Erelijst
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 02/13/11 in alle zones
-
Het heeft even geduurd, maar bij deze de foto's en een korte how-to van het vervangen van de EGR. Ik weet niet of dit DE manier is, maar dit is in ieder geval hoe ik het heb gedaan (succesvol ): Benodigdheden: - Hefbrug (of in ieder geval genoeg hoogte onder de auto) - Doppenset groot (1/2") - Doppenset klein (1/4") - Torx bitjes (volgens mij was het voornamelijk T25/T30 die ik nodig had) - Inbussetje (inbusbitjes werkt het handigst) - Diverse verlengstukken voor beide doppenset is erg handig - Dop 36 veeltand (standaard sets gaan meestal tot en met 32) - Luchtgereedschap (kan ook zonder, maar met is wel handig) - Nieuwe EGR klep + 1 pakking (dit is een pakket bij Vagtechniek). Zet de auto op de brug. Verwijder het rechter voorwiel (achterwiel hoeft er natuurlijk niet af, maar ik deed ook gelijk een beurtje, inclusief remtrommels reinigen). Verwijder de plastic afdekplaat onder de motor. Vervolgens haal je de centrale moer van de aandrijfas los (hiervoor heb je veeltanddop 36 nodig). Als deze los is haal je de 3 moeren los die de fuseekogel aan de draagarm bevestigen. Nu gaan we de aandrijfas verwijderen. Aan de wielzijde is hij nu los, en heeft hij genoeg ruimte om uit het fusee verwijderd te kunnen worden. Aan de bakzijde zie je dat de aandrijfas vastzit met 6 inbusbouten. Deze haal je los. Ik heb dit gedaan met behulp van een luchttol en meerdere verlengstukken achter elkaar. Als de 6 inbusboutjes los zijn kun je de aandrijfas verwijderen. Om nog meer ruimte te maken kun je ook nog het deel wat nog in de bak zit verwijderen door 1 centrale inbusbout te verwijderen (deze zit ergens onder het vele vet). Ook verwijder je een kunststof beschermkapje die over je aandrijfas heen zit (2 boutjes). Nu kun je de EGR wat beter zien zitten. Nu ga je beginnen om de egr los te halen. Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar de nieuw EGR om te zien waar deze vast zat. De meeste boutjes zijn torxboutjes. De EGR zelf zit vast met 4 torxboutjes. Daarnaast zitten er 2 pijpjes op vast, waarvan ik er 1 helemaal heb verwijderd, en de andere alleen van de EGR los heb gehaald. Hieronder is het pijpje te zien dat ik heb laten zitten. Verder zitten de olie toe- en afvoer van de turbo over de EGR heen. Deze heb ik ook verwijderd. Dan zitten er verder nog koelwaterslangen aan de EGR vast en een klein vacuumslangetje. Als dat allemaal los is krijg je zoiets. Nu is het nog zaak om de EGR te verwijderen. Hiervoor moet wat ruimte gemaakt worden. Ik heb dit gedaan door de bevestigingsbeugels van het roetfilter te verwijderen. Dat is er 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant, welke je vanuit de motorruimte los kan halen. Als dit gedaan is maak je de bevestiging van het roetfilter aan de turbo een paar slagen los. Nu kun je het roetfilter een beetje draaien, waardoor je net voldoende ruimte hebt om de EGR vanaf de onderzijde te verwijderen. De EGR is er nu uit. Hier een foto van de oude en de nieuwe naast elkaar. En de nieuwe is versie E (oude is versie . Bij de oude klep heb ik gekeken of ik kon zien wat de oorzaak is geweest van het falen. Dit werd al snel duidelijk toen ik het kunststof afdekkapje verwijderde. Bij de verbinding tussen het halve maantje, welke aan het motortje zit en de arm die naar de klep gaat was het asje en daarmee de verbinding los. Alles bewoog trouwens nog wel gewoon prima. Nu is het een kwestie van alles in omgekeerde volgorde weer terug monteren. Het is best een lastige klus, vooral doordat er zoveel boutjes op onmogelijke plaatsen zitten, waardoor je vindingrijk moet zijn met verlengstukjes, steeksleutels of wat dan ook goed lijkt te werken. Bij de dealer gaven ze aan dat ze het gehele subframe verwijderen. Dit zal misschien sommige boutjes wat toegankelijker maken, maar er zijn er ook zeker nog genoeg bij waar je dan nog steeds slecht bij kan. Daarnaast moet je dan waarschijnlijk de auto opnieuw uit laten lijnen, wat ook alleen maar weer extra kosten met zich meebrengt. Ik hoop dat dit helpt voor diegenen die het ook zelf willen gaan doen.7 punten
-
Zo hier maar weer even een verslag van de derde M&G van dit forum in het jaar 2013. Daar we een flinke aanwas van onze zuiderburen hebben hier op het forum en de M&G hiervoor in het hoge noorden en in het midden van nederland waren gehouden moest er nu toch eens een meeting komen die voor de zuiderburen iets makkelijker bereikbaar zou zijn. Tsja dat dit dan voor de hollanders kilometers vreten zou worden ach dat moet dan maar. En na intern overleg was Snelle die riep ik organiseer wel wat in België. Oke en waar gaan we het houden in België ? Wel na een poll hier gehouden te hebben werd dit dan de woonplaats van onze Mod en wel Aalst. Dus google erbij en eens in maps kijken wat dat aan kilometers / tijd ging inhouden voor mijzelf Ach 500Km heen en terug en 2 3/4 uur voor een enkel ritje als we geen file hebben bij de ring van Antwerpen. Wel en daar was de datum van 22 juni 2013 dan gekomen en voor het weekend wel vroeg eruit hoor, maar goed een leuke dag moet dat wel waard zijn. Dus regenjas mee stoel mee en tas (hollandse) met koffie / melk / filters /suiker en bekertjes en onze Hobbel nam een kan met water mee en zijn mobiele oliefornuis. En om 8.45 uur de sleutel in contact en karren met die hap. Na een tussenstop voor een automaat koffie kwam ik dan rond 11 a 11.30 uur aan en bleek dat ik niet als gewoonlijk de laatste te zijn. En men stond al druk in groepjes te discuseren en één van de leden zat op de knieën met een spuitflacon en een zachte doek PC-Fre@k zijn achterdeur te strelen ! Tsja en na de groet ronde aan de nieuwe en oude leden eens een blik geworpen op de Rapid die ik al eens vluchtig bij de dealer thuis had bekeken en daarna die Octavia 3 station uitvoering. En tsja je kunt zeggen wat je wil maar Skoda heeft hierin toch weer zijn best gedaan en een mooie bolide op de markt gebracht. En als je dan de vanaf prijzen in Belgie hoort wordt je helemaal vrolijk ( €16.000 ) maar ja helaas woon ik in Nederland en daar hebben ze BPM. Dus maw die prijs gaan wij niet krijgen of het moet zonder banden wezen en 4 jaar oud :gestoord: En toen viel mijn oog op de witte Yeti en niet die van onzer Witte Yeti maar van Guy5712. Een gans nieuwe witte yeti 4x4 diesel met wel erg veel opties en ook de Hela Led verlichting in de voorbumper in zilveren uitvoering. En ik had dit al eens gezien bij superskoda maar kreeg toen het idee dat het net over de top zou wezen. Maar heren Yeti rijders ik kan u mededelen dat het echt mooi (schoon) staat op de Yeti En kan ook mededelen dat Superskoda de goedkoopste hiermee was , nadruk op was want men verkoopt ze niet meer ..... En het is ook erg netjes ingebouwd door de dealer , alleen waren ze een rubber van het luchtfilter vergeten terug te plaatsen en daar hebben we ons dan een 5 minuten mee bezig gehouden om het weer op zijn plaats te krijgen. Hierna nog met verschillende leden staan praten over velen dingen en uiteraard niet alleen over skoda maar ook over CV ketels en over scholingen en Red Bull dames. Ik denk dat het rond de klok van 15.00 uur was toen er een aantal leden afreisde naar hun vrouw en we met een select gezelschap achterbleven. En toen realiseerde Ronald en ik ons dat er niemand iets had gevraagd mbt VCDS en eventueele instellingen wijzigen. En ik meen wel gelezen te hebben dat er leden waren die dit graag hadden gewild !!?? Heren durfde u niet te vragen ? De laptops met de kabels lagen gewoon in de wagen hoor !! Zo rond 16.00 uur begon het wat te regenen alleen wij hadden een plekje gevonden waar het plaatselijk droog was, en dit was niet in de wagens maar echt onder die GROTE boom. Rond 17.00 a 17.30 uur kwam dan de dealer om zijn twee wagens weer op te halen en hebben we even kunnen praten met hun over de volgende modellen die de nieuwe look gaan krijgen en wanneer die uitkomen Wel na de vakantie periode komt dus de SuperB met zijn nieuwe look en nu is ook zeker dat de Yeti aan eind van het jaar in zijn nieuwe look uit gaat komen. En hij wordt niet verlengd ! Zal kwa uiterlijk niet veel gaan verschillen met de huidige Yeti en zal wel de look krijgen als de andere wagens , dus gril en koplampen / logo etc Affijn nadat de dealers hun biertje op hadden vertrokken zij met bijna slippende banden en dat met nog geen 100Km op de teller. Hierna hebben wij de spullen opgeruimd en zijn een Hollandse Fabia en Yeti met menselijke inhoud een Vlaamse Superb met menselijke inhoud naar de beste frituur gereden van Aalst waar we lekker vet hebben gegeten. Rond de klok van 20.00 uur zijn we weer in onze bolides gestapt en is ieder zijn weg gegaan en met een tussenstop bij laatste pompstation in België waar ik het nodige heb geshopt vanwege de goedkopere prijzen was ik uiteindelijk weer rond 21.30 uur in mijn stulpje van 10 onder één kap aangekomen. Wel bij deze wil ik Snelle en niet te vergeten zijn zoon bedanken voor het organiseren van deze Meet & Greet en voor de spullen die de inwendige mens op de been houden. De broer van PC-Fre@k voor het maken van de gehakt balletjes ( beter dan die van ronald verleden jaar ) En aan alle leden die aanwezig waren, bedankt voor het komen en voor het meebrengen van uw goede humeur waardoor het wat mij betreft een geslaagde dag was. En uiteraard wil ik de Skoda dealer niet uit Aalst maar uit http://www.garagedesmet.be/DeSmetGarage.htm bedanken voor het belangeloos ter beschikking stellen van de Octavia 3 station en de Rapid en het verdere reclame materiaal7 punten
-
Zo 9 december 16.00 uur had ik een afspraak staan met VAG Techniek. Vanwege de mogelijke gladheid door sneeuw en hagelbuien maar op tijd vertrokken uit de woonplaats. En kwam even voor 15.30 uur na wat file's door slippartijen en hagelbuien bij VAG Techniek te Neunen aan. De afspraak was gemaakt voor de fabrieks tuning die ze aanbieden voor 249,00 euro. Had de fabia gekocht met 95Pk en 160Nm omdat de Drive met handbak niet in een 110Pk uitvoering word geleverd ( zit je meteen vast aan een DSG bak ) En met de fabrieksupdate zetten ze de software met 115Pk en 200Nm in de wagen, deze software komt van de Polo van VW weg daar er Polo uitvoeringen zijn met 115Pk. Leuke van de VAG blokken en in dit geval de 1 liter TSI 3 pitter is dat de blokken allemaal excact hetzelfde zijn en dmv software ze diverse Pk/Nm versies creëren. En in de afgelopen 3 weken dat ik nu met de Fabia reed miste ik toch dat vermogen wat ik in de Yeti had (122Pk ) en dan nog niet eens op maximale snelheid maar meer in optrekken en het even snel inhalen. Een stage 1 of 1+ vond ik prijstechnisch nogal veel geld voor de wagen dus de 249,00 gaf de doorslag voor mij om die update te laten uitvoeren en viel het tegen dan zou het me geen vermogen aan weggegooid geld zijn. Wel na een 3/4 uur kreeg ik mijn sleutels weer terug van de monteur en na betaling en nog de 2e kop koffie genuttigd te hebben ben ik naar de wagen gelopen en weer weggereden. En wat me meteen al opviel was dat hij in zijn 1e versnelling al prettiger op gaspedaal ( directer) reageerde. En tsja daar ik geen zin had om nu terug die hele A2 af te rijden, schoot me opeens te binnen dat men in Brecht Belgie wel ergggg lekkere broodjes hadden Ze worden meat love genoemd en zit in een broodje een 3 of 4 soorten vlees opgepropt met wat saus en gezonde sla en tomaten. En eens in de zoveel tijd dan mot ik daar even heen om me tanden in zo'n broodje te zetten, tevens konden we weer wat andere voorraden aanvullen en de tank voor minder euries per liter aftanken. Dus via Turnhout naar Brecht en daarna via Breda weer naar huis gereden. En ja ik merkte meteen op deze rit het verschil, zoals al gezegd het wegrijden , maar ook met 100Km rijden en dan ff doortrekken naar 120/130 om in te halen gaat veel soepeler en vlugger. Tevens lijkt het er op dat hij ook nog eens in de verschillende snelheden op de snelweg een 100 a 200 toeren lager rijd dan voorheen. En of de wagen zuiniger is gaan rijden zoals wel eens word gezegd durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen omdat dit van meerdere factoren afhangt. Maar heen en terug dezelfde rijstijl aangehouden, en op heenweg had ik een verbruik van 1 op 17,1 en terug ( langere afstand in Km ) was mijn verbruik 1 op 18. Dus op deze gegevens zou je zeggen dat hij zuiniger is geworden, maar ik heb bv niet in de gaten gehouden of ik heen meer wind tegen heb gehad !? Heen weg wel tijdje op ring A10 bij Diemen in file gestaan vanwege een ongeluk, waar we van 4 banen naar 1 moesten, en op A2 kwam op bepaald moment wat hagel naar beneden en durfde de mensen meteen niet meer te rijden maar wel blijven suffen op de 3e/4e en 5e baan met 30Km/pu.... Dus tsja dit kan ook een factor geweest zijn van het verschil in heen en terugweg. Maar kort samengevat is de eerste indruk dat de wagen zeker soepeler is gaan rijden, wat sneller en directer op het gas reageert en nu bijna het rijgedrag heeft als de Yeti wat betreft het optrekken en het even inhalen.... kan het een ieder die deze uitvoering rijd zeker aanraden om te doen, als je met de standaard 95Pk ook de minpuntjes ervaart en net dat wat meer PK/Nm mist.5 punten
-
Auto vandaag verlaagd bij Steverink in Apeldoorn (prima bedrijf!). Voor 3,3 cm, achter 3,5 cm gezakt. Eibach veren met Bilstein B8 dempers. Het rijdt geweldig. Het comfort verlies valt me reuze mee. Iets stugger, maar dat vind ik prima. Wegligging is enorm verbeterd en ook veel minder naar voren duiken bij het remmen. Voor en na:5 punten
-
Ja die zijn er ook al. Bijgaand. Wel een stuk "meer auto. Lekker motortje, al mis ik de extra pekaatjes wel. DSG moet echt worden aangepast. Dit rijdt niet echt lekker zo. En meteen dat ss systeem uit laten schakelen. Vind het maar nix. En de zwabberigheid valt me eerlijk gezegd mee. Maar liever wat stugger en directer sturen toch. Ik had ze geroteerd maar nou staan ze weer scheef5 punten
-
Ik merk dat ik, met een paar jonge kinderen en een drukke baan, veel te weinig aan fotografie toe kom. Soms moet je de gelegenheid gewoon maken, dus tijdens een dag werken op de Utrechtse Heuvelrug had ik m'n camera met daarop de 100-400 naast me liggen - en m'n ogen open. En dat levert toch altijd weer een scala aan beelden op 't Is dus uitdrukkelijk géén serie, maar gewoon een combinatie van losstaande beelden. Stuk voor stuk zó uit het autoraam geschoten, overigens. foto 1: foto 2: foto 3: foto 4: foto 5: foto 6: foto 7: foto 8: foto 9: foto 10: foto 11: Feedback is altijd welkom5 punten
-
Je hebt er zin in; leuk vooruitzicht! Leukste wat ik heb meegemaakt laatste tijd is het bekijken van de film van de 3 d echo van onze a.s. kleindochter. Ongelofelijk zeg, wat je daar allemaal op kan zien5 punten
-
Dankzij een buurman die op een meter of 6 hoog een vogelhuisje tegen de boom heeft gehangen, kan ik de laatste tijd genieten van een tweetal boomklevers. Schitterende diertjes om naar te kijken hoe zij hun nestje bouwen en de buitenkant van het huisje voorzien van hun "metselwerk"(goed te zien boven de ingang). Groot was mijn verbazing toen ik vervolgens zag dat de boomklevertjes foetsie waren, en hun nest letterlijk het huis uitgewerkt werd... Bedankt voor het kijken! Groet, Marco5 punten
-
5 punten
-
Vandaag 11 jaar geleden. Dat betekent dat er nog een heeeeeleboel even mooie jaren voor me liggen - en dat maakt me blij IMG_0026 by marcoeoscanon, on Flickr5 punten
-
Nou geld speelt wel een rol. Maar als je bij een Octaaf staat te kijken of een Superb en je loopt uit nieuwschierigheid eens bij de over buurman over het terrein dan wordt het wel even moeilijk. Deze zit met haar 4 jaar nog zo strak in de lak en alle opties en de afwerking deden ons besluiten om voor de jaar oudere MB te gaan. W204. Met name de super zuinige motor en de complete serene rust in de auto als je rijd5 punten
-
Ik heb een filmpje/werkinstructie gemaakt voor het semi-automatich openen van de kofferklep, van een SKODA OCTAVIA COMBI De stempelveren zijn te bestellen bij Alcomex artikel.nr ST11540 Als de gasveren ouder zijn dan kunnen ze hun kracht verliezen, in dat geval kunnen de gasveren gewisseld worden voor Seat Exeo gasveren. Deze zijn te bestellen bij Winparts onder artikel.nr 126856.5 punten
-
5 punten
-
Hallo iedereen, Ik rijd al 15 jaar in een Octavia Hatchback L&K en ben dus een Octavia L&K rijder van het allereerste uur. Gekocht tijdens de introductie op de AutoRai in 1999 en vervolgens nog 6 maanden geduldig wachten. Alhoewel de dagwaarde inmiddels nihil is, is het een auto waar ik nog met veel plezier instap. Heb in die 15 jaar al heel wat "ach god, rijd jij in een Skoda" blikken moeten aanschouwen maar heb tegelijkertijd al heel wat "wow" blikken gezien, bij passagiers die voor het eerst in een L&K stappen. Het fijne vind ik dat de auto mij tijdens de 190.000 km nooit langs de kant heeft laten staan. Daarnaast is het een wolf in schaapskleren, die (zeker in zijn eerste jaren) meer pk's had dan menig ander auto op de weg. Tegenwoordig is 150pk niet zo heel veel, meer. Dat de auto ontzettend veilig is, heb ik ook aan den lijve ondervonden toen de auto 3 jaar oud was. Noodstop in een fuik (wegwerkzaamheden) moeten maken. Was de laatste in de file (iedereen stond op tijd stil) totdat 2 minuten later een niet-oplettende Vectra met topsnelheid kwam aanrijden. Door omstandigheden had die bestuurder er zijn hoofd niet bij en ziet de file pas als het te laat is en ondanks noodstop klapt hij er behoorlijk bovenop. Ik zag hem aankomen dus voet keihard op de remmen en alle energie opgevangen met kofferbak (inhoud: lichtmetalen reservewiel). Twee kleine kinderen met Isofix stoeltjes op de achterbank en twee volwassenen in de riemen voorin. Niemand een schrammetje maar de Vectra was total loss en de L&K was ietsje korter. Dankzij goede verzekering (herstel tot nieuwwaarde) heb ik hem kunnen repareren ondanks meer dan 10.000 euro schade! Na zo'n ongeluk zetten ze je auto op een frame met puntjes en dan kunnen ze zien hoeveel hij ontstelt is. Alleen de achterste kreukelzone (in de grote kofferbak) had hard moeten werken. Het reservewiel was niet eens ontzet. Tot vorige week reed ik dus nog steeds vol trots rond. Vooral het compleet beige leren interieur (incl. veiligheidsgordels) spreekt me erg aan en natuurlijk de heerlijke turbo motor met 20 kleppen. Totdat de garage me deze week belde: tijdens jaarlijkse APK bleek distributieriem alweer 5 jaar na dato en had ik de achterremmen en schijven weer tot de draad versleten en nog wat versleten onderdelen die vervangen moesten worden. De garage vroeg zich af of ik het niet erg vond dat reparatiekosten groter zouden zijn, dan de economische waarde. Tsja, wat doe je dan? Was al wel een tijdje naar nieuw aan het kijken maar niet rijk genoeg voor een nieuwe L&K . Ja, de euro is een gulden waard of noem het inflatie. Ook mijn oudste (inmiddels bijna 17) vind de L&K supermooi, dus toch maar APK-waardig laten repareren want een auto waar je verliefd op bent, laat je niet zomaar in de steek ;-) Tegelijkertijd toch besloten dat ik heel binnenkort in een Superb Business Elegance 1.8TSI ga rijden en ik kijk er nu al naar uit. Wat een prachtige auto is dat en dat maakt toch veel goed. Het is een jonge 2e handse (2012) met niet veel kilometers en ziet er perfect uit. Zwart nappaleer en panoramisch schuif/kanteldak, 18 inch velgen. Hopelijk kan ik jullie over een jaar of 13 vertellen dat ik nog steeds verliefd ben op Skoda en kan ik dan de loftrompet opsteken over hoe goed en hoe mooi een Superb is. Daarna vindt de buitenwereld wel weer dat het tijd wordt voor een ander model5 punten
-
Naar aanleiding van VCDS en de HilHold is er zijdelings gesproken over de bandenspannings signalering en het resetten hiervan. Degene die dit standaard hebben in de wagen hebben massel ( of niet ) Maar in veel uitvoeringen van bv de Yeti is het geen standaard schakelaar Maar onlangs kwam ik erachter dat het bij mijn Yeti ( ambtion uitvoering ) wel met VCDS was aan te zetten. En dan zou het ook moeten werken, alleen bij melding dat je banden zacht / lek zijn kun je dan niet resetten Maar goed Ronald kwam met een link aan van een VW forum waar men dus deze schakelaar zelf heeft ingebouwd en heeft geactiveerd Nu is russisch bij ons allen niet het sterkste punt en heb zodoende google de boel laten vertalen naar het engels. ( nederlandse vertaling werd wel erg gebrekkig nederlands. Dus voor de liefhebber een leuk project voor de kerstperiode Uiteraard zullen de artikelnummers voor de Yeti afwijken of anders zijn. kan me namelijk voorstellen dat de draden als voorbeeld bij de Yeti langer of korter kunnen zijn ( VAG kent geen overlengte ) Dus mocht iemand de juiste Skoda nummers weten te achterhalen..... post ze even hier in het topic ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Reading the information on the installation and operation of this system and decided to install itself. The work is based on the work of the ABS sensors, flat tire makes more turns and notices that system. Given the low cost and the ability to set out the service it was decided to introduce a car. We will need 1. 1K0 927 121 BREH - 750 r. - Sam switch 2. 4D0 971 636 B - 150 rubles. - Connector for him 3. 000 979 009 E - 90 p. Wire in the chip, you need 2 pieces 4. 000 979 150 E - 215 p. Wire in the chip ABS 1 pc. 5. 3B0 972 742 B - 25 p. Wire seal in chips ABS 1 piece Of the tools. Blade screwdriver, a plastic wedge (for isolation panels), Torx 25, a long needle or something like that, electrical tape (recommended 000 979 950 - 290 p / piece). So here we go. 1. De-energizes the auto removal of the clamp from the battery. 2. Plastic wedge otschelkivaem trim handles automatic (for the convenience of silence had to neutral) 3. Under pad see two Torx holding ashtray with button ACP. Turn off and try not to drop the screws deeper. 4. Disconnect the connectors from the ashtrays and buttons ACP otschelkivayutsya elementary with the fingers. 5. Take out the ashtray. 6. Unscrew the two screws holding the plastikvyh soft cover and pull out it. 7. Unscrew the Torx in the side plastic plate, I have not completely removed the wire and so is enough to pave 8. Groping for hulls fan compartment harness leaving the engine compartment through the rubber seal 9. Take the needle, it primatyvaem tape wire 000 979 150 E (the intake can cut it we are no longer useful, and at the same time to fasten the wire seal 3B0 972 742 and is pulled into the engine compartment. I'll be honest this is probably the most uncomfortable occupation was. The result was to push when the needle was at the top with a wire harness. unhooks needle and pulls out her back. Wire sizes are increasing because it is clearly not enough was, at one end of this wire will own terminal, the other terminal with this provodochka 000 979 009 E and it is a chip votknetsya button. 10. Now remove a contact group with the ABS connector. To do this, press the red lock down (note that it has released the top clamp) Then discharged lock down (he will come out of the connector slots) Schematically depicted in the photo is otschelknuty connector with the action. 11. Screwdriver to detach the cover. Looking at terminal seventh pin, pull out the needle from it reinku (or toothpick is pushed to the opposite side) 12. Free the connectors on the terminal, turn the key in the down position After that, insert the terminal in the seventh pin, insert the gasket, cover with a key on the terminal, connect the contact group back. 13. Cut 000 979 009 E in two total should get 4re wires to the terminals. Terminal is connected as follows: 3 track button Sst - 3 track buttons ACP 4 track button Sst - 7-pin on the block abs (which we have stretched from the engine compartment) 5 track button Sst - 4 track buttons ACP 6 track button Sst - 6 track buttons ACP How to connect a button each ACP chooses himself, we can cut the wire, you can kuit and crimp terminals for two wires, which could further option. 14. Fasten with clamps stretched wire, wrapped with electrical tape wires from chips collect. 15. But then we need a VAG-Com or other diagnostic tool. Hooking up, go to the ABS unit - Coding - and subtract from the submitted code 16384 (machine code with the system, tire pressure monitoring). Say what code you need to write, so I will not like the machines of different years of manufacture different residual figure. But subtract 16,834 everywhere (remember, just in case what amount was by default) 16. The plant, rejoice icons appear. On the highway while driving for a second push button icon will flash on the tidy and you will hear a beep, the system placed the adaptation over time adaptation is over and the system goes into operation. ps / for Golf / Jetta 2004-2006 GV to block Mark Teves 60 ABS wire from the button connects the 27 pin. Needed to trigger speed is below 30 km / h5 punten
-
5 punten
-
De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling. Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats. Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel. Bron: Wikipedia5 punten
-
Beste mensen, Laatst was mijn Fabia Greenline weer aan de beurt. De luchtaanjager deed het nog slechts en alleen in stand vier. Hoe irritant is dat! Normaal gesproken startte ik de auto, drukte ik de airco aan en ging ik de ruiten met een trekker drogen. Als ik dan in de auto terug kwam, was het kleine beetje vocht van mijn voorruit weg. Maar niet dit keer. Ik kwam de auto in en de ruit zag geheel wit van het vocht. Ik dacht dus even dat ik de airco bij de vorige rit niet vroeg genoeg uitgedaan had, maar kon me heel goed herinneren dat ik deze in de file naar huis al uitgezet had. Ik drukte dus weer op het airco knopje en..... NIX! Geen geel lampje! Meteen dacht ik aan een weigerende of lekke airco en draaide de knop van de aanjager naar maximaal, om het reeds aanwezige vocht toch maar af te kunnen voeren. Et VOILA! Daar begon het gele lampje parmantig te schijnen. "Dus u wenst een droge voorruit? Ik ga er meteen mee aan de slag!" En het vocht was weg. En ik maar denken..... "Vreemd! Ik heb hem net toch ook al aangezet?" Toen het vocht verdwenen was de mijn verbazing was ovegegaan in acceptatie van een vreemd voorval, draaide ik de blower van stand 4 terug naar stand 3 en..... RUST!.... STILTE! (Maar dit was de bedoeling niet! Hallo? je mag wel door blijven draaien.... heb ik het misschien net tussen een stand ingezet? *test* Nee..... het geluid en de werking van de aanjager waren tot het minimum weggevallen. Vol verwondering ben ik alsnog aan mijn rit begonnen. Eenmaal op de locatie aangekomen heb ik het internet erbij gegrepen om een antwoord op mijn grote vraagteken te vinden. Het bleek een kapotte voorschakelweerstand te zijn. Ik vroeg me af, waar dat onderdeel zich bevond en ben op onderzoek uitgegaan. Na hier en daar gelezen te hebben, blijkt dit component (6Q0959263A) zich voor de passagiersstoel in het dashboard te bevinden. Ik dacht dit zelf te kunnen, maar.... voor alle zekerheid heb ik toch even een locale dealer gevraagd wat deze reparatie me zou kosten. Het zou me slechts € 58,69 kosten. "Oh! Dan kom ik de auto wel even brengen!" :was mijn spontane reactie. "Wenst u vervangend vervoer?" was de tegenvraag. Ik vertelde hem dat me dit niet nodig leek. "Het is toch slechts even die weerstand vervangen?" Nou.... daar moest ik niet te ligt over denken, het gehele dashboard zou van de plaats moeten. Radio uitbouwen, alle panelen aan de voorzijde los, dan de kachelmotor uitbouwen en dan kon men de aanjager weerstand vervangen. (Minimaal 2 uur werk.) Hij bleek slechts de prijs voor het onderdeel genoemd te hebben. Dat viel me dus flink tegen. "Ja, als u een Fabia I gehad had, konden we er veel makkelijker bij." Ik heb het er dus even bij gelaten en ben verder gaan speuren. Ik bleef echter hangen op het onderste dashboardvakje. Ik was in de veronderstelling dat ik daar zijn moest. Maar dit bleek onjuist te zijn. Eigenlijk moet je onder de passagiers airbag zijn. Voor het vananderen van deze aanjager weerstand heb ik een walktrough gemaakt. Deze kachelweerstanden schijnen het met enige regelmaat te begeven. (Dat snap ik eigenlijk ook wel, want als je naar de constuctie van dit onderdeel kijkt, dan begin je je toch af te vragen of dat logo met die 4 cirkels er wel op mag staan. De weerstand keramische houder met 2 weerstanden een thermische zekering (240'C) en een kleine draadspoel. Over die draadspoel zit een groen goedje die de draad tegen oxidatie zou moeten beschermen. Waarschijnlijk heeft de fabrikant sterk op deze playdoo willen bezuinigen. Mijn draadspoel was door oxidatie om het leven geraakt. (dun geworden en gebroken) Ik kan het huidige onderdeel nog toepassen door een nieuwe spoel te draaien, maar vond het in dit geval beter om een nieuw onderdeel te plaatsen. Van de werkwijze heb ik een HOW-TO gemaakt. Deze zal ik als bijlage toevoegen. Als toevoeging wil ik jullie verklappen dat de airbag er een beetje in een S-bocht weer in moet. Eerst rechts-voor, dan links-achter. En dan stapje voor stapje naar beneden kloppen. Kachel weerstand vervangensmallpdf.com.pdf4 punten
-
Zo de wagen is er dan alweer een anderhalve dag en inderdaad nog geen foto's gemaakt , maar dit gaat zeker komen. 9 uur was de afspraak bij de dealer en ik was er uiteraard weer wat vroeger ( 15 minuten maar hoor ) en de verkoper zat nog ergens in pand met andere collega's aan de koffie. Dus lekker op gemak door de zaak gelopen maar kon nog niet in me auto omdat daar zo'n doek overheen zat , dit was niet voor mij gedaan maar doordat men de avond ervoor een bedrijfsborrel hadden met het personeel vanwege de opening nieuwe pand. Dus kwam ik opeens de primeur tegen, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het de Kodiaq was maar dus de Karoq was. En ja het is echt een mooie wagen die ook stukken duurder is geworden volgens de prijslijst dan de Yeti. Maar moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat hij er erg netjes afgewerkt uitziet en het is echt een klasse hoger weer in het skoda aanbod. Maar goed het is maar wat je voor een wagen over hebt en een 28K voor een Karoq ambition vind ik toch een boel euries. Maar de Karoq primeur op de foto's is trouwens de Style uitvoering die in eerste instantie nog niet naar nederland komt en ook nog eens duurder is. Maar goed de overname van me eigen wagen liep vlotjes, en op zich valt er na de 4e skoda in de basis weinig te vertellen dus hebben we alles globaal langs gelopen en hierna heeft de verkoper het meest uitgelegd over het multimedia gedeelte in de wagen. Meteen samen de smartfeun met bluetooth verbinding gekoppeld en wat voorkeuze zenders ( mijne ) in geheugen vastgezet. Hierna nog even de dealer globaal uitgelegd hoe nieuwe eigenaar straks de Zenec in de Yeti kan updaten met behulp van de USB stick en hierna de euries gepint en in de Fabia gestapt en ff richting huis gereden. En moet zeggen dat de 3 cilinder 1000cc 95Pk motor me verrast en hoe vlotjes hij door zijn versnellingen vliegt naar zijn max te rijden snelheid. En tijdens optrekken genoot ik van de 3 cilinder roffel die je dan hoort, zeker niet hinderlijk maar ik kan er wel van genieten. Doet me weer herinneren aan me motorfietstijd !! Bij thuiskomst wist een buurvrouw niet hoe snel ze buiten moest zijn om te zien wat we NU weer hadden gekocht, dat ze bijna op der platte bek ging was voor mij ff slikken om de lach in te houden. Affijn even wat persoonlijke dingen in de wagen gegooid en tevens maar de gasveren en de windschilden voor de voorruiten. En hierna lekker naar een neef gereden in Kaatsheuvel die druk is met zijn woning te verbouwen en weer wat advies (inzicht) nodig had. Dus een mooi begin ritje met de stoelverwarming aan in de laagste stand en ohhhhh toch wel lekker voor dat ruggetje van me ! In kaatsheuvel hebben we de motorkap half losgehaald en de gasveren met zijn tweeën geplaatst en afgesteld en hierna nog even de windschilden geplaatst. En toen alles nog eens met zijn tweeën nagelopen , want een extra paar ogen zien vaak meer dan 1 paar. Daar kwam ik erachter dat de Fabia in mijn uitvoering nog gewoon achter met trommelremmen word afgeleverd. Of ik dit als een min puntje zie ? Nee eigenlijk niet..... had met remmen op heenweg het al geheel niet gemerkt.... en trommelremmen heden ten dagen zijn ook stukken verbeterd dan vloegel.... en met de 95PK en straks 115 na Neunen zullen die trommels met schijven voor het gerust bij kunnen benen. Maar goed zoals al gezegd de fabriekstuning gaat er als enigzins mogelijk is nog dit jaar er op. Dan de verdere extra spullen die ik via superskoda heb aangeschaft zullen er in de loop van de maand in droge vrije uurtjes ook wel opkomen en dan is het alleen nog tijd inplannen mbt de achteruitrij camera. Dan aan de hand van @Rosinfield en zijn verlaging heb ik hier ook al eens naar gekeken op wat websites met de opties Maar mijn eerste indruk met de standaard vering is goed, ik kan de voor mij bekende bochten en wegen rijden zoals ik die ook met de Yeti deed en had geen last van uitbreken of negatief rijgedrag. Dus op dit moment laat ik het voor wat het is en mocht er zich toch negatieve dingen kwa rijgedrag naar voren komen de aankomende tijd dan kan ik het alsnog overwegen. Dan zou ik achter geblindeerde ramen hebben volgens de folder, en eigenlijk was ik daar niet zo blij mee maar tsja dat zit in het Drive pakket. Maar als ik nu naar de wagen kijk dan kan ik nu niet zeggen dat het geblindeerd is en zit nu toch te overwegen om weer de set sonniboys te bestellen daar ik dit al jaren een schitterend systeem vind Wat ik vandaag nog wel even bij superskoda bijbesteld heb is de ledverlichting voor in de cabine, want ja ik ben dit nu al jaren gewend en nu weer met die gloeidraadlampies ........tsja dat is geen licht hoor. Tevens kwam ik voor onder de stoelen een twee laden opbergkastjes tegen ( orgineel skoda ) bij superskoda. En deze had ik ook bij de Yeti ( één besteld en zelf gemonteerd ) en hiervan heb ik altijd veel plezier gehad, meer eigenlijk dan het dashboardkastje dat een rommelbak word ( te diep en daardoor een gooi maar in bak ). En een stukje chroom om de sleutel te pimpen , tsja menno het maakt de sleutel net iets meer leuk ( gelukkig mijn mening ) Affijn ik weet nu al wel te zeggen dat ik van de Fabia ga genieten, en er geen spijt van ga hebben. Lagere instap begint al te wennen en eenmaal zittend zit het allemaal goed en vertrouwd. En mocht in 2019 de kleinere Skoda SUV komen die op fabia platform gebouwd zal worden en dan ook prijstechnisch nog eens leuk zijn, dan kunnen we altijd nog weer eens kijken of die een opvolger kan worden voor de Fabia als die er op bepaald moment weer uitgaat. In mijn fotoalbum zal ik op bepaald moment wat foto's gaan plaatsen als ze gemaakt zijn en zodra ik één en ander aan gadgets heb gemonteerd dan laat ik het hier wel horen.... Mbt achteruitrij camera zal ik terzijner tijd proberen een How To te schrijven zodat anderen er ook wat aan hebben...4 punten
-
4 punten
-
4 punten
-
4 punten
-
Dag Allemaal, Ik zal me even voorstellen. Ik ben Eric uit Zoetermeer. Ik ben 37 jaar oud en heb een vrouw en kind. Ik rijd al zon 8 jaar in verschillende Skoda's en vond het nu wel eens tijd om me aan te melden bij dit forum. (aangezien ik ook wat wil vragen ;-)). Ik heb eerst in een klein racemonster, de Fabia (roojuh T, roojuh D, roojuh I) gereden. Daarna 5 jaar in een Octavia II en nu sinds een aantal dagen heb ik een geupdate Octavia III 2017 (1.4 150 pk) versie. Ik hoop hier veel te lezen en te leren over de mogelijkheden van mijn auto. Ohja, als er iemand een vraag heeft waar ik het antwoord op heb zal ik die natuurlijk ook even posten ;-)4 punten
-
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn hoor met een grote wagen rijden. Niet elke parkeerplaats is geschikt, het afwassen (hand) duurt langer, meer water en reinigingsmiddel, argwanend zijn tegenover het gedrag van kleine wagens ( willen perse die grote bak er niet tussen laten ), iets meer kans op vandalisme om welke reden ook, de bestuurder die in de grote wagen zit is sowieso niet te betrouwen, mogelijk kan hij/zij zich niets anders meer permitteren want zo een grote bak kost geld, stel dat men eens een richtingsaanwijzer vergeet te bedienen denken de andere " tja waarschijnlijk een optie dat hij/zij zich niet meer kon permiteren", mensen vragen zich af waarom de bestuurder zo een grote bak nodig heeft. Het kan zijn dat de bestuurder van die grote wagen hem gewoon mooi vindt, weet het dat is een flauw excuus om een grote bak te kopen.4 punten
-
4 punten
-
4 punten
-
Na ruim 2 1/2 jaar weer eens een update. Insignia is al weer vertrokken naar Polen en hiervoor in de plaats zijn verschillende short lease auto's de revue gepasseerd. Eens kijken of ik ze nog allemaal kan noteren hier: Een renault Megane station dci, 14% Een Peugeot 308 station hdi, ook 14% 2 x een Octavia 3 station TDI dsg Nu huidig alweer een Peugeot 308 station hdi, nog steeds 14% hahahaaa! Hoe komt dit allemaal? Ik ben in 2 1/2 jaar tijd gewisseld van 5 werkgevers dus vandaar zoveel verschillende lease-auto's. En nu dus die Peus tot ik in januari 2017 mijn definitieve auto mag bestellen. En dat zal dan die Kodiaq moeten zijn anders ga ik weer van werkgever wisselen hoor.....4 punten
-
Denk niet dat hij met een bus vol passagiers met z'n telefoon bezig was, hij heeft gewoon niet opgelet. De eerste inschatting is dik 10.000 euro. Los van alle blikschade is de auto krom. Aan de kokerbalk kon ik dat goed zien, toen ik eenmaal wist hoe ik moest kijken. Achterwiel staat scheef, dus ophanging is ook niet meer jofel. Ben m'n auto in ieder geval kwijt tot tweede week januari. Tot die tijd rijd ik in een nagelnieuwe Octavia Combi 1.2 TSI DSG Ambition Business. Dat overleef ik wel4 punten
-
Mooi zo, eind goed al goed! Wel vaker met dat bijltje gehakt, die boskabouters.... Gisteravond trouwens wel even zitten ergeren (mijn irritatie..) over een of andere VVD-lullo (sorrry voor het pleonasme, Dijkhoff was zijn naam meen ik me te herinneren) die het plan van van Rompuy (de "vergezichten") aan het afkraken was als veel te ver in de toekomst. Zijn recept was nu de crisis op lossen. Wat een actionisme. Dwijlen met de kraan open. Volgens mij had deze zielepiet niet door dat "vergezichten" hier synoniem met visie is, iets wat de goede man kennelijk moet ontberen... Maar misschien mist hij, net als zijn politieke leider wel een strategisch doel. Zonder inhoudelijk exact op de hoogte te zijn van de plannen is het natuurlijk wel de vinger op de zere plek leggen wat van Rompuy en Merkel doen: de besluiteloosheid en het opportunisme van onze politici aan banden leggen voor je strategische / gezamenlijke doel. In de "geglobaliseerde" wereld is een hei-kneuterige alleen-Nederlandse oplossing volledig ongeschikt. De tijd dat we als flut-landje nog iets te melden hadden is al een aantal generaties geleden. Maar in plaats van blij te zijn met "Europa" en de weeffouten aan te pakken (ja, die fouten zitten er nog in, vandaar de noodzaak van de vergezichten) meet men zich een electoraal permanentje aan (over die blonde boy heb ik het even niet, die is toch alleen maar anti) en gaat actief aan de zijlijn staan. Ik zeg daarbij bewust niet buitenspel, wat dat zou het idee kunnen wekken dat men actief bezig is. Dat passieve/ halfslachtige / bijna anti-Europa gedoe van onze premier en een aantal anderen kan wel eens een strategische fout zijn. Alleen de krenten uit de Europese pap vissen kan niet. Niet meedoen als de kaarten opnieuw geschud worden kan alleen maar betekenen dat je gaat verliezen. Of je zegt ja en doet mee, of je stapt eruit....Dat je soevereiniteit inlevert? Vraag het maar aan de Limburgers en Friezen (en misschien wel een boel anderen) hoe dat voelt, soms ben je er beter mee af, soms niet... Zo, die irritatie heb ik ff gemeld, hartje gelucht... Dit is trouwens geen verkapte reclamecampagne voor of tegen een bepaalde groepering, maar ik erger me gewoon aan het niveau van onze "leiders". Ja, ik kies voor Europa...4 punten
-
4 punten
-
4 punten
-
Heb ff snel wat met contrast, helderheid, levels, scherpte gespeeld en de horizon recht gezet. Maximaal één minuut per foto. Heb nu nog geen perspectiefcorrectie en dergelijke toegepast en ook niets met de saturatie gedaan. Het kan dus nog veel beter Wat je mooier vindt, is natuurlijk vooral een kwestie van smaak. Gelukkig kan je qua bewerken alle kanten op. DJI_0101_2A by marcoeoscanon, on Flickr DJI_0092A by marcoeoscanon, on Flickr4 punten
-
Beste mensen, Hierbij een HOW-TO ofwel WALKTROUGH om een kachelweerstand te vervangen. SuX-7 MacManiac78Kachel weerstand vervangensmallpdf.com.pdf4 punten
-
Zonnepanelen dus. Een kennis van mij, wonende in het tranendal Groningen, heeft de pech (?) net naast het aardbevingsgebied te wonen. Bovendien willen de straatlantarens daar niet meer aan/uit als reactie op dag/nacht. Ze staan nu altijd aan. Het zit hem in een niet meer verkrijgbare Franse printplaat, bovendien voelt niemand zich verantwoordelijk voor de straatverlichting. Een nevenverschijnsel is, dat de zgn. slimme meter zoals te verwachten viel, alleen slim is voor de energieleverancier en niet voor de gebruiker. Deze is vanwege de lantarenpaalstoring, eveneens in storing beland.(knipperende storingslampjes in de meterkasten) Niet erg,zou je denken, want iedereen krijgt nu "laagtarief" berekend. Wel erg voor de PV-paneel huisexploitanten, want de teruglevering wordt niet meer geregistreerd. Net nu de langste dag er is, met de maximale zonnestraling en teruglevering. Als je de oude Ferrarismeter niet had laten afpakken, was er niets aan de hand geweest, deze had bij teruglevering keurig achteruit gedraaid, ook onder deze omstandigheden. Mijn idee, al wat langer : Met de "slimme meter" heb je het Paard van Troje binnengehaald. Mijn Ferrarismeter laat ik me, net als vele anderen in de buurt, niet zomaar afpakken.4 punten
-
Dus, na een week of 4 kwam er een pakketje binnen met daarin mijn nieuwe sleutel! De nieuwe set bevat: Voorzijde (met knoppen) Achterzijde Batterijklepje Scharnier Veer Knopje Kale sleutelbaard "Lock" pin Sleutel pin LogoWat moet je weten voor je dit gaat ondernemen? De oude behuizing gaat min of meer verlorenJe moet niet bang zijn met een vijl en een flinke tang aan de slag te gaanAlles is op EIGEN RISICO!Benodigdheden Duct tapeWaterpomptangSet kleine vijltjesGrote platte schroevendraaierGeduldDe sleutels hebben een soort lock systeem door middel van een pin in de behuizing, hierdoor kan hij na het sluiten nooit meer fatsoenlijk open. Je ziet hierbij dat de linker sleutel de bovenste pin niet heeft, hierdoor kan hij gewoon open. Je zal dus de oude sleutel open moeten forceren. Op basis van een youtube filmpje heb ik eerst de beiden pinnen nog verder naar binnen geduwd, dit gaat niet echt super makkelijk. Maar het kan wel. Zelf denk ik dat dit overbodig is, maar misschien gaat het hierdoor wel iets makkelijker. Daarna heb ik hem geopend door een flink grote schroevendraaier tussen de boven en onderzijde (t.h.v. de pin) te draaien. Hierdoor trok ik de helften soort van uit elkaar. Dit is het resultaat... En de pin die er in zat is krom. Maar goed hij is open en de rest is nog heel Je ziet duidelijk dat er in totaal 4 plekken zijn waar de pin doorheen gaat. Enige schadevrije methode zou zijn hem er uit trekken. Het duurste en belangrijkste onderdeel, de chip! Hierbij beiden zijden op 1 foto. Bescherm nu je oude sleutelbaard met duct tape. Steek de net ontdekte pin (even recht maken) in/op de pin in het scharnier en duw de donkere pin uit de sleutel/scharnier door in de tang te knijpen. Het resultaat is een losse sleutelbaard. Het eerste wat opvalt, is dat de oude sleutelbaard niet in het nieuwe scharnier past... Ik heb de oude dus wat moeten afvijlen in dikte en lengte. Daarna de gleuf wat dieper/breder moeten maken zodat hij recht voor het gat zit en niet blokkeert. Test vaak of hij past zodat je niet te veel weg vijlt! Daarna het scharnier en je oude sleutelbaard in de duct tape en de nieuwe donkere pin er in knijpen. Dit moet soepel maar toch stevig gaan wil je sleutel niet wiebelen. Doe nu alles in de nieuwe behuizing. Je zal merken dat het veertje een uitsteeksel heeft. Plaats het deksel er een beetje op zodat hij in de inkeping valt. Draai hem nu 2x linksom om de veer te spannen. Probeer even of de sleutel fatsoenlijk, niet te hard, open gaat. Sluit de behuizing, begin onderaan. Zoek de verschillen (logo daar gelaten.. de nieuwe is kleiner. Desnoods vervang ik die nog door de echte 'nieuwe-nieuwe'): Doe de batterij er in en testen maar in de auto! Vergeet niet dat je de andere sleutel binnen moet laten... Anders weet je nog niet of je chip werkt. De oude, de reserve en de nieuwe sleutel. Je ziet dat ik het logo er af gesloopt heb, ik hoopte toen nog dat er een schroefje onder zat Kortom, lekker laten zitten. Je kan de oude behuizing toch niet meer gebruiken en het logo zat ook nog eens geplakt met een keihard goedje. Nieuwe sleutel bij de dealer: 120 euro Een paar dagen wachten (na vertonen van alle autopapieren, ook deel 2) Moet ingelezen worden (dus in totaal 3x naar de dealer) Nieuwe sleutel DIY via Ebay: 12 euro 4 weken wachten 1 uurtje werk om hem in elkaar te zetten Moeilijkste is het verwijderen van de pin uit het scharnier, daarna de nieuwe sleutel weer passend maken en vast zetten. Als je dat voor elkaar heb is de rest een eitje. Opvallend vind ik overigens; mijn nieuwe namaak sleutel zit veel netter/stugger in zijn behuizing dan de echte (reserve) sleutel. Beiden zijn amper/nooit gebruikt, maar de echte wiebelt een keer zo erg.4 punten
-
4 punten
-
Leuke vraag! In de onderlinge verhouding tussen die twee bloedgroepen is de afgelopen jaren veel veranderd. Vroeger had je de deurwaarder, die strikt opkwam voor de schuldeiser (typje Dreverhaven, zeg maar), en de schuldhulpverlener (vaak geitenwollensokkentype) die strikt opkwam voor de belangen van de schuldenaar. Die twee takken van sport stonden direct tegenover elkaar. De afgelopen jaren is daar veel in veranderd. De schuldhulpverlener is over het algemeen veel professioneler geworden en heeft een bredere kijk op de wereld van schulden gekregen. Daar is het besef geland dat het niet betalen van schulden weer leidt tot nieuwe schulden, dankzij het feit dat niet-betaalde rekeningen ieder jaar een hausse van ontslagen en faillissementen veroorzaken. De deurwaarder is nog méér veranderd. Die is veel meer zelf in een adviserende, coachende en begeleidende rol gekomen. Niet persé uit empathie; maar ook noodgedwongen: als je een kale kip niet meer kunt plukken, moet je zien dat ze eieren gaat leggen. Aan de deur zijn onze gesprekken meer zoekend naar een oplossing, en niet alleen keihard afdwingend. Dat volgt indien nodig in een latere fase alsnog wel. Een mooi voorbeeld: GGN (mijn werkgever) heeft zijn naam een paar jaar geleden aangepast. Dat was "GGN Gerechtsdeurwaarders en Incasso", en is nu "GGN Mastering Credit". Daarmee is de omslag gemaakt van sec een incasso-organisatie naar een organisatie die de hele order to cash-keten faciliteert. We hebben nieuwe afdelingen als Facturatie en Debiteurenbeheer en Bewindvoering gestart. Bij F&D stappen we als het ware bij de klant binnen en nemen vanaf de factuur het hele traject al over. Als dat goed op orde is, is het aantal wanbetalingen ook minder en is dus het aantal instromende schuldenaren ook lager. Bij Bewindvoering brengen we mensen onder die zelfstandig niet in staat zijn om hun vermogen te beheren. Dat hoeft niet alleen om schuldensituaties te gaan, maar ook om verstandelijke en emotionele beperkingen. Ook als deurwaarder ben ik hier bewust mee bezig. Wij hebben samen met Annemarie van Gaal een kasboek ontwikkelt. Gewoon eem ouderwets, fysiek kasboek. Ik heb er dozen vol van liggen, en steeds als ik aan de deur het gevoel heb dat iemand moeite wil doen om inzicht te krijgen in zijn of haar situatie, laat ik zo'n kasboek achter. Daar staan ook allerlei tips & trucs in, en door je uitgaven bij te houden en te categoriseren creeer je inzicht. Als ik er een volgende keer kom, krijg ik regelmatig terug dat dat hen enorm heeft geholpen. En kijk, dáár doe ik het dan weer voor 't Klinkt misschien wat raar dat we als gerechtsdeurwaarders investeren in het voorkomen van schulden. Maar in deze veranderde maatschappij is het accent in onze dienstverlening gewoon verschoven, inderdaad deels richting het sociale vlak. Daarmee is onze marktpropositie ook sterker als we het hele palet aan kunnen bieden aan de klant. Die wil geen tijd en geld hoeven investeren in incasso, die wil gewoon ontzorgt worden. Als je de uitzendingen van RTL volgt, zul je dit patroon ook terugzien. Eerst helpen en adviseren we, maar daarna gaat, als het moet, het mes op de keel. En die uitdaging maakt het vak ook zo mooi; er zit heel veel menselijke en sociale aspecten in, maar tegelijk ook enorm juridisch inhoudelijke en pittige aspecten. That's the job I love Sorry voor het hele epistel, maar als ik over mijn vak ga schrijven spat het enthousiasme er altijd af!4 punten
-
...dat zie je niet vaak meer, dat een timmerman een complete handgemaakte kast maakt. Zelfs het hout werd lokaal gevonden. Een bijzonder verhaal. Het begint met de vondst van een dikke oude boomstam in het Tiroler Lechtal. Waarschijnlijk is de boom in het winterseizoen van 1999/2000 omgegaan (waardoor is onzeker). Maar deze zomer vond een timmerman, Stefan Hauser, deze boom en zette z'n kettingzaag erin. alras bleek dat dit wel een bijzonder exemplaar was. Vooral de extreme hoeveelheid en dichtheid van de jaarringen viel op. Via een kennis werd de Universiteit van Innsbruck, afdeling dendrochronologie, ingeschakeld en de experts aldaar kwamen tot de bijzondere conclusie dat deze boom z'n leven begonnen was in 1392! Deze boom stond er al voordat Christoffel Columbus op weg was naar Amerika. Het uiteindelijke resultaat: letterlijk een figuurlijk een kast met historie! Gemaakt van hout uit de Middeleeuwen! bron: http://tirol.orf.at/news/stories/2666273/4 punten
-
Wij hadden hier een autoradio aangeschaft voor de auto van mijn zoon nu krijgen we het toestel en stellen vast dat deze maar ėėn USB poort heeft ipv twee stuks. http://www.pioneer.eu/nl/products/25/121/61/DEH-X8600BT/page.html Toestel terug gestuurd en volgende week komt het andere toestel, hopelijk het juiste. Vind het raar de serienummer klopte maar er was toch maar ėėn poort aanwezig terwijl er op hun site daar nergens sprake van is. We hadden wel het dashboard weggenomen (middenstuk) om dit te wrappen en was ook nodig om de fabrieksradio te verwijderen maar zolang we de radio niet hebben kunnen we het niet terugplaatsen. Hij rijdt nu rondt met een Mcgyver oplossing om alle knopjes nog te kunnen bedienen4 punten
-
Het moest er een keer van komen, gistermiddag op de weg terug van Kleve aangehouden door de Nederlandse Marechausse. Het was een 100% controle, dus iedereen kwam aan de beurt, behalve de vrachtwagens. De nieuw opgerichte (mobiele) grenspost was opgericht op de oude weg van Kleve naar Nijmegen. De Yeti lag geheel volgeladen met de bekende artikelen, waaronder 50 ltr. extra brandstof in de laadruimte en aansluitend de ontbrekende 2 achterzetels. Met geroutineerde gebaren bracht de marechaussee ons tot stistand op de parkeerplaats bij de voormalige grensovergang, welke voor de gelegenheid was ingericht tot een soort M&G voor de beroepsgroep, tafeltjes met koffie en thee.(belastingvrij) Raampje open en vervolgens wederzijdse taalkundige uitwisselingen, waardoor wij beter op de hoogte werden van elkaars nationaliteit. Na een korte blik op de voormalige achterbank mochten wij na een vriendelijke groet onze weg vervolgen. Het was net een echte Europese grensovergang, zoals 25 jaar geleden ! En deze tijdreis werd ons zomaar gratis aangeboden, ik had het niet willen missen.4 punten
-
De kosten?? wauw, nou heb een sloop haak gekocht, van een (oneerbiedige uitspraak) skoda fabia lijk, bouw jaar 2012. Een aftermarket haak van bosal, zie gallery album. Gestraald en gespoten in tracktorlak. Nooit meer rood dus. 75.- trek haak,+/-90.- kabelboom incl kortverloop van 13 naar 7 pool. Trekbantjes 3.- Een verloop voor de moment sleutel, die 10.9 bouten 4xM10*40 Zelfborgende flenskopbouten en 2x M12x70 +twee gripringen. Een fles whisky voor mijn zwager......that all.4 punten
-
Aangezien mijn motor wat olie verbruikt [pakweg 1 op 2000; schijnt heel normaal te zijn voor een 2.0 liter AQY-blok van met bijna 180.000 op de teller] ben ik op zoek gegaan naar een winkel waar ik voordelig een voorraadje kon kopen. Voor wie ook weleens wat moet bestellen; Ik heb nu een goede ervaring met webwinkel DiamondOlie: Om 17.02h besteld, volgende dag geleverd, hele nette prijs.4 punten
-
Allen, Ik heb een online tool gemaakt die je in staat stelt om je opstartlogo van je GPS aan te passen. www.netdata.be/iso/ Hier vind je een filmje hoe je de ISO gebruikt: Mochten jullie vragen hebben hoor ik het wel.4 punten
-
Nivelleren hoeft niet slecht te zijn, maar vreemd genoeg blijven de extremen redelijk buiten schot. Het zou wat eerlijker zijn als ze het doel zouden loslaten de minderbedeelden er op vooruit te laten gaan ten laste van de wat meer verdienenden. Als die nu gelijk bleven en de anderen krijgen een beetje minder worden de verschillen wat kleiner terwijl niemand zich genaaid voelt. Als echter mensen er wel op vooruit gaan en anderen achteruit klopt het gevoelsmatig niet meer en is de eventuele solidariteit in een keer helemaal weg (zie het dossier ziektekosten). In de praktijk zullen de rijkere, creatieve boekhouders zich uitgedaagd voelen weer eens belasting te ontduiken. Het VVD vlootdeel zal dat in geen geval tegenwerken (eerder het tegenovergestelde) en blijft modaal tot 2 maal modaal over die de rekening mag betalen voor de beide extremen. Daarbij worden nogal eens verschillende varianten van modaal gebruikt. Natuurlijk is de situatie complex, maar de afhankelijkheden van de verschillende ideeën zijn te groot om ze per dossier op de goktafel van de coalitie te leggen. Als er een maatregel namelijk niet doorgaat kloppen eigenlijk alle andere berekeningen niet meer en wordt de pijnhoop alleen maar groter en moet je bestaande afspraken open breken. Zo kun je voorspellen dat het dossier woningmarkt en hypotheekrente aftrek gewoon nog eens over de kop moet. Ook de gezondheidszorg zal ook nog eens een paar keer aan de orde komen omdat besparingen elders succesvol worden tegengewerkt. Daarnaast heeft Keynes natuurlijk wel gedeeltelijk gelijk als je je kapot bezuinigt als overheid. Een groot gedeelte van je inkomsten vallen namelijk zonder compensatie weg of verdwijnen in de neerwaartse spiraal. Op dit moment zijn ze immers met een omgekeerde Keynes bezig, geen groei creëren maar op de korte termijn afbreken. Het "mooie" is ook nog eens, dat door de negatieve groei het BNP daalt en daarmee die 3% norm steeds moeilijker wordt om te halen zolang je nog geen groot overschot op je begroting hebt. De ratio wordt alleen maar slechter. Hoe harder je gaat lopen (met vertraging bezuinigen) hoe verder weg je doel komt te liggen doordat je economie sneller afkoelt dan je je bezuinigingen realiseert. Net als in Zuid Europa, daar zie je ook dat het BNP sterk afhankelijk is van je staatsuitgaven, hoe meer je bespaart.... Normaliter ben ik geen droeftoeter, maar met de plannen die tot nu toe bekend zijn ziet het er niet consistent genoeg uit...4 punten
-
Ik wil dit topic wijden aan communicatieve vaardigheden en kritisch denken zoals hier op een forum. Probleem is namelijk dat er veel mensen tegelijk praten zonder dat we elkaar zien, even tussendoor kunnen vragen waarom dat zo is, de lichaamstaal niet meekrijgen etc. Als opzet gebruik ik wat documenten die worden gebruikt op de Hogeschool Utrecht, voor een HBO opleiding dus. Uiteraard is het niet de bedoeling iedereen hier op elk woord te vangen, maar wellicht dat dit bijdraagt aan het niveau en inhoud van sommige discussies. We zijn immers nooit te oud om te leren en waarom zou dat niet samen kunnen gaan met een Skoda Forum? Week1-001 Introductie Kritisch Denken.pdf 20100905 Dictaat communicatieve vaardigheden september 2010.pdf Belangrijke vragen zijn: - Waarom is dat zo? - Waar staat dat? - Wie zegt dat? - Waarom moet ik dat geloven? - Wanneer is dat gepubliceerd? Kritich Denken_klein.pdf4 punten
-
4 punten
-
Gevonden in Etka onderdelennummer knop: 5L0 927 127 WHS in link http://www.drive2.ru/cars/skoda/yeti/yeti/nikolay-froyo/journal/4062246863888668131/ elektrische bedrading connector: 4D0 971 636B connectorkit: 000 979 131E 2x draden: 000 979 009E deze laatste drie onderdelen niet kunnen controleren4 punten
-
Dit is je fuseekogel (speling). Daarvan ben ik voor 80% zeker. Dit is de kogel aan de onderste draagarm welke jouw wielnaaf bevestigd. Het symptoom is bonken op slecht wegdek, zeker ook wanneer je langzaam rijdt en sterk instuurt. Laat deze op speling controleren met de wielen van de vloer (bij je garage)4 punten
-
Bedankt allemaal voor de gezellige bijeenkomst. Leuk om eens zoveel gelijkgestemden te ontmoeten. Ik was erg onder de indruk van de kennis en kunde van Antera en van de broodjes met pudding er in. Ik heb begrepen dat die laatsten ze uit België komen. Moet ook wel, want zoiets kan men in NL niet meer voor elkaar krijgen (voor het adres van de bakker hou ik me aanbevolen). Mijn foto's heb ik inmiddels geplaatst. Ik hoop dat er volgend jaar weer een bijeenkomst is en hoop dat er dan nog meer Škoda's te zien zullen zijn.4 punten
-
Tsja zat even in dubio waar ik het moest plaatsen hier of in Humor Nu ben ik bang dat het voor jullie in humor had moeten staan, maar ja het was vanmorgen mijn irritatie ! Ik doe de laatste tijd onderhoud en storingen aan de oliehoudende en vuilwaterpompen op jachthavens en beroepshavens. Dit houd in dat de schippers hun tanks met ontlasting kunnen leegzuigen en de tanks met oliehoudende producten. Nu hebben we meerdere pompsystemen, maar de hoofdmoot werkt met Keko pompen. En dit is een balgpomp met aan beide zijde van de pomp een terugslagklep. Vanmorgen had ik een vuilwaterpomp die geen druk ( vacuum) opbouwde aan de zuigzijde en dus het schip niet kon afzuigen. Dus aan de slag om te constateren waar het probleem precies zat. En op de slangkoppelingen hoorde ik al dat er valse lucht werd aangezogen, dus koppelingen los klikken en de rubbers vervangen. Na dit gedaan te hebben nogmaals proberen en ik had al iets meer vacuum aan zuigzijde ( - 0,2Bar ) Maar dit is niet genoeg om een schip af te zuigen, dus me eigen Bar meter met slang er aan gehangen en kijken wat ik dan voor vacuum opbouw ik had !? Wel die was zoals het hoort - 0,6 a 0,7 BAR Maw de bestaande slang is dan verstopt met papier verzadigd met ontlasting. Wat te doen dan, wel men nemen een klokpomp met tuinslang eraan en koppelt de pompslang weer aan de pomp en dan ga je de slang vullen met de slang van de klokpomp. En dit gaat altijd goed behalve vandaag, weet niet wat er gebeurde maar ik vulde de afzuigslang en ineens spoot het water eruit en niet zo'n klein beetje ! En gelukkig bleef ik zelf droog en schoon, maar waar het water terecht kwam stond precies mijn emmer met gereedschappen, die ineens verdwenen in een laag bruine drap ( en het was geen pindakkas of satésaus ) Wel één ding kan ik je vertellen, je staat te vloeken en je spoelt je emmer met gereedschappen met schoon water en afwasmiddel geheel weer schoon maar het blijft meuren. Maar goed de klant zijn gevel was ook bruin maar zijn pomp deed het na anderhalf uur sleutelen weer naar behoren ! Je suit de gevel en steigerdelen nogmaals af, je geeft je gereedschappen nogmaals een afwasbeurt en je ruimt de boel weer op en rijdt naar de volgende klant toe met een emmer gereedschap die nog meurt van de stank. Je komt bij de volgende klant aan en moet daar een storing oplossen, en die begint opeens van wat hangt er hier opeens een strondlucht............ , mmmm sorry meneer ik ruik niets ! Maar moet u wel zeggen dat mijn neus vaak verstopt is ! Affijn mijn bedrijfswagen staat nu in de bedrijfsloods van het weekend met de ramen van de wagen open en hopende dat maandag de lucht weer fris is ! Maar gadverdamme wat een ellende is zo iets ,als het gebeurd !4 punten
