toe te passen andere vermogens op de markt kunnen brengen

Uiteraard zal er ook wel weer minimale software aanpassingen op een standaard pakket nodig zijn !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om terug te komen op het 1.2 TSI verhaal.

Op talloze duitse forums is geprobeerd uit te vinden of er hardware verschillen zijn tussen het 86PK en het 105PK 1.2 TSI blok. Dat blijkt niet zo te zijn! (en dan heb ik het niet over trommel- versus schijfremmen). Puur een verschil in software matige aansturing vanuit de ECU.

Diverse mensen hebben ook conversaties gehad met VAG mensen om te vragen waar nou het verschil zit. Antwoord is iedere keer "Das Steuergerät", geen uitlaatsysteem, geen kleppen, geen nokkenas, geen cylindervorm, geen andere verstuivers, etc. :o

Het blijkt zelfs dat tot bepaalde toerentallen de vermogensopbouwkrommes gelijkwaardig oplopen en daarna pas verschillen aan het licht komen.

En dan, bij diverse tuners, op de vraag waarom het dan niet af-fabriek gebeurd. "omdat er niet overal goede kwaliteit brandstoffen voorhanden zijn en/of mensen de onderhoudsintervallen niet correct zouden aanhouden"

Nou, die logika gaat ook niet op. In duitsland dient je 1.2 TSI blok om de 30K naar de garage en in NL om de 15K; hoezo uniform?

En waarom staat er dan wel overal uitgelegd dat er tig sensoren in het inlaat en uitlaattraject zitten die de luchtsamenstelling, brandstofsamenstelling, uitlaatgassamenstelling in de gaten houden en navenant bijregelen. Is dat dan ook onzin?

Kortom, het lijkt wel alsof er doelbewust een rookgordijn wordt opgetrokken om marketingtechnisch de consument meer geld uit z'n zak te kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt niet helemaal, Erik. Mijn 1.2 tsi moet ook om de 30 000. Variabel onderhoudsinterval. Dus het ene type 15 000, het andere 30 000, met dezelfde motor. Is blijkbaar ook verwarrend voor de dealers zelf, want bij mij had men abusievelijk wel een 15000 kaartje er in gehangen. Maar vraag mij niet welke rationale hierachter schuil gaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar vraag mij niet welke rationale hierachter schuil gaat.

Nou, ik snap 'm wel... puur een centenkwestie van Pon. Meer onderhoud; meer omzet bij de garages...

Ik zou ook dolgraag VOI 30K onderhoudsinterval op m'n Roomster hebben gehad. Maar om commerciele redenen (dat zegt Pon zelf) kiest men in NL voor 15K onderhoud bij de F2 en de Roomster voor het 1.2 TSI blok. Terwijl de O2 en Yeti 30K interval hebben. Maar in duitstalige landen doen ze het weer anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn redenering is als volgt, naar dan zuiver als technicus.

Als een motorblok wordt "opgevoerd' van 105 naar 140 pk, door de turbodruk (luchtzijdig) te verhogen, waardoor meer brandstof kan worden geinjecteerd, dan heeft dat consequenties voor het onderhoudsinterval.

De hoeveelheid verbrandingslucht, die dan door het luchtfilter moet passeren, neemt wel met (ca.) 50 % toe (!)

Als je met luchtsnelheden aan de gang gaat, zit daar vaak een kwadratisch effect in (weerstand en onderhoud).

Waarschijnlijk moet er gewoon een groter filter in, past dat nog wel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een motorblok wordt "opgevoerd' van 105 naar 140 pk, door de turbodruk (luchtzijdig) te verhogen, waardoor meer brandstof kan worden geinjecteerd, dan heeft dat consequenties voor het onderhoudsinterval.

Het onderhoudsinterval wordt veel meer beïnvloedt door andere factoren:

-hoe gaat de bestuurder met z'n auto om? (altijd bij koude motor vol gassen, of fatsoenlijk gebruik?)

-kwaliteit gebruikte brandstoffen en smeermiddelen?

-algehele omgang met de auto? Fatsoenlijk rijden of altijd proberen alsof je de Stig bent?

-omgevingscondities; temperatuur, luchtverontreiniging, etc.

Just my 2cts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Skoda 2.0tdi gehad met alleen chiptuning zo rond de 200pk op de rollerbank (chip op maat). Bij deze auto waren de vertuivers veel langer aan het inspuiten waardoor de olietemperatuur best hoog werd. Bij deze auto was de turbo (130pk VA turbo) zeer veel druk aan het leveren om het vermogen te halen. De auto was snel maar als je alleen maar de airco aanzette of het buiten erg warm was merkte je dat meteen in het rijgedrag/vermogen. Hij had gewoon geen reserve meer).

Mijn huidige Skoda heeft grote verstuivers (grotere opening dus minder lang inspuiten) en een grote turbo (van een rode TDI 150pk) maar ook rond de 200pk. Deze auto doet alles met '2 vingers' in de neus. Olietemperatuur gaat zelden boven de 90 graden bij flink gasgeven. De 'hardware kan meer aan dan de 200pk maar de DSG is hierin de bottleneck. Al met al levert het een rustige auto op die goed van zijn plek gaat indien nodig.

Een 1.2TSI met 140pk klinkt gevoelsmatig teveel voor het goede, maar een 2.0tdi met 110pk kan ook naar 180pk. Soms zit het verschil in de koppelingsplaten die wat minder aankunnen.

aangepast door Veejay
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat het max koppel is wat de DSG-7 aankan?

Maar met de bergvakanties in het vooruitzicht zou ik best wel wat meer koppel willen... ;)

Een 1.2TSI met 140pk klinkt gevoelsmatig teveel voor het goede...

Tja, maar vóór de tijd van de TDIs en turbodiesels waren dieselauto's trage, saaie bakken, die niet vooruit te branden waren.

Tegenwoordig is het omgekeerde het geval; kwestie van hoe de technologie zich heeft ontwikkeld.

En nu komen dan steeds meer de kleinvolume benzinemotoren met compressoren, turbo's e.d. aan de bak en blijkt dat ook daar koppel en vermogen uit te halen valt.

Het blok hoeft immers niet onverwoestbaar te zijn (zoals vroeger bij diesels het geval was). Een paar honderdduizend km is voldoende. <_<

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even weer terug op de (hoge) prijs van de tuning:

Lijkt me vrij simpel, je bied de klant een alternatief tussen het model wat hij in de basis heeft en het model met meer vermogen daarboven.

M.a.w. is de meerprijs van een 140pk diesel t.o.v. een 105pk een kleine 3.000 euro, dan wordt de tuning aangeboden als gulden middenweg voor ca € 1.500,-

En als ik zo kijk naar de O2 diesels en de prijs voor een ABT-tuning, dan klopt dit wel aardig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

maw woekerwinsten dus !

Want normaal zou het een prijs moeten wezen gebasseerd op

Materiaalkosten / uren en stukje afschrijving gereedschappen en huur pand

Wel zou je dan reël op 300 a 400 euro max mogen komen !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

er was al wat SB-communicatie:

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:20) idd, dat doe ik ook niet

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:20) nou, dan zou ik vast met jezelf afspreken dat je stage 2 in ieder geval nooit gaat doen

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:20) heb er een topic over gestart

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:19) vanaf stage 2 moeten er aanpassingen gebeuren naar turbo, etc etc

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:19) *pk's

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:19) dan is het alleen maar de software die aangepast wordt (de rs is gemaakt om meer pl's aan te kunnen, maar dit is gewoon gelimiteerd op 200)

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:18) stage 1 valt goed mee

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:18) maar de ratio euro's-pk's wordt natuurlijk beter met chiptunen. Om van een gewone Octavia een RS te maken heb je meer neergelegd

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:16) en verder moet je aandrijflijn en versnellingsbak het ook nog allemaal gezellig vinden

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:16) volgens mij doet het iets met de duurzaamheid van je blok, maar ik weet er verder geen bal van natuurlijk

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:15) over dat chiptunen

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:15) maar ik zou er maar gewoon een nieuw topic over openen

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:14) ok ik geef op, tegen een roos zweefvliegtuig met een chihuahua in kan ik niet op

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:14) chihuahua lijkt me afschuwelijk, dan maar geen vrouwen

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:14) ja daar is vermoedelijk wel een schroef los aan

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:13) bovendien kan dat zweefvliegtuig natuurlijk ook roze

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:13) ja, maar vrouwen die een roze RS boven een zweefvliegtuig kiezen... ik weet niet hoor...

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:12) of het zou een roze rs moeten zijn, dan is er nog twijfel mogelijk

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:11) touché

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:10) de zin "anders ga je een keertje mee". Stel je voor, je bent vrouw, en het gaat dan over een gechipte Octavia RS of over een zweefvliegtuig.

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:10) scoort ook goed

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:09) of een chihuahua

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:09) maar heb je vast een eerste begin van je zweefvliegtuig. Scoort ook beter bij de vrouwen denk ik, een zweefvliegtuig.

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:08)

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:08) uh, nou ja, maximaal bestaat altijd

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:07) zulke spaarekeningen bestaan?

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:07) spaarrekening zoeken met goede zekerheid en maximale rente

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:05) het zou me 750 euro kosten, dat is het me mss toch niet waard

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:04)

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:03) ja sorry, ik ben niet zo van de laatste pk's uit m'n bankrekening willen persen. En met een zweefvliegtuig doe je meteen andere kennissen op. Ik zou toch echt voor het zweefvliegtuig gaan

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 11:00) men skoda blijft fiscaal betaalbaar

Skoody Boo : (wo 04 januari - 11:00) ja, maar zolang het geen porsche is, is het toch nooit goed genoeg

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 10:57) het mooiere geluid alleen al

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 10:57) een kennis heeft zijn vw gti laten chippen van 200 naar 253 en ik moet zeggen dat het wel lekker is

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 10:56) hmmm, daar heb je wel gelijk in

Skoody Boo : (wo 04 januari - 10:55) je kan ook een zweefvliegtuig kopen. Is weer eens iets anders.

Ikke_zelf : (wo 04 januari - 10:53) het blijft toch een interessante zaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe