Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 09/24/2022 in all areas
-
Gisteren waren @CaseyBasey en ik aanwezig bij de kerk waar de uitvaart van Menno was. Het was indrukwekkend want dit was geregisseerd in de stijl van Menno, zo goed als dat kon natuurlijk. Veel muziek afgewisseld met mooie en lieve speeches van familie en vrienden. Het werd zeer gewaardeerd dat er zoveel vrienden langs zijn geweest, zowel bij de uitvaart als ook in een eerder stadium zoals in het ziekenhuis. Na de mooie plechtigheid (van 90 minuten) werd er afscheid van Menno genomen in kleine kring, de rest van het gezelschap (incl Kees & ik) gingen naar huis/werk of nog even naar het huis van Menno's schoonmoeder die vlakbij woont in een schitterend huis in het bos waar soep en broodjes klaar gemaakt werden. Koffie was er ook voor de liefhebbers waaronder Kees en ik. Helaas moest ik na de koffie weg vanwege mijn werk maar Kees is wel gebleven en heeft met veel vrienden en familie nog bijgepraat. We zijn blij dat we zijn geweest en de familie vond dit ook erg fijn. Het is raar dat Menno er niet meer is maar ik geloof dat hij nog erg lang herinnerd zal worden vanwege alle anekdotes die er over hem rond gaan. Marijke grapte nog wel rond dat zij voortaan in Oldeberkoop rond gaat rijden in het rode monstertje met gigantische knalpot voor het mooie effect buiten de auto. 🙂 Familie Harsveld, bedankt dat jullie zo open staan om dit alles te delen met de familie en vrienden van Menno. Veel sterkte in deze periode! Hieronder een song waar Menno veel waarde aan hechtte. Dit werd gister ook gedraaid.5 points
-
Het leek me eerder niet zo gepast om er hier op dit forum over te schrijven, maar ben er zojuist achter gekomen dat Menno zelf wel in het andere forum over zijn ziekte sprak. Ja, het is een heel treurige geschiedenis. Ik ben, nadat Menno niet meer in staat was om te communiceren, voortdurend door Marijke op de hoogte gehouden. Het moet heel zwaar voor haar zijn geweest. De laatste weken heeft Menno in het Erasmus in Rotterdam gelegen en Marijke was alle dagen bij hem. Ik mis hem.5 points
-
De Faab heeft een complete revisie gehad bij VAG techniek in Nuenen. Die hadden nog wat meer dingetjes ontdekt dan de dealer, maar wisten het voor minder op te lossen. Een 2e leven. Het is gokken natuurlijk, maar ik hoop dat er daarmee nog flink wat kilometers bovenop kunnen. In de tussentijd kan er een hoop R&D tegenaan worden gegooid zodat er een nieuwe generatie accu's klaar staat als het 2e autoleven ook voorbij is. 🙂5 points
-
Vandaag even naar de garage geweest en het is allemaal nog veel simpeler dan we dachten. gelukkig! Onder bij de zekeringen zit een schakelaar. Dit kan je omzetten. Dan gaat direct als je contact maakt het licht dus aan. Fabia123 suggereerde het al. Ik heb dus zo'n aanpassing. Alleen zit ik niet elke dag bij de zekeringen te kijken dus ik wist van het bestaan niet af. Heb je al 12 jaar een zelfde auto en leer je er nog steeds iets nieuws over. 😁 Dank voor jullie meedenken.4 points
-
Kees en ik hebben het bezoek aan Menno’s uitvaart goed in kunnen plannen en beschouwen dit dan ook als geluk om toch aanwezig te kunnen zijn bij de uitvaart.4 points
-
Vandaag me eerste werkdag weer en geprobeerd vrij te krijgen ! Helaas niet gelukt ! Stond al 2 maanden terug ingepland bij een klant en die verwacht ons daar deze week. En collega had nog gebeld met klant maar de afspraken met andere partijen stonden ook al vast dus helaas. Was het directe familie geweest dan was het een ander verhaal geweest !!4 points
-
Afijn na de baal ochtend gehad te hebben door die fijne email , heb ik me toch maar in de middag herpakt en weer gaan zoeken op internet. En kwam redelijk snel een tweetal F800ST tegen in de kleur blauw. En beide ook nog eens wat dichter bij, namelijk in Hilversum. De eerste dealer waar ik van de motor een goed gevoel kreeg gebeld of deze nog beschikbaar was !? En dit was hij, dus meteen een afspraak voor de volgende dag gemaakt. De tweede dealer het adres van opgeschreven, en mocht de eerste toch niets wezen dan kon ik daar nog naar uit wijken. Maar goed de zaterdag dus na een goede bak koffie (nr4) gedronken te hebben in de auto gestapt met helm en jas en handschoenen op de achterbank. Bij aankomst had men de motor alvast wat naar voren gezet in de winkel want het blijkt een motorzaak te zijn met ruimte tekort. Hadden veel Ducati staan en enkele oldtimers van Laverda. Één van de eigenaren is een fanatieke Laverda gek en in zijn gesprek kreeg ik indruk dat hij alles opkoopt wat los en vast zit van dat merk... Maar goed kwam voor de BMW en na een grondige inspectie kon ik niet echt mankementen vinden op wat kleine krasjes ( zijn weg te poetsen) en wat boutkoppen die roestaanslag hebben. ( dat is kwestie van nieuwe bouten bestellen ) Eigenaar vroeg na een 20 minuten of ik tevreden over de motor was en of ik een proefrit wilde maken !? Uiteraard wilde ik dit wel en een kwartier later reed ik door een deel van Hilversum waar ik het bestaan niet eens van wist. En na wat omzwervingen met tussendoor googlemaps bekijkend (stilstaand) weer bij de dealer aangekomen en was voor mij eigenlijk wel zeker dat het deze moest gaan worden. Alleen ontbraken op de dealer foto's de koffers (optie) en tsja minimaal de topkoffer is wel prettig om bv de helm in op te ruimen als je ff een terras of winkel bezoekt... Maar goed deze werden er ook gewoon bijgeleverd (zijkoffers en topkoffer) alleen moet ik deze nog wel even goed aan binnenzijde reinigen. Maar dat zijn kleine details, en in één van de zijkoffers bleek ook nog een gecertificeerd beugelslot te zitten dus dat scheelde me ook nog 100 euro ! Want verzekering die verplicht je dit dat er minimaal een gecertificeerd slot gebruikt word ondanks dat er op de motor ook een orgineel BMW alarm was ingebouwd. Dus 2 weken terug de koop door laten gaan en de dealer vroeg of ik hem de zaterdag er op hem zou komen ophalen ? Ehhh nee dat word een week later, want ik heb aankomend weekend weekendstoringsdienst en dan weet ik niet hoe de dag verloopt met telefoontjes en eventueele uitruk naar een storing. En zo was dus gister 5-8-2023 de dag dat ik de fiets ging ophalen...... en bij het ochtendgloren hadden we een stralende hemel (zon) dus hoe mooi kan het zijn om deze dan op te halen ?? Maar goed me neef zou me ophalen en me dan naar Hilversum brengen dus zou er rond 10.00 uur zijn. Maar die moest natuurlijk de vrijdagavond even daten met een jonge dame en tsja dat liep in tijd wat uit dus hij kwam met hele kleine oogjes en wat blauwe plekken in de nek aan de deur een uur later..... Maar hij had wel een lekkere avond/nacht gehad wist hij me te vertellen.....Dus hem eerst maar twee bakken nr4 extra strong gegeven waarna hij wakker werd tegen het stuiteren aan...😂 Bij aankomst stond de BMW F800ST er spik en span bij en kon ik zien dat ze hem meteen een beurt hadden gegeven. Dit kreeg ik ook naderhand te horen dat men er een grote beurt tegenaan had gegooid. Dus nieuwe olie en filter , remvloeistof was vervangen, koppeling was gesteld nieuw luchtfilter en dus redelijk goed gereinigd en gepoetst..... ( zoals het hoort ) Na de papieren rompslomp en het resterende bedrag gepint te hebben kreeg ik de 2 sets sleutels overhandigd en wilde hij de motorbediening gaan uitleggen.... Maar goed hij had al snel door dat dit zonde van zijn tijd was daar ik de bediening van de BMW knoppen kan dromen ( zelfs na 20 jaar niet gereden te hebben) Vroeg hem alleen even uit te leggen mbt olie pijlen daar dit een bepaalde procedure heeft en het afnemen en plaatsen en openen van de zij en topkoffers. En dat lijkt simpel, maar is een puzzeltje met de juiste stand van de sleutel en de juiste knop/hendels bedienen. Doe je het verkeerd en je wil de deksel openen dan sta je met de hele koffer in de hand.... Afijn na een kwartier/half uur was het dan zover............... motorpak aan, motorsneakers aan, helm op handschoenen aan en gaan met die banaan........ En ja nog steeds een stralende hemel alleen nu stralend in de vorm van waterdruppels......... Maar dit kon de pret niet drukken en met me motorpak aan gevoerd met goretex was deze jongen na de rit gewoon nog droog eronder.... De specs: Een 800cc tweecilinder in lijn Bouwjaar 2007 met 25K nu op de teller. Belt aandrijving ( volksmond V snaar) een getande aandrijfriem. Enkelzijdige achterwiel ophanging Middenstandaard ( tegenwoordig vaak een optie) Boordcomputer waar velen gegevens zijn op te roepen mbt de motor en bv verbruik / temperatuur Handvat verwarming wat gister we lekker gevoel gaf in laagste stand. Van fabriek af een alarm Instelbare achterschokbreker.... En dan het plaatje bij het praatje4 points
-
Noemde ze naam daar en was er één die huilend wegliep.....😂 Hoorde hem nog zeggen "hoe ouder hoe gekker " .............4 points
-
Gister de paasbrunch met familie en tevens werden er een paar verjaardagen die dag meegenomen. Dus op naar lelytown en na een heerlijke brunch begint een neef van me over hoe lang het nu is geleden dat ik voor laatst heb gereden.? Tsja dat is in 2001 / 2002 ergens geweest. Wel neef heeft het beetje ruim financieel en heeft een Harley staan voor de mooie dagen en een 2e hands BMW K75 S voor de slechte dagen. En voor ik in de gaten had stond ik met motorjack aan en een helm is de hand en een 5 minuten later reed ik op de K75 hun straat uit. En tsja de eerste meters waren even wat onwennig, maar oh oh wat pak je het toch ongelooflijk makkelijk op !! En na enkele kilometers was het alsof het een maand terug was dat ik voor laatst had gereden. Moet ik wel zeggen dat de K75 een fiets is waarvan ik er ook 2 heb gehad in de jaren dat ik reed. Maar BMW had altijd een eigen systeem mbt de knipperlichten en werd door velen gehaat, maar viel me op dat ik dit eigenlijk blindelings weer bediende. Bochten nam ik de eerste kilometers nog beetje blokkig, maar daarna ging het me steeds beter af ! Maar nog niet als vroeger, maar dit was bewust omdat ik de banden niet ken en zijn limieten hiervan eerst wil weten. Maar man man wat heb ik genoten dat half uurtje rijden in de omgeving van Lelytown, het vrije gevoel kwam weer boven... Dus ja word toch steeds moeilijker om punten te vinden om te zeggen van het was een mooie tijd die motortijd, maar moet er nu mee stoppen.4 points
-
Dit doen we natuurlijk niet voor iedereen die overleden is maar nu een uitzondering. Want Wim is natuurlijk veel besproken hier in De Kantine. Samen met Kees was Wim gewoon het allerbeste duo op de Nederlandse tv. Deze 2 mannen hebben wel wat neer gezet in de media waar we dankzij Youtube nog mooi naar kunnen kijken. R. I. P. Wim https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wim_de_Bie4 points
-
3 points
-
Lijkt me toch dat je zo'n ding je niet laat aanpraten ! Je kunt het onzinnig vinden en dus niet kopen , of je vind het handig en je schaft het aan.... Tsja gebruik altijd me botte scheermesjes ervoor, zodat ze een tweede leven tegemoet gaan..😊3 points
-
Da's toch een refractometer? https://nl.wikipedia.org/wiki/Refractometer Recentelijk nog gebruikt als voorbeeld om de Wet van Snellius uit te leggen.3 points
-
Hoi, Laat ik mijn is voorstellen, Ik ben Marco B. ik heb een Skoda Superb combi gekocht een project. Ben inmiddels drie weken bezig en ik heb een geriviseerde 1.8 TSI met 0 KM geplaatst in mijn Skoda. Met gemodificeerde zuigers, kettingen, spanners, olipomp. De skoda had 150.000 km gelopen NAP toen ik hem aanschafte bij een handelaar waar zei voor export stond. Maar er was een klep verbrand waarschijnlijk door hoog olie verbruik, Dus besloten een geheel gereviseerde 1.8 TSI erin met een jaar garantie en met de modificaties aan zuigers, kettingen, oliepomp, spanners, kleppen. Dus een revisie motor, nieuw massa vliegwiel nieuwe koppeling drukgroep en druk & top lager. Ook nieuwe multiriem en een nieuw tandenriem voor de compressor. Ik heb ook 2 webasto hollandia schuifdaken ingebouwd1 panoramadak Webasto Hollandia 930 en een webasto Hollandia 300 voor de achterbank. En moet nu nog een set zwart leer met electrische stoelen van 2017 inbouwen wat ik gekocht heb en ik heb 4 nieuwe velgen gekocht 19 INCH Dallas look die binnenkort geplaats worden. Ik moet de bandenspanning sensors over laten zetten. Ik heb hier op het forum het aansluitschema van de electrische stoelen al gevonden. En kom nu even kijken of iemand al is een middenconsole heeft uitgebouwd. Het interieur is van een Skoda superb 3 is heel anders stoelen en bank passen wel maar wil nu kijken of ik het leer op de achterste deurplaten kan overzetten., door de popnagels uit te boren. Ook moet ik kijken of dit kan op de B stijl en de armsteun in de middenconsole. Ik heb de complete console maar die is ook weer anders dus kijken of ik de deksel armsteun kan overzetten. Hier ga ik volgende week aan beginnen. Ik heb hier het beradingschema gevonden echter ik ga de stoelverwarming niet aansluiten want heb deze knoppen niet op mijn climatronic ga wel proberen of ik de bestuurders stoel op het OBD systeem kan zetten IVM geheugen van verschillende rijders. Hoop dat het gaat Skoda 2 is OBD 1 En skoda 3 OBD 2 Wat een fijne auto de 1.8 TSI 210 PK 320 NM is rap maar rijd je hem tot 2.000 RPM en zei alleen op de compresor loopt haal ik 1 op 16. De 4x4 is geweldig wat een wegligging heel tevreden mee en hoop nog een jaar of 10 van deze Skoda gebruik te mogen maken, De Skoda is Magic Black met veel chrome accenten hele sjieke auto vind ik. Nou mocht ik nog vragen hebben post ik ze en wat ik zo gezien heb een leuk forum waar ik echt wat aan heb. Met vriendelijke groet, Marco B.3 points
-
Das een lang verhaal 😉 Ik begon met de volgende serieuze kandidaten: 1) de Skoda Octavia 1.5TSI DSG-7 Sportline Business (lava blue met de nodige pakketten en opties); 2) de Seat Leon ST FR 1.5TSI DSG-7 Business Intense (Desire Red met de nodige pakketten en opties); 3) de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Business GR Sport Plus (Platium Pearl White parelmoer / zwart dak); 4) de Peugeot 308SW GT met de 1.2 Pure Tech automaat (Blanc Okenite met blauw leer). Heb eerst met de Leon en daarna met de Octavia proef gereden. Voor mijn gevoel nét betere stoelen dan de Leon ST. Bij de Leon ST zijn de stoelen net iets breder, waardoor ze minder zijdelingse steun geven. Er is helemaal niets mis met de Octavia, maar toch wordt ik er nog niet heel warm van. De Leon vind ik mooier dan de Octavia, en rijdt ook super. De stoelen zijn minder dan de Octavia, maar nog steeds gewoon goed. In een dikke uitvoering staat er gewoon een serieus mooie auto voor de deur. De Toyota heeft het op papier allemaal. De zwaarste motor, een prima uitrusting, sportstoelen... en toch krijg ik er nog niet "hét" gevoel bij. Misschien ook omdat het écht een andere auto is dan alles wat ik hiervoor gereden heb. een proefrit bevestigde: dit wordt het tóch niet voor mij. Het is niet verkeerd, maar na drie keer een auto met dsg is een CVT toch een stap terug. En ik vind het interieur te ouderwets/ grof. Van buiten was het een hele mooie auto, maar van binnen niet. En de stoelzittingen zijn gewoon te kort voor mij, ook bij de sportstoelen. De Peugeot vind ik écht heel mooi, en heeft goddelijke stoelen. Alleen... ik heb de afgelopen maanden veel gelezen en gehoord over de 1.2 Pure Tech motor (die ook in diverse Opel-modellen te vinden is). En de mooiste kleuren zijn inmiddels niet meer leverbaar ;-( Gevoel versus verstand... lastig! Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel, alleen de Octavia is een stukje goedkoper. De Octavia komt op € 44.720, de Leon ST op € 47.480, de Corolla op € 46.900 en de Peugeot op € 47.140. Gelukkig zit er wel wat rek in de oorspronkelijk grens van € 45.000 😉 Vraag is ook op de leasemaatschappij alle keuzes goedkeurt. De rode kleur van de Leon en het blauwe leer van de 308SW kunnen zomaar voor gefronste wenkbrauwen en dus een hoger prijskaartje voor de werkgever zorgen. En voor mijn werkgever telt natuurlijk de maandelijkse leaseprijs, en die ken ik niet van de huidige keuzes. Kan dus zijn dat daardoor op de achtergrond keuzes wel of niet geaccepteerd worden. Mijn primaire keus was uiteindelijk de Leon in Desire Red. Qua cataloguswaarde paste die binnen het budget. Helaas bleek de leaseprijs die geoffreerd werd boven de norm te liggen en mocht de kleur niet, dus moest ik ‘m dusdanig downgraden dat ik er niet blij van werd. Toen toch nog een keer met de Octavia gereden, en de Sportline Business beviel me wel heel goed. Heerlijke stoelen. Maar helaas gold daar hetzelfde: cataloguswaarde was ruim binnen de norm, leaseprijs niet. VAG-producten zijn gewoon duur in de lease momenteel. Toch nog even de 308 laten berekenen: die kwam ook te duur uit dankzij de vele problemen met dit motorblok en gebrek aan inkoopkorting. De Corolla viel zoals gezegd ook af, dus ik was even terug bij af. Toen kreeg ik vanuit de leasemaatschappij aan paar suggesties, waaronder de Ford Kuga. Die ben ik gaan bekijken. Maar ik vind ‘m gewoon niet mooi (interieur is me te grof/ “ouderwets”) en de kofferruimte onvoldoende. Maar er zat nog wel iets anders tussen de suggesties, en dat was de Focus. En toen ikme daar eenmaal in ging verdiepen, was ik verkocht 😉3 points
-
3 points
-
Ja, daar lig je dan in bed als dochter die met haar vader heeft verloren en die de slaap niet kan vatten. En dan ga je dus even zoeken omdat er iemand van het forum aan de deur was. En zo struikel ik heel even een stukje van het leven van mijn vader in, waar ik geen deel van uitmaakte: geen zorgen; ik heb niets met auto’s en ben hier hierna weer weg . Ik lees hier heel veel lieve en mooie woorden over en wensen aan zowel mijn vader als aan ons. Maar ik lees ook vragen en die kan ik me heel goed voorstellen. Daarom zal ik zijn verhaal zo goed mogelijk doen. Een aantal maanden geleden begon mijn vader dubbel te zien en kreeg hij evenwichtsproblemen. In juni gingen mijn ouders op vakantie en daarna zou hij direct naar het ziekenhuis voor de problemen met zijn zicht. Tijdens hun vakantie ging mijn vader plots hard achteruit. Hij raakte in de war, kon zijn ogen niet meer goed openhouden en begreep bijvoorbeeld niet meer hoe hij om een douchegordijn de badkamer uit moest komen. Bij thuiskomst zijn mijn ouders direct naar de huisarts gegaan en een uur later werd hij met spoed opgenomen op de afdeling neurologie. Aldaar hebben ze talloze onderzoeken gedaan maar een diagnose bleef uit. Ze hebben hem toen een stootkuur prednison gegeven en hij knapte ontzettend op en werd ontslagen. Niet veel later werd hij ontzettend moe en voelde hij zich verschrikkelijk. Zelf weet hij het aan het afbouwen van de prednison maar zijn situatie werd steeds slechter. Hij had dagelijks koorts, kon vaak niet meer lopen en was steeds minder wakker te krijgen. Vier weken geleden is opgenomen in Rotterdam voor een second opinion door de experts op het gebied van neurologie maar ook hier stond men voor een raadsel en mijn vader ging in rap tempo achteruit tot hij zijn stem verloor, niet meer kon slikken, steeds verwarder raakte en steeds minder bij kennis was. Op 20 september is hij opgenomen op de IC. Hij had gebraakt en voeden in zijn longen gekregen en had een zware longontsteking. Daarbovenop bleek hij covid te hebben en werd er een gist in zijn bloed gevonden. Hij is sinds toen niet meer bij bewustzijn geweest. Hij werd beademd, er verdwenen 16 slangen met medicatie in zijn lijf en hij werd regelmatig omgedraaid, zoals we dat van de covidbeelden kennen. Mijn vader deed het fysiek nog wonderlijk goed maar hij werd niet meer wakker en reageerde maar heel matig op pijnprikkels. Woensdag hadden we een gesprek met de artsen en werd voor ons heel duidelijk dat verdere behandeling niet zinnig meer was. Mijn vader is in een paar maanden tijd compleet verwoest door een tot voor kort onbekende vijand. Hij was altijd al wat mager maar hij eindigde vel over been met zo’n 45 kilo aan lichaamsgewicht. Nog los van het probleem in zijn hersenen was hij te ernstig verzwakt om alle problemen nog te lijf te kunnen gaan. Ironisch genoeg hoorden we tijdens dit gesprek ook dat er twee dagen daarvoor eindelijk een onderzoek positief terug gekomen was. Hij leed aan een zeer zeldzame auto-immuunziekte waarbij het lichaam de eigen hersenen aanvalt. Ironisch voor een man die toch altijd zo scherp van geest was. De ziekte heet klhl-11 en is pas in 2019 voor het eerst vastgesteld. Woensdagavond is mijn vader van de beademing gehaald. Als gezin zijn we de hele nacht bij hem gebleven tot hij donderdagochtend om 08.34 uur overleed. Hij ging echt heel rustig. Het spijt me enorm dat ik dit verhaal niet mooier kan maken dan het is. Het is ontzettend hard en verdrietig en voor ons nog enorm onwerkelijk. Jullie waren een groot deel van zijn leven en ik vind het fijn om te lezen hoe hij hier werd gewaardeerd. Ik hoop de vraagtekens weggehaald te hebben en wil jullie bedanken voor het plezier dat jullie mijn vader gegeven hebben. We missen hem enorm.3 points
-
Niet zo moeilijk. Alleen Lewis Hamilton loopt in een vuilniszak. Zonder de tips had ik hem ook herkend.3 points
-
Zoals sommige hier wel weten heb ik toen ik nog jong en onbezonnen was eerst mijn motor rijbewijs behaald en een ruime 20 jaar later ben ik maar eens dat papiertje gaan halen voor de rijdende koekblikken zoals we auto's benaamde. In die motortijd reed ik zomer en winter en als het ijzelde dan bleef ik thuis en dit wist me werkgever ook, maar met alle verdere weersinvloeden waren we op 2 wielen op pad ( werk, vakanties en privé ) Maar goed toen stapte ik over naar me huidige werkgever en ik kreeg in eerste instantie geen bedrijfswagen, dit hield voor mij in dat ik een koekblik moest aanschaffen vanwege prive redenen. Maar ja de motor er uit........ dus aan rekenen geweest met de euries en tot de conclusie gekomen dat het één van de twee moest worden en beide niet mogelijk was. Dus mijn laatste motor een BMW R1100RT verkocht aan een oud collega die ook motorrijder in hart en nieren was. Dit deed wel goed dat de fiets in iedergeval naar een persoon ging die er ook net zo goed voor zou zorgen als ik deed. Maar toen mijn collega uiteindelijk op de BMW de straat uit reed heeft deze jongen met zijn grote mond wel even heel wat traantjes gelaten.... Achteraf toen ik een half jaar bij me huidige werkgever werkte en de toeslagen bij me salaris op me loonstaat zag , kwam ik tot de conclusie dat ik de BMW met gemak had kunnen aanhouden.... Maar goed achteraf kijk je een koe in zijn hol !! En al die jaren tot heden is het toch blijven kriebelen, dat motorvirus is echt veel hardnekkiger dan het covid virus !! Dus al weer wat jaren geleden had ik wat lopen zoeken op internet en 2 st BMW F800ST gevonden voor nette prijs 2e hands met weinig kilometers. Dus had een weekend gepland om op beide een proefrit te gaan maken en daarna een keuze te maken, maar het noodlot sloeg genadeloos toe. De maandag voor het weekend van de proefritten brak ik mijn knie op het werk en ben ik een jaar bezig geweest voor ik weer normaal kon functioneren. Tsja het zoeken naar een motor was weer op een laag pitje komen te staan. Daarna begon het weer eens te kriebelen maar kwam ik zonder werk te zitten en kom je toch in onzekere tijden te zitten en ga je niet dit soort uitgave doen ( ik niet in iedergeval ) Maar goed enkele maanden terug ( najaar 2022 ) kwam een zoon van me nicht op zijn motor langs en begon het weer akelig te kriebelen en zaten we weer op internet te zoeken. Maar ergens in eind November had ik weer eens pech en bleek ik een ontsteking te hebben in de 3 spiergroepen in me rechter schouder... En 2 a 3 weken kon ik niet liggen in bed vanwege de pijn en sliep min of meer op 2 stoelen in de woonkamer. Kan je vertellen, hier word je echt niet vrolijk van !! Maar na enkele medicatie en fisio en enkele dry needle sessies ben ik nu zover dat ik weer 6 uur per dag aan werk ben op werkplaats en volgende week het weer ga uitbreiden naar 8 uur. En werd enkele weken terug door de neef gebeld wat we gingen organiseren voor zijn oom en mijn neef omdat hij half maart 60 word !! Afgelopen jaar had ik die leeftijd behaald en zijn we met een groep lekker aan het zeevissen geweest. Maar doordat me neef ook vele jaren heeft motor gereden en er meerdere neefjes en nicht ook hun rijbewijs A bezitten en ook een motor was het gauw bekokstoofd om motor voor hem te huren en met zijn allen een weekend op de motor op pad te gaan. Zelf zat ik voor mezelf ook om te gaan huren voor dit weekend want ja lenen van iemand voor vergoeding dat zag ik ook niet geheel zitten. Maar goed dan zit je met paar collega te pauzeren en te ouwenelen en komt het over motorfietsen en dus zo zijdelings over het geplande weekend. En één van me collega opeens van , is die fiets van mij niets voor je ? Ja/Nee ehh misschien ehhh welke van de 3 bedoel je ? Wel die Soes 650cc..... ohh die lawaaibak bedoel je ? Ja die , maar ik heb de orginele uitlaat ook nog hoor en dan is die gewoon weer standaard !! Ohhh oké, enne is die schade vrij ? hoeveel Km staat er op teller ? enne bouwjaar ? en wat is de prijs ?? Wel heeft wat blusjes op lak aan de velgen, mist een stuurdemper maar die zijn los verkrijgbaar. Enne heeft 20K op teller is van 2008 en ik vraag 3K, maar daar komen we wel uit !! Mmmmm erg aantrekkelijk, maar wil wel een proefrit maken en dat lukt momenteel nog niet vanwege die schouder..... Maar goed dat moet toch geen probleem zijn !! Ik hou hem zo en zo een maand gereserveerd voor je want ik verkoop liever aan jou dan dat ik van die leurders aan de deur krijg.... Affijn ik zit nog in de overdenkings fase nu, maar het is wel erg aantrekkelijk om hier op in te gaan, want aan hand van de foto's ziet hij er gewoon nog erg netjes uit. En ja 20K ....... komop hij is nog niet eens ingereden met zo'n Km stand3 points
-
Het had zomaar geheel anders kunnen gaan lopen maar binnenkort is de nummer 5 er dan toch. Liep al tijdje voor iets anders en was op zich erg gecharmeerd van de Fabia 4 alleen de prijs was me te hoog voor wat ik kreeg en ja de station uitvoering was niet meer. Dus ben ik toch ook eens gaan kijken bij andere merken en Hyundai Bayon heeft zeker meegespeeld. Maar collega zijn schoonpapa die er één heeft had toch na begin periode van fijne wagen steeds wat kleine min puntjes. En die herkende ik van me H100 bedrijfswagen die ik bij me vorige werkgever had. Toch hier in dorp eens bij die dealer gaan kijken en een ritje gemaakt (week of 2 terug) en ja kreeg weer gevoel van de H100 dat ik gehoordempers moest kopen. Dan had ik nog steeds het gevoel dat als ik er tegenaan leunde dat er een deuk zou achterblijven in het blikwerk.... Dus uiteindelijk weer weggegaan zonder offerte oid, had er geen lekker gevoel bij. En op een dag na het werk en gegeten te hebben zat ik weer wat te zoeken op internet en kwam daar een Fabia4 tegen bij dealer in Heerenveen. Was deze al eerder tegen gekomen maar hij bleek nu in prijs verlaagd te zijn... En was een Fabia Business Edition met winterpakket en navi pakket en nog wat extra's En door die prijsverlaging werd het wel erg aantrekkelijk, en was ook nog eens een voorraad wagen. En ja de kleur ....... ik moest zo en zo naar andere kleur toe omdat de koffiekleur en bij Skoda geheel eruit is ( snik snik ) En deze is zilver metalic en bij aankomst kon ik de kleur zeker waarderen, maar blijft wel even wennen.... En ja , dan komt het neer op de onderhandeling en die viel in eerste instantie wat tegen ( de inruil) maar na wat overleg en heen en weer gepraat en een telefoontje van de dealer kwamen we toch redelijk op het bedrag uit wat ik in gedachten had. En toen ik vroeg of er een reservewiel bij zat en dit niet zo bleek te zijn, stelde hij voor om het reservewiel van me Fab 3 over te leggen in de Fab 4. En dus het spuitbussie met prut en compressor met schuim inleg in de fab 3 te deponeren. Tsja wie ben ik om daar niet mee accoord te gaan ?? Dus begin Mei dan kan ik hem gaan ophalen en de Fab 3 gaan inleveren..... En dus gaan we weer het wensenlijstje samenstellen voor Superskoda voor één en ander aan snuisterijen. Antera eens contacten voor achteruitrij camera en VAG Techniek met hun fabrieks update is nog niet mogelijk. Die had ik van de week al eens gemaild en kreeg antwoord terug dat de Fabia 4 met zijn 1.0TSI nog niet is gekraakt en dat de update of stage tuning derhalve nog niet mogelijk zijn.... Zijn europees wel druk bezig mailde ze me maar niemand is het nog gelukt .... Dus het is nog 1-0 voor VAG , maar 1-1 zalhet uiteindelijk wel gaan worden3 points
-
Leuk. Het was in 2010 dat ik Chiel via het forum leerde kennen. Ik overwoog de aanschaf van een Yeti met DSG en mocht van Chiel een proefrit in zijn auto maken. Geweldig aardig van hem. Die proefrit heeft de doorslag gegeven, en ik rijd nog steeds in de Yeti die ik september 2010 kocht.3 points
-
3 points
-
3 points
-
3 points
-
Alles is gechecked nu, ik heb toch tijd zat nu, en we zijn er klaar voor. Morgenochtend rond 0500 vertrekken we naar Berlijn voor 2 dagen. Hotel hebben we. Daarna voor 3 dagen naar een hotel in Katowice (incl bezoek aan Auschwitz is dit dan) en afsluitend vervolgens 4 dagen via een “air b-b” naar Krakau. Als het geld bijna op is gaan we naar huis en bewaren we het laatste beetje euro’s voor de benzine. We gooien vooral in Polen de tank vol, prijs ligt rond de €1,45 per liter… In Krakau heb ik een Poolse ex collega die ons gaat rondleiden in zijn geboortestad dus. Inclusief Zakopane en ook de wereldberoemde zoutmijnen. 😎3 points
-
Hey hey ik ben Toni ik rijd nu al 7m met mijn fabia 3 combi active versie van 2018 ben er heel tevreden van en heb ook al wat aanpassingen aan gedaan voor hem dat tikje naar mijn smaak te brengen omdat hij spijtig maar zo standaard was. En naar vraag zal ik foto's laten zien hoe hij was en hoe hij nu is. 😁3 points
-
"Zie titel" en ik ben hier nadat na wat omzwervingen bij andere merken terug een Fabia-rijder ben. In theorie dan toch, want ik moet nog enkele maanden wachten. Vroeger met plezier een 3-4 jaar met een Fabia II (70pk) en nu is het uitkijken tot oktober tot ik met de Monte Carlo mag rondkarren.3 points
-
Thanks, en yep. Thx. Het is de 1.5 TSI Monte Carlo in "Velvet Red" en "Black Magic"-dak en de 17 inch velgen. En vrijwel alle opties buiten het panoramisch dak, park-en side assist. En in de plaats daarvan krijgt de verdeler een Fiat Panda II (69pk) uit 2013. Aanzienlijke upgrade in mijn geval dus. Nog mensen hier die met een IV rondrijden? Ben namelijk benieuwd naar de afmetingen (en vooral de diepte) van de "reservewielruimte". Gezien ik meer voordelen zag ik in de bandenrepairkit, heb ik geen reservewiel genomen. Waardoor ik extra opslagruimte heb voor startkabels, wat basisgereedschap en dergelijke. En ik ben dus eigenlijk benieuwd exact hoeveel ik er in kan stouwen.3 points
-
't Is al wat jaartjes geleden dat ik voor de tweede keer in Berlijn was (2011) https://flic.kr/s/aHsjDLodgB De allereerste keer was in 1980! Toen stond de muur er nog en was de Kalte Krieg nog actueel. Dat heeft toen bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Helaas heb ik daar geen foto's van. Het was tijdens een schoolreisje in 5 VWO.3 points
-
Dit wordt zeker speciaal, vanwege Auschwitz. Maar ook omdat we meestal naar Italie gaan. Onze jongste zoon (17 jaar) gaat mee met ons en we gaan dus in de mei- schoolvakantie logischerwijs. Maar nu het leuke, onze oudste zoon (21 jaar) hoorde van de plannen van ons en gaat komende week naar Krakau en Auschwitz voor een weekje met vrienden. Hij gaat de route plaveien voor ons zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Onze airbnb in Krakau gaan ze ook alvast bekijken dus dat is mooi. Vorig jaar deze tijd waren we in Praag: ook heel mooi daar! Thx! Ik denk idd dat 2 dagen veel te kort is maar we doen dan Berlijn gewoon nog een andere keer extra want zover weg is Berlijn niet. Ik zal er wel een leuke reportage van maken voor de liefhebbers hier. 🙂3 points
-
Hij of misschien zij is nog maar een week oud heb er nog niet al te veel mee gereden. Maar kan wel zeggen dat hij het zeker waard is. In België heeft hij ook gezinswagen van het jaar gewonnen (VAB) Heb gekozen voor (Clever+ ofwel business edition) 1.0 TSI 95 pk handgeschakeld, hij rijdt vrij zuinig gemiddeld verbruik zeker rond de 5l/100 km verder was de mooie blauwe kleur van de nieuwe Octavia niet beschikbaar dus gekozen voor dit mooie race blauw. Met daarbij de mooie proxima aero velgen. Ik ben wel van plan om deze "kappen" erop te laten zitten, het geeft net dat extra touch. Daarnaast rij ik ook wel graag met mooie verlichting en heb ik gekozen voor de Bi-Led led dagrijverlichting met bochtverlichting. De testwagen beschikte over de standaard ledverlichting en daaruit bleek wel dat stukke beter is. Zoals je ziet ook gekozen voor een Sunset pack met getinte ramen nu niet dat ik zo vaak passagiers van achter ga vervoeren, maar het staat mooi. Kiezen voor een pakket komt soms goedkoper uit dan individueel uitkiezen. Het interieur is het kopere hier was bij deze uitvoering geen extra meerprijs dat scheelt ook al wel paar euro's. Het systeem is het grote amundsen scherm wel gemerkt dat deze niet altijd snel reageert. Daarbij ook nog kleinere opties zoals remschijven achteraan en verwarmbare ruitensproeiers, keyless entry, zetel verwarming De achteruitrijcamera net als de lane assistent vind ik dat ze zeker verplicht mogen maken in elke nieuwe wagen het werkt perfect. Soms een beetje wel te goed zeker op bepaalde soort weg. De virtuele cockpit heb ik al veel mensen van overtuigen, in het begin was het twijfelachtig omdat het weer een extra scherm is, maar bij Skoda hebben ze het wel goed gemaakt waardoor het wel subtiel blijft. Uiteindelijk heb ik hem besteld rond mei 2022 en afgeleverd februari 2023 met tussendoor een brief van de importeur dat dankzij oorlog in Oekraïne er vertragingen zijn geweest. Hoewel ik er in Tsjechië al veel heb zien rondrijden. Qua wegligging is ideaal, ik merk wel op dat hij het beste rijd als je er rustig mee omgaat, het is zeker geen sportieve auto. Maar gelukkig is dat ook iets wat ik niet bepaald zocht. Ik hoop in de toekomst wel meerdere Fab4 tegen te komen.3 points
-
Beste allemaal, Ik ben Fabia 123 en een aantal van jullie ken ik al van een ander forum. Ik volg dit forum al een tijdje maar het was er nog niet van gekomen me aan te melden. Nu dus wel. Ik hoop dat we op dit forum gezellig en zonder onnodige censuur met elkaar kunnen communiceren.3 points
-
Tsja daar zijn wij op de werkplaats elke dag weer getuigen van. De centrale geluidsinstallatie gaf tijd terug de geest en zou even duren voor die weer gerepareerd was. En ja merendeel van de collega daar lopen met grijs haar en zijn de 50 al dik gepasseerd. En één van hun kwam de dag erna met een buizen radio ( met katte oog ( grundig )) de werkplaats in. Afijn de centrale geluidsinstallatie word niet meer gerepareerd dit omdat we binnen 3 jaar naar nieuw bedrijfspand gaan maar de echte reden is dat het geluid uit die buizen radio zo ongelooflijk warm klinkt........ Je zou er haast één gaan zoeken op een Beverwijkse Bazaar voor in de woonkamer.......3 points
-
3 points
-
goedemiddag, Ik ben Bruce, rij in een Fabia Combi. Ben er blij mee, en ik vind m geweldig. Mijn interesse gaat vooral naar de adaptive cruise controll , fascinerend hoe dat werkt, en ik wil graag een kleine aanpassing maken bij de achteruit rij camera. Heb al wat interessante pdf s mogen downloaden van dit forum. Verder rijd ik redelijk veel kilometers, en ben werkzaam als programmeur/monteur bij beveiligings- en ontruimings installaties door heel Nederland Zo'n installatie is ongeveer gelijk aan de auto; ziet er redelijk simpel uit aan buitenkant maar van binnen zeer technisch en moet je programmeren, met zeer weinig documentatie voor handen. Maar dat maakt het ook wel interessant. 🙂3 points
-
Ik ben een 61 jarige auto liefhebber die graag aan zijn eigen, maar ook andere, auto's sleutel. Ben vooral liefhebber van auto's uit de VAG groep. Ik wissel graag 'technische' ervaringen uit om elkaar te kunnen helpen. Ben woonachtig in de Flevopolder.3 points
-
Even een indruk tot nu toe. Moest aanvankelijk wel even wennen aan de grotere stugheid tov de Polo, maar dat is nu geen punt meer. De stage 1 is een erg geslaagde toevoeging. Het is ook precies genoeg. Ding rijdt fantastisch. Wat ik had verwacht, klopt volledig. Veel meer rijplezier. Heb gedacht over een schroefset, maar eigenlijk ben ik best tevreden over het huidige (sport) onderstel. Wegligging zou ongetwijfeld wel wat verbeteren, maar het zal er niet minder stug op worden. Ook sportuitlaat overwogen, maar ook die laat ik voor wat het is. Wordt ofwel te luid of nauwelijks afwijkend. Wel het nep geluid uitgeschakeld (met dank aan @VAG-man). Wel afspraak gemaakt voor andere banden. De Good Year Efficient Grip zijn niet je dat voor deze auto. In deze maat is de keuze uiterst beperkt en dan krijg je ook nog een verouderde versie van de betreffende band. Daarom gekozen voor een maatje (1 cm) breder (veel info op Britse Up forum gevonden) en dan is de keuze reuze. Het worden Good Year Eagle F1 Asymmetric 6. Ga nu echt voor maximaal rijplezier. Wordt het weer echt even te link, dan kan ik de auto laten staan. Autootje is zoals je kunt zien in mijn handtekening, uitermate zuinig. En de ruimte valt alleszins mee. Voor een weekje naar de Eifel volgende week, kunnen we zelfs de dakkoffer thuis laten, hebben we getest. En dat met hondje mee. Kosten zijn ook een stuk minder. Dus al met al erg tevreden.3 points
-
Bedankt voor de terugkoppeling Frank! Fijn dat het een Menno-waardig afscheid is geworden. Ook voor de familie heel waardevol. Hopelijk geven al die mooie herinneringen en zijn duidelijke meerwaarde wat troost in moeilijke momenten.2 points
-
2 points
-
Had vandaag het privilege dat ik voor mijn werk met 2 boswachters de Biesbosch in mocht om wat werkzaamheden aan wat stroompalen van ons daar te doen.... Tsja werd alleen zonder materialen op pad gestuurd en zo hadden we wat tijd om te praten en over de bevers daar. Komt er op neer dat er eigenlijk teveel al zitten en dat de bevers al uitweiden en men ze al in de havens ziet rondom de Biesbosch. En ja na opgenomen te hebben wat er nodig is om tot reparatie over te gaan gingen we met het bootje met 130PK erachter met een ommetje weer terug naar waar onze wagens stonden. Ik verbaasde me wel dat de heren met handboeien / pepperspray en een knuppel liepen. Bij navraag bleek dit niet een standaard uitrusting te zijn voor elke boswachter, maar men heeft vooral in de weekends nogal overlast van jeugd met warme dagen en zwoele nachten. En omdat de politie vaak niet snel genoeg ter plaatse kan zijn hebben ze deze uitrusting... Eigenlijk bizar als je bedenkt dat je in een giga mooi natuurgebied bent..... Maar goed enkele foto's snel geschoten...2 points
-
Nieuwe toerentalsensor (€115) linksachter. Inclusief uitlezen (€80), leenauto (€30) en arbeidsuren in totaal €390 euro lichter. Tja. Geen idee of het ergens goedkoper had gekund. Vast wel. Maar voor de zekerheid naar dealer gegaan, heb eerder (met m'n Alfa) weken zitten klooien bij een Alfa-specialist om een probleem na uitlezen opgelost te krijgen. Om vervolgens binnen 15min bij originele dealer de oplossing te horen. Soms is dat handiger.2 points
-
Tja @Fabia123, kort gezegd wel goed ! Ja de Fabia 4 op nieuwe platform is echt wel weer een klasse beter moet ik zeggen hoor ! De boel is zonder meer nog stiller dan de 3 al was als je rijd. Hij is kwa verbruik ook weer iets zuiniger maar de cijfers die opgegeven worden in de folders die haal je (ik) nog niet. Maar op lange ritten en gewoon je aan de max snelheden houdend dan is 1 op 20 niet echt een probleem. De stoelen zijn voor mijn gevoel gewoon zelfde kwaliteit dan die ik in de Fab 3 had, alleen nu heb ik er dan nog een lendesteun inzitten, dat toch wel fijn is in het ruggetje. Kwa ruimte heb ik wel ingeleverd als ik over de kofferbak spreek, die halve meter die miste ik woensdag al toen ik me spullen voor werk erin deed vroeg in de ochtend omdat ik met collega een hotelklus had in Cadzand ( zelfde avond was ik weer terug ) Voorheen smakte je die weekendtas erin de koelbox erbij en de werktas ernaast. Ja nu moet je de boel beetje rangschikken, maar het past allemaal wel hoor. Maar je levert daar gewoon veel ruimte in die je gewend was...... Kwa ruimte voor als bestuurder is deze voor mij meer dan voldoende met me 1.96 mtr , zit zeker nog niet met stoel in achterste stand. Kwa ruimte achter lijkt het iets meer te zijn dan bij de F3, en ik heb nog geen klachten gehad van de 2 dames die daar hebben gezeten een 3 weken terug ! Voelde ook geen knie in de rug van één van hun, en deze dames hebben toch de lengte van rond de 1.80mtr Wat betreft de rij eigenschappen, ik had in de Fab3 een street comfort set geplaatst van KW , dit omdat ik met de F3C door bochten geen fijn gevoel had. Dit had ik met de vorige Skoda's nooit echt ervaren. Dus had vermoeden dat ik bij de F4 dus ook wel zou gaan nadenken over een nieuwe set. Maar tot heden heb ik eigenlijk geen klachten over het weggedrag met de fabrieks vering. Heb ook idee dat hij standaard al wat lager licht , maar zoals gezegd ik pak nu bekende bochten en swabber er zeker niet doorheen ! Maar het kan uiteraard nog komen als er straks een 10K opstaat en alles is ingereden...... Wat verdere rij eigenschappen en de hulpmiddelen.. Lane assist het is aan de ene kant wel fijn dat hij je probeert op midden van de baan te houden, alleen het is nog zeker niet vervolmaakt. Als ik bv op spitsstrook rij en ik krijg een verdrijvings vak dan begint hij je naar de rechterbaan of de vangrail te drukken en moet je wat tegensturen. Als je van baan wil veranderen en je begint eigenlijk al de actie en daarna doe je pas de knipper aan, ja dan drukt hij je eigenlijk terug naar je baan tot je de knipper aan is. En dit laatste is in begin irri, maar eigenlijk word je er op gewezen dat je eerst je knipper aan moet zetten en dan pas van baan mag wijzigen !! En zo hebben we het eigenlijk ook geleerd tijdens de lessen om dat roze papiertje. Dan heb ik wel wat meldingen uitgezet, bv als je met je raam open rijd dan kwam die met een melding dat je beter dicht kon doen want dat scheelt brandstof. Ja doeiiiiii, kijk eens hoe warm het is in de wagen en is die onder de 5 graden kom dan pas met die melding......... Maar goed dit valt onder eco tips en kun je gelukkig uitzetten wat ik dus ook gedaan heb. Waar ik wel aan moet wennen is dat veel dingen nu in te stellen zijn via het beeldscherm...... Bv als ik klimaat wil instellen dan moet ik eerst een knop indrukken en dan kom jedirect in het klimaat menu, en daar kan ik dan temp instellen of vooruit verwarming aanzetten. Vreemde dan weer is dat als ik achteruit verwarming wil aanzetten ik daar dan weer wel een knop voor heb, net als stuurverwarming. Dan heb ik de tik dat ik wil weten hoeveel Km ik heb gereden op een tank brandstof. Dus als ik getankt heb dan reset ik de trip meter ! Voorheen had je dan een knopje bij de tellers en die drukte je in en de teller stond op NUL, ja dat is niet meer..... moet nu 2 velden op beeldscherm door om dit te kunnen doen. In mijn ogen dan op een onlogische plek , zet het dan in het scherm met CAR waar je al veel info hebt over je verbruik tijdens rijden..... En ja dan heb ik ook nog Kesey op de wagen zitten.......... ja het is aan de ene kant handig en aan de andere kant .................. je wil niet weten in de eerste 1 a 2 weken hoe vaak ik de sleutel in contact wilde steken.... En nu ? nu ligt hij in vakje onder de handrem tijdens rijden.... Maar voorheen had ik altijd thuis de sleutels op trap liggen, maar als die daar nu lagen en ik naar de wagen liep dan kon ik me voordeur evengoed nog openen.... Dus sleutel gauw even in blikje met deksel gedaan en toen interpret opgegaan en naar alternatief gezocht... Dat is het volgende geworden https://www.interpolis.nl/slimme-oplossingen/verkeer/lojack-keyjack-single-pack En ik moet zeggen dat dit prima werkt !! Heb met sleutels in zakje naast de wagen gestaan en hij ging NIET open !! En nu is het kwestie van aanleren dat als je thuis komt dat je deze er meteen in doet ! En wat ik verder nog mis ? Achteruitrij camera als eerste , maar 15 juli word deze ingebouwd door Antera als alles verloopt zoals verwacht. Dan ook nog even met hem samen kijken wat er met VAG COM allemaal nog is aan te zetten cq is aan te passen... Hij heeft nog geen F4 onder handen gehad dus kon niet zeggen wat er allemaal wel/niet kon. Maar gaf als referentie de POLO aan hiervoor.... Dan ben ik vergeten de diameter te meten van het LOGO voor en achter van de Fabia 3 .................. want ik wil me logo voor op motorkap erg graag weer in kleur hebben zoals bij de F3. Alleen Superskoda levert nog erg weinig spullen momenteel voor de F4 en dus ook niet de ingekleurde logo's2 points
-
Indrukwekkend, verschrikkelijk wat daar gebeurt is. Goed dat je dit verslag met ons deelt. En een gilds die persoonlijke anekdotes kan vertellen maakt het bezoek nog beter. Overigens 1 foutje in het verslag. De commendant tijdens een groot deel van de Oorlog was Rudolf Hoess, Rudolf Hess is de man die naar Engeland was gevlogen. Bedankt voor dit verslag.2 points
-
Maw je begint stuk van meubilair te worden daar..... Koffie was nu wel te behappen hoor, alleen toen ik vroeg om de gevulde koeken ....... tsja die hadden ze niet. Maar misschien in Mei, want al te kennen gegeven dat ik geen bloemen of de fles wijn bij oplevering wilde hebben. En tsja ze leveren tegenwoordig zelfs af aan huis als ik dat gewild had. Maar verteld dat ik hem wel kwam halen, meteen leuke rit terug voor het inrijden.. Nu ff kijken of ik de manual online kan downloaden2 points
-
Zaterdag de boel ingespoten met WD-40, en vanmorgen eens gekeken of dat voldoende losgewerkt was, om met dezelfde tools de boel los te halen. Opnieuw geen kans, even gedacht: ik heb zo'n steek-/ringsleutelset van Lidl die van pakweg sleutel 13 tot sleutel 35 loopt. Sleutel 22 daar uit gepakt, en getest: de stekker (van de nieuwe) past net niet door ringsleutel 22, dus steeksleutel 22 rechtstreek op gevoel op de lambda gezet, en tot mijn verrassing kwam ie vrij makkelijk in beweging. Vervolgens met de lambdadop, verlengstukje en ratel de lambda verder losgehaald. Vervolgens de stekker (stekker + contrastekker) van de 1e lambda losgehaald uit het bevestigingsplaatje, zodat ik beter bij de stekker voor lambda 2 kon. Deze ook losgehaald uit de houder, vergrendeling indrukken en vervolgens de stekker loshalen. Tierap waar de kabels voor beide lambdasondes doorheen lopen doorgeknipt, en de klembevestiging op de verdikking in de kabel voor sonde 2 losgehaald en overgezet op de nieuwe lambda. Bij de tierap bevestiging zat op het origineel een extra textielisolatietape ter bescherming van de kabel, dus ook op de nieuwe kabel op die plek extra tape om de kabel geplakt. De nieuwe lambda was nu dus klaar voor montage, op gevoel (gewoon voelen waar het gat zit), na het verwijderen van de plastic beschermkap, de lambda met de hand er in geschroefd. Mijn kleine momentsleutel gepakt, en samen met lambdasleuteldop en verlengstukje de lambda vastgezet. Met uitleestool de foutcode (P0036 - niet werkende verwarming lambda) gewist, motor even laten lopen, maar geen foutcode meer teruggekomen, dus ga er van uit dat het definitief is opgelost.2 points
-
Aston Martin heeft aangekondigd dat Stroll komende week niet meedoet met de testsessies. Dus voor de crashes hoef je waarschijnlijk de testdagen niet te volgen (hoewel je dat met 3 rookies nooit zeker weet). Waarom Lance Stroll geen testsessie rijdt?........ je raadt het nooit...... wegens een ongeluk (en opgelopen verwondingen) tijdens een training.2 points
-
Ja dat is inderdaad wel jammer dat er geen combi uitgekomen is. Het zou zo gemakkelijk gebeurt zijn om hiervan een combi variant te maken. De prijzen in België zijn inderdaad ook niet al te min. Wist niet dat er een software-update bestond om meer PK te krijgen. Zelf ben ik nog niet van plan om dit ook te doen, natuurlijk 95 pk is voor mij voorlopig wel voldoende. Met kappen op de velgen bedoel ik die plastiek bescherming, ze vertelde mij dat dit ook goed kan zijn in verbruik. Maar op meer en meer merken komt dit wel vaker voor en bij Skoda ziet het er ook nog eens mooier uit dan die standaard stalen velgen. Ze zijn bij mij wel degelijk aluminium Ik heb vroeger met een oude Opel corsa uit 1999 gereden en een Toyota Corolla uit 2003 en kan wel zeggen wil nooit meer terug. Ik merk op veel vlakken dat hij gewoon beter is wat ook logisch klinkt. Ik zie momenteel zelf ook niet al te veel Fabia 4 rondrijden hoop in de toekomst van wel. In nederland noemt het business editie en in België de clever+ uitvoering. Dus hou wel persoonlijk van comfort Het zit hem in de kleine details die het ook wel maken. Ik denk hierbij aan automatische verduistering, binnenspiegel of automatische verlichting, verwarmbare vooruit... Het klopt inderdaad wel zo dat ik zelf enkel "neutrale" kleuren tegenkomen ben van de Fabia iv. Maar dat is toch mooi blauw uniek. De Belgische clever+ (business editie) bevat ook Lichtmetalen velgen 16" PROXIMA Smartlink Navigatie amudsen Parkeer sensoren En alle vorige van de andere speciale reeks zoals automatische airco, cruise control, dab radio2 points
-
Dat is balen. Omdat de up zo glimt valt de schade niet zo op. En als je nog Polo had gereden was de schade groter geweest,immers de Polo is breeder. Ik heb ook schade. Er waaide een deur van een VW tegen mijn deur. Alles keurig geregeld alleen lang wachten tot de schadehersteller tijd heeft. De Polo uit productie heb ik ook ergens gelezen. Half 2025 stoppen ze omdat er dan een nieuw belastingsysteem op auto's komt, zo las ik. Ik weet de details niet. Wel denk ik dat iedereen die nog een tijdje op benzine wil rijden beter voor die tijd nog een nieuwe/ jongere auto kan aanschaffen. Dan kunnen anderen de kinderziektes en laadpaal ellende van de EV's oplossen. En heb de hoop nog niet opgegeven dat er waterstof oplossingen voor verbrandingsmotoren komen. Ik heb ook met verschillende andere merken gereden. Mitsubishi, Citroen en 2 keer Peugeot. Met de Japanner heb ik veel ellende gehad. De Franse auto's waren motorisch beter dan de Fabia 1 en vergelijkbaar met de Fabia 2. Maar na de Fabia 3 weet ik ook nog niet wat de volgende gaat worden. Geen grote of snelle auto. Wel een zuinige en luxe.2 points
-
2 points
-
Dank jullie wel voor de ideeën. Ik heb het voor elkaar gekregen tussen de buien door. Bleek een draad gebroken. De draadboom vanuit het portier is eigenlijk tekort, waardoor breken ontstaan. Opgelengd, gesoldeerd en weer geïsoleerd en alles werkt weer perfect.2 points