Ga naar inhoud

Volgende auto dezelfde motor?


bobby
 Delen

Aanbevolen berichten

Topictitel iets aangepast, voor de duidelijkheid

De Mods


Ik ben heel tevreden over de 1.9TDI. Misschien wat "humeurig" qua loop, maar heel sterk, vermogen en koppel genoeg. Helaas niet meer leverbaar. De 1.6TDI schijnt een waardig opvolger te zijn. Toch denk ik dat ik dan voor de sterkere 2.0TDI ga.

Weet alleen niet of ik voldoende KM's blijf maken om bij de volgende auto weer voor een diesel te kiezen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest VAG nog 1.9 atmosferische diesels leveren, dan 100% zeker. Helaas, ik ben een jaar of 6 te laat. Voor mijn nieuwe auto gekozen voor een 1.2 met 69 pk (geen VAG). Benzine omdat ik te weinig kilometer rij per jaar en dan nog vooral heel veel korte afstanden, met een moderne diesel kom je daar niet meer mee weg.

Met PK's heb ik een beetje een haat liefde verhouding :); Ik hou vooral van de atmosferische varianten van motoren, met meer of minder pk's. Ik vond bijvoorbeeld de vroegere 6 cilinders van BMW echt de meest fantastische motoren om mee te rijden, zowel de diesels, als de benzineversie (niet dat ik er één gehad heb, mijn ouders wel). Ook mijn huidige 1.9, daar hou ik echt van. Maar waar ik niet van hou, zijn kleine motoren met turbo's, daar kan ik me echt niet in vinden. Maar dat is persoonlijk, en misschien ook wel een afwijking van mij :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu voor de tweede keer op rij de 1.8TSI voorin liggen. Heerlijke motor met voldoende power en een mooie loopcultuur. Zal wel niet mogelijk worden om die over een paar jaar nogmaals te bestellen, want er is inmiddels een opvolger op de markt. Die heeft nog meer vermogen en schijnt nog beter te rijden, dus een straf is dat niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben tevreden met mijn 1.4 TSI in wel een redelijke zware wagen, ben een rustige rijder rij weinig snelweg hou mij keurig aan de snelheidslimiet vertrek meestal op tijd als ik ergens naar toe moet. Vind dat de motor power genoeg heeft heb met de 1.8 TSI proef gereden en natuurlijk gaat dit vlotter maar voor mij heeft dat geen meerwaarde nu, iets meer verbruik duurdere verzekering terwijl ik er toch minder van kan genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit zo'n non-vraag...

Alles hangt toch af van hoe je financiële situatie is? Mag je weer kiezen voor een leaseauto?

Ga je minder rijden? Ga je meer rijden? Moet je wellicht veel meer/minder mensen/spullen kunnen gaan vervoeren? etc, etc.

Kortom, er zijn zoveel afhankelijkheden, waarvan imho het financiële plaatje één van de belangrijkste is (tenzij je miljonair bent ofzo).

Zo denk ik niet dat MarcoO2 weer diezelfde 1.8TSI zou kiezen als 'ie alles zelf moest betalen, ditto voor WMM. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Hook al aangeeft zal het in mijn geval van veel factoren afhankelijk zijn.

Als ik vandaag een nieuwe lease auto zou mogen bestellen zou ik weer voor de 1.6 TDI kiezen. Oh nee, ik zou voor de Volvo v60 hybride gaan, 0% bijtelling en toch 285 pk gecombineerd.. Mag 1800 kg trekken, enige vraag die overblijft is of de 3 kids op de achterbank passen en ik zal dan alsnog m'n E achter B moeten halen om alle accu's mee te kunnen slepen van die Volvo..

En dan graag met geïntegreerde kinderzitjes;

Volvo-V60_2011_800x600_wallpaper_63.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo denk ik niet dat MarcoO2 weer diezelfde 1.8TSI zou kiezen als 'ie alles zelf moest betalen, ditto voor WMM. Toch?

:ot: Ik denk dat dat voor veel leaserijders zo is. Als je bij de buren( skodaforum.nl ) kijkt, dan krijg ik af en toe het idee dat mensen de waarde van het geld niet meer kennen. En vraag ik mij af, of ze die auto met alle toeters en bellen erop, ook privé zouden aanschaffen ? En heb ik het er nog niet over of ze dat wel of niet kunnen betalen. Ik hoop niet dat ik met deze opmerking leaserijders tegen de haren in strijk, want dat is beslist niet de bedoeling ;) Het is enkel een mening.

Daar ging dit topic niet over.

Het motortje van mijn Gl is goed, daar is niks op aan te merken. Waar ik meer moeite mee heb zijn de beperkingen om er een zuinig uitvoering van te maken.

Zoals de lange eindoverbrenging hierdoor heb je 5 lange versnellingen. Dat rijdt niet fijn.Voorbeeld 50 in de 3 is eigenlijk iets te hoog in de toeren en in de 4 iets de laag in de toeren.. Bij 80 hetzelfde zit ook tussen de 4 en de 5 in.

Als er een gewone eindoverbrenging in zou zitten, zou ik zonder problemen weer voor deze motor gaan. Dat wil niet zeggen dat ik ook in ben voor een motor met meer vermogen die 1.4 TSI lijkt mij ook een fijn blok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:ot: Ik denk dat dat voor veel leaserijders zo is. Als je bij de buren( skodaforum.nl ) kijkt, dan krijg ik af en toe het idee dat mensen de waarde van het geld niet meer kennen. En vraag ik mij af, of ze die auto met alle toeters en bellen erop, ook privé zouden aanschaffen ? En heb ik het er nog niet over of ze dat wel of niet kunnen betalen. Ik hoop niet dat ik met deze opmerking leaserijders tegen de haren in strijk, want dat is beslist niet de bedoeling ;) Het is enkel een mening.

nog verder :ot: ....

Ik ben een leaserijder en rijd inderdaad een auto die ik zelf privé niet zou aanschaffen! Ik zou dan een jonge occasion aanschaffen, maar verder wel in de uitrusting die ik nu heb.

Waarom geen nieuwe? Omdat die naar mijn mening veel te snel daalt in waarde, een jonge occasion van max 1 jaar oud is net zo mooi vaak. En het gevoel dat je een nieuwe auto hebt verdwijnt net zo snel bij een 2e hands dan bij een nieuwe wagen hoor. Dat gevoel duurt een paar weken geloof ik???

Link naar reactie
Delen op andere sites

gevoel is al 2 jaar hetzelfde !

Alleen ik heb er in gereden en nooit een ander.

Dus geen zorgen hoor Skoody, met juiste instelling blijf je fijne gevoel houden , zelfs met trommelremmen. ( oeps )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo denk ik niet dat MarcoO2 weer diezelfde 1.8TSI zou kiezen als 'ie alles zelf moest betalen, ditto voor WMM. Toch?

Klopt helemaal, Erik. Ik zou, net als Frank, gaan shoppen voor een jonge tweedehands. En de kans is groot dat ik dan inderdaad met een 1.4TSI thuis zou komen. Niet alleen omdat de 1.85TSI fors duurder in aanschaf is, maar ook vanwege het behoorlijk hoge verbruik en de hogere maandlasten.

Ik denk alleen dat Bobby met name bedoelde te vragen of je, bij min of meer gelijke omstandigheden, voor dezelfde motor zou kiezen. Oftewel: bevalt de huidige motor je goed genoeg om 'm nog een keer te kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor bus je strijkt, wat mij betreft, niemand tegen de haren in. Je hebt ook helemaal gelijk, ik zou privé niet snel in een Superb rijden.

In mijn geval is het ook echt onderdeel van m'n werk uitrusting en ik zie mezelf ook als een leaserijder, waar het leasen voor bedoeld is. Dus niet (alleen) als aanvulling op m'n salaris. Ik rijd per week dan ook zo'n 1000 zakelijke km-ers.

On-Topic, ik denk dat nagenoeg alle lease rijders een afweging maken tussen de auto die ze het liefste zouden willen rijden en die enigszins betaalbaar is. Wat wellicht wel een interessante aanvullende vraag is, hoeveel van de privé rijders zouden bij het kiezen van hun volgende auto bewust kiezen voor een zuinigere auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat best willen, maar het aantal vrijheidsgraden wordt bepaald door de noodzakelijk geachte criteria waaraan een auto moet voldoen, in jouw specifieke geval. Voor mij betekent dat:

- beperkt budget

- ruimte; twee honden en een stoot bagage moeten mee kunnen

- uitstekende rij-eigenschappen

Dan kom ik nog altijd op dezelfde auto uit en zie ik geen zuiniger alternatief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment neem ik 500 km/week slechts mijzelf, een usb-stick en hooguit 1 kg papier mee.

Ik heb het niet helemaal doorgerekend, maar ik zou nu denk ik een citigo o.i.d. op aardgas/groengas kopen voor woonwerkverkeer en familiebezoek. Voor dat laatste desnoods een dakbak er op, zoveel km's zijn dat niet. Voor de vakantie huur ik dan iets leuks en moois. Dat lijkt me zowel voor het milieu als voor de portomonnee de meest efficiente oplossing, en misschien voor het rijplezier ook nog wel, want bij alle woonwerkellende is dat toch steeds meer een vakantieaangelegenheid. Zelfde idee kan ook toegepast met een elektrisch brikkie i.p.v. aardgas mits er een laadpaal bij m'n werk beschikbaar is.

Stel nou dat ik zou verwachten in de toekomst iets van 20.000 km's per jaar te maken en 1 auto voor alle soorten gebruik te willen, dan zou ik het prima met een 1.2 tsi doen, behalve als het een zwaardere auto wordt, dan mag het wel wat meer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik en auto koop zal hij zo,n 130 pk of meer moeten hebben.

Ooit en seat toledo 2005 met 105 pk gehad ,deze laten opvoeren naar 145 pk dat was prima rijden.

De tsi 1.2 had ook 105 pk maar tocht ff goed nagedacht en voor de 1.4 gegaan en geen spijt van.

Als ik een zwaarder auto koop lijkt mij en 140 pk of meer wel iets ,maar dit is voor mij prima 1.4 tsi combi octavia op lpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er toch ook van af, of je volgende auto nog wel hetzelfde type/model kan zijn?

Wellicht is er al weer een opvolger (zoals b.v. nu de O3 de O2 opvolgt). En, eindelijk(!), begint de trend nu in te zetten, dat de opvolgmodellen LICHTER zijn. M.a.w. er hoeft minder massa voortbewogen te worden.

De nieuwe O3 is zo'n 100kg lichter dan de vergelijkbare O2. Maar de binnen- en buitenmaten zijn wel gegroeid.

Dan heb je ook minder motorvermogen (en ditto lager brandstofverbruik) nodig om dezelfde prestaties te bereiken.

Kan me nog herinneren dat ooit een 'fout' vrindje -_- van m'n zus, vroeger in een 'supersportieve' (ahum) Ford Escort XR3i reed. Dat was destijds een behoorlijk scheurijzer. Ding had rond de 100pk en dat vonden we veel...

Kun je nagaan, m'n huidige Roomster heeft net zoveel power en een nog hoger beschikbaar koppel. Zo zie je maar wat de technische vooruitgang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 1 bx gtd break 72 pk diesel ging prima zelf met caravan.

De 2e bx omgebouwd naar en turbo ( blok en kop) het zelfde maar daar zal volgen mij wel 90 pk uit komen.

Wat en werk branstof pomp ,turbo.interkoeler,div olie leidingen. 500 gulden bij bevrienden sloper.

Wat en avontuur .

BX19TGD_Break_HJ-ZN-17_1.jpg

aangepast door bobby
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende auto, zelfde motor?

Misschien maar zeker niet minder.

Ik rij een Octavia 2 met 170 pk tdi. Die is verder getuned naar 212 pk.

Daarmee kan je de drie-liters volgen op de Duitse autobaan: 235 Km per uur op vlakke baan, geregistreerd op GPS.

Heel fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe