Ga naar inhoud

Tuning, brandstof voorschriften tegenstrijdig?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Nee, sm nog niet ingevuld. Bonnetjes liggen in de auto en ik heb geen zin om nog naar buiten te gaan en die te gaan halen. Zit hier binnen, lekker koeling v.d. airco, nog ff douchen en dan lekker maffen. Je wordt er toch altijd wel een beetje gaar van, van dat reizen. En zeker die middag in de hete stad.

Ik vrees trouwens dat ik heel erg ga schrikken van het brandstofverbruik. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees trouwens dat ik heel erg ga schrikken van het brandstofverbruik. :(

Gaat geheel aan je rechtervoet en je haast liggen !

Niet meer en niet minder !

Mijn lange weekend frankrijk heeft alleen maar een beter verbruik bij mij gegeven en dat kan jij ook !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, in Frankrijk mag je niet zo hard, in Germanië wel...

Maarre, ik heb geen last van rechtervoet, vrijwel alles op cc gereden. Heerlijk. :D

In dit geval was de tijdwinst het extra verbruik wel waard. Daarnaast was het ook een kwestie van proberen hoe de Roomster zich gedroeg bij Autobahn snelheden en dat heeft me, in positieve zin, heel erg verbaasd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb de twee tankbeurten van gisteren ingevoerd in spritmonitor, da's schrikken. :o

Moet wel zeggen dat het eigenlijk nog meevalt als ik zie met wat voor een hoge snelheden we gereden hebben en dat lange stukken achter elkaar. Maar nu blijkt het grote verschil met een zwaar dieselblok versus een licht benzineblokje. :wub2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ja je bent 2 tiende in verbruik naar beneden gegaan !

van 16,2 naar 16,0

Dat is slikken en wordt straks in nederland weer veel op 80Km weggetjes rijden

Of op de terugweg in duitsland er een paar uur langer over doen en met normale snelheden dus rijden !

En zo zie je maar weer alles heeft zijn prijs, ook het hardrijden al mag het wettelijk dan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet erg dat er niet meteen een inhoudelijk antwoord komt en/of dat men het nog niet weet, maar ZEG dat dan gewoon.

"sorry, het antwoord duurt wat langer" of "we zijn het nog aan het uitzoeken" of gewoon "nee, het is niet mogelijk"

"u krijgt over 1 maand antwoord"

Dat zijn ook antwoorden, maar stilte komt niet echt klantvriendelijk en/of enigszins commercieel over. <_<

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha laten we het erop houden dat SGL zijn lesje heeft geleerd... ;-)

Nu die andere twee nog... 't is in ieder geval volop pret bij de buren, niet alleen door de discussie van Freewheeler en GL-rijder, maar ook door een tuning-fittie tussen werknemers van JD en Ventura. Smullen! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat weet jij meer mbt sgl want de manier van reageren van jou zegt mij dat je meer weet !

En ben best wel benieuwd nu, mag ook per pb antwoorden !

En tsja dat moddergooien zal daar altijd blijven is mijn mening, en komt deels ook door de leiding aldaar en de manier van wel en niet optreden !

Wel ik lees het en reageer niet of nauwelijks tov voorheen !

En tsja dan heb ik GL rijder als vriend in vriendenlijst staan omdat hij mij had toegevoegd, en vrienden daar heeft net zoveel waarde als de linten, maar krijg je opeens pb's waarom GL rijder een vriendje is en of ik meer kan vertellen ??

En dan praten we over harde kern leden daar, die man is gewoon super beleefd maar is dat verkeerd ?? Zie dat liever dan die gassies die denken dat ze jezus op dat forum zijn !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Om zoveel mogelijkvermogen uit een relatief klein blok te krijgen zal men de inlaatklep eerder open laten gaan zodat men een betere vulling krijgt.en schade aan het blok groter wordt.

Hierdoor stijgt namelijk de gemiddelde verbrandingsdruk waardoor het gevaar van detonatie (te vroeg ontsteken waardoor de zuiger nog niet in zijn hoogste stand staat) ontstaat

Men kan dit verschijnsel onderdrukken door een brandstof met een hoger octaan gehalte te tanken.

Wat de fabriek dus NIET verteld is dat het motormanagement de inlaatklep bij brandstof met een lager octaan getal later zet waardoor het rendement van de motor terug loopt en men meer brandstof verbruikt.

EN dat de getallen die men aangeeft voor vermogen, koppel en brandstof verbruik zijn bepaald met de beste brandstof.

Dat is ook de reden dat men met de octaan95 benzine in nederland het fabrieksgebruik nooit meer haalt.

Indien het blok getuned wordt wordt de inlaathoek nog verder vervroegd waardoor het verschil tussen octaan 98 (in duitsland 100) nog groter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om zoveel mogelijkvermogen uit een relatief klein blok te krijgen zal men de inlaatklep eerder open laten gaan zodat men een betere vulling krijgt.en schade aan het blok groter wordt.

Hierdoor stijgt namelijk de gemiddelde verbrandingsdruk waardoor het gevaar van detonatie (te vroeg ontsteken waardoor de zuiger nog niet in zijn hoogste stand staat) ontstaat

Men kan dit verschijnsel onderdrukken door een brandstof met een hoger octaan gehalte te tanken.

Wat de fabriek dus NIET verteld is dat het motormanagement de inlaatklep bij brandstof met een lager octaan getal later zet waardoor het rendement van de motor terug loopt en men meer brandstof verbruikt.

EN dat de getallen die men aangeeft voor vermogen, koppel en brandstof verbruik zijn bepaald met de beste brandstof.

Dat is ook de reden dat men met de octaan95 benzine in nederland het fabrieksgebruik nooit meer haalt.

Indien het blok getuned wordt wordt de inlaathoek nog verder vervroegd waardoor het verschil tussen octaan 98 (in duitsland 100) nog groter wordt.

Dit zijn een hoop technische termen in een hoop zinnen, maar eigenlijk klopt het niet helemaal..

Als een motor pingelt dan wordt het ontstekingsmoment later gezet vanuit de motorcomputer, dit zorgt voor een lager rendement, hogere uitlaatgas-temperaturen, hoger verbruik en voorkomt uiteraard verdere detonatie. Een motor doet op dat moment van pingelen niets (extra) met de kleptiming, veel motoren hebben niet eens een variabele nokkenastiming (1.2 TSI bijvoorbeeld). (overigens alleen onder volgas spreken we hier, in deellast zal een motor vrijwel nooit pingelen).

Bij tuning van een standaard VAG turbomotor met variabele nokkenasverstelling (1.8-2.0 TFSI bv) doe je nagenoeg niets met de kleptiming, de winst die je daar uit kunt halen is misschien 3% (dus die verhoogde verbrandingsdruk via de kleptiming is zodoende nihil), veruit het grootste gedeelte van de extra hoeveelheid lucht komt uit de verhoogde laaddruk.

Dat de fabrieksopgaven niet gehaald worden heeft mede te maken dat de tests hierop in een "laberatorium" gedaan worden en niet op de real life omgeving: de openbare weg, bovendien doen ze dat op een meest ideale motor (men maakt 20 motoren en de best presterende motor hiervan gaat voor de technische keuring). Alle andere 19 motoren halen die cijfers niet en zullen meer verbruiken (wel qua vermogen, want bijna elke VAG motor levert ruim zijn opgegeven vermogen, zodat hij het na 2 ton nog steeds levert).

Lees ook maar eens:

http://www.squadra-tuning.nl/chiptuning-energielabels.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe