Ga naar inhoud

Extra garantie van twee jaar.


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

en dat merk je bv goed als je een tijdje met zo'n Citigo hebt rondgetuft. Niets ten nadele daarvan,voor zo'n autootje rijdt hij prima, vooral qua wegligging en sturen, vond ik. Maar het verschil merk je wel. Mijn vrouw vond ook dat ik ermee scheurde, terwijl ik toch niet veel anders reed. Is puur de beleving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw vond ook dat ik ermee scheurde, terwijl ik toch niet veel anders reed. Is puur de beleving.

ja, goeie graadmeter voor beleving idd, bij welke snelheid/rijstijl gaat de vrouw kwaken. Herkenbaar :lol:

Renault Clio: 125

Skoda Fabia: 140

Volvo huurauto weet ik veel wat voor type: misschien ergens boven de 160?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, goeie graadmeter voor beleving idd, bij welke snelheid/rijstijl gaat de vrouw kwaken. Herkenbaar :lol:

Renault Clio: 125

Skoda Fabia: 140

Volvo huurauto weet ik veel wat voor type: misschien ergens boven de 160?

Het kwaakmoment, leuk, zeer herkenbaar, erg afhankelijk van het op dat moment in zwang zijnde criterium :

- de km/h ( niet zichtbaar voor de bijrijdster)

- het te hoge verbruik, bij te snelle landschapswisselingen.

- Te vroeg aankomen op de plaats van bestemming.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb gisteren een brief gekregen van de Skoda Bank (Bank = financiele instelling, per definitie verdacht ;) ) of ik de Skoda zekerheidspolis wil afsluiten, aansluitend aan de fabrieksgarantie?

Die brief krijg je twee maanden vantevoren.

215 euro voor de Roomster, tot een maximum van 100.000km of 265 euro tot een maximum van 150.000km

En 2 jaar voor 469, respektievelijk 569 euro.

Vind het nogal fors, eigenlijk alleen maar om geen discussie te hebben als er iets sneuvelt wat sowieso onder garantie zou moeten vallen ivm de verwachte levensduur.

Als je de folder leest is dit trouwens ook wel een leuke zin:

Als bijvoorbeeld de airconditioning in uw

Škoda onvoldoende koelt, bent u zeker van een deskundige

én kostenloze reparatie door uw Škoda-dealer.

Dan vraag ik me af, sinds wanneer wordt een niet goed koelende airco onder garantie gerepareerd? M.a.w. als er 'gewoon' te weinig koelmiddel in zit, moet dit bijgevuld worden, maar naar mijn weten laten ze je daar altijd voor betalen... Wordt zelfs geadviseerd om dit te laten controleren bij een onderhoudsbeurt (tegen betaling!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vraag ik me af, sinds wanneer wordt een niet goed koelende airco onder garantie gerepareerd? M.a.w. als er 'gewoon' te weinig koelmiddel in zit, moet dit bijgevuld worden, maar naar mijn weten laten ze je daar altijd voor betalen... Wordt zelfs geadviseerd om dit te laten controleren bij een onderhoudsbeurt (tegen betaling!).

Dit is misleidend, denk ik ook.

Dus je gebruikt de airco elke dag, vloeistof wordt vanzelf minder, airco koelt niet meer voldoende of niet, dus het koelmiddel wordt gratis bijgevuld onder het mom van garantie??

Degene die deze info verstrekt bij Skoda Bank kan een probleem krijgen hiermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje offtopic: maar zulk soort foldertjes worden gemaakt door de marketing afdeling... :lol:

Ik vind trouwens de voorwaarden van die zekerheidspolis wel erg summier. Het zijn een paar alinea's met lovende teksten en that's it. Ga toch volgende week eens langs de garage om te vragen of ze uitgebreidere voorwaarden hebben c.q. wat de beperkingen zijn...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk artikel 8 uitsluitingen en dan 1a

Hoe moet je dat lezen ?

Als ik dus een nieuwe distributieketting heb gehad dan valt deze dus niet meer onder de dekking gebasseerd op bovenstaand artikel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de VWbank (ik stelde de vraag bij de Skodabank) kreeg ik de voorwaarden opgestuurd per email.

Maar (en daar gaan we weer dat marketing = misleiding), de voorwaarden zijn NIET gelijk aan de normale fabrieksgarantie regeltjes die je de eerste 2 jaar geniet...

Want zo worden rammels en kraakjes b.v. uitgesloten! Terwijl ze in de folder suggereren dat deze verlengde 'garantie' gelijk is aan die eerste 2 jaar fabrieksgarantie, nou mooi niet dus. ^_^

Ook zo bizar. Uitgesloten is schade die het gevolg is van onderhoud en/of reparatie! M.a.w. als de garage iets verprutst, ben je mooi in de aap gelogeerd. (art 8.1a)

Zelfs grote delen van het onderstel zijn uitgesloten.

Of 'zelfontbranding' m.a.w. als er iets kapot is, waardoor er brand optreedt, geen dekking...

En voor Menno: door anderen uitgevoerde tuning betekent ook GEEN dekking.

Ook terugroepacties worden uitgesloten.

M.a.w. het is voor het grootste deel een farce! -_-

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Van de VWbank (ik stelde de vraag bij de Skodabank) kreeg ik de voorwaarden opgestuurd per email.

Maar (en daar gaan we weer dat marketing = misleiding), de voorwaarden zijn NIET gelijk aan de normale fabrieksgarantie regeltjes die je de eerste 2 jaar geniet...

Want zo worden rammels en kraakjes b.v. uitgesloten! Terwijl ze in de folder suggereren dat deze verlengde 'garantie' gelijk is aan die eerste 2 jaar fabrieksgarantie, nou mooi niet dus. ^_^

Ook zo bizar. Uitgesloten is schade die het gevolg is van onderhoud en/of reparatie! M.a.w. als de garage iets verprutst, ben je mooi in de aap gelogeerd. (art 8.1a)

Zelfs grote delen van het onderstel zijn uitgesloten.

Of 'zelfontbranding' m.a.w. als er iets kapot is, waardoor er brand optreedt, geen dekking...

En voor Menno: door anderen uitgevoerde tuning betekent ook GEEN dekking.

Ook terugroepacties worden uitgesloten.

M.a.w. het is voor het grootste deel een farce! -_-

ola todos,

Iedereen die interesse heeft in een uitbreiding van fabrieksgarantie op welk product dan ook moet het onderstaande in acht nemen.

In geval van gebreken onder garantie is de eerste vraag: wie is er aansprakelijk voor het gebrek/ geleden schade!!!

Tijdens productie wordt het proces gemonitord en vastgelegd. Dit is uw garantie dat het product de fabriek verlaat in goede orde (m.a.w. "fabrieksgarantie") Elke afwijking (kapotte/ slecht functionerende/ slecht gemonteerde onderdelen) zal door de fabrikant moeten worden opgelost (fabrikant aansprakelijk).

Wanneer een product regelmatig moet worden "geserviced" vervalt de aansprakelijkheid van de fabrikant en gaat deze over op degene die de werkzaamheden uitvoert (de garantie dat het product naar behoren blijft werken volgens de voorwaarden en de gestelde periode die de fabrikant heeft opgegeven)

Fabrikanten geven, de door hun aangewezen personen (dealers/ reparateurs) die deze werkzaamheden mogen uitvoeren, door wat en wanneer er onderdelen moeten worden vervangen.

Zolang er binnen die bepalingen gewerkt EN gedocumenteerd wordt, blijft de "fabrieksgarantie" van kracht.

MAARRRRRRRR als er aan de originele configuratie, buiten de door de fabrikant opgegeven bepalingen, aanpassingen gedaan worden, ongeacht degene die de werkzaamheden uitvoert (dus ook de dealer/ reparateur waar het product is gekocht) vervalt elke vorm van aansprakelijkheid voor de fabrikant!!!!! En is degene die de werkzaamheden heeft uitgevoerd verantwoordelijk voor eventuele schade (dit is bepaald in het Burgelijk Wetboek).

In het Burgelijk Wetboek staat bepaald dat jij als consument verantwoordelijk bent dat het product niet als zodanig wordt aangepast dat hierdoor schade kan ontstaan.

En nu komen ik weer terug bij de uitspraak garantie = aansprakelijkheid!!

Als je een nieuwe auto koopt, teken je dat het voertuig is afgeleverd voor ontvangst en in goede orde. Nu is de fabrikant voor een groot gedeelte ontslagen van zijn aansprakelijkheid.

Enkel wanneer aantoonbaar is dat er schade is geleden door het niet correct produceren of bij gebruik van inferieure onderdelen is de fabrikant aansprakelijk. Voor de rest is de verkopende partij aansprakelijk voor geleden schade. Ga je nu zelf lopen "hobbyen", chiptunen, verkeerde maat velgen, enz, enz vervalt elke vorm van garantie omdat je de door de fabrikant afgegeven configuratie hebt aangepast buiten hun bepalingen.

Fabrikanten en dealers zullen er dus alles aan doen om aan te tonen dat het niet hun schuld is. Bij vervanging van een distributieketting/ snaar is degene die deze monteert verantwoordelijk voor eventuele schade bij verkeerde of slechte montage!! niet de fabrikant.

Het is een lang verhaal maar wie deze regel leest is waarschijnlijk een illusie armer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die teksten komen me wel bekend voor uit het BW ja. Ik ligt voor me, maar ga er toch maar niet aan beginnen, ik ben er al voor geslaagd ;)

Wettelijk en de praktijk is mega lastig. Zowel na de 2 jaar als binnen die 2 jaar. Op dit moment neig ik naar een garantieverlenging, ik denk niet dat het extra schade toebrengt anders dan een gat in de portemonnee. Belangrijk in deze is ook de relatie met je dealer, bespreek alles en vraag advies aan hen (liefst bevestigd per mail - en/of door hun uitgevoerd + op de factuur/werkorder). Vertrouw je de boel niet, tjah dan het 'risico' maar lopen of een Kia kopen (7 jaar geloof ik?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tekst van FokkeSukke is wel érg stelling geformuleerd en te kort door de bocht. De kern van het verhaal klopt wel (stel je niet teveel voor van garantie), maar een aantal stellingen zijn onjuist,

MAARRRRRRRR als er aan de originele configuratie, buiten de door de fabrikant opgegeven bepalingen, aanpassingen gedaan worden, ongeacht degene die de werkzaamheden uitvoert (dus ook de dealer/ reparateur waar het product is gekocht) vervalt elke vorm van aansprakelijkheid voor de fabrikant!!!!! En is degene die de werkzaamheden heeft uitgevoerd verantwoordelijk voor eventuele schade (dit is bepaald in het Burgelijk Wetboek).

Dit is (gelukkig) niet waar. De aansprakelijkheid van de fabrikant vervalt slechts indien de schade/ het gebrek rechtsreeks te wijten is aan de uitgevoerde werkzaamheden of gewijzigde configuratie. Zou een mooie boel worden anders...

Als je een nieuwe auto koopt, teken je dat het voertuig is afgeleverd voor ontvangst en in goede orde. Nu is de fabrikant voor een groot gedeelte ontslagen van zijn aansprakelijkheid.Enkel wanneer aantoonbaar is dat er schade is geleden door het niet correct produceren of bij gebruik van inferieure onderdelen is de fabrikant aansprakelijk. Voor de rest is de verkopende partij aansprakelijk voor geleden schade.

Ook hier weer: gelukkig niet waar. Tijdens de eerste twee jaar van de garantie (=fabrieksgarantie)is de bewijslast omgekeerd en moet de fabrikant aantonen dat de schade het gevolg is van handelen van de koper.

Al met al: verkijk je niet op de mooie kreten als het gaat om (met name verlengde) garantie, maar de consument is in Nederland gelukkig vrij goed beschermd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de stellingen min of meer voorgelegd aan de dealer vandaag. Hij geeft aan dat Skoda hen inderdaad verantwoordelijk houdt na die 2 jaar, voor alles wat ze er (verkeerd) aan doen. Of dat terecht is, geen idee. Kan natuurlijk gewoon een afspraak zijn tussen hun, maar dat is mijn probleem als klant niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook logisch, als de dealer iets fout doet is hij daarvoor aansprakelijk, zowel tegenover jou als klant als tegenover de fabrikant. Maar da's jouw probleem inderdaad niet, jij hebt en houdt gewoon garantie.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Marco,

Je hebt gelijk aangaande de stelligheid waarin mijn stuk heb neergeschreven. Maar het verhaal klopt van A-Z. Je moet alleen de stellingen goed lezen:

"MAARRRRRRRR als er aan de originele configuratie, buiten de door de fabrikant opgegeven bepalingen, aanpassingen gedaan worden, ongeacht degene die de werkzaamheden uitvoert (dus ook de dealer/ reparateur waar het product is gekocht) vervalt elke vorm van aansprakelijkheid voor de fabrikant!!!!! En is degene die de werkzaamheden heeft uitgevoerd verantwoordelijk voor eventuele schade (dit is bepaald in het Burgelijk Wetboek)."

> Ik bedoel hiermee dat wanneer je tijdens de garantieperiode aanpassingen doet of laat doen aan de auto die niet conform bepalingen van de fabrikant zijn (lees: ondeugedelijke of inferieur gebruik van materiaal/ reparatie) kun je in geen geval de fabrikant aansprakelijk houden en dus géén fabrieksgarantie. Je moet dan zijn bij degene die de reparatie heeft uitgevoerd!!

Je hebt 2 soorten garanties; Commerciële- en Wettelijke garantie... in beide gevallen is bepaald op welk moment en wie er aansprakelijk is voor schade.

Tevens in uw commentaar stelt u dat dat omgekeerde bewijslast enkel de 1e twee jaren van de fabrieksgarantie geldt. Dit is pertinent onjuist, ook na de fabrieksgarantie geldt in geval van ondeugdelijke onderdelen en fabricage een omgekeerde bewijslast. Voorbeelden genoeg bij Toyota met terugroepacties uit het verleden in het nieuws en een geval bekend bij mij van Mercedes waar ikzelf tussen zat!!!!

Bij Mercedes: een aantal jaren terug (rond 2005) is er een actie bij Merc geweest op de W210 (E klasse alle uitvoeringen met die ronde koplampen) waarbij de wagens ver na de garantieperiode roestvorming op panelen en portieren kregen.

In eerste instantie gaf Mercedes (lees dealers en importeurs) geen gehoor en gaf de klant de schuld ( slecht reinigen of juist met agressieve middelen reinigen)

Pas nadat meerdere klanten reclameerden en een collectief van klanten en rijders zich meldden, is Mercedes een actie gestart en op bepaalde datum alle voertuigen jonger dan 10 jaar teruggeroepen om de zaken te herstellen. In sommige gevallen zelfs nieuwe portieren monteren.....

nogmaals, dit alles heeft NIETS met garantie te maken maar met aansprakelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe