Sign in to follow this  
Wasmachineman

Offtopic

Recommended Posts

Ik heb me vanmorgen aangesloten bij de heersende trend onder Skoda-rijders: ik rij nu een Leon.

Niet schrikken, de Fabia is even terug naar de verkopende dealer om een stel garantiepuntjes op te lossen, en als leenauto kreeg ik een Leon mee, en zoals het er nu uitziet gaan we de ruil vrijdagavond weer terugdraaien. Opvallend dat de Leon een klasse groter is, maar na het instappen krapper aanvoelt dan de Fabia, en wat mij ook opviel is dat het stuurgedrag in bochten van de Leon echt minder is dan de Fabia. Ik had vanmorgen bij het instappen in de Seat niet opgelet (had wat haast omdat ik om 10 uur weer in Bodegraven op het werk werd verwacht), en dacht dat ik met een Ibiza onderweg was, maar dit bleek dus een Leon te zijn. Dat maakt dus wel duidelijk dat de Fabia III erg volwassen aanvoelt voor de grootte van de auto.

14555623-2.jpg?itok=ObohqR69

Da’s een heel bijzondere conclusie: dat het stuurgedrag van een Fabia 3 beter zou zijn dan dat van een Leon. Is een nogal eenzame en contraire inschatting ?

De krappe ervaring herken ik wel: de Leon voelde, zeker na een Octavia, krapper (vooral smaller) aan dan hij feitelijk is.

Edited by MarcoO2

Dat is ook niet bepaald wat ik verwacht zou hebben Marco. Mogelijk dat het voor het exemplaar geldt (bijvoorbeeld door matige/wat versleten schokbrekers). Bij de Leon had ik bij een aantal bochten dat ik daar echt even de remmen aan moest tikken, waar ik bij de Fabia dat niet hoef te doen. Wat gevoelsmatig het verschil versterkt, is dat je bij de Leon al snel net wat harder rijdt dan je denkt, en je dus gevoelsmatig langzamer rijdt, dan je daadwerkelijk rijdt.

Verdere verschillen was vooral combinatie motorblok/versnellingsbak: een diesel is gewoon minder soepel in de toeren, en doordat dit een 5-bak was moet je toch vaak net een versnelling lager dan je zou verwachten.

Tsja die Seat doet me weinig, maar wat me wel interesseert @Cordoba is wat de garantiepuntjes zijn.
Altijd prettig om te weten wat oudere wagens al hebben aan problemen die ik nu over het hoofd zie of niet (nog ) heb.
Want over een jaar dan loopt bij mij de garantie ook af en dan is het altijd fijn om te kunnen kijken of er dingen zijn die andere wel hebben (hadden) er bij mij toch ook zijn maar nog niet zijn opgevallen...

9 uren geleden, Cordoba zei:

Dat is ook niet bepaald wat ik verwacht zou hebben Marco. Mogelijk dat het voor het exemplaar geldt (bijvoorbeeld door matige/wat versleten schokbrekers). Bij de Leon had ik bij een aantal bochten dat ik daar echt even de remmen aan moest tikken, waar ik bij de Fabia dat niet hoef te doen. Wat gevoelsmatig het verschil versterkt, is dat je bij de Leon al snel net wat harder rijdt dan je denkt, en je dus gevoelsmatig langzamer rijdt, dan je daadwerkelijk rijdt.

Dat zou natuurlijk kunnen inderdaad. Ik herken wel die snelheidsbeleving. Dankzij het betere onderstel krijg je dat. En wellicht speelde dat ook een rol in wat jij nu als stuurgedrag kenmerkt: dat je ongemerkt net wat harder de bocht indook dan je met de Fabia zou doen.

Dat is precies wat ik bedoelde te zeggen Marco.

@EdK behalve wat zaken die komen door vorige gebruiker, de volgende zaken:

- foutcode op de CC-hendel, en als verschijnsel dat ie soms spontaan op de speed limiter schiet in plaats van op CC

- olielekkage net boven het oliefilter (ik heb een ander motorblok, dus zou voor jou niet van toepassing zijn)

- de front assist die nog wel eens ingrijpt als de situatie al 2 seconden is verdwenen (kan ook te maken hebben met voor aflevering van de auto beschadigde ondergrill)

• Like 1