Ga naar inhoud

Rondvraag onderhoud roetpartikelfilter Octavia 1,6 CrTdi


SkodaFrank
 Delen

Aanbevolen berichten

Inmiddels op YouTube diverse filmpjes gevonden. Men giet een geringe hoeveelheid water in de vacuumleiding en in het inlaatspruitstuk bij een motor die GOED op bedrijfstemperatuur is. De RPM's moeten tussen de 2000 en 2500 gehouden worden. Steeds kleine beetjes gieten, anders zou een waterlock ontstaan. Door de hitte wordt de motor van binnen ge-steam-cleaned. Afzettingen van roet zouden hierdoor weer loskomen. LINK etc.


Ja, het kostbare kerosine goedje, verpakt door in-het-maanlicht-werkende-brandstofelfjes, geseald in een beschermende-toverpoeder-atmosfeer en voorzien van een petrolhead-approval-label werkt. Voorheen, als ik even snel het gaspedaal indrukte en meteen weer losliet, hoorde ik dat de dot uitlaatgas geremd werd. Na een beurtje "Goud" was dit weg. Maar het is van tijdelijke aard. de DPF krijgt als snel zijn weerstand terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gelezen dat waternevel injectie de boel ook mooi schoonmaakt en dat dit evenees voor wat koeling zorgen kan.

Ik heb het nog niet geprobeerd. Ik zou namelijk niet weten welke plek zich hiervoor leent.

 

Je hebt het goed gelezen Mac, alleen wat is de boel schoonmaken ?

Aan boord van schepen met opgeladen dieselmotoren deden wij het dagelijks.

Demiwater werd dan (kort) ingespoten vlak voor de difusorschoepen van de turboblower.

De vettige aanslag afkomstig van de buitenlucht werd op deze manier "mechanisch"verwijderd.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil dit zelf ook eens doen. Water is een stuk goedkoper dan de kerosine. Ik vind op het internet dat het zowel via de vacuumslang als via het inlaatspruitstuk kan worden ingebracht. Mijn doel is om de EGR en turbo schoon te maken / te houden. De mogelijkheid water/methanol voor extra vermogen is op zelfde wijze mogelijk. Maar de mogelijkheid voor wat extra vermogen wil ik niet. Ik wil geen permanente tank plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

Elke auto kan getuned worden met water methanol injectie. Mij gaat het niet om het tunen maar om de reinigende werking. Laatste keer water vervangen voor 50/50 water spiritus. Hierdoor zakt het toerental minder diep weg na injecteren dan bij het gebruik van alleen water. De toevoeging van ethanol (hogere verbrandingswaarde dan methanol.) Had ik zelfs het idee dat de motor er erg blij van werd. (sprongetje naar hogere toeren) maar dat heb slechts auditief maar niet visueel waar kunnen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MacManiac78, on 10 Oct 2014 - 19:29, said:

Elke auto kan getuned worden met water methanol injectie. Mij gaat het niet om het tunen maar om de reinigende werking.

 

Even voor alle duidelijkheid: Is die fogger dan een ding die permanent tijdens het rijden werkt, of is het een eenmalige reiniging bij stilstand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

VCDS geeft bij een geforceerde regeneratie aan om de volgende vuistregel aan te houden: Snelheid tussen de 50 en 60km/u in 3e versnelling tot lampje uitgaat. Volgens mij is dat rond de 2000rpms dus op het moment dat de motor het beste rendement draait. Aanbevolen wordt zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten. Airco lampen etc.... waarschijnlijk om meer hitte te genereren?

VCDS geeft bij een geforceerde regeneratie aan om de volgende vuistregel aan te houden: Snelheid tussen de 50 en 60km/u in 3e versnelling tot lampje uitgaat. Volgens mij is dat rond de 2000rpms dus op het moment dat de motor het beste rendement draait. Aanbevolen wordt zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten. Airco lampen etc.... waarschijnlijk om meer hitte te genereren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe