Ga naar inhoud

Extra garantie van twee jaar.


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of er zoveel verschil is tussen Nederland en België. Is het consumentenrecht niet Europees?

Uiteindelijk is het ook geen zwart/wit verhaal, niemand kan voorspellen of je er ooit voordeel uit haalt of niet. Het enige dat zeker is, is wat het je kost :)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, ik ben tegen allerlei overbodige verzekeringen.

Sterker nog, alle verzekeringen, die niet verplicht zijn, heb ik niet.

Een opsomming :

Wel en verplicht:

- Ziektekostenverzekering

- WA verzekering auto

- Opstalverzekering (eis van de bank, maar geen controle daarop, voorzover ik weet)

Niet en ook niet verplicht:

- Begrafenisverzekering

- vakantieverzekeringen

- alternatieve verzekeringen (is het meest lastig om deze te vermijden)

- inboedelverzekering (bingo)

- verzekeringen tegen overstromingen

- all risk auto (uiteindelijk toch geen dekking bij vandalisme etc)

Meer weet ik niet, er zijn er wel veel meer.

Wat ik wel weet, dat ik er al 35 jaar veel geld mee heb uitgespaard, door niet zomaar van alles en nog wat, klakkeloos te verzekeren.

Maar waarom dan nu toch maar de verlenging van de skodagarantie genomen,

voornamelijk toch door de kennis en uitwisseling op dit forum opgedaan, wat betreft de vroegtijdige slijtage van vitale motoronderdelen, een eye-opener, wat mij betreft.

En een rekensom, want als je weinig km rijdt, val je gewoon buiten de boot, als de "slijtage" zich wat later aandient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook zoiets: vakantieverzekering.

Die hebben wij wel degelijk. Zeker als je regelmatig in de bergen komt, wil je niet opdraaien voor b.v. de bergingskosten als de helicopter moet uitrukken en je zelf die rekening gepresenteerd zou krijgen...

En vorig jaar bleek een combinatie van de reguliere ziektenkostenverzekering (dekt kosten tot aan het nederlandse niveau) EN de reisverzekering wel degelijk van nut... zeker als je in een buitenlands ziekenhuis terecht komt omdat aldaar ineens een blindedarm er uit wil... :onzeker:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vakantieverzekering. Maar dan wél eentje bij de verzekeraar waar ik alles onder heb gebracht. Zo hoef ik niet voor iedere duurdere vakantie een verzekering af te sluiten, ben ik nooit oververzekerd en profiteer ik extra van de pakketkorting van mijn verzekeraar.

maar daar heb je het al, je gebruikt zelf het woord slijtage en dat zou de verzekering uitsluiten, begreep ik

Inderdaad, en Skoda sluit dat zelfs bij de fabrieksgarantie al deels uit. Recent postte ik bij ons zusterforum dit bericht:

Ik citeer uit de folder:
Aanspraak op garantie is tevens uitgesloten indien de oorzaak van het defect het gevolg is van:

• Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een offciele Škodavestiging zijn uitgevoerd.

• Verwaarlozing en/of gebrekkig onderhoud.

• Het niet volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden van de auto (zie hiervoor uw voertuigdocumentatie)

• Oneigenlijk gebruik of overbelasting

• Het deelnemen aan autosportevenementen' date=' bijv. rally’s en races

• Het gebruik van niet originele Škoda onderdelen

• Veranderingen aan de auto die zonder toestemming van de fabrikant zijn uitgevoerd.

• Invloeden van buitenaf

• Normale slijtage. [/quote']

en, relevanter:

Normale slijtage

Slijtage aan rem- en koppelingsvoering, remblokken en schijven, banden, ruitenwisserbladen,

enz. vallen niet onder de garantie. Ook wordt vroegtijdig slijten van motor of delen daarvan,

als gevolg van onderhoud dat niet volgens de fabrieksvoorschriften is uitgevoerd, niet onder

garantie vergoed. Hetzelfde geldt bij voortijdige onderdeelslijtage die terug te voeren is op

omstandigheden als hiervoor genoemd, alsmede abnormale rij- en bedieningsstijl.

Of slijtage onder garantie wordt vergoed, hangt dus af van de omstandigheden van het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en het objectief bepalen van die omstandigheden lijkt me geenszins een eenvoudig geval met alle ruimte voor en risico van subjectieve interpretatie de ene (klant) of de andere (Pon) kant op.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, en Skoda sluit dat zelfs bij de fabrieksgarantie al deels uit. Recent postte ik bij ons zusterforum dit bericht:

Begrijp ik je post nu verkeerd? Heb jij niet altijd gezegd dat de fabrieksgarantie niet te beperken was?

Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een offciele Škodavestiging zijn uitgevoerd.

Dit mag trouwens niet volgens de fabrieksgarantie. Constructeurs hebben jaren geleden al moeten aanvaarden dat reparaties ook buiten de officiele Skodavestigingen mochten gebeuren. Het enige wat een constructeur kan eisen is dat de effectieve reparatie van het defect waarvoor je garantie krijgt bij hen gebeurt. Andere garages mogen de wagen wel repareren, maar moeten dat doen volgens opgave van de constructeur.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hobbel, om even terug bij de originele vraag te komen. Waaraan denk jij je geld terug te verdienen? Met name aan de evt. vroegtijdige problemen met bijv. de schakelbak/motor? Als ik al die uitsluitingen lees vraag ik me namelijk af wat er dan WEL gedekt wordt.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, mijn wagen is nu net ouder dan een jaar en ook ik overweeg die garantie mits ik zeker weet dat ik de auto nog langer dan die 2 jaar blijf rijden (en dan niet een andere koop/lease).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat Ger niet van plan is geld "te verdienen" aan deze verzekering. Het gaat om "damage-control" als er wat zou gebeuren als de officiële garantie en / of aansprakelijkheid voorbij is.

Het verzekeren van iets is immers niets anders dan het beschermen tegen grote(re), met name financiële, risico's die het gevolg zijn van de (financiële) omvang van de schade en de frequentie dat het kan gebeuren maal de kans dat het zal/ kan gebeuren.. Het dekt dan de "reële" schade en in principe nooit meer dan dat.

Bij een beperkte omvang of een lage kans op een gebeurtenis kun je inderdaad overwegen je niet te verzekeren. Soms kan dat ook op basis van gewetensbezwaren als iets "verplicht verzekerd" verondersteld wordt.

Geld verdienen kan in die zin trouwens alleen als je verzekeringsfraude pleegt door iets "waardevoller" te maken dan in werkelijkheid of iets te claimen terwijl de waardevermindering (schade) in werkelijheid minder is. Voorbeeld: dubbel zo duur declareren of zeggen dat het gejat is terwijl je het gewoon zelf nog hebt/ kunt gebruiken (of het misschien hebt weggeven). Ook het "opleuken" van de schade om het eigen risico terug te verdienen is natuurlijk platte fraude.

Het door slordigheid verliezen of beschadigen van iets is dan natuurlijk een grensgeval van fraude (zorgplicht niet nagekomen?). In de laatste gevallen krijg je echter hooguit de reële waarde uitgekeerd of slechts een gedeelte ervan vanwege de afschrijving.

Over het welles-niets van het uitkeren van de verzekering (coulance of recht hebben op) is het nodige al gezegd. Maar dan geldt sowieso dat je nooit iets van een leverancier moet kopen als die de dekking van wettelijke garantie altijd ter discussie stelt. Ook aan de garantie heb je dan niets als je er alleen maar achteraan moet gaan en het dan misschien nog niet krijgt.

Het hebben van terugroepacties of werkplaatsacties is dan dus als positief te zien, de leverancier neemt dan de verantwoordelijkheid die je mag verwachten. Ook dat is dan geen garantie dat je altijd gelijk krijgt, maar daar kun je ook een verzekering voor afsluiten, de rechtsbijstandsverzekering! Daar moet je ook even op letten: als je denkt dat je daarmee iedereen even kunt aanpakken heb je het mis. Meestal dekken ze alleen 1 keertje dat je je gelijk wilt halen... Daarna krijg je het label "herrieschopper" en vervalt de dekking.

Wat de dekking ten opzichte van onderhoud van derden betreft heeft The Bone Collector gelijk als het om de garantie gaat. Mits de derde "gecertificeerd/ geautoriseerd" is (of iets dergelijks) wordt dat onder de garantie gedekt. Dit betreft echter een verzekering waar andere regels voor kunnen gelden dan bij de wettelijke garantieverplichting. Ik zou me dan bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat tunning (anders dan ABT) onder de garantie misschien wel gedekt / toegestaan is, maar niet meer bij de verzekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik je post nu verkeerd? Heb jij niet altijd gezegd dat de fabrieksgarantie niet te beperken was?

Ik heb altijd gezegd dat de wettelijke garantie niet te beperken is ;) Overigens is er op deze Skoda-voorwaarden inderdaad wel wat af te dingen hoor, in een dispuut bij de rechter zullen ze echt niet altijd onverkort overeind blijven. Ik had in de post hierboven uitsluitend gequote wat Skoda zegt, zonder daar mijn eigen mening over te geven. Die is inmiddels namelijk voor de meesten wel duidelijk ;)

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hobbel, om even terug bij de originele vraag te komen. Waaraan denk jij je geld terug te verdienen? Met name aan de evt. vroegtijdige problemen met bijv. de schakelbak/motor? Als ik al die uitsluitingen lees vraag ik me namelijk af wat er dan WEL gedekt wordt.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, mijn wagen is nu net ouder dan een jaar en ook ik overweeg die garantie mits ik zeker weet dat ik de auto nog langer dan die 2 jaar blijf rijden (en dan niet een andere koop/lease).

Het gaat mij niet om het terugverdienen, maar meer om een (technisch) voorgevoel.

Ik denk, dat voortijdige en bovenmatige slijtage aan inmiddels wereldwijd en jarenlange bekende en gebruikte motoronderdelen, zoals distributiekettingen en koppelingen in het algemeen,een statistische onderbouwing bij een evt. juridische procedure, wel erg sterk doen staan.

Dat weten de verzekeraars ook wel.

En wat de koppeling en ketting betreft is er inmiddels veel bekend geworden, via dit en andere fora.

Btw. Ronald, wordt er zo nu en dan een back-up gemaakt van de wat serieuzere discussies, wel handig om te weten.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingen van de Felicia gingen met een beetje geluk zo een 250k km mee, daarna beginnen ze ook te ratelen. Maar goed, tegen dan is er wel meer versleten natuurlijk. Ik denk niet dat het veel meer hoeft te zijn dan die 750 euro.

Ik vraag me trouwens af waarom dat tegenwoordig 750 euro moet kosten om een distributieriem te vervangen. Ik heb de distributieriem van mijn 'nieuwe' Felicia ook laten vervangen (plus spanrol uiteraard) en meteen mijn multiriem laten meenemen, dat was 330 euro (btw in). Zitten die zo goed verstopt dat er dubbel zoveel werk aan is tegenwoordig?

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee men gaat er van uit dat een eigenaar van een nieuwe wagen meer geld heeft om uit te geven en vandaar dat de prijzen dan ook hoger liggen !

Bij jou denken ze die arme man........ laten we de normale kosten maar berekenen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe