Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Winterbanden zijn net als sinterklaas met zijn pepernoten. Als je er in gelooft mag je ze er rustig op zetten ;), als je er niet in gelooft moet je het zelf weten maar niet klagen als je ergens in Spanje (of de greppel) eindigt...

 

Ik zing ieder jaar weer graag een liedje voor sinterklaas, alleen al om het feit dat de wetgever in de landen waar ik op bezoek kom het eist en ook ik mij er aan te houden heb op dat moment. Tijdens de wintersport kom ik in ieder geval in de sneeuw en heb zelf meegemaakt dat het een wereld van verschil is. De laatste 2 jaren ligt er overigens ook steeds vaker weer sneeuw in ons landje. De rest van de "verkoopverhalen" geloof ik wel want ik kan ze ook niet weerleggen.

 

Van een meerverbuik heb ik zelf nog niets gemerkt, dat komt ook omdat het verbruik in de winter veel meer met een koude motor te maken heeft en de winterband een beetje smaller is dan de standaard band. Waar ligt het dan aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenaardig is als men dezelfde band besteld via Popgom en laat plaatsen door dezelfde bandencentrale dat dit 90€ goedkoper is voor de vier banden????

http://www.banden-popgom.be/order/selectAppointment?appointmentDate=18%2F10%2F2013&appointmentHour=9%3A00

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bakkertje volgens mij is daar vorig jaar een test mee geweest bij temperatuur van 5? graden. Het kan zijn dat die test niet met droog wegdek, maar bij nat wegdek was, maar zelfs de beste winterband had moeite om in de buurt te komen van de slechtste zomerband. Ik denk dat even moet googelen als je het wil weten.

 

 

Ander punt dat eigenlijk altijd een beetje onderbelicht blijft: veel mensen kiezen altijd voor brede sloffen, zeker voor de zomerbanden. Dat is in de winter zeker een nadeel, met smallere banden heb je bij slechte omstandigheden vaak meer grip. (die brede sloffen zijn alleen leuk bij mooi weer in de zomer)

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een recente sneeuwbanden test 225/50R17 V:

http://www.autobild.de/bilder/im-test-winterreifen-fuer-die-mittelklasse-4406423.html

Hier komen Michelin Alpin A4, Goodyear Ultragrip 8, Pirelli Winter Sottozero 3 en Continental TS850 alle vier als heel goed uit de test.

 

En hier een 215/65R16 test (meer voor SUVs)

http://www.autobild.de/artikel/winterreifen-test-2013-215-65-r-16-4407889.html

Hier zijn de Dunlop SP Wintersport 4D en de Michelin Alpin A4 de testwinnaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bakkertje volgens mij is daar vorig jaar een test mee geweest bij temperatuur van 5? graden. Het kan zijn dat die test niet met droog wegdek, maar bij nat wegdek was, maar zelfs de beste winterband had moeite om in de buurt te komen van de slechtste zomerband. Ik denk dat even moet googelen als je het wil weten.

 

 

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, en als je dat vertaald naar de winterse omstandigheden in NL ben ik eigenlijk van mening dat een zomerband misschien wel veiliger is dan een winterband. Hoe dan ook, en volgens mij is hier iedereen het ook mee eens, je moet altijd je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden ongeacht of je nu op een zomer of winterband rijdt  8-)

 

Ach ja, 16-11 komen ze er bij mij weer onder en dit jaar ben ik er wel blij mee, maar dat is omdat het profiel van m'n zomerbanden aardig heen is (vooral aan de binnenkant van de band, een beetje aan de buitenkant en in het midden is er nog volop profiel..?). Bij de laatste beurt is ie uitgelijnd, maar volgens mij is het nog niet over (bandenspanning is volgens de opgave in het benzineklepje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Vijf mythes over winterbanden ontkracht

Annick Joossen

28/10/14 - 12u06 © epa.

Verkeersveiligheid Met de winter voor de deur maken heel wat mensen een afspraak met hun garage om hun winterbanden te laten monteren, terwijl evenveel anderen gewoon met hun zomerbanden blijven rijden. Om voor eens en altijd een einde te maken aan de discussies over de zin en onzin van winterbanden, ontkrachten we voor u vijf mythes.

1. Winterbanden zijn zinloos in België

Het ene jaar een strenge winter, het andere jaar vooral veel regen. Heeft het dan wel zin om winterbanden aan te schaffen? Veel hangt er af van de weersomstandigheden. "Winterbanden hebben vooral een betere grip op sneeuw, waardoor auto's die ermee zijn uitgerust mobieler blijven. Met winterbanden blijf je rijden, terwijl andere auto's sneller zullen slippen en zo dus voor verkeersopstopping zorgen", klinkt het bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Een algemene verplichting om winterbanden te gebruiken heeft, gezien het lage aantal sneeuwdagen in ons land, weinig zin, al kan het wel een oplossing zijn om bij felle sneeuw alleen mensen met winterbanden de baan op te sturen, aldus het VSV.

Uit een onderzoek dat het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vorig jaar uitvoerde in opdracht van toenmalig minister van Mobiliteit Melchior Wathelet blijkt dat winterbanden zeker hun nut hebben, maar dat ze slechts een beperkte impact hebben op het aantal letselongevallen. De meeste letselongevallen gebeuren op een droog wegdek. In 2012 gebeurden amper 2 procent van dergelijke ongevallen bij sneeuw, ondanks de strenge winter.

Bij ijzel kan geen enkele band ervoor zorgen dat u niet slipt, en hoewel bijna 90 procent van de vrachtwagens is uitgerust met winterbanden bieden winteranden geen oplossing voor vrachtwagens die vast komen te zitten of in schaar staan. Wathelet besliste op basis van deze factoren om winterbanden in België niet te verplichten, maar wel meer in te zetten op aangepast rijgedrag.

© anp.

2. Vierseizoensbanden zijn gezien het Belgische weer ideaal

Zijn we dan beter gebaat bij vierseizoensbanden, die de voordelen van zomer- en winterbanden combineren? Nee, klinkt het bij het VSV. Zoals dat wel vaker het geval is bij combinaties, is dat niet per se het beste van twee werelden, maar eerder een halfslachtige oplossing. U opteert in dat geval toch beter voor een set zomer- en een set winterbanden.

De Nederlandse consumentenbond deed een onderzoek naar vierseizoensbanden, maar raadt het gebruik van de banden af omdat geen enkel exemplaar slaagde voor de test. Zo bleek geen enkel van de onderzochte bandentypes goed te scoren op een natte weg, en drie van de vier doen het ook slecht op een droge weg.

3. Zonder winterbanden ben ik bij sneeuw niet verzekerd

© afp.

In België is het gebruik van winterbanden niet verplicht, waardoor je gewoon verzekerd bent als je zonder winterbanden in de sneeuw een ongeval zou hebben. "In de modelpolis wordt met geen woord gerept over winterbanden", legt Wauthier Robyns van beroepsvereniging Assuralia uit. "Sommige verzekeringsmaatschappijen moedigen het gebruik van winterbanden wel aan. Zo lanceerde Ethias een campagne waarbij er een premie was voor de aankoop van winterbanden en een verzekering van de banden. Dat gebeurde in samenwerking met een bandencentrale en was dus een louter commercieel initiatief."

In verscheidene buurlanden zijn winterbanden wel verplicht. Zo riskeer je in Duitsland een boete wanneer je er bij sneeuw rondrijdt op zomerbanden. In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht, maar mag je ook sneeuwkettingen over je zomerbanden leggen als je op sneeuw rijdt. In Frankrijk, Italië en Zwitserland zijn winterbanden of sneeuwkettingen alleen verplicht op bepaalde plaatsen.

4. Winterbanden zijn veel duurder

Als je puur naar de aankoopprijs kijkt, zijn winterbanden inderdaad duurder. Maar omdat je op twee sets rijdt, verslijten je banden maar half zo snel. Wie in theorie drie jaar met één bandenset rijdt, komt met winterbanden zes jaar toe. U moet ook wel rekening houden met de kosten van de jaarlijkse plaatsing en de opslag van de andere bandenset.

Volgens het VSV speelt die kostprijs zeker een rol bij het al dan niet kiezen voor winterbanden, maar hangt het vooral af van uw woonplaats. Zo zult u in de Ardennen meer baat hebben bij winterbanden dan aan de kust. Het is dus vooral een kwestie van de voordelen afwegen tegen de nadelen.

Wie graag op wintersport gaat in landen waar winterbanden verplicht zijn, maakt ook best het sommetje. Dat zegt Koen Peeters van het BIVV. "Fervente wintersporters die al eens winterbanden hebben gehuurd, zullen al wel gemerkt hebben dat de huurprijs vaak in de buurt komt van de prijs voor een nieuwe set winterbanden", klinkt het.

5. Er bestaan geen slechte winterbanden

Uit onderzoek van Test Aankoop blijkt dat er wel degelijk grote kwaliteitsverschillen zijn. De 'beste' winterband met maat 185/60 R15 T (Continental WinterContact TS 850) haalde een score van 71 procent, terwijl de slechtste (Kormoran Snowpro b2) amper 6 procent kreeg. In de maat 225/45 R17 H kreeg de Continental ContiWinterContact TS 850 een score van 70 procent, de Interstate Winter IWT-2 bungelde onderaan met 8 procent.

Bron: HLN.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het geruime tijd maar onzin te hebben gevonden, ging ik een paar jaar geleden overstag. Over de prestaties op sneeuw en gladde wegen, was ik uitermate enthousiast.

Die omstandigheden doen zich echter slechts zeer weinig voor en dan nog geldt m.i. nog slechts voor een uiterst klein gedeelte daarvan dat winterbanden dan essentieel zijn voor de verkeersveiligheid.  In de meeste gevallen volstaat aangepast rijgedrag. Dus dit overwegende ben ik er weer van af gestapt. Wanneer je niet genoodzaakt bent ivm wintersport, loont het verre van de moeite, tijd en geld. In die uiterst spaarzame condities waarin het echt link wordt, laat ik de auto dan maar staan. En wanneer ik wordt overvallen door plotselinge ijzel, zoek ik zsm een parkeerplek. Ook indien men wel winterbanden heeft, is dat trouwens verstandig, want ook daarmee ga je dan geheid glijden (ooit eens meegemaakt toen ik van mijn werk in DH wegreed en op een gegeven moment overal om mij heen auto's zag glijden en botsen) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat ik de komende week de winterbanden plaats en dat gekombineerd met aangepast rijgedrag, kan niet onveilig zijn.

Het is jammer dat er niet iedereen zo over denkt en dat maakt het gevaarlijk.

En de vierseizoen banden vinden ze ook maar niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag! dan mag ik weer gaan rijden met de winterbanden. Beetje vroeg maar dat moet ook want ik moet het weekend erna naar Duitsland toe. Familie uitje, ergens bij Stuttgart. En je weet het nooit, hoe snel het weer omdraait. Trouwens, al mijn collega's zijn maandag ook aan de beurt met wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach hier staan ze lekker te wachten tot het echt zover is met het slechte weer...

Moet dan alleen ff een drie kwartier inplannen om de boel om te wisselen en de zomervelgen met banden even goed te reinigen voor de winterslaap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja inderdaad hiep hoi !!!

 

Mijn hele leven hoop ik nog eens te mogen meemaken dat als k s'morgens wakker word er een meter sneeuw op de stoepen en wegen ligt.

Maar ben bang dat ik dit in dit leven hier in Nederland niet mee zal gaan maken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in testen staat de Continental, ContiWinterContact TS850 nog steeds als de beste winterband 175/65 R14 T en 195/65 R15 T.

Droog: goed

Nat: goed

Sneeuw:goed

Ijs: goed

Lawaai: redelijk

Verbruik: goed

Duurzaamheid: zeer goed.

Eindscore: 70

De viersezoenbanden 195/65 R15 H zijn nog teleurstellend.

Droog wegdek: Falkem goed, Vredestein zwak, Uniroyal slecht, Kumho slecht

Sneeuw: F zwak, V zwak, U goed, K redelijk.

Nat: alle banden redelijk.

Ijs: F redelijk, de andere banden goed.

Duurzaamheid: F redelijk, V goed, U redelijk, K goed.

Eindscore: F 37, V 31, U 14, K 14

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe