Ga naar inhoud

Rondvraag onderhoud roetpartikelfilter Octavia 1,6 CrTdi


SkodaFrank
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi Skodavrienden,

Heb sinds vorige week mijn Skoda new Octavia Combi 2011

Deze heeft 25000km en binnenkort een éérste onderhoud 30000.

Heb ook al een Skoda-dealer bezocht.

Toch de vraag welke dealer in de prov. Antwerpen jullie aanbevelen.

Hamvraag voor mij is het onderhoud van de roetfilter.

Dit zit niet in het vast onderhoudsprogramma van Skoda.

Mijn dealer zegt me dat hij weinig problemen kent met roetfilters doch ik blijf liever alle "verrassingen" voor!

Ik rij elke dag +/- 25km maar, zorg er steeds voor de motor op zijn bedrijfstemperatuur te brengen.

Als ex-autotechnieker houd dit me dus bezig om te vermijden dat de roetfilter vroeg of laat.

Hiervoor heb ik Bardhall gecontacteerd en die lieten me weten dat hun DPF-cleaner wel effectief zijn werk doet.

Verder nog gevonden het produkt JLM en bij de garage waar ik mijn auto kocht het produkt Xenum.

Ben alvast overtuigd dat niks doen op termijn voor problemen zorgt

Een liter Bardhall DPF-cleaner kost (overal hetzelfde) +/- 96€

Het gebruik wordt aangeraden elke 5000km dus de kost per/km = 0,019 €

Wat zijn jullie ervaringen of meningen over het periodieke onderhoud van de roetfilter

Ik ga alvast een litertje Bardhall aanschaffen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als leek zou ik zeggen, als dat moet, dan moet het. En aan de dealer om dat goed uit te voeren voor een vaste prijs.

Mocht je technisch gezien meer informatie willen hebben over de werkwijze (en de opmerkingen die dealer meekrijgt van Skoda) wil ik dit wel voor je opzoeken? :)

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dealer liet me op 15.000km reeds op klein onderhoud komen. Een tweede beurt is voorzien bij 30.000km.

Vinden we ergens de voorgeschreven onderhoudsintervallen terug?

Ik maak zo'n 30.000km per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vinden we ergens de voorgeschreven onderhoudsintervallen terug?

Wat zou je denken van je instructie boekje wat vaak aangeduid wordt met RTFM

( oftewel : read the fucking manual ) :doh2: :dopey_h4h: :dopey_h4h:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roetfilter reinigt zichzelf en ik heb de in 2½ jaar 150.000 km met de 1.6CR TDI gereden en geen enkel probleem gehad met het roetfilter. Ook nooit het lampje of melding gehad van een verstopt/verontreinigd roetfilter.

Er zitten sensoren in het uitlaatsysteem die de verschildruk voor en na het filter meten en zo de vervuilingsgraad bepalen. Is deze boven een bepaalde waarde, verhoogt de motorelectronica tijdelijk de temperatuur van de uitlaatgassen (extra brandstofinspuiting) en brand het filter zichzelf als het ware weer schoon. Voor zover ik weet gebeurt dit ongeveer elke 600km. Merken doe je hiervan weinig, hoogstens dat het stationair toerental iets verhoogt is, als je bijvoorbeeld voor het stoplicht staat te wachten.

Kortom: geen reden om een additief toe te voegen. Sterker nog, ik ben aardig huivierig voor dergelijke toevoegingen, omdat er niet echt duidelijk is wat dit met de overige onderdelen van de inspuiting doet...

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Roetfilter reinigt zichzelf en ik heb de in 2½ jaar 150.000 km met de 1.6CR TDI gereden en geen enkel probleem gehad met het roetfilter. Ook nooit het lampje of melding gehad van een verstopt/verontreinigd roetfilter.

Ik heb er nu 100.000 mee gereden en 2 x een lampje gehad dat het filter vol zat, omdat ik dan de gehele week rustig heb gereden, dan rijd ik 100 km/uur vanwege belactiviteiten in de auto!

Dan inderdaad een stukje flink doorrijden, doe ik meestal op de Afsluitdijk, en het lampje is weer gedoofd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Mijn O2 crtdi heeft er nu 55.000 probleemloze km op zitten. Ik merkte al meermaals dat als ik mijn stukje autosnelweg achter de rug heb (=18 km), de regeneratie gestart is aan de eerste verkeerslichten die volgen op de afrit. Ietwat verhoogd toerental, wat schudderig, en dan is dat enkele kilometers later verdwenen. Je hoeft dus wel geen 100den km te rijden om te regenereren. Dat stuk autosnelweg las ik er sinds mijn 1.6 crtdi wel bewust in, het alternatief is een ringweg met veel verkeerslichten. En dan kan je de motor wel niet in z'n 4 of 5 houden, met minimaal 2000 toeren (want dat zou de zone zijn waarin de motor zelf tot regenereren te brengen). Wat 'hygiëne' onderweg kan dus veel problemen oplossen.

Wel overweeg ik om bij de lancering van de O3 of de nieuwe Fabia, over te stappen op zo'n TSI. Als je de kostprijs kent van die roetfilters, en dan de EGR-klep. M'n broer deed zijn Fiat 1.3 jtd daarom van de hand: constant problemen met die toestanden. En rijdt nu met zijn Fabia 1.2 TSI rond. Geen wonder van elegantie, dat wel, maar wat een motortje... Op het werk van mijn zoon hoort men ook regelmatig van die gruwelverhalen over roetfilters bij de vertegenwoordigers. Die auto's doen 100.000 km per jaar, en toch zijn er regelmatig met problemen (onlangs nog een BMW en een Audi).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Nooit additieven gebruiken , kan schadelijk zijn en heeft geen enkel nut ( ze zijn zelfs verboden door de constructeur ) gewoon af en toe eens goed doorrijden en de filter wordt vanzelf geregenereerd .( om de 600 a' 800 km )

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

En evt brandstoffen als bp ultimate diesel tanken, die verlagen roet uitstoot (en hebben hoger cetaan getal). Waardoor filters minder snel vol zitten en prestaties+verbruik hoger zijn).

Roetfilters gaan veelal stuk bij mensen die veel korte stukjes rijden. Busjes / crafters van de TNT etc. Juist bij mensen die veel lange afstanden maken en daarbij veel boven de 2000rpm zitten, hebben weinig/geen problemen met de roetfilters, ook bij 2 ton niet.

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Roetfilter is in principe onderhoudsvrij - de auto regelt zelf het schoonbranden. Zoals Race Eend al aangeeft: als je regelmatig een stuk snelweg pakt en een beetje toeren kunt maken, blijft het filter gewoon probleemloos werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Een partikelfilter dient om de fijne deeltjes afkomstig van de verbrandingsgassen van dieselmotoren tegen te houden. Die partikels zijn voornamelijk koolstofroet. De partikelfilter, die in de uitlaat gemonteerd is, werkt volgens het principe opslag-regeneratie. De uitlaatgassen gaan door een filtersysteem dat de fijne partikels tegenhoudt. Wanneer de partikelfilter vol is, wordt hij automatisch geregenereerd door de roetdeeltjes te verbranden. Hiertoe wordt erg laat in de verbrandingscyclus extra diesel ingespoten.

Om deze regeneratie mogelijk te maken moeten de uitlaatgassen minstens 600 of zelfs 650 graden Celsius halen. In de stad bedraagt de temperatuur echter vaak zo'n 400 graden Celsius. Hierdoor blijft de filter vol en probeert de elektronica meermaals te regenereren met een laattijdige inspuiting. Dat verhoogt het verbruik en bovendien komt de werking van de partikelfilter erdoor in het gedrang. Op termijn komt daar nog het risico bij dat er brandstof terechtkomt in de olie, waardoor die zijn smerend vermogen verliest. Mogelijk kan de motor zelfs worden beschadigd als gevolg van een verstopte filter, wat een nefaste tegendruk veroorzaakt.

De gebruikershandleiding lezen

Het komt maar zelden voor dat automobilisten aandachtig hun vaak dikke en moeilijk te verteren gebruikershandleiding lezen na hun nieuwe aankoop. Bovendien informeren weinig verkopers hun klanten over het risico op verontreiniging van de filter wanneer ze een dieselauto kopen. Nochtans zijn de meeste gebruikershandleidingen van auto's duidelijk: na 500 kilometer voornamelijk stadsgebruik moet je gedurende minstens 20 minuten met een constante snelheid op de snel- of gewestweg rijden.

Het gebeurt ook dat er een oranje verklikkerlichtje 'partikelfilter' gaat branden. Over het algemeen betekent dit dat er een regeneratieprobleem is. De eerste reflex moet dan zijn om snel- of autowegritje van een goede 50 kilometer te maken. Het verklikkerlichtje zou moeten verdwijnen zodra de partikelfilter geledigd is. Indien niet dringt een bezoek aan de garage zich op, voor een geforceerde regeneratie of een volledige reiniging. Als het verklikkerlampje rood wordt, is het beter onmiddellijk te stoppen.

Geïntegreerde regeneratie

Bij de meest recente dieselmotoren is het risico op problemen met de regeneratie van de filter echter beperkt. Dat kan gebeuren door het gebruik van een additief om de verbrandingstemperatuur te verlagen tot 400 graden Celsius, of door de installatie van een specifieke injector in de uitlaatlijn. Een katalytische regeneratie via chemische reactie kan een groot deel van de afvalstoffen geëlimineerd worden bij 250 graden Celsius, maar de fijnste partikels zullen altijd in de filter blijven.

Om te weten of uw auto gebruikmaakt van een dergelijk procédé kan u uw dealer bevragen of in de gebruikershandleiding van uw auto het deel over de partikelfilter lezen. Bij gebrek aan een waarschuwing voor of informatie over de risico's en de te nemen voorzorgsmaatregelen is het nog altijd mogelijk juridische acties te ondernemen tegen de constructeur bij problemen in verband met een niet-geregenereerde partikelfilter.

post-677-0-96293500-1356350882.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi

Ik treed Snelle bij in zijn duidelijkheid ivm de roetfilter additief

Ik gebruik Barhall roetfilter reiniger die goedgekeurd is door de grootste uitlaatfabrikanten (o

Ik reed enkele jaren geleden ook 166 000km met de oude 1,9 VW Passat (op 22 maanden) evenwel zonder filter

Ik ben als ex-autotechnieker mij bewust dat rond-de-kerk-rijden met de nieuwe diesels mét DPF nefast is

Met mijn 1,6 Crdti rij ik +/- 13000km/jaar maar....ik rijd extra rond om de motor steeds op zijn bedrijfstemperatuur te rijden

Elke 3000km gaat er een liter van Bardhall DPF (95,59€) in een lege tank want dit produkt zorgt voor een verbranding van roet op véél lagere temperatuur

95€ delen door 3000 = een extra kost van 0,031€ cent/km of peanuts met de prijs van een nieuwe filter + de werkuren

Voor vertrek naar de sneeuw in maart 2013 gaat er weer een litertje in goed voor één rit van 800km aan flinke snelheden in Duitsland

Bedrijven zoals bvb Barhall die hun ervaring hebben opgedaan in de motorsport brengen zo maar geen additiefje op de markt.

T'is maar hoe je het bekijkt....

Groeten en fijn eindejaar aan allen

Skoda Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier toch nog mijn verhaal:

Ik rij met een Oktavia RS diesel die ik na ongeveer 1 1/2 jaar wilde laten tunen.

Af-fabriek zou die 170 pk hebben maar de eerste test op de rollenbank gaf slechts 138 pk aan. De tuners hebben toen een regeneratie gestart van het DPF met als resultaat : 192 pk op de rollenbank. Na tuning werd dit 212 pk.

Het DPF lampje is nooit aan geweest maar ik voelde de laatste tijd wel dat er niet zo veel punch in zat als voorheen. Toch klopt er iets niet: 54 pk kwijt spelen in de DPF zonder enige indicatie vind ik er wel over. De automatische regeneratie doet blijkbaar haar werk niet.

Mijn rijgedrag: door de week rij ik 4 keer per dag gedurende een 10-tal minuten een stukje snelweg gewoonlijk tegen een 130 km per uur, daarbij komt regelmatig een uur snelweg in Belgie aan legale snelheden en af en toe (om de 6 weken) een langere reis naar Duitsland waar ik wel goed doorrij (boven de 200 km/u wanneer mogelijk).

De laatste tijd schijnt de pit er weer enigzins uit te zijn. Ik zou dit eventueel wel eens willen testen zonder rollenbank. Kan iemand mij de normale hernemingstijden bezorgen voor een Octavia RS diesel? bijvoorbeeld van 90 km/u naar 130 km/u in 4e of 5e versnelling.

bedankt alvast,

Dieder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
  • 10 maanden later...

Zelf onlangs preventief een flesje Wynn's Formula Gold toegevoed aan de tank. Ik moet zeggen....  nagenoeg LEGE tank. De toevoeging van kerosine was goed te merken. Faabje was sneller warm, hapte beter op het pedaal en was duidelijk rapper. Mja....   half litertje € 23,-

Ik heb onlangs een kennis gevraagd wat kerosine voor me mee te nemen. Ben benieuwd of het hem lukken gaat. Dan maar wel even bijmengen voor de boel stuk gaat.  :D

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel grappig als je naar de chemische samenstelling kijkt. Het grootste deel is ordinaire kerosine. En die 5-10% nitraat wordt gebruikt als cetaan verhoging. M.a.w. je diesel brandstof wordt een klein beetje beter zelfontbrandend. Op zich allemaal niks bijzonders, maar wel erg kostbaar om tijdelijk ff je brandstof op te peppen.

 

2-ethylhexylnitraat 5 < C < 10 %

destillaten (aardolie), met waterstof behandelde lichte fractie; Kerosine - niet

gespecifieerd 1 < C < 2,5 %

kerosine (aardolie); Gedestilleerde kerosine > 75 %

naftaleen  < 0,5 %

solvent-nafta (aardolie), zwaar aromatisch; Kerosine - niet gespecifieerd 1 < C < 2,5 %

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe