Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik rijd slechts enkele minuten met airco. Heb al gemerkt dat als ik de airco eventjes op 16° (het minimum) zet, koelt het lekker af. Dan merk ik dat de ventilatie nadien ook aangename koele lucht geeft. Zonder de airco constant te laten draaien. Scheelt ook weer in verbruik.

 

Laat de tank maar lekker zitten. Zelfs met het kleine verbuik van de voorbije periode rijd ik nu zoveel dat ik toch 2 a 3 keer per maand ga tanken ... Een TSI mag dan veel lekkerder rijden, de driecilinder diesel brengt me ook waar ik zijn moet voor een fractie van de kosten ...

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een lange vakantierit is het fijn en staat hij veel aan, zeker nu de vrouw verzonnen heeft dat de baby het misschien wel fijner vindt (minder snel huilt) als het niet te warm is, alhoewel het mij onduidelijk is waarop dit inzicht in de "error-codes" steunt.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, zo gaat dat; "superstituous behaviour". Maar kan natuurlijk wel zijn dat er iets in zit. Kun je experimenteel testen natuurlijk en zelfs het huil-omslagpunt vaststellen. Met zo'n N=1 onderzoekje moet je dan wel behoorlijk wat metingen verrichten, wil je enigszins betrouwbare resultaten verkrijgen. Maw, dat wordt dan ook voor de rest van de familie veelvuldig puffen en dat hadden jullie nu juist achter de rug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo het tripje Italië van 2470 km zit erop met een gemiddelde van 6,71 L/100km en dit met een zware wagen, volgeladen en met vier volwassenen.

Hier thuis heb ik 8L/100km nodig "dank" zij de korte ritjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk wel goed, dat op korte stukjes, als de airco hard moest werken met die hitte van de afgelopen dagen, het verbruik een stuk hoger was.

Op lange snelwegritten maakt airco aan of uit niet zo heel veel uit. Maar bij lagere snelheden hakt het er flink op in, qua verbruik. :(

Gelukkig is het de komende dagen niet zo heet meer, scheelt in het brandstofverbruik. ;)

 

Wat dat betreft ben ik altijd erg blij met de climatronic van alle VAG modellen (sinds Golfje model III) waarin ik tot nu toe gereden heb. Echt een verademing met dit soort hittegolfweer.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

airco ??

Oja dat zijn die knoppies bij de verwarming..

Tsja alle dagen met warmte en wegmoetend met de wagen gewoon lekker de ramen open gehad

Airco heeft dus geen minuut gedraaid, en ook nog niet gemist.

 

Toch wel een puntje waar ik op kan bezuinigen bij de volgende aankoop.

Gaat in ieder geval sneller dan het tweede waar ik me mee bezig houd, rustig rijden om goed verbruik te realiseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ik tank meestal net over de grens.Sinds geruime tijd alleen maar E10; geeft gunstigste prijs-prestatieverhouding (zie mijn Spritmonitor) en dat met 165pk/270Nm. BTW altijd airco aan, zomer en winter!

aangepast door IBV
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan dan wel het lampje van de airco in de winter hebben aanstaan maar onder de 5 graden doet hij toch niets hoor.

Algemene beveiliging bij airco's of ze moeten voor de winter zijn aangepast maar dat is alleen bij proffesionele installatie's

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan dan wel het lampje van de airco in de winter hebben aanstaan maar onder de 5 graden doet hij toch niets hoor.

Algemene beveiliging bij airco's of ze moeten voor de winter zijn aangepast maar dat is alleen bij proffesionele installatie's

Zal dan wel aan mij liggen maar als ik hem uitschakel dan komt er van ontwaseming geen f*** terecht en ingeschakeld gaat het van een leien dakje; ook bij min 10  :D

 

Oh ja en die E10 was 30 eurocenten goedkoper dan de 95 hier langs de snelweg: 153,9

achttien euro op een volle tank van 60 liter (Bijna 40 ouderwetse guldens!) Te dol voor woorden, toch?

aangepast door IBV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag toch weer gaan tanken, dacht dat die dag nooit meer ging komen. 932 km gereden en 34,5 liter getankt. Dat is een gezonde 1 op 27.

Diesel staat aan 1,348 euro per liter, dus ik blijf nog steeds ruim onder de 50 euro per 1000 km aan brandstof.

 

Morgen laten we de vlaktes weer achter ons en gaat het richting de Moezel. Blazen zoals een goede maand terug richting Italië is alleszins niet meer de bedoeling ...

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren noodgedwongen getankt bij de Q8 aan de A27.

Op weg naar huis en de controlelampjes knipperen en de zoemer ging af; geen gas meer, schakelt automatisch over op benzine dus ik dacht dan maar bij de Q8 even volgooien:
€ 0,809 per liter   :o vorige week nog getankt (bij de Gulf in de stad) voor € 0,669 per liter.
Volgende keer toch even beter de voorraad in de gaten houden   :lol:
aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
'Tanken in buitenland kost overheid 1 miljard'
m1nybi3b4rcf_600.jpg
De Bovag blijft bezig met de inkomsten van de Nederlandse overheid uit brandstofaccijnzen. De belangenorganisatie heeft nu becijferd dat de overheid per jaar maar liefst 1 miljard euro misloopt doordat mensen over de grens gaan tanken.
 

De Bovag luidt de noodklok over de recente verhoging van de btw en de brandstofaccijnzen. Volgens de organisatie tankt inmiddels 53 procent van de Nederlanders in de grensstreek in Duitsland of België vanwege flink de lagere brandstofprijzen aldaar.

Dit heeft 'desastreuze' gevolgen voor de pomphouders in Nederland, aldus de Bovag. Zij zagen hun omzet met gemiddeld achttien procent dalen. Maar niet alleen dat: volgens een persbericht snijdt de Nederlandse overheid juist ook zichzelf in de vingers.

 

1,2 miljard liter

De Bovag heeft berekend dat -uitgaande van 1,5 miljoen auto's in de grensstreek- het gedrag van de Nederlandse consumenten betekent dat zij door de grote prijsverschillen 1,2 miljard liter benzine niet in Nederland, maar in het buitenland tanken. Hierdoor loopt de staatskas 820 miljoen euro aan accijns en 344 miljoen euro btw mis.

Zodoende willen de Bovag en de Nove (Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche) dat het kabinet de voorgestelde accijnsverhogingen per 1 januari schrapt. In plaats daarvan doen beide brancheverenigingen de suggestie dat de Nederlandse overheid aanstuurt op het gelijktrekken van accijnzen in Europa.

Afgelopen weekend waarschuwde de Bovag de overheid ook al voor het mislopen van inkomsten, Toen wees de organisatie op de invloed van de economische crisis op het tankgedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe