Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn vorige Octavia 1.9TDI door Hartog laten tunen, omdat ik met name in "5" wel wat meer kracht kon gebruiken, zodat ik minder hoefde te schakelen bij inhalen of weer versnellen na een tijdelijke snelheidsverlaging. Met die auto heb ik in iets meer dan een jaar tijd 60.000 probleemloze kilometers gereden. Dus in dat opzicht zou ik de huidige auto (Octavia 1.9TDI met DSG-6) zó weer laten tunen, bij mij geen koudwatervrees. Dan zou ik dat laten doen bij Hartog (want dichtbij) of bij JD in de groepsaankoop.

Echter: door de DSG merk ik dat de auto al vlotter versnelt en het (terug)schakelen van de DSG gaat ongemerkt, waardoor de auto vlotter en vloeiender versnelt dan mijn vorige auto met handbak. Zodoende bij mij de twijfel.

JD of Hartog zijn wat mij betreft prima en betrouwbare adressen om je auto te laten tunen. Daar ligt het wat mij betreft niet aan.

dat heb je dan zeker altijd bij een diesel met dsg, die ontunebaarheid vanwege max koppel?

Nee, de DSG-7 is beperkt tot 250 Nm, ook wanneer hij aan een benzinemotor is gekoppeld. Dat was bij mijn ex-Golf (1.4TSI-160pk) ook zo, die zat al op 250 Nm dus daar was met tuning officieel geen winst te behalen qua koppel. Men kan daar wel wat aan doen (aanpassing DSG-software, koppelbegrenzing enzo) maar aangezien die Golf toch al snel zat was, geloofde ik het verder wel.

De DSG-6 bak in mijn huidige auto heeft een "natte" platenkoppeling en kan officieel 360Nm aan. Met een 1.9TDI blijf je na tuning daar nog onder (die gaat van 250Nm naar ± 300-320Nm).

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat bedoelde ik ook, die beperking tav DSG-7

die power is idd (erg) leuk maar niet nodig. Net zoiets als CC eigenlijk :lol:

Maar afgezien daarvan rijdt het toch ook wel een stuk lekkerder met wat meer trekkracht onderin. Wat ik had gehoopt is in de praktijk ook echt zo, wanneer je flink moet afremmen (bv rotonde) pikt de motor direct op als je weer gas geeft. Dat was eerst echt niet zo, dat duurde even. Verder ook prettig als je in de 7 rijdt en dan ook duidelijk wat extra hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer power is altijd leuker. Maar nodig? Da's een ander verhaal.

En het geld gebruik ik liever voor andere dingen... de brandstof is al kostbaar genoeg.

Bij mijn vorige 1.9TDI met handbak was het explosieve karakter van de 1.9TDI (smalle powerband en lomp inkomend koppel) voor mij de reden om de auto te laten tunen. Door de tuning kon er een vlakker koppelverloop gerealiseerd worden, met een soepeler motorkarakter als resultaat. Daarnaast was ik niet zo blij met het vaak moeten terugschakelen van "5" naar "4".

Aangezien ik een rustige rijder ben, daalde na tuning het verbruik met 5% tot 10%, doordat de motor minder hard hoefde te werken en ik minder hoefde te schakelen.

De DSG knapt nu het schakelwerk voor mij op en door de DSG is er minder sprake van dat lompe inkomen van het koppel. Desondanks denk ik dat er winst te behalen is, maar na 2 maanden voel ik de noodzaak nog niet zo. Misschien bedenk ik mij nog wel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cc bespaart me brandstof (= geld). De tuning kost geld en kost nog meer brandstof...

En ja, ik weet hoe power in een auto aanvoelt. Daarvoor rijd ik vaak genoeg in zwaar overgemotoriseerde auto's op de testbaan van het RDW. Een BMW X6M of een Audi R8 zijn allemaal waanzinnige stukken techniek die duidelijk wat extra's hebben. Maar nodig c.q. nuttig? Hier in Nederland, neuhh.

Ik ben nou eenmaal niet in de gelukkige financiele situatie dat ik een auto als een stuk speelgoed kan beschouwen. Wat ik er nu aan uitgeef vind ik al veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht niet op mij, want ik ga niet tunen.

- ik heb geen geld voor tuning

- ik vind mijn Faab nou eigenlijk al vlotter dan nodig. Maar de vier maanden wachten waren zeker een stuk fijner zonder deze emotie:

uweetwellichtwelwelkesite/board/f45/86-pk-fabia-combi-besteld-twijfel-om-toch-voor-de-105-pk-gaan-spoed-17724-3.html#post261413

- Ik denk dat de VAG-groep de argumenten kent waarom er boven de 117 pk de 1.4 tsi in stelling wordt gebracht, en niet meer de 1.2 tsi.

- ik denk dat de VAG-groep deze argumenten niet aan onze neusjes gaat hangen

- ik denk dat er ook een milieu-aspect is, wat eveneens lastig te achterhalen is zonder spionage bij de VAG-groep

- het ding is niet maar mijn speelgoed, maar ook een to be gezinsvehicle. En met je partner een gesprek over of het het nou tuningsgerelateerd is of niet, dat lijkt me minder gezellig.

De discussie hier vind ik dan weer des te gezelliger.

Wat niet wegneemt dat het inderdaad fijn zou zijn als de motor iets vlotter op pakt. Dat wel. Boterhammen met tevredenheid. Domweg gelukkig in de Dapperstraat. Dat werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BMW X6M of een Audi R8 zijn allemaal waanzinnige stukken techniek die duidelijk wat extra's hebben. Maar nodig c.q. nuttig? Hier in Nederland, neuhh.

Dat vind jij, Erik! Maar iemand die deze auto heeft gekocht zal daar toch wel even anders over denken. En gelukkig anders zou het wel saai zijn hier op de weg! Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind jij, Erik! Maar iemand die deze auto heeft gekocht zal daar toch wel even anders over denken.

Ik heb met die eigenaren van die auto's wel eens ff lopen babbelen.

En iedere keer blijkt weer dat ze gewoon toegeven dat het een heel mooi en duur stukje speelgoed is. En dat ze zich dat kunnen veroorloven. Prima. Maar echt geen eentje beweerde dat hij/zij zo'n auto voor het 'nuttige' had gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zei nu juist iets over de non-speelgoed aspecten, n.l. het (nog) prettiger rijden. En het verbruik wordt echt gunstiger, dat ervaar ik ook (zie Spritmonitor). Al haal je de kosten van de tuning er niet snel uit natuurlijk

Klopt. Als je een rustige rijder bent en dat na tuning blijft, gaat je brandstofverbruik beslist omlaag. Maar inderdaad verdien je de tuning daarmee niet terug. Het verschik is de :) bij elke rit omdat je auto nog lekkerder rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Al haal je de kosten van de tuning er niet snel uit natuurlijk

De uiteindelijke kosten per kilometer (overall) van die auto gaan alleen maar omhoog. Hoe je het ook wendt of keert. Je investeert er meer in, en als je van de extra functionaliteit gebruik maakt, kost het je op de lange duur, meer brandstof en meer onderhoud. M.a.w. die auto wordt per gereden kilometer alleen maar duurder.

Nu is de goedkoopste auto in Nederland al gauw zo'n 30 cent per kilometer (en dan heb je echt een hondenhok), laat staan de wat luxere auto's waar wij hier over praten...

Kijkend in de lijst van de ANWB kost een O2 1.6D (simpele uitvoering) al bijna 50 cent per km! En kijk je naar het andere uiterste, een R8 bijna EUR 1,85 per kilometer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dingen die alleen maar je eigen speelgoed zijn kan je natuurlijk het garantie-riscico mee nemen. Ik denk zelf ook wel dat het risico niet heel groot is, al vind ik er ook een black-box-element in blijven zitten.

Maar ook al zou je mij overtuigen, mijn partner daarvan overtuigen is vers twee.

Wat dat betreft zou je eigenlijk even Race-Eend tegen mijn partner moeten laten argumenteren over dat garantieverhaal. En dan ga ik lekker lachen. DAT zou nog wel eens een discussie kunnen opleveren die mooier is dan alle tuningsdiscussies hier bij elkaar. :grin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je, bij gelijke rijstijl, met een getunede auto zuiniger rijdt, dan is hij in principe goedkoper. De vragen zijn dan:

- hoeveel goedkoper

- hoeveel en hoe vaak spreek je dat grotere vermogen aan, en in hoeverre doe je daarmee dan het effect weer te niet of niet.

Dat meerverbruik na tuning een automatisme is lijkt me onzin (psycholoog Hook?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

meer brandstof en onderhoud op de lange duur? ...

Heel simpel. Als je de auto laat tunen omdat het prettiger rijdt, en makkelijker en vlotter optrekt (allemaal prima) verbruik je uiteindelijk meer brandstof. En in z'n totaliteit slijt alles een klein beetje sneller. Eerder profiel van de banden weg, eerder de koppelingsplaten versleten, net iets sneller de remschijven/-blokken versleten. Alles wordt mechanisch net iets zwaarder belast. Dat hoeft op zich niet erg te zijn, maar toch...

Want als je de auto laat tunen om geen gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden, kun je het net zo goed niet doen... :doh2:

BTW: Marco betaalt z'n brandstof niet zelf... en ook z'n onderhoud niet. Bovendien kun je het niet dubbelblind vergelijken, omdat dezelfde auto nou eenmaal niet door dezelfde chauffeur onder dezelfde omstandigheden gereden kan worden...

Begrijp me goed, als ik de poen er voor (over) had, dan zou ik het ook prachtig vinden en regelmatig ff naar de Alpen rijden om nog sneller al die bergpassen te bedwingen. Maar helaas, die R8 zit niet in ons gezinsbudget...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk er serieus over na maar kijk nog even de kat uit de boom. Ik gok dat ik komend weekend uitsluitsel kan geven, ben morgen ook even bij de dealer (met name om mn velgen/banden te regelen) dus zal eens een balletje opwerpen om te achterhalen wat zij er van vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe