Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Zou mijn inziens bij een visueele controle behoren bij elke servicebeurt.

Maar als hij sterk vervuilt is dan ga je het ook wel merken in het rijgedrag uiteindelijk hoor, en kom je vanzelf wel bij een dealer terecht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou mijn inziens bij een visueele controle behoren bij elke servicebeurt.

Dream on Ed. Ze halen een brandstof niet open om te kijken of 'ie vervuild is... In deze tijd van voorgedefinieerde procedures, en braaf volgen wat de instructie aangeeft, is het een kwestie van vervangen bij kilometerstand X. Punt. Of het nou nodig is, of niet. ^_^

De ANWB en ADAC hebben wel eens van die testen gedaan. Een auto voor een onderhoudsbeurt brengen en vlak daarvoor al filters, bougies en olie verversen. En kijken of het opvalt dat het helemaal niet nodig is om allerlei zaken te vervangen. Welnu, wat denk je? Juist ja, het wordt gewoon plompverloren vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg toch duidelijk MIJN INZIENS

Dus je opmerking dream on slaat even in deze nergens op !

Maar goed je hebt weer een stukje frustratie weg kunnen typen ! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto voor een onderhoudsbeurt brengen en vlak daarvoor al filters, bougies en olie verversen. En kijken of het opvalt dat het helemaal niet nodig is om allerlei zaken te vervangen. Welnu, wat denk je? Juist ja, het wordt gewoon plompverloren vervangen.

Dat is ook echt niet altijd een verkeerde benadering. De capaciteit om problemen te analyseren kan je beter inzetten voor echte problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ANWB en ADAC hebben wel eens van die testen gedaan. Een auto voor een onderhoudsbeurt brengen en vlak daarvoor al filters, bougies en olie verversen. En kijken of het opvalt dat het helemaal niet nodig is om allerlei zaken te vervangen. Welnu, wat denk je? Juist ja, het wordt gewoon plompverloren vervangen.

Leuke test, uiteraard kon je dat resultaat wel verwachten. Maar goed, een monteur ziet volgens mij tegenwoordig de olie niet meer die hij uitpompt, dus dat kan je ze ook niet kwalijk nemen. Dat je niet zou zien dat een bougie nieuw is, dat lijkt me heel sterk.

Dat heel wat zaken gewoon bij een vaste kilometerstand vervangen worden, vind ik wel goed. Uiteindelijk kan je er zo wel van uitgaan dat je weinig problemen krijgt en ben je minder afhankelijk van willekeur. Toen ik een tijd geleden bij Ford langsging voor een nieuwe auto vertelde de dealer mij dat ze bij Ford ook een test gedaan hadden (weet wel niet juist wanneer), ze hadden in hun eigen dealernetwerk aan de dealers gevraagd een klein onderhoud uit te voeren. Bleek dat de prijzen van 35 euro tot 300 varieerden omdat de één te weinig verving en de ander te veel. Daarna ook besloten om met vaste prijzen en een checklist te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gewend bent je tank leeg te rijden zal deze filter sneller dan normaal vervuild raken en sta je op een ongelegen moment stil aan de kant van de weg.

Sinds kort tank ik E10 brandstof, en waar ik dan daarbij vooral moet denken is water.

Een brandstoffilter haalt dat er niet uit.

Water verzamelt zich onderin de tank, dus even doorstarten maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zo, gisteren voor de tweede keer getankt, kon ik eindelijk het verbruik meten. Niet speciaal rustig gereden, en redelijk wat korte afstanden. 1 op 17,2 of 5,80 liter op 100 km. Exact de fabrieksopgave. Is iets zuiniger dan mijn vorige Felicia, maar dat is niet verwonderlijk omdat de motor niet zo dichtgeroet is, alle diesel verbrandt mooi. Aan 1,35 cent/liter, toch nog steeds een vrij zuinige diesel.

Off topic: Ook totaal geen olieverbruik, wel een halve liter koelvloeistof <_< , radiateur is lek, weer een paar uur knutselen dit weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic: Ook totaal geen olieverbruik, wel een halve liter koelvloeistof , radiateur is lek, weer een paar uur knutselen dit weekend.

Ach dat houd je van de straat !

Maar zou als je onder den wagen moet liggen maar in een bootje onder de wagen gaan liggen want het wordt noodweer ( ook in België )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spaarzame Nederlanders stranden zonder benzine op Belgische autosnelwegen

13/07/12 - 16u52 Bron: dpa Het Laatste Nieuws

media_xll_4987383.jpg

Het aantal achtergelaten auto's en caravans uit Nederland zorgt stilaan voor ernstige problemen op de Ardeense autosnelwegen. De Nederlanders vermijden de tankstations in eigen land en in België om goedkoper in Luxemburg te kunnen tanken. Velen halen de grens met het Groothertogdom Luxemburg niet.

Het probleem heeft intussen zulke dimensies aangenomen dat de Nederlandse automobielclub ANWB zich mengt. Ze waarschuwt de autobestuurders vrijdag voor valse spaarzaamheid en roept hen op tijdig te rusten en brandstof te tanken.

Een liter benzine is in Luxemburg ongeveer 30 tot 35 eurocent goedkoper dan in Nederland. Veel Nederlandse vakantiegangers nemen daarom een tussenstop in Luxemburg om naar Frankrijk door te reizen.

____________________________________________________________

U bent gewaarschuwd :lol: Hoewel je met een Skoda nog heel wat kilometers kunt rijden nadat de BC de hoop al heeft opgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar vroeger ook wel eens in de rats gezeten (ging gelukkig net goed) en heb me toen voorgenomen de tank nooit meer zo ver leeg te rijden, zodra ik richting kwart tank ga kijk ik al hoever de volgende pomp nog is. Ook al zou dat nog voor Luxemburg zijn, desnoods tank ik 15 liter en later in Luxemburg zelf nog een keer.

Ik gok nooit op meest verre mogelijkheid, maar hou altijd twee opties open, er zal er maar net eentje gesloten zijn, of je mist door omstandigheden net die afrit.

Overigens heb ik wel het idee dat de meter van de Skoda vooral in het laatste gedeelte ineens heel hard gaat, nog een reden om niet te lang te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fabia moet eerst 120 kilometer rijden voor de meter begint te lopen, als hij op 0 km staat gaat er vaak max 43 liter in. Nog zeker 2 liter tot de 45 in mijn geval en dan nog een beetje reserve.

Overigens wordt die 120 alleen maar meer als je hem voller vult door te spelen met de ontluchting (niet doen in de zomer...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Fabia overtreft zich!

Vandaag getankt na exact 1011,4 km, 41,96 liter ging erbij, wat neerkomt op 1 op 24,1!

De prijzen zijn weer flink gestegen, voor een liter diesel rekende ik 1,383 euro per liter af. 10 cent meer dan vorige maand. Maar met een verbruik van zo'n 1000km/€50 maak ik me er niet zo druk om B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe